Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam,

mam pytanie dotyczące ustawień kamery: shutter speed, f-number, ISO, w renderowaniu architektury zewnętrznej.

Czy te parametry należy dobierać wg zasad fotograficznych, mam tu na myśli coś jak "słońce 16", f-n 16, ISO 100, ss 125, czy w ogóle się tym nie sugerować i ustawiać tak "żeby było ładne" dla oka ?

 

Mowa o vray physical camera, 3ds max 2014.

  • Odpowiedzi 6
  • Wyświetleń 3k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

zależy..

 

możesz ustawiać dokładnie, pilnować realizmu i np. żarówkom we wnętrzach podawać moc w watach czy lumenach

 

możesz ustawić tak żeby wyglądało dobrze bez realistycznych wartości

 

tak na prawdę większe znaczenie będzie to miało w przypadku renderu z depth of field.. wtedy sprawa wygląda dokładnie jak w fotografii- mniejsza przesłona- mniejsza głębia i większe rozmycie nieostrych elementów

Napisano

zależy od Twojego podejścia, jak mitic mówi

 

na pewno faktyczne temperatury świateł i fizyczny model nieba pomogą w realizmie, ale zmysł plastyczny może to wszystko nadrobić

Napisano
  • Autor

Rozumiem, a czy chcąc uzyskać maksymalny realizm należy renderować z depth of field ?

 

@polkadot

Co masz i myśli i co to jest fizyczny model nieba ?

Napisano
zależy..

 

możesz ustawiać dokładnie, pilnować realizmu i np. żarówkom we wnętrzach podawać moc w watach czy lumenach

 

możesz ustawić tak żeby wyglądało dobrze bez realistycznych wartości

 

tak na prawdę większe znaczenie będzie to miało w przypadku renderu z depth of field.. wtedy sprawa wygląda dokładnie jak w fotografii- mniejsza przesłona- mniejsza głębia i większe rozmycie nieostrych elementów

 

Ja jestem fanem pierwszego rozwiania, bo daje większą kontrole nad globalnym balansem oświetlenia, jeżeli pracujesz bez jednostek, i przyjdzie Ci precyzyjnie wyregulować jedno źródło światła, to nic to nie da jeżeli pozostałe będą przeskalowane o x %. Po jakimś czasie będziesz wiedział ile lumenów potrzebujesz w konkretnym pomieszczeniu, żeby wyglądało dobrze i możesz to sobie podzielić na ilość lamp których potrzebujesz.

 

Praca z fizycznie poprawymi jednostkami w rezultacie skraca i ułatwia zadanie. Jasne że czasem podkręci sie jakąś wartość czy doda ukryte światło, ale takie zabiegi mają miejsce też w prawdziwej fotografii, softboxy za narożnikiem, czy łączenie/maskowanie rożnych ekspozycji zdjęcia.

 

Tyczy sie to też ogniskowej i przysłony.

 

Światło tylko w lumenach! 100 watowa żarówka daje około 3-5 W światła reszta to Ciepło (podczerwień). Wartości w lumenach są łatwiej dostępne na stronach producentów.

 

Fizyczny model nieba to na przykład vray sun razem z vray sky, (moc oraz kolor słońca i nieba jest fizycznie poprawna w przełożeniu pozycję na niebie i na ekspozycje kamery) porównując do zwykłego direct light z na przykład gradientem w environment (oldschool :D )

 

Tak głębia ostrości dodaje niesamowicie dużo realizmu, ale pamiętaj też że przykładowo w fotografii architektury stara się jej uniknąć, więc nie zawsze jest niezbędna, co innego ujęcie jakiegoś detalu, render zbliżenia kompozycji kwiatków i innych drobiazgów na stoliku bez głębi ostrości wygląda nienaturalnie. I to już jest głęboko zakorzenione w mózgu odbiorcy.

Edytowane przez stormwind

Napisano
  • Autor

Ja właśnie oświetlam architekturę z hdri (wg mnie dużo lepiej oswietla niż sun + sky).

Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności