rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 Witajcie Problem na pozór banalny ale ja siedzę nad tym już długo i nie znalazłem dobrego rozwiązania. Chcę opisać na kuli obiekt, "oblać" kontynentami siatkę "kuli ziemskiej" mniej więcej tak jak to widać tu: a kontynenty mam takie jak tu (zwykły obrys + extrude): UWAGA nie chcę robić kontynentów z bitmapy, chciałbym aby były obiektem. pomożecie ? :) rafal
ReflectVision Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 http://www.3d-palace.com/index.php?page=tut1 autodesk 3dsmax -> tutorial Greebles with thanks to JediLaw - Intermediate
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 hmm, dzieki, tutorial jest niezły. Ale nie ma w nim tego o czym pisałem :) Chodziło mi o dopasowanie (wykrzywienie) obiektu na kuli. A tam jest rozłożenie grupy obiektów na kuli - bez zmiany ich kształtu. może się mylę i coś przeoczyłem? jaka konkretnie funkcja za to odpowiada ? Rafał
SoAd Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 A jest taki modyfikator jak Spherify może spróbuj tym, nie wiem czy zadziała bo nigdy go nie używałem:/
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 dzieki, próbowałem właśnie - ale efekt zaden :) obiekt płaski pozostaje obok kuli płaski a jak sądzicie jak to jest zrobione na tych 2 obrazkach , które wstawiłem? przecież to wygląda na coś totalnie prostego (niestety nie dla mnie)
arev Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 Robiłem kiedyś podobną rzecz, ale zupełnie inną metodą. Mianowicie użyłem mapy opacity i Vrayowego displacement moda. Znika problem opisywania obiektu na kuli - mapowanie jest banalne. Wyszło dość podobnie jak na załączonym przez ciebie renderku, tzn. Widać było grubość ścianek, etc. Jeśli masz jakieś inne powody, dla których nie chcesz robić tego teksturkami to niestety nie pomogę :(
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 witaj, robiłem w ten sposób - ale przy wykorzystaniu bitmapy - brzegi kontynentów były rozmyte - czyli po displacement - obłe. Używałem bardzo dużych bitmap - a i tak było to dość widoczne ( zwłaszcza przy biegunach) Postanowiłem zamiast bitmapą - opisać kulę płaskim lub"extrudowanym" obiektem w kształcie kontynentów. Pozwala to na późniejszą swobodną edycję tego obiektu. Znalazłem kilka gotowych przac tego typu - ale nigdzie nie ma jak to zrobić. Nie myślcię że idę na łatwiznę i czekam aż ktoś podsunie mi gotowe rozwiązanie :) próbowałem już wszystkiego co mi przyszło do łba. Są 2 możliwości: albo wymyśliłem coś niemożliwego do zrobienia w maxie (!) albo jest to tak banalnie proste że nie mogę na to wpaść :) myślę że to raczej ta druga możliwość
SoAd Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 A może trochę inaczej zrobić kulę zmapować ją nałożyć bitmapę, i potem powycinać wzdłuż brzegów, i na końcu extrude . By chyba działało
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 fakt, jest to jakieś rozwiązanie, ale myślisz o ręcznym wycinaniu wzdłuż brzegów ? - to będzie naprawdę dużo roboty , musi być jakiś sposób (mam gotowy płaski obrys kontynentów w illustratorze - czyli również w maksie) aha znalazłem jeszcze coś takiego w necie (wyraznie widać że lądy to nie bitmapa):
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 zrobić kulę zmapować ją nie rozumiem "zmapować kulę" - co masz na myśli ? Bitmapę mam - czarnobiała http://www.oera.net/How2/PlanetTexs/EarthMask_2500x1250.jpg
SoAd Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 A z tymm apowaniem to zapomnij działa ładnie na standardowym. zaraz wrzuce co mi wyszło, tylko się wyrenderuje oczywiście jakość mogłaby być lepsza, ale mysle ze tak działa
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 no właśnie z tą bitmapą jest kilka problemów: - przy powiększeniach krawędzi - zaokrąglenia - problemy z pogrubieniem lądów (extrude nie działa na bitmapę) a dosplacement z vraya nie oddaje ostrych krawędzi lądów i w dodatku ma problemy z materiałami (cienie i przeźroczystości)
illy Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 fakt, jest to jakieś rozwiązanie, ale myślisz o ręcznym wycinaniu wzdłuż brzegów ? - to będzie naprawdę dużo roboty , musi być jakiś sposób (mam gotowy płaski obrys kontynentów w illustratorze - czyli również w maksie)jest taki przycisk w maxie 9 - "make cool looking globe" chlopie, chcesz wykonac jakis efekt to musisz troche popracowac, i tutaj nie widze innego wyjscia jak sciagnac jakas mape (nie wiem jak sie nazywa, ale ta co ma rownolegle rownolezniki i te drugie, a nie zagiete) i w rucie je odrysowywac na kuli, pozniej dac extrude, a pozniej booleanem wyrownac do krawedzi kuli
SoAd Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 ILLY - to drugie to południki :D rzdeb- eh no wiesz - bez pracy nie ma kołaczy... siadasz herbatka/kawka i tniesz :)
illy Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 ILLY - to drugie to południki :Da chodzilem na fukultet z geo ;p
Hynol Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 Zawsze jeszcze można wziąść sfere, zagęścić ją w cholere, wziąść obrysy kontynetów (spline) i wyciąć shape margem (cookie cutter z invertem). Efektem będzie siatka jak w renderze który pojawił się ostatnio. Problemem będzie tylko odpowiednie usytuowanie krzywych kontynentów, ale to można zrobić przy użyciu bitmapy.
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 dzięki wszystkim za pomoc! Widzę że nieuchronnie zmierzam ku cięciu na piechotę. Nie boję się tego, ale byłem pewien że się da inaczej. Poza tym już sobie w illustratorze obrysowałem wszystkie kontynenty i się okazuje że całkiem niepotrzebnie :) Czyli reasumując: 1. bitmapą w duuużej rozdzielczości opacity i na kulę 2. wyciąć ręcznie w kuli kontynenty i wyspy jadąc po krawędziach bitmapy 3. usunąć teksturę z bitmapą 4. dać extrude "pociętej kuli" czy tak ? mam mały problem z punktem 2 - jak to zrobić?
Hynol Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 Radziłbym zrobić tak jak napisałem. Cięcie cutem powierzchni może Cię doprowadzić do obłędu. Skoro masz modele kontynentów lub ich krzywe w ilustratorze to zostało 5-10 min roboty.
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 no tak, problem tylko że ja mam kontynenty płaskie a kula jest kulista :) i nie ta rady spasować ze sobą. Myślę że ta dłubanina będzie lepsza bo potem będę tą bitmapę mógł wykorzystać do mapowania wyciętych kształtów lądu.
Hynol Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 no tak, problem tylko że ja mam kontynenty płaskie a kula jest kulista :) i nie ta rady spasować ze sobą. Myślę że ta dłubanina będzie lepsza bo potem będę tą bitmapę mógł wykorzystać do mapowania wyciętych kształtów lądu. Hmmm.. To znaczy shape merge działa właśnie w ten sposób że dokonuje projekcji krzywej 2D na powierzchnie 3D (w tym przypadku sfera)
tadzio Napisano 13 Lipiec 2007 Napisano 13 Lipiec 2007 a tak baj de łej to nie wygniesz tych kontynentow ktore sobie narysowales ze splajnow, bo one nie maja siatki "w srodku", maja tylko kontur.... wiec nawej jesli uda Ci sie je wygiac na powierzchni kuli, to sie ladnie nie rozloza i bedzie sieczka... pozdr
rzdeb Napisano 13 Lipiec 2007 Autor Napisano 13 Lipiec 2007 Zawsze jeszcze można wziąść sfere, zagęścić ją w cholere, wziąść obrysy kontynetów (spline) i wyciąć shape margem (cookie cutter z invertem). Efektem będzie siatka jak w renderze który pojawił się ostatnio. Problemem będzie tylko odpowiednie usytuowanie krzywych kontynentów, ale to można zrobić przy użyciu bitmapy. pomysł niezły - przynajmniej na początku wychodzi super i prosto. Mam tylko jeden problem - obiekt zrobiony shape mergem nie może być poddany przekształceniu extrude. Jak w tej sytuacji pogrubić ścianki ?
Hynol Napisano 14 Lipiec 2007 Napisano 14 Lipiec 2007 shell? jesli o to chodzi...;P Tak by było rozsądnie imho. Ewentualnie zaznaczyć fejsy obiektu i już na nich wykonać extrude z podpoziomu poly lub face.
rzdeb Napisano 14 Lipiec 2007 Autor Napisano 14 Lipiec 2007 Dzieki, biorę się do roboty. Jak coś zrobię to się pochwalę :)
Master Kiełbaster Napisano 14 Lipiec 2007 Napisano 14 Lipiec 2007 daj 2x modyfikator bend i uzyskacz kulę z plane o proporcjach 2:1
myk_myk Napisano 17 Lipiec 2007 Napisano 17 Lipiec 2007 Proste jak drut. Tworzysz 2 circle - jeden jako południk drugi równoleznik. Pathdeform na południk, a później pathdeform na równoleżnik. Oczywiście siatka powinna być zagęszczona. Jak będziesz miał kłopot z wielkością kontynentów, to wydziel kontynenty i zrób dla kazdego osobno pathdeform j.w. Pozdrawiam.
Rekomendowane odpowiedzi