Napisano 13 Lipiec 200618 l Witam, od pewnego czasu próbuję oświetlać sceny, dość skomplikowane tzn. z dużą ilością obiektów, ale mam problem z właśnie z oświetleniem. Chciałbym uzyskać efekt w miarę naturalnego oświetlenia dziennego. Wprowadzenie oświetlenia oczywiście nie jest problemem (daylight, omni), ale sposób, w jaki oświetlenie jest rzucane ma niewiele wspólnego z naturalnym - obiekty zawsze są bardzo mocno zaciemnione od strony nie oświetlanej i ten kontrast naturalny nie jest - w ten sposób światło jest rzucane przez lampy, a nie słońce. Jak spowodować, by ta dysproporcja stron oświetlonych i nie - była właściwa (mniejsza)? Wprowadzanie dodatkowych źródeł światła daje mizerny efekt, głównie za bardzo rozjaśniając cienie, ale też mocno obciążają procek i wydłużają rendering.
Napisano 13 Lipiec 200618 l cudowne, wychwalane pod niebiosa przez wielu dwie litery: GI (global illumination). poszukaj na forum, niezliczona ilosc razy juz to bylo poruszane.. a co do dodatkowych swiatel to bym sie klocil... jak dobrze poustawiasz to uzyskasz naprawde bardzo dobry efekt (imho lepsze od gi bo wieksza kontrola) pozdr..
Napisano 13 Lipiec 200618 l http://www.itchy-animation.co.uk/light.htm http://www.forum3d.kom-net.pl/f3dwork.php?md=sa&idd=9&id=22 Na dobry początek :) Warto poczytać
Napisano 14 Lipiec 200618 l Światło dzienne tylko po części pochodzi od słońca. Sporo idzie jako światło załamane na sztmosferze - do jego symulacji służy skylight. Część to światło odbite - jak wspomniano wcześniej do jego symulacji służy GI. Dodatkowo pomaga kontrola ekspotencjalna/logarytmiczna kontrola ekspozycji.
Napisano 14 Lipiec 200618 l Autor Dzięki, tym nie mniej z pewnością twórcy Maxa mogliby się postarać o taki rodzaj oświetlenia programowego, który czyniłby to bez dodatkowego mieszania... Jakby nie patrzeć, licencja to góra kasy za którą można oczekiwać oczywistych rozwiązań. Powiedzcie mi tylko jeszcze jak aktywować GI - czytam o tym wiele, ale nie widzę takiej zakładki/funkcji - chyba nie chodzi o oświetlenie domyślne w zakładce "Environment"...?
Napisano 14 Lipiec 200618 l Rzeczywiście w innych rendererach jest to często sprawa włączana w ustawieniach renderera. Jaki renderer używasz? Scanline czy Mental bo to troszke się różni. Ale generalnie zapoznaj się ze światłem typu skylight i Photometric:Sky i Sun.
Napisano 14 Lipiec 200618 l Autor Żaden. Korzystam z czystego Maxa, wersja 7.0. Tylko mi nie mówcie, że nie problem się *zaopatrzyć* - nie, nie, nic z tych rzeczy... Natomiast jeśli chodzi o rodzaje oświetlenia, to rozumiem zasady działania, ale niewiele mi to pomaga w rzeczywistości. Ogólnie rzecz biorąc, uzyskiwane efekty - a sporo czasu kombinowałem, zanim zajrzałem do was - nie są rewelacyjne, szczególnie pod kątem tego, że często-gęsto efekt bywa odwrotny do zamierzanego - drzewka zlewają się z terenem, albo ostrość/kontrast staje w sprzeczności z teksturą (np. listki oświetlane wprost są skrajnie jaśniejsze od tych oświetlanych światłami pomocniczymi, a próby korygowania intensywnością/ambientami itp. tylko pogarszają wszystko). Ogólnie - długo by opowiadać...
Napisano 15 Lipiec 200618 l Powiedzcie mi tylko jeszcze jak aktywować GI bierzesz f10, advanced lighting, wybierasz light tracer, zmieniasz bounces na 2 lub więcej i masz. do sceny wrzuć jakiegoś direct lighta i sky lighta, wciskasz f9 i masz reder z GI :P żeby się szybciej renderowało możesz zmienić bounces na 0 ale efekt będzie gorszy
Napisano 15 Lipiec 200618 l Żaden. Korzystam z czystego Maxa, wersja 7.0. :) To jest scanline renderer. Oprócz Light Tracera masz również Radiosity - bardziej dokładne i lepsze do użycia bea skylighta - ze światłami fotometrycznymi. Jeżeli używasz świateł fotometrycznych, powinieneś włączyć w enviroment Logaritmic Exposure Control.
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto