Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam wszystkich! Tak mnie jakoś natchnęło na zapoznanie się z mayą, ale już na samym początku natrafiłem na problem. Ogólnie to bawiłem się grafiką 3D (3ds max i trochę Maya) w czasach, kiedy na świecie żyły smoki a moim domyślnym systemem był produkt Microsoft Corporation o jakże wdzięcznej nazwie - Windows. Jeśli chodzi o wdzięki tego systemu to na nazwie i tym że chodzi na nim 3ds max i kilka innych ciekawych programów się kończy. Na szczęście miałem okazję zapoznać się z projektem GNU i jądrem Linux. Po kilku próbach poznania się z tą kombinacją, zacząłem łapać o co w tym wszystkim chodzi. Z czasem zacząłem poznawać walory Linuksa aż wreszcie postanowiłem zrezygnować z płatnego, konkurencyjnego rozwiązania. Niedawno przypomniały mi się stare, dobre czasy gdy interesowałem się grafiką 3D. Niestety korzystanie z 3ds maxa było niemożliwe, ale przecież istnieje doskonała alternatywa dla tego programu w postaci Maya, która dodatkowo występuje w edycji dla mojego systemu. Ściągnąłem (wersja 2008), po pewnych problemach zainstalowałem i postanowiłem przypomnieć sobie podstawy obsługi aplikacji. Pamiętam że wykorzystując środkowy przycisk myszy można było manipulować viewportem (tak to się nazywa?). Niestety, w mojej wersji coś to nie działa. Wie ktoś może dlaczego? Zapewne można to włączyć gdzieś w opcjach. Wiecie może gdzie?

 

edit:

Jeszcze jedno: nie orientuję się obecnie w dziedzinie oprogramowania do tworzenia grafiki 3d, ale czy słychać może coś na temat 3ds maxa pod Linuksa?

  • Odpowiedzi 19
  • Wyświetleń 4,2k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Nawigacja w viewporcie to Alt+LMB, Alt+MMB, Alt+RMB.

 

W Linuksie, a w właściwie w środowskiu graficznym (KDE chyba) Alt+LMB to skrót do przemieszczania okna, o ile dobrze pamiętam, więc aby pracować w Maya, wejdź do jakiegoś Control Center i wyłącz właśnie ten skrót. Jeśli masz KDE i nie wiesz, gdzie to znaleźć, daj znać, to napiszę.

Napisano
  • Autor

No może i Alt + XMB, ale Alt + MMB teoretycznie nic nie robi a jednak nic się z widokiem nie dzieje. Jakieś skróty muszą jednak być przyporządkowane tym czynnościom w Linuksie. Mam GNOME-a.

Napisano

to Ja mam pytanko trochę odbiegające od tematu, ale związane z 3d, mianowicie czy szło by odpalić 3d maxa portable na linuxie ? ostatnio dorwałem program thinstal którym można robić programy portable, mam takową wersje maxa 2008

 

z tego co wiem to działa to na zasadzie wirtualnego systemu i wszystkie pliki są odpalane wirtualnie...

 

gdyby udało mi się odpalić bezproblemowo maxa na linuxie to pewnie bym się na linuxa przerzucił bo jak wiadomo oprogramowanie MS nieładnie pachnie ;]

 

Pozdrawiam

Zdunek

Napisano
Jeszcze jedno: nie orientuję się obecnie w dziedzinie oprogramowania do tworzenia grafiki 3d, ale czy słychać może coś na temat 3ds maxa pod Linuksa?

 

z tego co słyszałem nie ma takiej możliwości i nie będzie, bo to będzie się równać niemal napisaniem programu od nowa, więc pozostaje przesiadka na inny soft

Napisano
A nie możesz po prostu używać innego softu?

przyzwyczajenie do maxa jest zbyt duże, przyzwyczajenie się np do mayi by trwało za dużo...

Napisano

ja pod windą mam tak ALT+ lewy przycisk myszy - obrót

ALT+ lewy przycisk myszy - przesówanie widoku

ALT+ lewy przycisk myszy - zoom

do tego A zoomuje na wszystko w scenia

a F zoomuje na zanaczony obiekt

 

nie ma pod linuksem krótkich filmików wspowadzających do takich podstaw. zaraz po uruchomieniu majki??

Napisano

Poszukaj gdieś ustawień hotkeyów do Gnome'a i sprawdź, czy nie ma tam takich kombinacji jak w Maya.

Napisano

Witam,dzięki temu tematowi nauczyłam sie wreszcie jak szybko obracać obiekt....ale jak to blondynka,w dodatku nowicjuszka popsułam coś wciskając alt+x+b+m i znikła mi siatka,wyjaśnicie mi co mogłam zepsuć???zaznaczam że grzebanie w mayi zaczęłam 5 dni temu i jest to mój pierwszy,dość trudny program więc miejcie zrozumienie :D

Napisano

Siatka, czyli Grid?

Jeśli tak, to w menu: Display -> Grid (albo show Grid albo coś takiego).

 

Tak w ogóle to te wszystkie klawisze naraz nacisnęłaś? ;>

Napisano

Tak,ale już naprawiłam,i odkryłam cud shelf-buttonów(nie wiem czy dobrze napisałam)odkąd regularnie przerabiam tutoriale z digital tutors:>wiem że nie powinnam tego robić ale zadam tu pytanie:łączyłam nogę potworka z torsem,i pozostały mi dziury w modelu pomimo połączenia razem wszystkich punktów,co zrobić żeby wypełnić dziury i sie nie zrażać małą porażką??

Napisano

Z tymi hotkeyami nie jest tak prosto jak sie wydaje bo to jest troche schowane w systemie. Na dobry poczatek dajesz: System > Pref. > window preferences i tam zmieniasz zamiast Alt na Super a potem idziesz do "System -> Preferences -> Keyboard -> Layout Options -> Third Level Choosers" wybierasz "Alt keys to choose 3rd level" i wszystko smiga :)

Napisano

dzięki,przerabiam właśnie tutoriala z DT i uczę się skrótów więc nie będe was zamęczała głupimi pytaniami...no,może oprócz jednego,gdzie w mayi włącza się kompas?

Napisano

u mnie w preferencjach jest ViewCube (maya 2008), ale nie wiem jaką masz.... Mayke >:)

Napisano

To może tak na szybko Ci podpowiem:

 

+/- zmieniasz wielkość osi współrzędnych

 

INSTERT - pokazuje Ci oś centrowania, jeśli ją przesuniesz i ponownie naciśniesz INSERT, obiekt będzie miał nowe centrum np. obrotu

 

X, C, V - to snapowanie. Jeśli zaznaczysz vertexsa i przytrzymasz X to będzie Ci się snapował do siatki. C snapuje do krzywej (ale zapomniałem jak to sie używa), a V snapuje do punktów. Zaznacz dwa obiekty, wciśnij na górze po menu ikonke niebieskiego kwadratu z czerwoną strzałką, wybierz jakiegos verteksa, przytrzymaj V i snapuj do punktów :-)

 

B- zmienia wielkość Brusha np. podczas selekcji opcją Paint selection Tool. Trzeba przytrzymać wciśnięte to B ;)

 

Jeżeli klikniesz na jaką kolwiek strzałke w osi kierunku, rotacji i skali to trzymając wciśniętą środkową myszę, będziesz przesuwać tylko w tym kierunku. Kliknij w Channel Box (ten po prawej) na Transtale X (podświetli się na czarno) i środkową myszą też możesz kombinować :-)

Tak samo możesz w Channel Box zaznaczyć klika współrzędnych. Klikasz na białe pole gdzie są wartości liczbowe i ziuuu w dół... a potem wpisujesz jedną wartość dla wszystkich.

 

Jakakolwiek opcja z menu może być wyrzucona do Shelf'a wystarczy że przy wybieraniu z menu przytrzymasz CTRL+SHIFT. A w Script Edytorze cokolwiek zaznaczysz możesz środkową myszą przenieść do Shelf'a i później to sobie kliknąć i wykonać ;P

 

się mi przypomniało ;)...W menu MODIFY/TRANSORMATION TOOLS/SCALE TOOL jak zaznaczysz opcje Discrete Scale to będziesz mogła wyrównać vertexy do jednej linii. Zaznacz vertexy które chcesz mieć w jednej linii, skocz do tej opcji i przesuń kwadracik (np czerwony) na osi współrzędnych w wybranym kierunku - przesuń go dość energicznie ;P Tylko nie zapomnij tego ODZNACZYĆ, bo bedzie Ci się skalowanie pierniczyło.

 

To tyle na wstępie ;D

Napisano
wielkie dzięki,musze to przetrawić,ale narazie jestem na etapie bardzo bardzo początkującym,a w dodatku pośrodku sesji :>znalazłam już coś w rodzaju kompasu,jak to przetrawię biorę się do robienia motocykla z kursu na dobry początek,jeszcze raz dzięki :>

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności