JackVasi Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 Witam. Dzisiaj dostałem zadanie wykonania wizualizacji sali komputerowej w mojej szkole. Modeling to dla mnie nie problem, ale oświetlenie zaś kłopoty mi sprawia. Chciałbym się dowiedzieć jakich świateł użyć, jak je mniej wiecej ustawić, ogólne wskazówki. Pomieszczenie ma dużo okien na jednej ścianie oraz dwa okna w suficie. Mam pytanie. Jak zrobić aby światło przechodziło przez szybe? Mieszać się w kaustyki, czy po prostu wykluczyć z dawania cienia? Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam :D
huzdebos Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 nie czekaj tylko szukaj w necie, miliony tutkow czekaja na ciebie :) pzdrw
ttaaddeekk Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 no, poczytaj tutki co do ustawien i swiatel, a podpowiem Ci tylko ze warto robic wszystko w metrysznej skali i realnych wymiarach zeby mental sobie dobrze z tym radzil
MaGuu Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=34879 Moze sie przydac:]
gientekwl Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 Szukaj odnośnie Global illumination i FG [to taka podstawa] ;) MaGuu : dział to mental ray.
tweety Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 JackVasi: polecam odwiedzić stronkę Jeffa Pattona, artykuł Adama Guzowskiego na forum3d i tutoriale na Evermotion. osobiście podpowiem tylko: skala zawsze w cm. nie bój się walić światło do środka wnętrza (omni czy spot dla rozświetlenia), używaj zawsze region/crop dla prevek. w przypadku jakichkolwiek odbić używaj materiałów tylko mentalowskich. cóż jeszcze? renderuj na passach i nie bój się postprodukcji. Pozdrawiam
JackVasi Napisano 13 Wrzesień 2007 Autor Napisano 13 Wrzesień 2007 Wielkie dzięki za odpowiedzi! Wiem co to GI, kaustyki i FG (no moze z ostatnim sobie nie radze) Ale do tego wszystkiego potrzebne jest światło. I z tym mam właśnie problem. Po prostu nie wiem czy użyć Omni, Arealights mrArea. "renderuj na passach" co to znaczy??
ttaaddeekk Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 i invers squere (?) zawsze miej włączone, na pasach to znaczy np odbicia na jednym, Gi na 2gim, diffuse na 3 obrazku i potem mixujesz w PS
JackVasi Napisano 13 Wrzesień 2007 Autor Napisano 13 Wrzesień 2007 Są do passów jakies tutoriale, albo moze Wy moglibyscie jakoś wytłumaczyć. Pod F1 nie mogę coś znaleść. A jak myślicie, co robić z szybami? Robić na kaustykach, czy wykluczyć z cienia?
ttaaddeekk Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 mentalowski Arch-design material powinien sobie poradzic
Temporal Napisano 13 Wrzesień 2007 Napisano 13 Wrzesień 2007 ja bym zostawil kaustyki w spokoju az tak realnie nie trzeba bo tego i tak tak nie widac a liczyc sie bedzie w takiej pracy to lepiej bez
tweety Napisano 14 Wrzesień 2007 Napisano 14 Wrzesień 2007 kaustyki? bez przesady. to ma się liczyć w jakieś max kilka godzin a nie tygodni. wyklucz cienie dla szyb i po sprawie. co do passów: wejdź w render elements i zobacz co tam sie kryje. to są poszczególne efekty renderowane osobno gotowe do złożenia w postprodukcji. shadows, GI, specular, zdepth, velocity etc... musisz po prostu sam porozgryzać co do czego służy. Pozdrawiam
Temporal Napisano 14 Wrzesień 2007 Napisano 14 Wrzesień 2007 do jak sie podepne pod temat i sie spytam renderowanie do passow jest szybsze? czy to tylko po to by w PS miec kontrole nad kazda warstwa?
JackVasi Napisano 14 Wrzesień 2007 Autor Napisano 14 Wrzesień 2007 Ok, Dzięki! A jeszce główne moje pytanie. Jakiego światłą użyć? PS. Nieługo coś w WIP-ie zaczne klecić :D
tweety Napisano 14 Wrzesień 2007 Napisano 14 Wrzesień 2007 mraAreaOmni i mrAreaSpot. ewentualnie photometrics ale nie nadużywaj ich zbyt mocno gdyż długo się liczą.
JackVasi Napisano 14 Wrzesień 2007 Autor Napisano 14 Wrzesień 2007 W sali będzie oświetlenie słoneczne jak i sztuczne. MR Area Omni jako slonce. A co ze sztucznym? Tak samo? Wielkie dzięki za takie zainteresowanie tematem :) Dzisiaj dostane dokładne wymiary sali, więc zacznę dłubać pomieszczenie. Narazie monitor, klawiatura, mysz w trakcie, ławka, krzesło też w trakcie :D Pozdrawiam! PS. Jak bede mial poustawiane mniej wiecej wszystko to wrzucę do WIP'a
tweety Napisano 14 Wrzesień 2007 Napisano 14 Wrzesień 2007 ze sztucznym światłem to zależy. jeśil lampy wiszące to Spot jeśli świecące kule to Omni. po prostu eksperymentuj.
gientekwl Napisano 14 Wrzesień 2007 Napisano 14 Wrzesień 2007 mentalowski Arch-design material powinien sobie poradzic - może rozwiniesz swoją wypowiedź ?
tweety Napisano 15 Wrzesień 2007 Napisano 15 Wrzesień 2007 Arch-design to materiał stworzony typowo pod mentalraya. dostępny od wersji MR 3.5 pod maxem 9. Wizualnie podobnie wygląda jak vrayMtl i ma podobne opcje. dzięki wbudowanym presetommateriałów można szybko i sprawnie zrobić realistycznie wyglądające szkła, drewna, ceramikę, metal, plastik etc. kontrolery glossy dla reflection, refraction, kontroleray bitmap etc dają o wiele więcej możliwości niż wcześniejsze shadery. Pozdrawiam
piotrek Napisano 15 Wrzesień 2007 Napisano 15 Wrzesień 2007 Jako słońce będzie dobre światło rzucające równoległe promienie. Omni musiałbyć postawić baaaaardzo daleko, by uzyskać taki efekt.
peteRlo Napisano 15 Wrzesień 2007 Napisano 15 Wrzesień 2007 Arch-design to materiał stworzony typowo pod mentalraya. dostępny od wersji MR 3.5 pod maxem 9. Ale także pod Maya 8.5 i XSI 6. Identyczny materiał jest w ostatnich wydaniach FinalRendera. Z tego co słyszałem, to w maxie do tego stopnia, że nawet możesz używać tego z mentala.
tweety Napisano 15 Wrzesień 2007 Napisano 15 Wrzesień 2007 Mtrack: dobry model i ładne materiały. tylko ustaw dobre studio jakieś ;) peteRIo: w sumei faktycznie. wszędzie gdzie jest mental 3.5 jest nowy shader.
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 Skad mozna wziasc ten Arch-Design? Bo u mnie takiego shaderka nie widze :( Bo juz mam problem z obudowa komputera :) PS. tweety - Ty spisz czasami??
Temporal Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 Jesli masz mental nizszego niz 3.5 to go nie znajdziesz a jak masz 3.5 to wystarczy zaladowac mentala i w liscie materialow bedzie :].
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 hmm... Mam mentala dolaczonego do 3dsMAX'a 8. EDIT: A DGS material? jego używam w większości
peteRlo Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 MR 3.5 jest w maxie 9 (tak jak już napisał tweety). Najogólniej mówiąc, arch-design to takie dgs, dielectric i AO w jednym. Plus sporo opcji do optymalizacji.
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 A mozna gdzies kupić Mental Raya 3.5 do Maxa8? Czy tylko pod 9 działa?
gientekwl Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 zapewne wersja standalone ;) która kosztuje sporoooooo. Nie radzę Ci używać DGS Material, pamiętam gdy go używałem, czasem render się nie nadawał do niczego, chodź sampling duży dawałem a nie mówiąc już o czasie rendera :) Polecam do odbić metal(lume) Warto też dodać, że do materiału ścian [kiedy to już uzywasz Gi] warto pokierować fotony shader'em photon(basic) czas liczenia fotonów się zmniejsza, przez co render również. Nie rozświetlaj energią, używaj Logharitmic exposure control. Pozdrawiam.
gientekwl Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 hm, ja zaś używam mental ray'a 3,4 zaimplementowanego w max'ie v8. pytanie kieruje do tweet'iego : Czy bawić się w Raytrace'a ? jeżeli chodzi o odbicia of kors, czy starać się wraz z shad. metal(lume) [z całej tej bandy wykluczam DGS'a] Co radzisz ?
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 A ja jestem wielkim zwolennikiem DGS'a. z Metal(lume) tez czesto zos robie. A moglbys powiedziec cos wiecej o Logharitmic exposure control? Nawet nie wiem co to EDIT: DGS przy samplingu 128 jest juz ładny. Nawet przy 64 da się znieść. To jest praca dla kogoś kto się bardzo na grafice nie zna (ale troche jednak tak), więc DGS jest dla mnie jak najbardziej wskazany (chociazby powierzchnia ławki, czy obudowa komputera)
tweety Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 Czy bawić się w Raytrace'a ? jeżeli chodzi o odbicia of kors, czy starać się wraz z shad. metal(lume) [z całej tej bandy wykluczam DGS'a] Co radzisz ? radze metal(lume). szybciej się liczą i mniej błędów powodują w scenach. raytrace jest też dobry ale trzeba czasami mocno nad nim popracować, żeby uzyskać dobry efekt przy krótkim czasie. A moglbys powiedziec cos wiecej o Logharitmic exposure control? Nawet nie wiem co to LEC - to opcja kontroli ekspozycji w scenie. znajdziesz ją pod klawisze 8 w maxie. kontroluje jasność, kontrast sceny, saturację etc. spłaszcza niekiedy kolorystykę ale do interiorów nadaje się idealnie. DGS przy samplingu 128 jest juz ładny. Nawet przy 64 da się znieść. To jest praca dla kogoś kto się bardzo na grafice nie zna (ale troche jednak tak), więc DGS jest dla mnie jak najbardziej wskazany (chociazby powierzchnia ławki, czy obudowa komputera) tez tak sądziłem dopóki nie zobaczyłem co potrafi Arch&Design w max9. tam sampling rzędu 1/4 x4 daje radę że o czasie już nie wspomnę :] imho przestaw sie na maxa9 (albo za miesiąc na 2008) i będzie Ci o wiele łatwiej. Pozdrawiam
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 Mam Windows XP 32BIT. max9 da rade? jest wersja 9 w opcji 32BIT? A nie mozna jakos taniej zaktualizować mentala do nowszej wersji? Gdzie znalazłbym jakeiś tutki o Arch&Design. Szczerze mówiąc jakoś boję się 9. Wole zostac przy MAX8
KLICEK Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 pewnie ze jest max9 32 bit, na takim pracuje i bardzo sobie chwale :) jeszcze nie udalo mi sie przesiasc na platforme 64 bit, ale moze za niedlugo sie uda :) zobaczymy na jakie problemy sie natke ;)
tweety Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 JackVasi: nie rozumiem tych obaw. ja boję się wrócić do ósemki :] tutki o Arch&Design? w sumie nigdy nie szukałem. po prostu zobacz z czym to się je. na mymentalray.com może coś znajdziesz.
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 czysto w SoftWare sie nie orientuje, wiec pytam. Czy jeśli mam legalną wersję 3dsMAX8 do moge ja jakos taniej zupgrade'ować do 9? Poczytałem trochę o 9 i chyba mam zamiar sie przenieść :)
gientekwl Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 tweety : dzięki za odpowiedź, ale metal(lume) ma jakby mniej opcji, radziłbyś używać raytrace'a i w mapce odbić wrzucać metal(lume) tak jak w Twoim tutku na max3d.pl ?
tweety Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 nie używałem tam raytrace'a. użyłem standard material z metal(lume) w reflection. standard liczy się o wiele szybciej niż raytrace stąd taki mój wybór. imo dobre efekty można uzyskać mental ray + lume albo standard + lume. dgs + lume jest też fajny ale o wiele za wolny jak na single CPU.
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 Nie. Na upgrade 3DSMaxa do wersji 9 :D
gientekwl Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 działanie dgs'a przedstawiają następujące img's : 1 : Sampling 1/4 | 1 [box] 2: Sampling : 4 | 64 [mitchell] to straszna kicha jest :) a render ostatniego kosztował mnie aż 10 min. :| Pozostaje Raytrace + metal (lume). Pozdrawiam.
JackVasi Napisano 16 Wrzesień 2007 Autor Napisano 16 Wrzesień 2007 A czemu Raytrace? nie lepiej Standard? STANDARD+METAL(lume) z max. refl. mapką fallof ewentualnie. I jakoś wygląda. Podrasować trochę i będzie. Ile ty masz RAMu? Mi podobna scenka przy 512 sie liczy 4-6minut. EDIT:aha na podłodze tez masz DGS'a :) nie zauwazyłem :D
gientekwl Napisano 16 Wrzesień 2007 Napisano 16 Wrzesień 2007 JackVasi : po pierwsze, skąd Ty żeś słyszał, że render liczy Ci RAM :D ? Raczej CPU. a na podłodze jest sam mental lum z blur'em = 30 [sampling z poziomu materiału - 10]. Of kors mogłem to podrasować, ale tak na szybko robiłem. Pzdr.
JackVasi Napisano 17 Wrzesień 2007 Autor Napisano 17 Wrzesień 2007 RAM tez bieze udział przy renderingu. A mógłby ktoś pokazać podobną scenkę z Arch&Design? przy takich samplingach i podąć czasy :) Z góry dizękuję!
tweety Napisano 17 Wrzesień 2007 Napisano 17 Wrzesień 2007 panowie... naprawdę nie ma co się licytować DGSami ;) dla przykładu scenka: arch&Design (max9) czas: 1min arch&Design (max9) czas: 54sec (interpolacja rozmyć na kulce): DGS mat: 42sec i efekt mizerny więc trzeba będzie podbić sampling sceny co daje nam ten efekt w 1min 29 sec: nadal widoczne jest ziarno więc trzeba będzie pewnie podbić do 16x16 albo i wyżej ;] poza tym DGS nie reaguje na wyłączenie w opcjach światła affect specular co daje nieładny blik na kulce od mrAreaSpot. więc zamiast kombinować z DGSami i metal lume to wystarczy wskoczyć na maxa 9 i zachwycić się arch&design i mieć kłopot z głowy ;) pozdrawiam
gientekwl Napisano 17 Wrzesień 2007 Napisano 17 Wrzesień 2007 czyli mr 3.4 odpada, przerzucam się na 3.5 bo różnica jest dość spora... Tweety jak zwykle sprawę wyjaśnił :) Jaki Ty masz sprzęt ?
Temporal Napisano 17 Wrzesień 2007 Napisano 17 Wrzesień 2007 powiedzmy sobie szczerze mr 3.5 to wielki krok do przodu :] gdy masz arch'a nie muszisz korzystac z glass lume z dialectricow dgs'ow i innych shaderow teraz masz arcg&design ktory robi za wszystko juz nie wspomne o wbudowanym AO i o efekcie zaokraglania rogow :] dostaniesz jeszcze car paint'a (super shader) mr sun'a fizyczne niebo i wieksze mozliwosci w ustawianiu parametrow FG oraz GI :] Moze mam cos z glowa ale jak porownam mr 3.4 a 3.5 to ten nowszy tak smiga ze nadziwic sie nie moge. EDIT: ja mam przedwojenny sprzet a max9 mi jeszcze chodzi wiec nie boj sie zmian na lepsze xD
tweety Napisano 17 Wrzesień 2007 Napisano 17 Wrzesień 2007 aktualnie core2duo i 2gb ramu. ale na laptopie 1,5 ghz 512 mb ramu i śmiga aż miło ;)
Temporal Napisano 17 Wrzesień 2007 Napisano 17 Wrzesień 2007 teraz bedzie herezja ale co mi tam: testowalem sobie vray vs mental i teoretycznie mental jest najszybszy ale kombinowalem juz rozne ustawienia analogicznie w tych renderach i jakos u mnie mental dajac ten sam efekt jest szybszy ... dziwne? dla mnie licza sie fakty i jakos u mnie mental szybciej konczy rendering dajac ten sam efekt cos w vray jednak szybciej moze mam magiczna wersje MR?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się