Jump to content

Cień i oświetlenie


Guest DarekHa

Recommended Posts

Guest DarekHa

Mamy kostkę (kule etc.), stojącą na jakiejś płaszczyźnie(koniecznie białej). Dodajemy swoje światło i "włączamy" cień. Wszystko ładnie wychodzi - kostka rzuca cień na płaszczyzne, na której stoi. Tylko że światło na płaszczyźnie zanika wraz z oddalaniem się od źródła - im dalej tym płaszczyzna robi się ciemniejsza. A czy można zrobić tak, aby kostka rzucała cień na płaszczyznę, ale płaszczyzna była biała cały czas - tzn cień od kostki by był na płaszczyźnie, ale płaszczyzna nie ciemniałaby wraz z oddalaniem sie od zródła swiatła?

 

Czy ktoś wie jak z tym sobie poradzić?

 

Po co mi to? Do fotoszopa - z opcją darken/lighten nie trzeba mazać obrazka co czasem udaremnia cały efekt renderu.

 

kostka.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 8
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Zwykle swiatlo ma hotspot ustawiony a dalej od tego punktu coraz bardziej ciemnieje. Zobacz ustawienia Hotspot / Falloff w ustawieniach swiatla. Jesli chcesz miec idealnie biale podloze mozesz mu wlaczyc self illumination ( ale wtedy bedzie problem z cieniem )

Link to comment
Share on other sites

Z tego co widzę, ale mogę się mylić, zastosowałeś światło omni (lub ew. spot). W obu przypadkach jest to światło punktowe gdzie promienie świetlne rozchodzą się promieniście z emitera. Te niby zanikanie jest w rzeczywistości spowodowane różnym kątem padanie promienia na powierzchnię.

Gdzie się ustawia faktycznie wygaszanie światła wraz z kwadratem odległości tego już nie pamiętam. Niech się wypowie jakiś max`owiec :).

Żeby uzyskać równomierne oświetlenie takiej płaskiej powierzchni musisz zastosować światło kierunkowe gdzie promienie świetlne idą do siebie równolegle. Takim rodzajem światła jest direct light np.

I teraz żeby uzyskać całkowicie białą podłogę musisz zastosować albo bardzo mocne światło i jasny kolor materiału plane`a, albo podbić kolor materiału ambientem, lub self ilum, albo zastosować sztuczkę typu właśnie matte shadow, lub pobawić się w post produkcji. Możliwości jest dużo.

Link to comment
Share on other sites

Guest DarekHa

Dziękuję za szybką odpowiedź, pokombinuję. To nie pierwszy raz kiedy muszę render zrobić na potrzeby WWW. I jak wyżej napisałem, kto używa photoshop'a wie po co mi biały klor na płaszczyźnie. Myślalem, ze da się zaznaczyć jakoś (jak napisał Batou użylem spot'a), w opcjach nieoświetlania danej powierzchni, ale z jednoczesą jej widocznością przy renderze.

Link to comment
Share on other sites

Guest DarekHa

Tutal jest link do problemu

 

UWAGA to jest link do jednego z projektów na monstertemplate.com - trochę się łąduje. Ale to dobry przykład - ten chodzący robot. Idzie i rzuca cień b. wyraźny i właśnie na białym tle.

 

Czy ktoś ma jakiś pomysł, może robił coś podobnego i wie gdzie kliknąć by rozwiązać sprawe?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy