Skocz do zawartości

Xrefy z Maxe


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Przeszukalem archiwum, ale nie znalazlem odpowiedzi na moje pytanie, dlatego pytam.

 

Czy mozna xref skopiowac w scenie? Nie wiem jak to zrobic.

 

Oczywiscie mozna go zbindowac z jakims obiektem, i wtedy przesuwac, ale kopiowanie obiektu nic nie daje.

 

Mozna podłączyc ten sam plik kilka razy, ale to tez nie jest rozwiazanie.

 

W ten sposob robie w acadzie np. powtarzalne budynki na osiedlu i pomyslałem, ze dobrze by było zastosować tę metodę w maxie. No i ugrzęzłem.

 

Pozdrawiam

bartuo

  • Odpowiedzi 14
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

dziwi mnie to pytanie, przecież kopiowanie obiektu załatwia sprawę. zaznaczasz obiekt i przesuwasz z wciśniętym shiftem, w okienku wybierając opcję Instance.

Napisano

kopiowanie z kontrolerem instance kopiuje obiekt, do którego xref jest zbindowany, ale xrefa juz nie.

 

Próbowałem powtarzalne zestawy elementów zrobić grupą skopiowaną jako instance. I na pierwszy rzut oka to daje dobry efekt. Po otwarciu jednej i jakiejś zmianie w niej, pozostałe się zmieniają. Ale juz materiały nie. Przypisanie do jednej, nie powodują przypisania do innych.

 

Tak robię w AutoCadzie, gdzie do powtarzalnych elementów stosuję bloki, a gdy są już za duże to xrefy. I szukam jakiegoś odpowiednika w maxie, jeśli jest.

 

Do czego mi jest to potrzebne? Np do takiej wizki jak w załączeniu. W acadzie mam tak, ze każdy okrąglak ( a właściwie jego ćwiartka - to co się powtarza) jest xrefem wczytanym do modelu -matki. Gdy potrzebuję zrobić jakąś zmianę to zmieniam xrefa, a wszystkie ćwiartki są uaktualniane przy ponownym wczytaniu xrefa. Jest to bardzo przydatne, gdy co chwilę jest nowa-ostateczna wersja.

 

wizka.jpg

 

Pozdr

Bartek

Napisano

zmieniaj budynek tylko w pliku w którym on był, nie w pliku do którego go podłączyłeś jako x-ref.

 

nie jest to jedyna zaleta acada nad maxem.

Napisano

u mnie działa.

robię tak: Plik A - obiekt budynek

Plik B => File => X-Ref Objects => Wybieram z pliku A budynek, jeśli się pyta tutaj o materiały daję "use merged material", zamykam okienko o X-Refach.

Teraz mogę wybrać budynek (dalej w pliku B), przesunąć (strzałeczka) z wciśniętym shiftem, i w okienku wybrać opcję Instance. teraz są dwa budynki.

Zapisuję plik B, zamykam go. Otwieram Plik A, zmieniam materiał budynku, zapisuję plik.

Teraz jeśli otworzę plik B, materiały będą odpowiednio zmienione w obu budynkach. (ewentualnie nie jest to widoczne w Viewporcie, ale na renderze jest)

 

W autocadzie dałoby się chyba też edytować ten Budynek będąc w pliku B, w maxie możesz to edytować jedynie w pliku A (jeśli chcesz żeby zmiany były widoczne we wszystkich budynkach).

Napisano
w maxie możesz to edytować jedynie w pliku A (jeśli chcesz żeby zmiany były widoczne we wszystkich budynkach).

 

Czyli, że x-ref nie działa na zasadzie obustronnego instance?

Napisano

moze jestem po prostu beginnerem, ale powyzsze wyjasnienia nie maja sensu...w ogole nie widze zadnego powodu, by edytowac xrefy pod maxem, to nawet mija sie z przeznaczeniem, czy mi sie wydaje?

Napisano

Lewus - dokładnie tak. Przy czym nie mam aktualnej wersji, więc może tymczasem coś zmienili.

VoNd - problem polega na tym że w AutoCADzie to się da i ma to sens, a w Maxie nie.

Napisano

Pewnie macie rację, ja jestem cadowcem, a w maxie tylko szybki render. Ale dla mnie to duze udogodnienie. Ale nie xref obiect, tylko xref scene. Nie musze sie bawic w wyłączanie warstw, ukrywanie obiektow i takie tam. Uruchamiam dwa razy maxa, w jednym plik docelowy - SYTUACJA - w drugim budynek. Budynek jest wczytany w sytuacji z auromatycznym upload. W pliku budynku moge miec ustawwione podstawowe swiatła tylko po to, zeby dobrac materialy. W pliku SYTUACJA mam juz ustawienia ostateczne. Nie przełaczam wiec za kazdym razem ustawien renderingu ani swiatel. Tylko przerzucam sie miedzy maxami.

Dodam tylko, ze caly model mam dwg i jast on zlinkowany z maxem. Wiec jak trzeba przesunąc np okno i zmienic dach w jednym budynku, to robie to w Acadzie, potem reload w pliku budynku i jak mam ten sam blok wstawiony kilka razy w SYTUACJI, to automatycznie wszystko jest uaktualnione. Jesli trzena wyswietlic na wszystkich budynkach na scianie bocznej logo, to robie to raz w xrefie i juz jest.

 

No i własnie ugrzązłem przy kopiowaniu XREF SCENE.

 

Podejrzewam, ze dla was, maxiarzy, takie podejscie do tematu to profanacja. Ale ja tak sie nauczylem sam z siebie, wiec moglem zapędzic sie w slepą uliczkę.

 

Dodam tylko, ze moim celem nie jest uzyskanie full wypass renderow. To co przedstawilem na początku jest wystarczające. No i chodzi o czas. Ja taki model w acadzie buduje w dwa dni. Plus jedna nocna render i gotowe.

 

Pozdrawiam i dzieki za odpowiedzi.

Bartek

Napisano

Dziala, jeżeli masz xref object. Xref scene juz nie. A jak masz xref object, to gdy w podpiętym pliku cos zmienisz (przesuniesz okno, czy dorobisz daszek nad wejsciem) to juz sie nie uaktualni.

Pozdr

Bart

Napisano

Lewus ja zawsze używam scen x-ref. Żeby mieć mniejsze pliki do obróbki i nie mieć bałaganu. Z tym że nie jest mi potrzebne kopiowanie.

 

No tak niestety scen się kopiować raczej nie da.

 

Ale mówisz że masz model dwg zlinkowany z Maxem. Nie dałoby się porobić x-refy w Acadzie i potem po prostu zlinkować do Maxa? Ale nie wiem bo nie mam teraz pod ręką Acada.

Napisano

a nie mozna po prostu porobic roznych plikow do XRefow? Kiedys pracowalem w firmie wizualizujacej skyscrapery i tak wlasnie wygladala nasza praca - dzielilismy budynki na mnostwo pomniejszych plikow odpowiednio ponazywanych, potem XRef scene i do dziela - byl porzadek, a jak trzeba bylo edytowac to w pliku zrodlowym XRefa. I bylo ladnie i porzadnie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności