Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witajcie, nie jestem pewny, czy to aby na pewno dobry dział na takie pytanie, ale kto nie próbuje, ten nie popełnia błędów ;)

 

To pytanie jest skierowane raczej dla osób z branży reklamowo-telewizyjnej, które wiedzą co piszczy w trawie :)

Załóżmy, że kupiłem sobie mnóstwo softu, np.: Cleaner, Combustion, FBX, Flame, Flint, Inferno, Lustre, Smoke, Toxik, ale dopiero teraz muszę do niego dobudować jakiś hardware. Wiem, że w profesjonalnych studiach do ww. softu stoją osobne konsolety ze specjalnymi klawiaturkami, monitorami do podglądu, itd. Niestety moja wiedza jest bardzo ogólnikowa w tym temacie, dlatego chciałbym wysłuchać waszych rad i opinii na ten temat. Jak to powinno być złożone? Jaki soft można zainstalować wspólnie na 1 kompie, a do jakiego trzeba osobne stacje? Do czego przydadzą się 2 monitory, a do czego wystarczy jeden? Który soft wymaga jakichś dodatkowych konsolek, wyjść HD, itd.? Generalnie jak wygląda budowa takiej "taśmy montażowej"? Albo inaczej - gdybyście mieli zbudować własne, wymarzone studio do postprodukcji, to co miałoby się tam znaleźć? :)

 

Odpowiedzi w stylu "i tak nie kupisz całego tego softu" i tym podobne zupełnie mnie nie interesują, natomiast za konkretne odpowiedzi na temat będę bardzo, bardzo wdzięczny. Oczywiście repów nie szczędzę ;)

  • Odpowiedzi 11
  • Wyświetleń 1,9k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
Witajcie, nie jestem pewny, czy to aby na pewno dobry dział na takie pytanie, ale kto nie próbuje, ten nie popełnia błędów ;)

 

To pytanie jest skierowane raczej dla osób z branży reklamowo-telewizyjnej, które wiedzą co piszczy w trawie :)

Załóżmy, że kupiłem sobie mnóstwo softu, np.: Cleaner, Combustion, FBX, Flame, Flint, Inferno, Lustre, Smoke, Toxik, ale dopiero teraz muszę do niego dobudować jakiś hardware. Wiem, że w profesjonalnych studiach do ww. softu stoją osobne konsolety ze specjalnymi klawiaturkami, monitorami do podglądu, itd. Niestety moja wiedza jest bardzo ogólnikowa w tym temacie, dlatego chciałbym wysłuchać waszych rad i opinii na ten temat. Jak to powinno być złożone? Jaki soft można zainstalować wspólnie na 1 kompie, a do jakiego trzeba osobne stacje? Do czego przydadzą się 2 monitory, a do czego wystarczy jeden? Który soft wymaga jakichś dodatkowych konsolek, wyjść HD, itd.? Generalnie jak wygląda budowa takiej "taśmy montażowej"? Albo inaczej - gdybyście mieli zbudować własne, wymarzone studio do postprodukcji, to co miałoby się tam znaleźć? :)

 

Odpowiedzi w stylu "i tak nie kupisz całego tego softu" i tym podobne zupełnie mnie nie interesują, natomiast za konkretne odpowiedzi na temat będę bardzo, bardzo wdzięczny. Oczywiście repów nie szczędzę ;)

 

Cleaner wymaga tylko jednego monitora, i to małego ;)

 

A teraz poważnie. Łatwiej by było, gdybyś podał profil studia, faktyczne narzędzia, które Cię interesują. Ilość osób, jaka ma tam pracować i inne równie błahe szczegóły ;)

 

Gwoli ścisłości: mieszasz systemy z oprogramowaniem. Inferno, Flame, Flint, Smoke to są systemy, które przychodzą ze sprzętem, a nie oprogramowanie. Chociaż zdaje się, że od czasu kiedy Autodesk przerzucił się na Linuksa, ta polityka się trochę zliberalizowała i Smoke można sobie kupić na komputer wskazany przez siebie, ale i tak po kosulatacjach z dystrybutorem . Tak czy inaczej, ten sprzęt potrzebuje specjalnych macierzy, kart, decków etc. Najtańsza wersja Inferno kosztuje 550 tysięcy $... rozumiesz? Jak kupujesz system za pół miliona dolarów, to nie instalujesz na nim Cleanera.

 

Napisz dokładnie, jaka "taśma montażowa" Cię interesuje, łatwiej będzie pomóc.

Napisano

O takie właśnie odpowiedzi mi chodzi :) Pewnie zanim doszedłbym do tego, czytając specyfikacje na stronie autodesku minęłoby trochę, a widzę, że Ty jesteś mocno w temacie :)

Jeśli chodzi o resztę softu to nie chodzi mi o wymagania minimalne, tylko raczej o to, na jakim sprzęcie pracowałoby się najlepiej. Ciężko mówic w moim przypadku o jakimkolwiek profilu - po prostu możesz przyjąc, że mam za dużo pieniędzy, nie mam co z nimi zrobic i chcę sobie kupic wszystko, co ma autodesk :)

Co Ty widziałbyś w swoim studiu, gdybyś takowe zakładał?

Napisano

Powtórzę, że to zależy od tego, czym miałoby się Twoje studio zajmować i jakiej miałoby być wielkości.

Napisano

Miałoby się zajmować postprodukcją na potrzeby filmu i reklamy i mógłbym sobie pozwolić max na 2-3 licencje, jeśli mowa o tym tańszym sofcie i ew. po 1 stacji, jeśli chodzi o całe kombajny.

 

Poza tym, możesz też napisać jak wygląda przeciętne polskie studio z niezłym budżetem. Staram się póki co rozeznać w tym temacie, z tym, że jest to hmm.. bardzo poważne rozeznanie :)

Napisano
Miałoby się zajmować postprodukcją na potrzeby filmu i reklamy i mógłbym sobie pozwolić max na 2-3 licencje, jeśli mowa o tym tańszym sofcie i ew. po 1 stacji, jeśli chodzi o całe kombajny.

 

Poza tym, możesz też napisać jak wygląda przeciętne polskie studio z niezłym budżetem. Staram się póki co rozeznać w tym temacie, z tym, że jest to hmm.. bardzo poważne rozeznanie :)

 

W przeciętnym studio w Warszawie, stoi 2-6 komputerów z Avid Media Composer - jeszcze w wersji hardware (bo teraz jest też Composer czysto softwarowy, do którego możesz sobie dokupić na przykład Mojo z SDI).

 

http://www.avid.com/products/media-composer/

 

Jeśli zestaw ma być HD Ready to musi być to Avid Adrenaline:

http://www.avid.com/products/media-Composer/adrenaline/

który mówiąc ogólnie jest takim Composerem tyle, że z mocnym wsparciem hardwarowym.

 

Jeśli mówimy o już o Avidzie, to kontrpropozycją dla Flame'a i Smoke'a są kolejne z rodzinki, Avid Nitris i Avid DS Nitris:

http://www.avid.com/products/symphonyNitris/

http://www.avid.com/products/dsnitris/

 

To są już setki tysięcy dolarów, które umożliwiają Ci finishing w 2K. Pogadaj z chłopakami z Platige, mają dwa takie.

 

Odpowiednikiem powyższych maszyn (z Autodesku) są Flame i Smoke. Pierwszy do kompozycji, drugi do montażu choćby w 2K, w 10 bitach w realtime + prostsze efekty i kompozycje.

 

Ogólnie mówiąc (PI*drzwi) jeśli studio ma kilka (5) zestawów do montażu, to ma pewnie 2/4 zestawy do finishingu na Flamach, Nitrisach, lub Quantelach:

http://www.quantel.com/

 

Do tego niektóre mają jednego Smoka, albo Inferno - piekło efektów specjalnych, wszystko w jednym, od trackingu 3D po korekcje kolorów, pół miliona, jak mówiłem, w najtańszej wersji.

 

Takiego sprzętu nie kupuje się w sklepie, są od tego odpowiednie firmy, które integrują tę technologię. Co więcej Autodeskowi musisz płacić co roku za obsługę techniczą, z czego nie możesz zrezygnować. Są firmy, które wyposażą Ci studio pod klucz. Tobie zostanie tylko zapłacić i zacząć pracować ;)

 

Jak to się ma do Twoich planów, nie wiem ;)

powodzenia,

skk.

Napisano

O to chodziło :) Reputacja już poleciała :) Co do moich planów - bardziej interesuje mnie soft Autodeskowy, ale świetnie, że zrobiłeś porównanie. Po prostu na taką odpowiedź czekałem :)

 

Gdyby ktoś miał jeszcze jakieś uwagi/sugestie to proszę postować :)

Napisano
O to chodziło :) Reputacja już poleciała :) Co do moich planów - bardziej interesuje mnie soft Autodeskowy, ale świetnie, że zrobiłeś porównanie. Po prostu na taką odpowiedź czekałem :)

Gdyby ktoś miał jeszcze jakieś uwagi/sugestie to proszę postować :)

 

Na Autodesk nie zmontujesz niczego. Był wprawdzie kiedyś Discreet Logic Edit*, ale mu się zmarło.

 

pozdr.,

skk.

Napisano

wow, masakra z tymi systemami do videoposta. A myslalem ze wystarczy sie nauczyc afterka :)

 

pozdr

Napisano
wow, masakra z tymi systemami do videoposta. A myslalem ze wystarczy sie nauczyc afterka :)

 

pozdr

 

Czy After Effects ma jakiekolwiek zastosowanie w profesjonalnym editingu/compositingu?

Napisano

Editingu nie - to nie jest soft do montażu.

A do comopsitingu zastosowanie jak najbardziej ma. Co prawda przy takim shake'u czy nawet (tfu!) Fusion (tfu!) to jak pier... khem kotka za pomocą młotka, ale jak ktos lubi... ;)

Natomiast konkurencji praktycznie nie ma w zastosowaniach motion graphics.

Napisano

Symek zasadniczo wyczerpal temat. Od siebie dodam, ze od paru lat udzial systemow najwiekszych w rodzaju Inferno w kompozycji na rynku krajowym ( ale tez i na rynkach dojrzalszych ) sie procentowo zmniejsza. Norma, zwlaszcza w mniejszych studiach jest komponowanie projektow na systemach nie realtimowych - jak After, Shake, ostatnio Nuke i przerzucanie do sytemow w rodzaju Flame, Inferno czy Nitrisa tylko dla ostatecznego finishingu, dodawania napisow i prezentacji z klientem. Aha - nie wymieniam Combustion, bo to pomylka. Co do tematu do czego co to bylo juz pare watkow, nawet dosc goracych. Podzial w duzych uproszczeniach wyglada tak : Montaz - Avid, kompozycja : Nuke, Shake ( filmy, reklamy z duzym udzialem zdjec filmowych, precyzyjny compositing pojedynczych ujec ), After ( prostszy compositing, compositing animacji i motion graphics ), praca z klientem : Inferno, Flame, Smoke, Nitris, Quantel. Znam studia , ktore maja do pracy z klientem systemy postawione na Afterach, ale to jednak troche wies. ( a pisze to jako wieloletni zadowolony uzytkownik Afterow ).

Musisz miec strasznie duzo tej kasy do wydania skoro z miejsca chcesz w malym startujacym studiu nakupic tyle potworow. ;-)

Tylko wiesz, hehe, nie zapomnij o ludziach, ktorzy beda to obslugiwali. Lepszy jest tanszy system obslugiwany przez dobrze oplaconego weterana niz topowa armata obslugiwana przez zielonego rekruta.

Inna rzecz, ze akurat w kompozycji przestawienie sie na inny soft w razie czego to latwizna.

 

salut

Dziadek Stal

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności