Skocz do zawartości

kilka pytań


Gość mr.sheet

Rekomendowane odpowiedzi

Gość mr.sheet

Witam wszystkich. Od dłuższego czasu przeglądam stronę max3d oraz forum i w końcu postanowiłem napisać.

Jestem jeszcze uczniem LO, w maju czeka mnie matura, a że przyszłość chciałbym związać z grafiką 3D interesuje mnie kształcenie się w tym kierunku. Nie mam póki co wielkiego dorobku – dłubie sobie pomału przy Maxie, zrobiłem kilka pierwszych ćwiczeń z tej książki - http://helion.pl/ksiazki/max9pr.htm, kilka prostych tutoriali z sieci.

 

Dla przejrzystości ponumeruje swoje pytania.

 

1. Czy ktoś zna i mógłby polecić jakieś inne książki (niekoniecznie po polsku), które merytorycznie wybiegałyby nieco dalej niż podstawowe zagadnienia? Wiem że pełno jest tego w sieci, ale jakoś lepiej mi się czyta z książki niż z ekranu.

 

2. To samo dotyczy kursów graficznych – zdecydowanie najlepiej uczyć się kiedy tłumaczy ktoś lepiej obeznany. W Warszawie znalazłem tylko ten – http://www.kursykomputerowe.pl/kursy_i_szkolenia/kurs.php?kurs=3dsmax_p. Czy ktoś wie coś więcej o tych kursach, może uczestniczył? Jestem ciekaw opinii.

 

3. Z tego co wyczytałem do tej pory w prasie bardzo wielu grafików to samouki studiujące zupełnie coś innego. Czy to oznacza, że w Polsce nie ma dobrych studiów graficznych?

 

4. Jak WY doszliście do takiej wprawy? Kursy czy samodzielna nauka?

 

5. Według mnie grafika 3D dzieli się na takie dziedziny:

- grafika "terenowa" – projekty budynków, samochodów itp.,

- postacie – model+tekstury,

- animacja postaci – ruchy ciałem, gębą itp., NIE ruchy kamery,

- filmy/reżyseria – tutaj dałbym wszystko - ruchy kamery + ruch postaci + otoczenie itd.

(Jeśli coś naplotłem proszę mnie poprawić ;) nie jestem fachowcem, to tylko moja opinia)

Oczywiście te kategorie łączą się w wielu miejscach, ale moim zdaniem to takie 4 główne filary grafiki 3D, stąd pytanie – jakie główne umiejętności powinien mieć grafik przy każdej z nich? (np. wyczucie realizmu w ruchu postaci jest raczej nieprzydatne przy projektach architektonicznych)

 

6. Jak bardzo potrzebna jest znajomość programów 2D przy grafice 3D? Do tworzenia/obróbki tekstur czy czegoś jeszcze?

 

7. Jak bardzo istotne są w branży nowinki techniczne – nowe procesory, karty grafiki? Jest to ważne tylko ze względu na szybkość pracy czy jeszcze z jakiegoś powodu?

 

8. To samo tyczy się nowych technologii np. nowe wersje DirectX. Czy grafik musi nauczyć się tylko jakiejś nowej funkcji czy w ogóle zmienić sposób działania?

 

Pozdrawiam i licze na rzetelne odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 10
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

1. nie wiem, jakos nie wyobrazam sobie czytac ksiazke, czytasz, czytasz, cos jest tlumaczone, lapiesz, czytasz dalej, juz nie lapiesz, bo cos sie stalo i zabardzo nie wiesz skad, jak i dlaczego, czytasz dalej i sie gubisz bo w pewnym momencie sie zaciales i nie miales mozliwosci sprawdzenia tego, a czytac przy kompie zeby mozna bylo na bierzaco cos wykonywac przy tym ile teraz monza znalezc pomocy w internecie to troche glupota :/ jeszcze do tego ze teraz jest pelno videotutoriali :)

 

2. jakos z dystansem podchodze do tego typu rzeczy, nie wiem, nigdy nie bylem, nie znam nikogo kto byl, ale wydaje mi sie ze to naciaganie naiwnych ludzi, ktorzy sobie pomysleli ze moze by sie zakrecic w klimacie grafiki i mysla ze po takim kursie np bede miec prace w tym zawodzie, badz beda w stanie sklepac dobre portfolio. Mysle ze co najwyze mozna poznac podstawy ktore dadza mozliwosc dalszego rozwoju/dzialania, ale tego wszystkiego przy odrobinie zaparcia mozna nauczyc sie samemu w domu.

 

3. Faktycznie, duzo osob skonczylo, konczy, robi inne studia, gdzies byl na forum watek o tym kim z zawodu sa tutejsi graficy, byl tam chyba elektrotechnik?, historyk, Ania chyba robi fizyke... co do dobrych szkol? hmm jest PJWSTK, a czy dobra, trzeba zapytac kogos kto tam uczeszcza, jest troche osob ktore najpierw znalazly prace w branzy a pozniej poszly do szkoly, bo zawsze to dobrze skonczyc szkole(wyzsza) tudziez idac np do ww szkoly chodzisz na zajecia gdzie nie meczysz sie, bo np nie ma matmy, sluchasz o tym co cie interesuje... masz z glowy wojsko, na koniec masz papier

 

4. ja np jeszcze do niczego nie doszedlem :D, ale tutaj stawialbym na samodzielna nauke, a jesli chodzi o kursy, to sa swietne videotutoriale gnomona, badz lynda

 

5. umiejetnosci, powninen umiec poslugiwac sie narzedziami jakim sa roznorakie programy 3D/2D, z cech to chyba, zmysl estetyczny, wyczucie przestrzeni, bryly, zalezy co chcesz robic :D

 

6. teksturowanie, postprodukcja

 

7. nowinki...istotne chyba tylko wtedy kiedy skladasz sobie sam komputer, nie musza byc istotne jesli masz kogos dobrego komu powiesz ze chcesz komputer do konkretnych zastosowan i np kolega ci zlozy taki komputer zeby fajnie dzialal ... no chyba ze sie ostro tym jarasz, wtedy bierzesz kumpla idziecie na impreze, stajecie obok jakis dziewczyn, zaczynacie nawijac o nowych procesorach, laski mowia... ...okej i sobie ida, a wy z kumplem zostajecie para :D ...zart :)

 

8. hmm... wychodzi nowa wesja directa to ja instalujesz, co jakis czas wychodza nowe wersje programow 3D ktore z tego directa nowego beda korzystac bo tak samo wychodza nowe kart graficzne i jakos tak to sie wszystko kreci ze wszystko z wszystkiego korzysta i z nowych wodotryskow itp itd... i jest cool, raczej nie trzeba wiedziec jak to dziala :) z reguly nowe=lepsze :)

 

pozdro

 

jeszcze dopisze co do tego kursu do ktorego podales linka, przypatrzylem sie co tam jest i imho to tak jakby ktos wzial 1700/3200 zl ze to ze po polsku opowie ci o tym co jest po angielsku opisane w 3ds pod klasiesze F1, czyli w pomocy ...serio, jakos nie czaje tych kursow :/ juz lepiej sie angielskiego poduczyc i skorzystac np z tego:

 

http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=287

http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=477

http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/ctu02.html

 

pozdro

Edytowane przez Johny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jedna książka którą mogę gorąco polecić: http://www.amazon.com/mental-ray-Maya-3ds-Max/dp/0470008547 - idzie krok dalej od tego co zazwyczaj można znaleźć w internecie, dość techniczne podejście, żeby wytłumaczyć "jak to działa", a nie tylko "jakie są tego efekty". Mimo tego czyta się łatwo (ja daje rade bez słownika, choć nie mogę powiedzieć, żeby moja znajomość angielskiego była porażająca :) )

 

2. Nigdy nie byłe i nie zamierzam iść, ale również z dystansem do tego podchodzę... grafika 3d to bardzo szerokie pojęcie i nie da się tego nauczyć na 4-dniowym kursie. Pare razy czytałem nawet ramowe plany zajęć z takich kursów - i jednego jestem pewien - zagadnienia tam poruszane będą poruszane ogólnikowo i "po łebkach"

 

3. Najogólniej rzecz ujmując tak... masz państwowe około kompouterowo-graficzne studia jak asp lub architektura (jeśli arch/viz cie interesuje) lub jakieś prywatne uczelnie, które nie mają zbyt dobrej opinii (tu jestem troche w temacie, bo brat kiedyś dostał propozycję, żeby w jednej pracować )

 

4. Ja jestem daleki od nazywania się dobrym, czy mówienia, że mam wprawę - ale tylko samodzielna nauka, help, tutoriale, videotutoriale i książki.

 

5. Nie generalizujmy i nie szufladkujmy... bo takie podziały mają to do siebie, że same sobie służa i do niczego się nie przydają... chcesz mogę podać inny podział: modelarz (albo model artist :) ), sculpter, texture artist, render artist, animator, technical director, general 3d i jeszcze paru innych, o których w tej chwili nie pamiętam.

Reszte w poście wyżej

 

6. Jest potrzebna

 

7. Komputer ma działać stabilnie i szybko - jak któryś z tych warunków nie jest spełniony to zaczynasz się zastanawiać, co zmienić... ot, cała filozofia :)

 

8. Tutaj bardziej tak... szczególnie jeśli pracujesz przy grach i musisz przygotowywać stuff pod konkretny silnik i konkretną jego wersję

 

-------------------------------------------------------------------

Jak chcesz kurs to za 3000 ja ci moge zrobić indywidualny kurs grafiki 3d na 40h, na ten czas to myśle, że mojej wiedzy spokojnie wystarczy :) :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, fajnie, nastepny watek w ktorym moge polac wode czekajac na rendery :)

 

Ad 1. Napisz czym sie zajmujesz, bedzie latwiej, bo "cos wiecej niz podstawy, bedzie bardzo szerokie". Tak z glowy, polecam Deconstructing Elements do Maxa.

http://www.amazon.com/dp/0240521269?tag=xenomorphic-20&camp=15309&creative=331465&linkCode=st1&creativeASIN=0240521269&adid=0N9V9JZ72J1V85TFRQYC&

To 3 edycja, ja widzialem 1 i byla swietna na swoje czasy.

 

Ad 2. Wg mnie to strata czasu. Tak jak streaker pisze, za 3k to moge spokojnie spedzic 40h gadajac o grafice :)

 

ad 3. Ja bym polecal studia ala ASP czy Arhitekura, czysto graficzne studia w polsce jakos ciezko polecic (na podstawie doswiadczen mojej znajomej - szczerze odradzam)

 

ad 4. F1, tutki, duzo irytacji. Zaczynalem jeszcze jak dla mnie siec = 1 impuls dziennie na modemie :)

 

ad 5. to co streaker napisal. + light artist :)

 

ad 6. Jest potrzebna. I postprodukcja nie rowna sie "auto levels" + "auto color" :)

 

ad 7. To co streaker napisal. Czesto konczy sie na zakupie maszyny serverowej z 2 procami, buforowanym ramem itp.

 

ad 8. Raz na pare ladnych lat wychodzi cos rewolucyjnego. Tak jak pare lat temu pojawilo sie GI w renderach dostepnych dla smiertelnikow :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mr.sheet
Johny

Wiadomo, że po takim kursie nie zaczne wymiatać jak profesjonalista, poprostu zbieram opinie bo dla mnie cena za takie podstawy też jest troche przesadzona :/

 

Dięki za linki :) lyndy nie znałem

 

 

streaker

Możesz powiedzieć czym się różni modelarz od sculptera? :P

 

Za propozycje dziękuje ;)

 

 

mirach

postprodukcja nie rowna sie "auto levels" + "auto color" :)

mam tego świadomość :)

 

A cóż to GI w renderach?

 

 

sory, że zadaje takie noobowe pytania ale jestem praktycznie zielony jeśli chodzi o fachową terminologie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem pewien na 100%, ale modelarz zajmuje się modelowaniem ogólnie, zaś sculpter to osoba tworząca postacie (i nie tylko) w aplikacjach takich jak zbrush lub mudbox.

GI to Global Illumination. Kiedyś tą technikę trzeba było "udawać", obecnie już nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie też się ją udaje jak się pracuje nad filmami animowanymi. Dobrze udawany GI jest nie do rozpoznania w animacji a liczy się kilka (naście) razy szybciej. Z tym że oczywiście do stilli i dużych rozdziałek jak najbardziej się nadaje i jest wskazany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie też się ją udaje jak się pracuje nad filmami animowanymi. Dobrze udawany GI jest nie do rozpoznania w animacji a liczy się kilka (naście) razy szybciej. Z tym że oczywiście do stilli i dużych rozdziałek jak najbardziej się nadaje i jest wskazany.

No i nie ma problemu z zmorą wszystkich renderów czyli flickeringiem

 

Nie jestem pewien na 100%, ale modelarz zajmuje się modelowaniem ogólnie, zaś sculpter to osoba tworząca postacie (i nie tylko) w aplikacjach takich jak zbrush lub mudbox

Innymi słowy: modelarz musi wiedzieć (głównie) jak operować na plygonach, edgach, punktach itp., jak przygotować model na potrzeby np. animacji (gdzie gęściej siatke, jak ją odpowiednio ułożyć, żeby przy morphingu albo innych deformacjach się ładnie układała itd), a sculpter musi się (głównie) potrafić posługiwać pędzlami w wspomnianych aplikacjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mr.sheet

Tutaj mam animację z flickeringiem(nie wiedziałem o co chodzi więc wyszperałem)

http://3dsmaxrendering.blogspot.com/2008/04/why-does-my-animation-flicker_02.html

Czy takie coś występuje tylko przy animacjach?

 

 

Proszę mnie poprawić jak coś pomyliłem, ale chce zrozumieć różnice

Sculpting to stricte rzeźbienie jak tutaj http://pl.youtube.com/watch?v=JaUZgEu8W34

Sculpter rzeźbi sobie takie ludki(czy coś innego), wrzuca jakoś do programu Max/Maya/innego po czym modeler obrabia to, tak jak napisał streaker - zagęszcza siatke, dodaje materiały, tekstury, animacje itd.

Wydaje mi się że w bardzo wielu przypadkach sculpter i modeler to jedna i ta sama osoba ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj mam animację z flickeringiem(nie wiedziałem o co chodzi więc wyszperałem)

http://3dsmaxrendering.blogspot.com/2008/04/why-does-my-animation-flicker_02.html

Czy takie coś występuje tylko przy animacjach?

A czemu miałoby występować w stillach ? Jak tam będzie delikatnie nieprawidłowo rozłożoną iluminacje, to nawet tego nie zauważysz. Tutaj chodzi o różnicę jasności między klatkami.

 

Proszę mnie poprawić jak coś pomyliłem, ale chce zrozumieć różnice

Sculpting to stricte rzeźbienie jak tutaj http://pl.youtube.com/watch?v=JaUZgEu8W34

Sculpter rzeźbi sobie takie ludki(czy coś innego), wrzuca jakoś do programu Max/Maya/innego po czym modeler obrabia to, tak jak napisał streaker - zagęszcza siatke, dodaje materiały, tekstury, animacje itd.

Wydaje mi się że w bardzo wielu przypadkach sculpter i modeler to jedna i ta sama osoba ;)

Nie :P Po takim rzeźbieniu dostaniesz tak gęstą siatkę, że nie będzie z tym można praktycznie nic zrobić w programie pokroju max/maya. Bardzo mało prawdopodobne jest wogóle importowanie samego modelu z zbrusha/mudboxa. Workflow wygląda często tak, że w pragramie 3d przygotowuje się bazowy model (taki z rozsądną ilością poly), potem wrzuca się go do np. zbrusha -> tam sculpter rzeźbi sobie co chce na modelu, który może dojść do kilku(nastu) milionów poly -> wypala się mape displacement albo normal mape i nakłada ją w sofcie3d. W zbrushu wtedy też przygoyowywuje się tekstury, żeby pasowały do zmodyfikowanego modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mr.sheet

Hmm, displacement/normal/parallax/bump maping to póki co wyższa szkoła jazdy dla mnie :P

 

No nic, dzięki za odpowiedź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności