Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, od pewnego czasu próbuję oświetlać sceny, dość skomplikowane tzn. z dużą ilością obiektów, ale mam problem z właśnie z oświetleniem. Chciałbym uzyskać efekt w miarę naturalnego oświetlenia dziennego. Wprowadzenie oświetlenia oczywiście nie jest problemem (daylight, omni), ale sposób, w jaki oświetlenie jest rzucane ma niewiele wspólnego z naturalnym - obiekty zawsze są bardzo mocno zaciemnione od strony nie oświetlanej i ten kontrast naturalny nie jest - w ten sposób światło jest rzucane przez lampy, a nie słońce. Jak spowodować, by ta dysproporcja stron oświetlonych i nie - była właściwa (mniejsza)? Wprowadzanie dodatkowych źródeł światła daje mizerny efekt, głównie za bardzo rozjaśniając cienie, ale też mocno obciążają procek i wydłużają rendering.

  • Odpowiedzi 10
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

cudowne, wychwalane pod niebiosa przez wielu dwie litery: GI (global illumination). poszukaj na forum, niezliczona ilosc razy juz to bylo poruszane..

a co do dodatkowych swiatel to bym sie klocil... jak dobrze poustawiasz to uzyskasz naprawde bardzo dobry efekt (imho lepsze od gi bo wieksza kontrola)

pozdr..

Napisano

Światło dzienne tylko po części pochodzi od słońca. Sporo idzie jako światło załamane na sztmosferze - do jego symulacji służy skylight. Część to światło odbite - jak wspomniano wcześniej do jego symulacji służy GI. Dodatkowo pomaga kontrola ekspotencjalna/logarytmiczna kontrola ekspozycji.

Napisano

Dzięki,

tym nie mniej z pewnością twórcy Maxa mogliby się postarać o taki rodzaj oświetlenia programowego, który czyniłby to bez dodatkowego mieszania... Jakby nie patrzeć, licencja to góra kasy za którą można oczekiwać oczywistych rozwiązań.

 

Powiedzcie mi tylko jeszcze jak aktywować GI - czytam o tym wiele, ale nie widzę takiej zakładki/funkcji - chyba nie chodzi o oświetlenie domyślne w zakładce "Environment"...?

Napisano

Rzeczywiście w innych rendererach jest to często sprawa włączana w ustawieniach renderera.

 

Jaki renderer używasz? Scanline czy Mental bo to troszke się różni. Ale generalnie zapoznaj się ze światłem typu skylight i Photometric:Sky i Sun.

Napisano

Żaden. Korzystam z czystego Maxa, wersja 7.0. Tylko mi nie mówcie, że nie problem się *zaopatrzyć* - nie, nie, nic z tych rzeczy... Natomiast jeśli chodzi o rodzaje oświetlenia, to rozumiem zasady działania, ale niewiele mi to pomaga w rzeczywistości. Ogólnie rzecz biorąc, uzyskiwane efekty - a sporo czasu kombinowałem, zanim zajrzałem do was - nie są rewelacyjne, szczególnie pod kątem tego, że często-gęsto efekt bywa odwrotny do zamierzanego - drzewka zlewają się z terenem, albo ostrość/kontrast staje w sprzeczności z teksturą (np. listki oświetlane wprost są skrajnie jaśniejsze od tych oświetlanych światłami pomocniczymi, a próby korygowania intensywnością/ambientami itp. tylko pogarszają wszystko). Ogólnie - długo by opowiadać...

Napisano

Powiedzcie mi tylko jeszcze jak aktywować GI

 

bierzesz f10, advanced lighting, wybierasz light tracer, zmieniasz bounces na 2 lub więcej i masz. do sceny wrzuć jakiegoś direct lighta i sky lighta, wciskasz f9 i masz reder z GI :P żeby się szybciej renderowało możesz zmienić bounces na 0 ale efekt będzie gorszy

Napisano
Żaden. Korzystam z czystego Maxa, wersja 7.0.

 

:) To jest scanline renderer. Oprócz Light Tracera masz również Radiosity - bardziej dokładne i lepsze do użycia bea skylighta - ze światłami fotometrycznymi. Jeżeli używasz świateł fotometrycznych, powinieneś włączyć w enviroment Logaritmic Exposure Control.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności