Jump to content

[Modelowanie] Opona [3dsmax]


zgred
 Share

Recommended Posts

O tutorial poprosil mnie znajomy z forum. Kieruje go glownie do poczatkujach ale troszeczke orientujacych sie w interfejsie 3d maxa. Staralem sie pisac zrozumiale.

 

1. Tworzymy cylinder w widoku front o parametrach: height segments 10, cap:2, sides: 60.

 

1.jpg

 

2. Klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy convert - > editaple poly.

3. Teraz usuniemy poligony z tylnej cześci opony, gdyż bedziemy używać później symetrii.

Najlepiej w tym celu zaznaczyć jeden z edge jak na obrazku i kliknąć w przycisk „loop”. Później prawym myszki i convert to face i klawisz delete.

2.jpg

 

4. Teraz zaznaczmy w widoku top vertexy przy krawędzi jak na obrazku poniżej. Uwaga, zaznaczyc należy vertexy po stronie gdzie wczesniej NIE usunęliśmy poligonow.

3.jpg

5. Kolejny krok to wlaczenie soft selection. Jest ona w menu editable. Wystarczy kliknąć w use soft selection i wybrac wartość. Ustaw wartość aby kolory były mniej wiecej jak na rysunku poniżej. Wybierz narzedzie skale i klikajac w srodkowy trojkat przeciągnij aby wyglądało to jak nizej.

4.jpg

6. Wylacz soft selection i vertexy które zostali ustaw za pomoca scale i move jak na rysunku.

5.jpg

 

7. Zaznacz jedna z krawędzi jak na obrazku poniżej. Pozniej selection ring i prawym – convert to face. Następnie extrude wartosc 1 z local normal. Pozniej bevel o warosci height 0.2 a outline -0,2. Typ to local normal.

7.jpg

8. efekt dotychczasowy:

8.jpg

9.Zaznacz poligony jak na rysunku i narzędziem rotate obroc lekko w lewo.

9.jpg

10. wejdz w zakładkę selection i kliknij w przycisk shrink. I zwowu obroc ale tym razem o mniejszy kat.

10.jpg

11. Znowu klawisz shrink ( dwa razy) i znowu obrocic.

12. zaznacz te poligony co na obrazku poniżej. Kliknij w extrude o warosci 0 ale o typie „by poligon”:

11.jpg

13. Teraz uzyj narzędzia scale aby zmniejszyc troszeczke poligony. Po tej operacji uzyj extrude o typie group i wartości height 1 oraz bevel o ustawieniach jak wczesniej.

14. Zakladka z gornego menu tools -- >miror. Zaznacz copy i o y. Ustaw narzędziem move aby krawdzie obu polowek się łączyły. Pozniej wejdz w editable i kliknij w atach i w druga polowke.

15. Zaznacz bordera z obu polowki i kliknij w przycisk bridge w zakładce edit edges. Ustawienia standardowe. Polowki złączyły się.

16. Wejdz w okno perspective i kliknij w srodkowy vertex. Prawym i convert to face. Narzedziem scale nadaj odpowiedni profil oponie a pozniej klawiesz delete.

12.jpg

17. Powinno wystarczyc. Można oczywiście jeszcze zrobic srodek opony, ale zakladam ze opona będzie miala felge która zakryje brak srodka ;)

 

18. Efekt końcowy

13.jpg

  • Like 2
  • Confused 9
Link to comment
Share on other sites

Hehe, właśnie skończyłem tutka, i musze przyznać ze zabardzo dla początkujących to on nie jest :P Punkt 15 to totalna magia jak dla mnie (początkujący) ale z pomocą Damus'a (usera tego forum) jakoś sobie poradziłem, za co mu bardzo dziękuję:)

 

Ps. ta rozbierzność w wielkości bierznika pewnie przez to 'przesuń TROCHE w lewo' i ' teraz tez przesuń TROCHE w lewo' u kazdego 'troche' wygląda inaczej :D

 

 

oponkahu5.png

 

felga z inego tuta, ale i tak nie wyszła tak jak powinna, to pewnie przez to 'troche' :D

Link to comment
Share on other sites

Dla wszystkich dla ktorych 15 punkt tutka jest niezrozumialy.

 

Chodzi o to ze po wykonaniu operacji Mirror zostaje nam dodatkowa krawędź której nie widać na pierwszy rzut oka.

 

Dlatego zaznaczając border z jednej połówki i z drugiej i tworząc bridge w naturalny sposób je łączymy. Wtedy jeśli się nie myle nie ma prawa nam wyskoczyć jakiś bug.

 

By najlepiej zaobserwować jak działa narzędzie bridge w tym przypadku należy nie przesuwać tych dwóch połówek bardzo blisko siebie tylko zrobic to z jakiejś odległości - wtedy załapiecie o co chodzi.

 

Pamiętajcie bordery z jednej i drugiej połówki zaznaczamy z wciśniętym ctrl.

 

Mam nadzieje że nie namieszałem za bardzo :P

Link to comment
Share on other sites

A ja zrobiłem opone, felge. Jestem początkujący, no ale niby już coś tam umiem więc spróbowałem połączyć to wszystko i wyszła taka oto krótka animacja :) Nie wiedziałem gdzie ją umieścić bo w sumie to dopiero amatorskie początki... jak źle wstawiłem to nie gniewajcie sie.

 

http://www.youtube.com/watch?v=PkQ3HKW-jVQ

Edited by SSparrow
Link to comment
Share on other sites

Smażyłaś... jeżeli chodziło Ci o renderowanie to MentalRayem. A Jeżeli o program gdzie to sklejałem to Ulead VideoStudio - bardzo prosty program do robienia filmików. Nie ma super opcji i możliwości, ale do szybkiego skręcenia wg. mnie idealny ;)

 

A co do błędu... to wstyd. 22lata na karku a takie błędy. Zawsze mnie ratuje sprawdzanie pisowni w przeglądarkach albo na gadu :P Już poprawiłem filmik i uaktualniłem link w poprzednim poście.

 

Pozdro

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy