Obywatel Napisano 17 Wrzesień 2006 Napisano 17 Wrzesień 2006 Cze : ] Mam do zrobienia folder. Pierwszy raz podejmuję się takiej pracy i chciałbym najpierw zasięgnąć rady tych bardziej doświadczonych w dziedzinie przygotowania materiału do druku. Przechodząc do sedna, na co powinienem zwrócić uwagę, by nie kursować do drukarni zbyt wiele razy? Jeżeli jest ktoś w stanie pomóc to byłbym bardzo wdzięczny!
Jonasz_Real Napisano 17 Wrzesień 2006 Napisano 17 Wrzesień 2006 Witam, Panie Obywatelu, z tego co wiem, przed drukiem musisz się skontaktowac w jakich tam kolorach drukują w CMYKU czy RGB. I jeszcze jedno. W Photoshopie warto jest sobie zmienic ustawienia: Edit>Preferences>Units&Rulers>Screen Resolution ( na 300 ) To ważne, jeśli chcesz miec dobre wydruki.
buczer Napisano 17 Wrzesień 2006 Napisano 17 Wrzesień 2006 http://www.dtp.pl/warsztat/index.asp?id_k=9 sporo jest na sieci, jakis artykuł z tego co pamietam tez na ef.art.pl
Obywatel Napisano 21 Wrzesień 2006 Autor Napisano 21 Wrzesień 2006 Jeszcze takie pytanie: jak projektuję okładkę do folderu A4 to zapisuję ją w osobnym pliku jako kartka formatu A3? Sorry za proste pytania, ale kto pyta nie błądzi! :-) --Edit-- Jeszcze jedno. Czy w tego typu pracy niezbędny jest jakiś program ‘zecerski’? Nie da się zrobić wszystkiego w Corelu i publikować do PDF’a z parametrem ‘print’? Od jakiego nakładu druk offsetowy staje się opłacalny? Tak w ogóle to jaka jest cena takiego przedsięwzięcia. Czyli kiedy grafik podejmuje się zrobienia takiego katalogu, to nie kończy na zaprojektowaniu go, tylko jest odpowiedzialny jeszcze za druk, tak? Wiem, że są to laickie pytania. Od czegoś trzeba zacząć.
Gość _Kreska_ Napisano 26 Wrzesień 2006 Napisano 26 Wrzesień 2006 mozesz zrobic okladke w a3, co do programu to tez mozesz to zlozyc w corelu. Zalezy tylko ile stron, bo jak baaardzo duzo to lepiej chyba robic to w indesignie lub quarku. Musisz to ustalic z drukarnia albo kims kto bedzie przygotowywal impozycje, moga zazyczyc sobie wyszystkiego w pojedynczych stronach + ewentualna makietka jak ma byc zlozone, mozesz to tez sam rozlozyc (chyba pdforganizer dobry do tego jest) po wczesniejszych ustaleniach oczywiscie na jakim arkuszu bedzie to drukowane i jak skladane. Co do oplacalnosci to chyba do 200-300 stron lepiej bedzie cyfrowo, ale na 100% pewny nie jestem, najlepiej policzyc koszty i wtedy sie zobaczy. A to czy bedziesz do konca odpowiedzilany za druk tez zalezy od ustalen z klientem, jeden bedzie chcial gotowy produkt inny poprzestanie na layoucie i sam sobie wydrukuje, tylko zeby nie mial pretensji pozniej ze kolor cos nie tak wyszedl, dlatego dobrze jest tez zrobic jakąś próbe przed drukiem do ktorej bedzie pasował sie drukarz.
Obywatel Napisano 4 Grudzień 2006 Autor Napisano 4 Grudzień 2006 Cze : ] Kolejne pytanie. Muszę ustawić spad na 3mm oprócz grzbietu. Dobra, mam jakieś ogólne wiadomości na temat tych pojęć, ale może mi ktoś wytłumaczyć jak to zrobić? W ogóle co to dokładnie jest? Jak ustawić spad i grzbiet?
Gość _Kreska_ Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 3mm spadu tzn ze layout Twojej okladki musi byc z kazdej strony wiekszy o 3mm (to takie zabezpieczenie w wypadku krzywego ciecia, zeby biale krawedzie Ci nie wyszly). Musisz to zrobic o ile grafika dochodzi do brzegow kartki, jak brzegi sa niezadrukowane mozesz przygotowac prace na ostro. Grzbietu nie ustawiasz, no o ile masz niewiele stron (bo chyba co to jest grzbiet wiesz;)), musisz tylko wstawic linie bigowania (przerywane kreseczki) w miejscu gdzie kartka ma zostać zgieta, o ile jest typowa okladka zlamana na środku. tu masz taki mały podglad, jak cos pochrzanilem mam nadzieje ze zostane poprawiony :) aha, tylko nie rób szerszego prostokata naokolo, tylko tak zaznaczylem, to ciemniejsze szare to ciagle Twoja grafika, ciaglosci musi byc oczywiscie zachowana.
Obywatel Napisano 5 Grudzień 2006 Autor Napisano 5 Grudzień 2006 Ok, czyli muszę powiększyć każdą stronę. Mam wysłać projekt w pojedynczych stronach (jeden plik = jedna strona), i teraz zastanawiam się co miał pan z drukarni na myśli :] Czy poj. str. to A3 czy A4. Katalog ma 8 stron + okładka, więc grzbietu jako takiego chyba nie będzie (nie?). A jeszcze co do tego spadu całego – czyli np. w Corel’u mój projekt musi ‘wystawać’ 3 mm poza pole kartki? Czyli jeżeli dobrze rozumuję załatwienie sprawy ze spadami sprowadza się do zaznaczenia wszystkich elementów i skalowania? Zastanawiam się jak to jest organizowane w drukarni. Czyli to jest drukowane na kartkach o formacie trochę większym niż A3 (na przykładzie Twojego załącznika)? Wieeem wieem, laickie pytania, ale pierwszy raz jest zazwyczaj trudny hehe. Aha jeszcze jedna rzecz. Podobno takie zaszarzenie zdjęć po wrzuceniu do Corel’a nie jest związane z konwersją w CMYK’a. Jak dotąd myślałem, że to przez to. Jakieś pomysły?
Gość _Kreska_ Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 ze skalowaniem to bym uwazal, po prostu jak masz projekt na kartce to musisz wszystki elementy stykajace sie z krawedzia wyprowadzic o 3mm za obaszar kartki.Elemetny te oczywiscie nie moga stanowic waznej czesci projektu bo i tak zostana odciente, takie rzeczy przewiduje sie w momencie projetkowania. Bo jak bedzie to np zdjecie z waznymi elementami 2mm od krawedzie i je zeskalujesz to stracisz te elementy. Jesli maja to byc pojedyncze strony to prawdopodobnie kazda kartka ma miec spad (o ile jest zadrukowana do krawedzi). Zapytaj drukarni jak chca to drukowac. Jesli prosza Cie o pojedyncze strony to beda sami dokonywac impozycji arkusza. Impozycji mozesz tez bezpośrednio dokonac w corelu (w zakładce: drukuj, uklad, układ rozmieszczenia) chociaz jak wczesniej tego nie robiles lepiej zdaj sie na drukarnie-biuro usług poligraficznych zeby to zrobili profi. Ewentualnie wypusc pdfa z calego dokumentu, przeslij do nich i zapytaj sie co masz poprawic. Dobrze tez zrobic makietke i pokazac jak to ma wygladac po wydrukowaniu. Nie bardzo wiem za to o co chodzi z tym "zaszarzeniem" zdjec, czy oprzypadkiem nie pracujesz na widoku podgladowym?
tweety Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 nie skaluj bo sobie tekst poucinasz :) spad to po prostu miejsce dla noża którym maszyna będzie cięła kartkę. nie możesz tam umieścić tekstu ani grafiki (bo utniesz sobie połowę zdania) ale w spadzie zawierasz motywy kolorystyczne. zrób po prostu tak, żeby kolor strony, jakieś paski w tle czy co tam masz jechały też przez spad. co do grzbietu i tego co powiedział pan w drukarni: oddajesz stronę A3 czyli dwie strony A4 + pośrodku miejsce na szycie/klejenie + spad mm na około całego projektu. poszarzanie to wina słabej kontroli nad CMYKiem w Corelu. innego wyjaśnienia nie widzę. poza tym co to za drukarnia? kurcze zawsze jak oddaję materiał to oni sami sobie robią spady i konwertują według wlasnych profili do CMYK...
Gość _Kreska_ Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 raczej co to za drukarnia co sama sobie robi spady i konwertuje do cmyka, no chyba ze w ogole nie interesuje Cie co sie stanie z kolorami po wydruku :D
Touch Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 Hmmm... 'gazetki' jak na razie nie przygotowywałem, tylko dwustronne ulotki, ulotkę dzieloną na trzy i plakaty i jeśli chodzi o 'spady' to dodaję zwykle po 2-3 mm z każdej strony, czyli kiedy normalny wymiar plakatu A2 jest 420mm x 594mm, to ze spadami będzie rozmiar pliku do druku będzie analogicznie 426mm x 600mm. Spady to również zabezpieczenie, czasem farba na krawędzi druku się rozmywa, wtedy można to zwyczajnie odciąć. Czy CMYK, czy RGB, w zasadzie częściej biorą RGB, później zmiana palety to już jest dla nich moment, a i więcej mają możliwości. Zależy zresztą od drukarni. Wydruki próbne to standard, więc jeśli coś będzie źle przygotowane, to przed puszczeniem całej partii, będzie można wprowadzić zmiany. Nie pamiętam, żebym miał jakieś większe problemy z przygotowaniem takich materiałów do druku. Trochę inaczej wygląda sprawa z drukiem do gazety, gdzie papier jest cienki i czasem nawet zwraca się uwagę na ilość farby na na przykład 1cm2, ale to chyba nie jest reguła. Edit: Spad dodasz w prosty sposób poprzez Image Canvas, to jest obszar nie zadrukowywany, więc niczego nie skalujesz tylko dodajesz białą ramkę wokół.
tweety Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 więc niczego nie skalujesz tylko dodajesz białą ramkę wokół. o ile pamiętam to spad nie może być biały w przypadku gdy strona jest kolorowa :]
Gość _Kreska_ Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 taaa, w ten sposób powstaje pracka ze spadami bez spadów :D
Touch Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 To chyba trafiliśmy na różnie drukarnie, mogę Wam podesłać plki, które już dawno poszły do druku i nie było żadnych reklamacji;) Zresztą było to ustalane z drukarnią;)
Vorek Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 projektuje się "na spad" czyli nie dodajesz spadu na końcu ale na początku. Wtedy wszystkie elementy jakie mają się stykać z krawędzią strony znajdują się wewnątrz spadu. Trzeba brać pod uwagę to że introligator też człowiek i może machnąć gilotynką o 1-2 mm nie w tą stronę, po to właśnie robi się spad żeby w razie takiej pomyłki był jakiś zapas. Gdyby nie było spadu lub byłby on biały, po obcięciu mogło by się okazać że mamy 1 mm białe paski na krawędziach. Dodawanie białego spadu nie ma sensu i raczej nie można już wtedy nazwać tego "spadem" Co do dawania RGB'ów do drukarni to muszę przyznać że nigdy czegoś takiego nie robiłem i raczej bym się nie odważył, może i niektóre drukarnie zamieniają sobie RGB na CMYK'i ale chyba trafne będzie porównanie tego do oddawania cz-b filmów do labu. U nas zazwyczaj każde zdjęcie przechodzi ostrą korektę kolorystyczną z uwzględnieniem wszystkich składowych CMYK'a i z wzornikiem w łapie :) O znakach firmowych itp. już nawet nie wspominam bo jasne jest że RGB po prostu odpada, każdy znak ma z góry ustalone wartość w CMYK czy Pantone i należy się tego trzymać. Pozdrawiam
Touch Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 Drukarnia w pipidówku, może dlatego im podpasiło;) Ale zwracam honor jeśli chodzi o spad. Tylko w ostatnim plakacie stosowałem białą obramówkę, reszta szła, tak jak mówicie, spójnie z główną częścią. Mea culpa. Co do RGB, tutaj podtrzymuję, bo byłem wręcz proszony o dostarczenie pliku w RGB. Znam to tylko z dotychczasowej praktyki, de facto niewielkiej i tym się 'dzielę'. Pozdrawiam;)
tweety Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 jesli chodzi o konwersje RGB do CMYK to wiele drukarni samemu sobie wprowadza konwersję trzymając sie oryginału w RGB. prevka wydruku ląduje u klienta i jeśli jest zadowolony to drukuje się serię. czasami klient dostaje dokładne wytyczne oraz same profile aby sam mógł sobie to przekonwertować na ichnie ustawienia. tutaj po prostu wychodzi kwestia jak szybko i sprawnie chce drukować drukarnia. Jesli każą ci samemu zmienić na CMYK'a i pryznieść gotowca do drukarni można się liczyć z tym, że konieczne będą poprawki. za to jeśli drukarnia sama konwertuje do CMYK to trzyma się pewnych reguł jakie ma każda maszyna. czasami jeden Mutoh w firmie X drukuje przy 65% czerni super czerń a inny Mutoh w firmie Y drukuje super czerń przy 80%. niby 15% a jednak robi kolosalną róznicę :) ci ludzie którzy pracująna tych maszynach o tym wiedzą i sami o wiele lepiej przygotują materiał do druku. samemu to jak błądzenie po omacku. Pozdrawiam
Gość _Kreska_ Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 oczywiscie mozna konwersje zostawic drukarni ale nie mozna pozwolic aby "pasowali" sie tak na oko do oryginalu . Koniecznie trzeba bedzie osadzic w pracy profil rgb i polecic przekonwertowanie do konkretnego modelu CMYK ale czy nie lepiej to samemu zrobic? Przeciez nie oddam pliku rgb do drukarni i powiem zróbcie tak zeby bylo fajnie, bo kazde "fajnie" jest inne. Poza tym robiąc to samemu zawsze jeszcze mozna skorygowac obraz w cmyku, jak cos jest nie tak oczywiscie, a przewaznie jest :). No i wazne zeby pamietac o kolorach dodatkowych , ba jak sa a drukarz calosc na cmyka zamieni wtedy moze byc lipa :(
tweety Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 Kreska: racja ale z drugiej strony skąd ja mam wiedzieć jakich profili używają w drukarni? na jakim sprzęcie drukują i jakie ustawienia wprowadzają do RIP'a? z reguły co prawda dostaję specyfikację techniczną ale jeśli takowej nie ma bardzo ciężko zrobićcośna oko. U ans do Encadów mamy profile "IC Adobe 1998 cośtam" i tylko przy nim wydruki są wporządku. ale jeśli zrobię cobie CMYKa według innego profilu to pomimo, że konwersja była poprawna to jednak druk wygląda nieco inaczej niż ten z właściwym profilem. cały sęk w tym, żeby dobrze siędowiedzieć jak oni to drukują :) a co do konwersji CMYKa to pamiętam jak robiłem plakaty w czerni i czerwieni. 4 razy podchodziłem do prevki zanim puściliśmy całość. Za każdym razem czerń była szara a czerwień, różowa. Od tamtej pory żądam pełnych wytycznych albo niech sami to przerobią. W pierwszym przypadku ustawienia są na mojej głowie, w drugim drukarnia ma zrobić tak, żeby mi siępodobało: pryzsyłają mi preview na podstawie którego oceniam czy można to puścić dalej. Pozdrawiam
Gość _Kreska_ Napisano 5 Grudzień 2006 Napisano 5 Grudzień 2006 no jak to skąd, albo telefon albo internet i strona drukarni, no chyba ze juz cos u nich drukowales i wiesz jak pracuja. A co do rgb cmyk to nie zapominajmy ze jest wiele (bardzo wiele) drukarni które chca dostac plik rozseparowany. Ja zawsze dostarczam plik w cmyku, robie próbe i jak jest ok prosze aby sie do niej pasowali. No ale to tylko moje przyzwyczajenie widac, jak ktos woli inaczej jego sprawa:)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się