Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam szanowne forum! Poszukuję konstruktywnej krytyki swoich prac oraz ogólnej opinii na temat warsztatu. Rysunku i malarstwa w nieuporządkowany uczyłem się w liceum i obecnie na studiach. Obecnie jestem na magisterce i pracuję nad serią ilustracji do dyplomu co skłoniło mnie do ponownego spojrzenia na swoje dotychczasowe portfolio ilustracji cyfrowych. Wiedziałem że jest ono ogólnie mierne pod względem technicznym, ilustracje w nim są pełne błędów anatomicznych, kompozycyjnych oraz kiepskiej pracy pędzlem etc. Niemniej (ponownie) zdałem sobie sprawę że jeszcze sporo umyka mojej percepcji i dopiero krytyczne spojrzenie bardziej doświadczonych twórców mogłoby pomóc w dostrzeżeniu wszystkich błędów. 
Miałbym nadzieję że dookreślenie swoich słabych stron oraz praktyk stanowiłoby pierwszy krok do poprawy swojego warsztatu. Planuję rozwijać się w zakresie ilustracji narracyjnej, jeśli nie w zakresie komercyjnym to prywatnym, dla tego stan moich umiejętności jest dla mnie istotny.

Ilustracje umieszczam w kolejności od najnowszych do najstarszych, są to zarówno wip, szkice jak i skończone ilustracje

Ponad to pytanie na koniec- czy według was uczenie się podstaw poprzez staranie się zaimplementowania ich przy wsparciu referencji, tutoriali etc. do ilustracji z pominięciem wykonywania dedykowanych im studi ma jakąkolwiek rację bytu? Przykład: nie wiem jak rysować śmigłowce, nie szkicuję ich wielokrotnie tylko od razu przechodzę do ilustracji w której występuje, posiłkując się referencjami/ modelami 3D i próbując uzyskać najwierniejszy jego obraz tudzież modyfikując go do swoich potrzeb. 

Wszelkie komentarze będą mile widziane!

Mechy_pod_ministerstwem.jpg

IMG_0023.JPG

IMG_0024.JPG

IMG_0026.JPG

IMG_0028.JPG

IMG_0029.JPG

mikolaj-wysocki-cartoon-character-crow-knight.jpg

mikolaj-wysocki-artstation-character-design.jpg

mikolaj-wysocki-grobowa-gorka-ilustracja-2-textless.jpg

mikolaj-wysocki-grobowa-gorka-ilustracja-3-textless.jpg

mikolaj-wysocki-grobowa-gorka-ilustracja-1-textless.jpg

mikolaj-wysocki-artstation-character-design.jpg

mikolaj-wysocki-fragment-3-9.jpg

mikolaj-wysocki-puzle-projekt-1.jpg

mikolaj-wysocki-re4-remake-fanart.jpg

  • Like 4
Napisano

Hej @Mikołaj Wys!

1 hour ago, Mikołaj Wys said:

Wiedziałem że jest ono ogólnie mierne pod względem technicznym, ilustracje w nim są pełne błędów anatomicznych, kompozycyjnych oraz kiepskiej pracy pędzlem etc.

@kengi  zapewne niedługo skomentuje ten fragment 😄

Fajnie, że od razu wrzucasz sporo różnych prac, łatwiej się będzie do czegoś przyczepić 😉

Ale tak serio to potencjał jest, ale przydałoby się to i tamto dopracować. To co mi się najbardziej rzuca w oczy na pierwszy ogień to kompozycja. Mam wrażenie, że nie bierzesz pod uwagę samego kadru, na ilustracjach masz postacie i rzeczy ale one nie łączą się w jakąś spójną całość. To samo tyczy się perspektywy - to jak nisko/wysoko jest horyzont, czy to jednozbiegowa, dwu, trój czy jakieś rybie oko, szeroki obiektyw czy długoogniskowy, to wszystko wpływa na odbiór sceny.

Zobacz jaka jest różnica w nastroju tutaj:

requiem.jpg

mv5bntcwzdiyzgytzjuymi00m2qylthkmwqtzjew

Albo tutaj:

trainspotting.jpg

Screenshot2024-05-14180348.jpg.5dfa44fcc2fd0a994d31df0821be24a7.jpg

Kadrowanie, oświetlenie, kolory czy perspektywa robią tyle samo dla tych scen co aktorzy.

Weźmy ten jako przykład:

1 hour ago, Mikołaj Wys said:

Mechy_pod_ministerstwem.jpg

 Ciężko powiedzieć co mam myśleć o tym. Ot jest sobie robot, jest sobie budynek i jest sobie ludzik. I? No, kraty w oknach są nieco posępne, ale to tyle. Przydałoby się tak ustawić kamerę, i dobrać ustawienie obiektów, żeby klarownie oddawały nastrój i temat obrazka. Może coś takiego:

wyspoprawki.thumb.jpg.faf08768bc644c12d329cd27d7071045.jpg

Taka moja propozycja - wielkie mechy w tle, z perspektywą atmosferyczną dla podkreslenia skali, postać idąca między nimi niczym między wielkimi sekwojami. W oddali w tle wielkie drzwi, jak do jakiegoś kościoła, a przy nich mała, zgnębiona Orwellowską rzeczywistością postać. Na pierwszym planie uszaty ziomek na którego pada jakiś cień i on odwraca się w jego kierunku. Mamy jakieś napięcie - co rzuca ten cień? Czy jakiś robot ma zamiar go zgnieść? Aresztować? Coś innego? W każdym razie coś się dzieje, jest jakaś historia opowiedziana jednym kadrem.

Dążyłbym do tego, żeby sposób przedstawiania obiektów na obrazku był równie ważny co te obiekty. Polecam oczywiście standardowo Framed Ink (Framed Ink: Drawing and Composition for Visual Storytellers : Mateu-Mestre, Marcos, Mateu-Mestre, Marcos, Katzenberg, Jeffrey: Amazon.pl: Książki), ewentualnie Framed Ink 2.

  • Like 7
  • Thanks 2
Napisano

Dziękuję bardzo za obszerny feedback!!! Gdzieś patrząc na moje wcześniejsze prace majaczyło mi to że te sceny są strasznie kiepsko zbudowane jednak dopiero usłyszenie tego od kogoś innego, wraz z jego bogatszą perspektywą pozwala w pełni pojąć problem i pomyśleć jaśniej nad pracą nad jego rozwiązaniem. Strasznie kiepsko idzie mi thumbnailowanie scen, gubię się w perspektywie i przez to tworzę przestrzenie bez głębi, przypominające pseudo sceny teatralne. Teraz mając jasność co do tego mogę się skupić na poprawie przynajmniej tego aspektu w swoich ilustracjach. Jestem bardzo wdzięczny za zilustrowanie i analizę mojej ilustracji. Bardzo jasno pokazuje mi to co mógłbym naprawić i na co zwrócić uwagę. W tej konkretnej skopałem sprawę za bardzo skupiając się na konkretnym rozwiązaniu sceny (w zamyśle miała wyglądać jak kadr z amatorskiej fotografii ulicznej) oraz na walce z perspektywą.

PS. Dziękuję za polecenie Framed Ink, postaram przeczytać w międzyczasie i może, jeśli się uda, zaaplikować nową wiedzę w poprawionej wersji ilustracji

  • Like 3
Napisano
11 hours ago, Mikołaj Wys said:

 (w zamyśle miała wyglądać jak kadr z amatorskiej fotografii ulicznej)

Fajny pomysł i może się bardzo obronić na takiej ilustracji. Przydałoby się tylko przeanalizować różne uliczne fotografie i co powoduje ich amatorską uliczność.

Możesz zrobić np. taki mockup - bierzesz jakieś zdjęcie z netu i dosztukowujesz do niego jakieś swoje elementy, żeby zobaczyć czy kompozycja działa i wygenerować sobie pomysły:

Wziąłem zdjęcie ze stanu wojennego (jakoś tak Twoja ilustracja mi to przypomina) Ma taki uliczny, dystopijny klimat:

warszawa_stan_wojenny_198112.jpg.7734ed657ccab1ccda7756df89c0d976.jpg

I pobawiłem się nim trochę, dodałem jakiegoś swojego starego mecha i trochę pododawłem mgiełki i cienie dla klarowności i fajności:

warszawa_stan_wojenny_198112aaaa.jpg.65e48846d558aa7e082b16fa19b15798.jpg

Coś takiego może być dobrym punktem wyjścia. Oczywiście najlepiej jak masz swoje zdjęcia, bo wtedy możesz totalnie na takim oprzeć kompozycję i nie przejmować się, że jakieś copyrighty będą wadzić i mieć w 100% swój projekt.

  • Like 4
  • Thanks 1
Napisano

Dziękuję za sugestię jak rozwinąć i pracować z pomysłem kompozycji opartej na amatorskiej fotografii! Nie przeszło mi przez myśl żeby tak nad tą koncepcją pracować…

  • Like 2
Napisano (edytowane)

Wrzucam kolejną ilustrację. Tutaj padło na kompozycję centralną przedstawiającą Licho oraz bohatera tuż pod lasem. Trochę boli mnie jeszcze w niej kiepskie opracowanie tekstur drzew, coś za gładko to wygląda, możliwe również że będę próbował podbić kontrast między potworem a tłem. 

IMG_0331.jpeg

Edytowane przez Mikołaj Wys
Napisano

Progres kolejnej ilustracji. Tym razem rozkopywanie grobów przy świetle latarni 💀. Kompozycje oparłem o fotografię cmentarza znalezioną na Wikipedii. Na razie najwięcej walki miałem z nocnym oświetleniem sceny oraz jako taką anatomia postaci 😅. Jeszcze dużo roboty przed, dociąganie tła, anatomii, wyrenderowanie trawy i roślinności.

Kopanie_grobów.jpg

IMG_0332.JPG

  • Like 3
Napisano

@Mikołaj Wys

Hej! Podobnie jak poprzednio, moim zdaniem słabuje storytelling - ciężko powiedzieć co tak naprawdę dzieje się na ilustracji. Znaczy, kopią grób - ale czy kopią, bo ten w dole kopie sobie swój własny? Rozkradają groby? Szukają skarbu? Wykradają zwłoki do badań? Kopią bo to jakiś nowy prank na tiktoku? Przydałoby się to określić i później komponować pod takie założenie, i też pod nie dobierać wyraz twarzy, język ciała itp.

Co do samej kompozycji, to kilka rzeczy nie działa:

1. Dlaczego dokładnie na środku obrazka jest dupa? 😄 I w ogóle co ta postać robi? Jeśli stoi na czatach, to może dać ją gdzieś dalej i patrzącą się gdzieś na okolicę, skoro pilnuje.

poprawki3.thumb.jpg.9528d02147f7710b59c3fbb23e3bac8b.jpg

Teraz nie jest już tak centralnym elementem i nie zabiera tyle uwagi.

2. Postać po prawej odcina pionowo część obrazka w sumie bez większego powodu i efektu:

poprawki4.thumb.jpg.2a3148224adb51d87755103bc6f62c14.jpg

Pamiętaj, że to co na obrazku to z jednej strony realne obiekty czy postacie, ale jednocześnie to też abstrakcyjne, płaskie kształty na płaskiej powierzchni. I te kształty mogą układać się fajnie lub nie. Polecam taką malutką ale fantastyczną książkę Picture This - Picture This: How Pictures WorkRevised and Expanded 25th Anniversary Edition (-): Bang, Molly: 9781452151991: Amazon.com: Books Mogłem o niej wspominać już, ale bardzo dobrze obrazuje (heh) jak działa kompozycja u swoich podstaw:

818yCB7xlwL._SL1500_.jpg

Miej więc na uwadze, żeby obiekty na płaszczyźnie obrazka nie tylko sobie były, ale też wspierały treść ilustracji (np. jeśli postać ma być w opresji, to obiekty wokół niej na obrazku powinny ją otaczać i jakby zacieśniać się). Oczywiście wspomniany już wcześniej Framed Ink to absolutny must have książkowy.

3. Postanowiłem trochę naprawić kompozycję. Przyjąłem, że postać w grobie kopie go niekoniecznie z własnej woli 🙂

poprawki2.thumb.jpg.12f8790b0188a5c560a47c424180ccd0.jpg

Co zmieniłem:

1. Dałem nieco oklepany Dutch tilt, czyli przechylony horyzont. Dzięki temu postać w grobie jest jeszcze bardziej w dołku i gość z latarnią jeszcze bardziej nad nim góruje, a żeby wyjść, to ten z grobu ma wizualnie pod górkę. To zwiększa poczucie uwięzienia.

2. Odwróciłem obraz, żeby spadek od przechylonego horyzontu był od lewej do prawej, będzie się "zsuwał" zgodnie z kierunkiem czytania.

3. Zmieniłem drugą postać, żeby zamykała tego w grobie od drugiej strony. Znowu, wzmacnia poczucie opresji, plus poza gestapowca dla smaku.

4. Podkręciłem światło i perspektywę atmosferyczną. Mocne światło dające mu po oczach dalej podkreśli nieprzyjemność jego styuacji i wzmocni punkt skupienia na obrazie.

Jak ja bym się zabrał za kompozycję takiej sceny od zera:

poprawki.thumb.jpg.e8c2a3c3e42e3499ec32e04bfec8e855.jpg

Rozważyłbym różne ujęcia - z dołu, z góry, pobawiłbym się głębią ostrości (jak na trzeciej kompozycji), zależnie od tego co praca ma przedstawiać i jaki nastrój ma być.

Jeśli chcesz inspirować się jakimś gotowcem, to raczej skłaniałbym sie do wykorzystywania ujęć filmowych, klasycznych obrazów czy fotografii artystycznej, niż randomowego zdjęcia z Wikipedii - głównie dlatego, że takie zdjęcie nie ma żadnej kompozycji, to tylko przypadkowa fotka. Można je wykorzystać raczej jako refkę do obiektów, niekoniecznie do kompozycji.

Pozdro! 🙂

  • Like 5
  • Thanks 1
Napisano

@SebastianSz kurła Seba, ty tu etat tłuczesz... za takie korekty to się gruby hajs bierze. Max3D jedyne forum z darmowym mentorshipem... mega. Korekta, podmalówki, wytłumaczenie...

Chapeau bas!

  • Haha 1
Napisano
1 minute ago, kengi said:

@SebastianSz kurła Seba, ty tu etat tłuczesz... za takie korekty to się gruby hajs bierze.

Heh, no wiem 😄 

Ale tak sobie z rana przeglądam forum, wpadnie mi w oko jakaś praca i od razu zaczynam kminić jakby ją inaczej ugryźć, co można w niej usprawnić. No i tak samo leci później 😄

Tak egoistycznie to traktuję to jak rozgrzewkę i powód do robienia innych rzeczy niż zwykle. Normalnie nie miałbym powodu robić kompozycji do sceny kopania grobu na cmentarzu, a tak sobie podłubię, pokminię, odświeżę literaturę i ktoś na tym (mam nadzieję :P) skorzysta.

  • Wow 2
Napisano

Przede wszystkim dziękuję za obszerny feedback, nie wiem co powiedzieć 😅 , jestem niesamowicie wdzięczny za możliwość dostrzeżenia co mógłbym zrobić lepiej w swojej pracy!  Jest to dla mnie bezcenna wiedza.

Żałuję że pomimo zapoznania się z Framed Ink i teoretycznym przemyśleniu kompozycji nadal spędziłem nad projektem 12 godzin ignorując błędy 😓. Niby coś po drodze ogół elementów na obrazku wyglądał drewnianie, niezbyt interesującą od strony graficznej, jednak zakodowałem sobie że wszystko co powinno być w kompozycji zostało ukazane, fotografia będzie stanowiła w miarę solidny fundament układu a widz domyśli się o co chodzi w scenie, zupełnie pominąłem przy tym dramaturgię i rozłożenie elementów. Uwagę zajmowało mi wyłącznie renderowanie sceny żeby jako tako się trzymała oraz anatomia, a raczej jej brak 😅  

Mam teraz przynajmniej nauczkę żeby nie pospieszać początkowego projektowania kompozycji. Jeszcze zamierzam męczyć tych rozkopywaczy grobów, mam nadzieję że tym razem uda mi się coś sensowniejszego zaprojektować co będzie w stanie stać na własnych nogach bez dodatku tekstu który by objaśniał wydarzenia.

  • Like 1
Napisano

Kolejne próby pod stworzenie ilustracji z rozkopywaniem grobów. Spróbowałem zaaplikować wiedzę z feedbacku do dwóch poprzednich szkiców i tym razem bardziej skupiłem się na kompozycji i jak nią opowiadać historię. Jako że panowie na ilustracji dokopywują się do wąpierza starałem się to zrobić natychmiastowo czytelne. Na razie udało mi się mniej więcej opracować pomysł i zacząć szkic kolorystyczny, zobaczę jak będzie się to rozwijać…

IMG_0459.jpeg

IMG_0458.jpeg

IMG_0457.jpeg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności