Skocz do zawartości

Obracanie i przesuwanie widoku


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich! Tak mnie jakoś natchnęło na zapoznanie się z mayą, ale już na samym początku natrafiłem na problem. Ogólnie to bawiłem się grafiką 3D (3ds max i trochę Maya) w czasach, kiedy na świecie żyły smoki a moim domyślnym systemem był produkt Microsoft Corporation o jakże wdzięcznej nazwie - Windows. Jeśli chodzi o wdzięki tego systemu to na nazwie i tym że chodzi na nim 3ds max i kilka innych ciekawych programów się kończy. Na szczęście miałem okazję zapoznać się z projektem GNU i jądrem Linux. Po kilku próbach poznania się z tą kombinacją, zacząłem łapać o co w tym wszystkim chodzi. Z czasem zacząłem poznawać walory Linuksa aż wreszcie postanowiłem zrezygnować z płatnego, konkurencyjnego rozwiązania. Niedawno przypomniały mi się stare, dobre czasy gdy interesowałem się grafiką 3D. Niestety korzystanie z 3ds maxa było niemożliwe, ale przecież istnieje doskonała alternatywa dla tego programu w postaci Maya, która dodatkowo występuje w edycji dla mojego systemu. Ściągnąłem (wersja 2008), po pewnych problemach zainstalowałem i postanowiłem przypomnieć sobie podstawy obsługi aplikacji. Pamiętam że wykorzystując środkowy przycisk myszy można było manipulować viewportem (tak to się nazywa?). Niestety, w mojej wersji coś to nie działa. Wie ktoś może dlaczego? Zapewne można to włączyć gdzieś w opcjach. Wiecie może gdzie?

 

edit:

Jeszcze jedno: nie orientuję się obecnie w dziedzinie oprogramowania do tworzenia grafiki 3d, ale czy słychać może coś na temat 3ds maxa pod Linuksa?

  • Odpowiedzi 19
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Nawigacja w viewporcie to Alt+LMB, Alt+MMB, Alt+RMB.

 

W Linuksie, a w właściwie w środowskiu graficznym (KDE chyba) Alt+LMB to skrót do przemieszczania okna, o ile dobrze pamiętam, więc aby pracować w Maya, wejdź do jakiegoś Control Center i wyłącz właśnie ten skrót. Jeśli masz KDE i nie wiesz, gdzie to znaleźć, daj znać, to napiszę.

Napisano

No może i Alt + XMB, ale Alt + MMB teoretycznie nic nie robi a jednak nic się z widokiem nie dzieje. Jakieś skróty muszą jednak być przyporządkowane tym czynnościom w Linuksie. Mam GNOME-a.

Napisano

to Ja mam pytanko trochę odbiegające od tematu, ale związane z 3d, mianowicie czy szło by odpalić 3d maxa portable na linuxie ? ostatnio dorwałem program thinstal którym można robić programy portable, mam takową wersje maxa 2008

 

z tego co wiem to działa to na zasadzie wirtualnego systemu i wszystkie pliki są odpalane wirtualnie...

 

gdyby udało mi się odpalić bezproblemowo maxa na linuxie to pewnie bym się na linuxa przerzucił bo jak wiadomo oprogramowanie MS nieładnie pachnie ;]

 

Pozdrawiam

Zdunek

Napisano
Jeszcze jedno: nie orientuję się obecnie w dziedzinie oprogramowania do tworzenia grafiki 3d, ale czy słychać może coś na temat 3ds maxa pod Linuksa?

 

z tego co słyszałem nie ma takiej możliwości i nie będzie, bo to będzie się równać niemal napisaniem programu od nowa, więc pozostaje przesiadka na inny soft

Napisano

ja pod windą mam tak ALT+ lewy przycisk myszy - obrót

ALT+ lewy przycisk myszy - przesówanie widoku

ALT+ lewy przycisk myszy - zoom

do tego A zoomuje na wszystko w scenia

a F zoomuje na zanaczony obiekt

 

nie ma pod linuksem krótkich filmików wspowadzających do takich podstaw. zaraz po uruchomieniu majki??

Napisano

Witam,dzięki temu tematowi nauczyłam sie wreszcie jak szybko obracać obiekt....ale jak to blondynka,w dodatku nowicjuszka popsułam coś wciskając alt+x+b+m i znikła mi siatka,wyjaśnicie mi co mogłam zepsuć???zaznaczam że grzebanie w mayi zaczęłam 5 dni temu i jest to mój pierwszy,dość trudny program więc miejcie zrozumienie :D

Napisano

Siatka, czyli Grid?

Jeśli tak, to w menu: Display -> Grid (albo show Grid albo coś takiego).

 

Tak w ogóle to te wszystkie klawisze naraz nacisnęłaś? ;>

Napisano

Tak,ale już naprawiłam,i odkryłam cud shelf-buttonów(nie wiem czy dobrze napisałam)odkąd regularnie przerabiam tutoriale z digital tutors:>wiem że nie powinnam tego robić ale zadam tu pytanie:łączyłam nogę potworka z torsem,i pozostały mi dziury w modelu pomimo połączenia razem wszystkich punktów,co zrobić żeby wypełnić dziury i sie nie zrażać małą porażką??

Napisano

Z tymi hotkeyami nie jest tak prosto jak sie wydaje bo to jest troche schowane w systemie. Na dobry poczatek dajesz: System > Pref. > window preferences i tam zmieniasz zamiast Alt na Super a potem idziesz do "System -> Preferences -> Keyboard -> Layout Options -> Third Level Choosers" wybierasz "Alt keys to choose 3rd level" i wszystko smiga :)

Napisano

dzięki,przerabiam właśnie tutoriala z DT i uczę się skrótów więc nie będe was zamęczała głupimi pytaniami...no,może oprócz jednego,gdzie w mayi włącza się kompas?

Napisano

To może tak na szybko Ci podpowiem:

 

+/- zmieniasz wielkość osi współrzędnych

 

INSTERT - pokazuje Ci oś centrowania, jeśli ją przesuniesz i ponownie naciśniesz INSERT, obiekt będzie miał nowe centrum np. obrotu

 

X, C, V - to snapowanie. Jeśli zaznaczysz vertexsa i przytrzymasz X to będzie Ci się snapował do siatki. C snapuje do krzywej (ale zapomniałem jak to sie używa), a V snapuje do punktów. Zaznacz dwa obiekty, wciśnij na górze po menu ikonke niebieskiego kwadratu z czerwoną strzałką, wybierz jakiegos verteksa, przytrzymaj V i snapuj do punktów :-)

 

B- zmienia wielkość Brusha np. podczas selekcji opcją Paint selection Tool. Trzeba przytrzymać wciśnięte to B ;)

 

Jeżeli klikniesz na jaką kolwiek strzałke w osi kierunku, rotacji i skali to trzymając wciśniętą środkową myszę, będziesz przesuwać tylko w tym kierunku. Kliknij w Channel Box (ten po prawej) na Transtale X (podświetli się na czarno) i środkową myszą też możesz kombinować :-)

Tak samo możesz w Channel Box zaznaczyć klika współrzędnych. Klikasz na białe pole gdzie są wartości liczbowe i ziuuu w dół... a potem wpisujesz jedną wartość dla wszystkich.

 

Jakakolwiek opcja z menu może być wyrzucona do Shelf'a wystarczy że przy wybieraniu z menu przytrzymasz CTRL+SHIFT. A w Script Edytorze cokolwiek zaznaczysz możesz środkową myszą przenieść do Shelf'a i później to sobie kliknąć i wykonać ;P

 

się mi przypomniało ;)...W menu MODIFY/TRANSORMATION TOOLS/SCALE TOOL jak zaznaczysz opcje Discrete Scale to będziesz mogła wyrównać vertexy do jednej linii. Zaznacz vertexy które chcesz mieć w jednej linii, skocz do tej opcji i przesuń kwadracik (np czerwony) na osi współrzędnych w wybranym kierunku - przesuń go dość energicznie ;P Tylko nie zapomnij tego ODZNACZYĆ, bo bedzie Ci się skalowanie pierniczyło.

 

To tyle na wstępie ;D

Napisano
wielkie dzięki,musze to przetrawić,ale narazie jestem na etapie bardzo bardzo początkującym,a w dodatku pośrodku sesji :>znalazłam już coś w rodzaju kompasu,jak to przetrawię biorę się do robienia motocykla z kursu na dobry początek,jeszcze raz dzięki :>

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności