Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam,

Czynię właśnie pierwsze kroki w Mayi i przy przerabianiu tutka z helpa Mayi (Polygonal Modeling - Modeling a polygonal surface) w kroku "Subdividing polygon faces" należy zaznaczyć cztery face'y i zastosować subdivide. I tu właśnie pojawia się problem, w tutku na obrazku wszystkie utworzone vertexy są ładnie "poukładane" w trzech rzędach, a u mnie jest tak, jak na załączonym obrazku (czerwona obwódka). Wiem, że ma to związek z wertexem, który jest pomiędzy dwoma... czymś tam :)

Stąd moje pytanie: co zrobić, aby było tak jak w tutku?

 

Drugi problem - posłużmy się przykładem:

mam ten młotek i przykładowo zaznaczam te vertexy, które oznaczyłem na zielono, i chciałbym, aby wszystkie miały takie samo położenie na osi Y, tzn. leżały na jednej prostej. W Max'ie zawsze zaznaczałem owe vertexy i poprosu skalowałem je wpisując w te "textFieldy" (coś tam coordinate) jako wartość Y "0" - w wyniku czego osiągnąłem zamierzony efekt.

I właśnie: czy w Mayce brak takich pól, gdzie można wpisywać np. współrzędne, czy tylko ja nie wiem gdzie one są? A jcheżeli ich nie ma to jak inaczej przeskalować te wierzchołki (gdy próbuję ręcznie, to ciężko jest trafić w zero, ponieważ dopuszczalne są ujemne wartości) ?

 

 

 

EDIT:

PS. Znacie może jakieś artykuły czy teksty traktujące o nodach(!!!!) i ogólnie o Mayi po polsku? Co prawda jest np. help, ale przelecieć przez angielski tekst to dla mnie prawdziwa katorga

  • Odpowiedzi 3
  • Wyświetleń 1,1k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Jeśli masz kilka vertexów i chcesz je wyrównać w jakiejś osi względem jakiegoś innego wystarczy że zaznaczysz vetrtex przeznaczony do wyrównania wciśniesz v (snap to points), klikniesz na odpowiednią oś manipulatora move i przeciagniesz kursor nad docelowego vertexa.

 

Jeśli chcesz za pomocą skalowania w tym wypadku wystarczy że zaznaczysz vertexy i wpiszesz komendę mela:

scale -r 1 0 1

.

 

Po naszemu o Mayi raczej nic nie znajdziesz.

 

Sory że tak chaotycznie napisałem ale się spieszę, jakby co to napiszę dokładniej później.

 

Mały update:

Co do problemu z tutem to chyba najprościej będzie skasować face'y trzonka i zbudować go od nowa (za pomocą Extrude edge i merge vertices). Możesz też przerobić tutorial od początku, bo z tego co pamiętam to jest bardzo krótki. :)

Napisano
W Max'ie zawsze zaznaczałem owe vertexy i poprosu skalowałem je wpisując w te "textFieldy" (coś tam coordinate) jako wartość Y "0" - w wyniku czego osiągnąłem zamierzony efekt.

I właśnie: czy w Mayce brak takich pól, gdzie można wpisywać np. współrzędne, czy tylko ja nie wiem gdzie one są?

 

W majce na pasku statusu po prawej stronie masz takie male okienko gdzie moszesz robic absolutne/wzgledne transformacje, zmieniac szybko nazwe selekcji i zaznaczac szybko sety (domyslnie jest przy nim napis SEL, czyli selekcja, przytrzymaj klawisz myszy na tym zapisie i zobaczysz inne opcje). Zmieniasz sobie na absolute transform, zaznaczasz wybrane punkty(lub obiekty), wlaczasz narzedzie translacji (klawisz W) i po wpisaniu jakis wspolrzednych punkty przeskocza w miejsce ktore wpisales.

Jesli chcesz zmienic tylko np. pierwsze 2 wspolrzedne (np tylko X i Y), to nie musisz wisywac trzeciej (Z). Jezeli chcialbys zmienic tylko wspolrzedna Z musisz posluzyc sie kropkami: np mamy grupe punktow i chcesz wyrownac je do Z=0, nie zmieniajac X i Y: wpisujesz . . 0.

Ze skalowaniem nie probowalem, ale powinno byc tak samo jak z translacja i obrotem. Przy domyslnych ustawieniach klawiszy szybki dostep do parametrow tego okienka masz po wcisnieciu [alt + ` (tylda)].

Najszybciej jednak punkty wyrownuje sie zaznaczajac caly pas krawedzi (zanaczasz jedna, ctrl+prawy myszy i select contiguous edges) po czym przenosisz je z wcisnietym V wedlug wybranej osi do wybranego punktu, tak jak juz wyjasnial mathix.

Pozdr.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności