Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Hejka!

Witam was wszystkich serdecznie, jest to mój pierwszy post.

Dopiero zaczynam swoją przygodę w blenderze, niestety mam problem i mam nadzieję że mi pomożecie :D

Otóż, tworzę Gusa, i utknęłam w skinningu, mianowicie jak chcę właśnie połączyć kości z ciałem to mi wyskakuje błąd :(

Dodam, że wcześniej trzeba było zaznaczyć wszystkie kości i nazwać je, i jak klikam A to cała postać wraz z kościami mi się zaznacza a nie same kości.

Wie ktoś, dlaczego?

I co proponujecie przy wstawianiu oczów i ust by było widoczne w renderze! Robię w różnych widokach ale coś mi nie idzie :(

Z góry dzięki za pomoc.

Edytowane przez Ufo
  • Odpowiedzi 39
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Opisz dokładnie, krok po kroku, w jaki sposób próbujesz skinować.

Jaki błąd wyskakuje?

 

Klawisz A zawsze powoduje zaznaczenie wszystkiego, to normalne. Żeby zaznaczyć same kości, musisz kliknąć tylko na kości.

 

Jak zrobiłeś oczy, że ich nie widać? Pokaż może jakieś screeny.

 

Ogólnie jeśli chcesz uzyskać pomoc, powinieneś dokładniej opisać problem i to co zrobiłeś, a nie tylko że "nie działa". Mieliśmy kiedyś jasnowidza na forum, ale niestety został zbanowany ponieważ zdradzał wyniki konkursów.

Napisano (edytowane)

Zatem dobrze, najpierw może o skinningu.

Mam już kości, zaznaczam Gusa a potem trzymając shift zaznaczam kości.

Klikam ctrl+P, pojawia się meny Make Parent i zaznaczam Use Armature.

Potem pojawia się nowe menu i wybieram Create From Closets Bones.

I wyskakuje mi taki oto błąd (dałam w załączniku)

Dodam że nie nazywałam kości.

Zrobiłam od nowa Gusa licząc że to coś da...ale niestety nie :(

Co do oczów i reszty w załączniku pokazuję w jednym z widoków.

Zrobiłam też tak że pozaznaczałam te części i klikając G dałam tuż przed Gus...ale bezskutecznie.

Mam nadzieję że dobrze opisałam.

A co do kości to w podręczniku pisało (mam), ,,po zaznaczeniu wszystkich kości (klawisz A)..." zatem wnioskowałam że klikając A zaznaczam kości i pojawi się panel Armature Bones, tak jak pisało w podr.

Edytowane przez Ufo
Napisano

Create From Closets Bones - u mnie nic takiego nie ma, jaka to wersja?

W wersji 2.48a wybierał byś najpierw objekt, potem z shiftem kości, ctrl P > Armature > Create from Bone Heat. Wtedy automatycznie przypisywuje kości i nie trzeba ich nazywać. http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=49185 Tu w tutorialu "Tworzenie kości i automatyczne przypisywanie obiektu" opisałam to trochę dokładniej. Przypuszczam że podręcznik z którego korzystasz może być nieaktualny.

 

Klawiszem A można zaznaczyć wszystkie kości, owszem (będąc w edit mode lub pose mode), ale w celu skinningu w obecnej wersji tego nie trzeba. Jak jesteś w object mode, to A wybiera wszystkie obiekty (czyli gdyby były oprócz kości i ludzika jeszcze inne rzeczy w scenie, to by je też wybrało), dlatego lepiej wybrać ludka i kości z shiftem.

 

Ten błąd co wyskakuje nie powinien się dziać, spróbuj zainstalować inną wersję (najlepiej najnowszą), być może zniknie.

 

Co do tych oczu, czy one w ogóle wystają poza objekt? Jeśli włączysz widok solid (D > OpenGL Solid), i obrócisz obiekt, to czy te oczy są widoczne? bo tu wygląda jakby po prostu były wewnątrz obiektu.

Napisano

Masz ci los, zapomniałam napisać że mam wersje 2.3, i powiem szczerze że nie mam zamiaru instalować nowszej bo inaczej się dzieje po kliknięciu jakiejś cyfry w nowszej a tej mojej.

A ja mam podręcznik do 2.3 i z niego właśnie korzystam ale napotkałam właśnie ten problem :(

W nowszej nie miałam bym szans a podręcznik byłby już nieużyteczny.

Zatem prosiłam bym jeśli ktoś zna/pracował blendera 2.3

Gość Morte
Napisano

Zainstaluj sobie nowego blendera no tamten jest kompletnie przestarzały... na necie jest już sporo tutoriali do nowych wersji.

Napisano

Może i sporo ale na pewno nie po polsku a tak to ja się nie połapię.

I - jak pisałam, znacznie wolałam bym na blenderze 2.3

No bo musi być jakiś powód dlaczego skinning nie idzie, co nie?

Może ja coś źle robię...

Napisano

To może być jakiś bug którego w nowszych wersjach usunięto. Też bym ci radziła zainstalować nową wersję, chociażby dlatego że skinning jest tam o wiele łatwiejszy i szybszy. Do wersji 2.3 będzie ci trudno znaleźć jakąś konkretną pomoc od ludzi, bo prawie nikt nie używa już tej wersji.

Po polsku też jest sporo tutoriali, kto szuka ten znajdzie.

 

A jak już się uparłeś, to zainstaluj chociażby jakieś 2.31, z nadzieją że usuneli bug nie zmieniając zbytnio interfacu.

Napisano

No dobrze...popatrzę :)

Ale dziwne, w końcu i w tej wersji się tworzy.

Jakby jednak ktoś w tej tworzył proszę o pomoc.

Gość Morte
Napisano

szczerze wątpię ze ktoś "tworzy" w tak archaicznej wersji. Poza tym do nowszych wersji na rynku również znajdują sie książki po polsku. Ot w ręce wpadła ci stara.

Napisano (edytowane)

He, he :)

Pobrałam najnowszą wersję i zabrałam się do Gusa.

Wszystko fajnie, wielkie dzięki za te tutoriale z kośćmi.

Zrobię jeszcze raz kościec gdyż chyba coś namieszałam bo jedna ręka rusza obiema a druga to już nic.

I jak chcę go pochylić to mi się rozdwaja...

Zaraz się za to zabiorę! :)

Jeszcze raz wielkie dzięki za tutki z kośćmi i animacją (próbowałam co nieco).

Pozdrawiam!

 

 

Witam ponownie!

Właśnie do tego problemu.

Gus mi się już nie rozdwaja bo tak się działo jak ruszałam kręgosłupem...a kręgosłupa Gus ma nie mieć.

W dodatku po kilku próbach lewa strona nie rusza w ogóle a jak już to obiema...

A ja chcę by każda za siebie, ruszam prawą ręką to żeby tylko prawa a nie obie.

Raz mi wyszła taka heca że jak lewą ruszałam (ręką) to mi się głowa rozdwajała...

Co ja robię źle? Co źle łączę?

Pozdrawiam!

Edytowane przez Ufo
Napisano

Przypuszczam że masz źle ponazywane kości.

 

Sam kręgosłup, głowa oraz wszystkie części które nie są po obu stronach (czyli właściwie wszystko oprócz nóg i rąk) musisz mieć pojedynczo. Czyli tylko jedna kość w tym miejscu, i nazwa NIE powinna się kończyć na .R ani na .L

 

Kości rąk i nóg muszą być symetryczne i aby to uzyskać musisz je ponazywać końcówkami .R i .L.

W tym celu najprościej wybrać wszystkie te kości BEZ kręgosłupa i głowy (zakładając że stworzyłeś je tylko po jednej stronie ciała),

W > Autoname left/right

shift D > przesunąć kawałek (kopia)

W > flip left/right names

przesunąć kawałek aż wskoczy w pozycję.

Cały czas musi być włączona opcja X-Axis mirror pod F9.

 

Inną możliwością jest ekstrudowanie kości rozkazem shift E, wtedy ekstruduje się jednocześnie na obie strony.

 

Żeby ruszać kośćmi niezależnie musisz być oczywiście w Pose mode.

Napisano

Nie dałam kręgosłupa ani kości głowy.

Chcę same nogi i ręce.

Robię pierwszą metodą i nic... :(

Wytwarza się kopia ale nie tam gdzie trzeba (poza gusem) i jak kieruje jednym to kopia to samo zatem...muszę skasować.

Raz prawie wskoczyło tzn. było bardzo blisko pierwowzoru ale nie na miejscu...Ech, nie wiem dlaczego tak się dzieje...robię wszystko jak piszesz.

Co do shift+e to nie dzieje się tak jak mówisz tylko w jedną stronę oba...

Napisano (edytowane)

A oś X idzie ci w którą stronę? Ustaw postać tak żeby stała wzdłóż osi Z i patrzyła się w kierunku osi Y. Wtedy oś X będzie osią symetrii.

 

Gdzie masz centrum armature (ta różowa kropka)? Powinno być na osi symetrii postaci, jeśli nie jest to ustaw cursor na tą oś i w z wybraną armaturą w Object mode zrób Object > Transform > Center cursor, i spróbuj potem przesuwać w edit mode te kości (skoczą tak żeby być symetrycznie do centrum czyli do różowej kropki)

 

może pokaż jakiegoś screena co ci się robi.

Edytowane przez Ania
Napisano

To się jakby udaje ale nie prosto tylko o 180 stopni, mogę o 90 stopni obrócić i wtedy mamy szkielet poziomo.

Możliwe że ta kropka różowa pod złym kątem jest? :D

Napisano (edytowane)

Tak to jest możliwe (sama kropka może nie, ale lokalne osie obiektu).

Włącz w object mode osie (rączka) i zobacz czy czerwona jest w kierunku X.

Jeśli nie jest, to Ctrl A > Rotation

Edytowane przez Ania
Napisano

No dobrze, udało mi się wczoraj, w miarę ładnie dać szkielet, ale...wciąż tak samo :( jedna ręka obiema a druga...rozdwaja mi głowę że są dwie kule..możliwe że są faktycznie dwie? Gdzieś czytałam że wtedy trzeba jakieś key nacisnąć?

A noga rusza obiema a druga nic.

I pragnę dodać że ruszają za obie kończyny, wyłącznie prawa strona.

Nie licząc lewej ręki co łeb rozdwaja... :]

Proszę o pomoc... Ech, kiedy wreszcie mi się uda xD

Napisano

Hmm to może coś się źle podpięło.

Wejdź w Edit Mode Gus'a -> zaznacz wszystkie wierzchołki (A) -> W -> Remove doubles.

Z listy modyfikatorów usuń Armature.

Zaznacz Gus'a i wciśnij Alt+P.

W zakładce Editing (F9) jest panel Link and Materials. Tam znajduje się pole vertex groups. Usuń wszystkie grupy klikając delete aż żadnej nie będzie.

Teraz od nowa skinnuj Gus'a. Ctrl+P -> Armature -> Create from Bone Heat.

Jeśli i teraz coś będzie źle działało to musisz ręcznie przypisać wierzchołki do kości.

Ewentualnie pokaż screena z viewportu jak wyglądają kości i Gus.

Napisano

A czego wierzchołki? Kości?

Mam zaznaczyć wszystkie kości i dać remove doubles?

Gdzie masz listę modyfikatorów?

Sorry, że tak dużo pytań ale po prostu niedawno zaczęłam przygodę.

Napisano

1. Wierzchołki Gus'a.

2. Wszystkie wierzchołki Gus'a i remove doubles - usuwasz dublujące się (nakładające się na siebie, niepotrzebne) wierzchołki

3. Lista modyfikatorów jest pod F9 po prawej - modifiers. Tam gdzie był mirror i tym podobne.

Kto pyta nie błądzi ;)

Napisano

He, he, zrobiłam to ale nie miałam żadnych vertex groups ani w liście armature...

No i dalej tak samo, jak połączyłam kości prawej i lewej ręki to każda rusza za oba (rzecz jasna) ale lewa również głowę rozdwaja... :(

Może prześle plik blend. i nagracie/powiecie co u licha mam źle?

Napisano

Jestem pewna że coś nawaliłam ale nie wiem co :)

Przesyłam plik ale bez kości.

Mój cel: udany skinning :D prawa ręka rusza za prawą rękę, lewa za lewą a nie za głowę :D

Jeśli się uda, napiszcie co źle...

 

http://www.speedyshare.com/716570353.html

 

Niestety trzeba pobrać bo jako załącznik występował błąd..chyba że tak ma być :)

Napisano

Tak jak myślałem. Nie zaakceptowałaś mirrora ;)

Musisz wejść w zakładkę Editing Gus'a (F9). W panelu Modifiers masz mirror i sibsurf. Rozwijasz mirror i dajesz Apply. Teraz od nowa skinnujesz i voila - wszystko pięknie działa.

Napisano (edytowane)

Wielkie, wielkie dzięki!!!

Wreszcie tak jak trzeba :D

Jeszcze raz dziękuję! :D Dam znać, jak będę potrzebowała pomocy ;)

 

Proszę o pomoc!

Zrobiłam animację, i teraz chcę ją obejrzeć.

Patrzę na widok 3D (klikam taki obrazek) potem alt+A i to ma spowodować odtwarzanie animacji a zamiast tego pojawia się biały ekran.

A jak patrzę na render (F12) i klikam alt+A to leci animacja ale niesamowicie wolno.

Jak mam zobaczyć płynną animację?

Edytowane przez Ufo
Napisano

Nie, nie, nie ;)

Animację odpalasz sobie w viewporcie. Czyli tak ustawiasz widok abyś widziała to co chcesz i tutaj wciskasz alt+a. Powinno się płynnie odtwarzać.

Jeśli natomiast chcesz wyrenderować animację to w zakładce Scene (F10), ustawiasz takie właściwości jakie potrzebujesz [rozdzielczość, OSA, kodek (tutaj na szybkiego wybierz sobie QuickTime) i inne] i wciskasz Anim albo Ctrl + F12.

Napisano

:) Tak, mimo tego jak klikam ANIM to wolno odtwarza.

Sobie zapiszę w dobrym formacie i powinno być git :D

Teraz mam zamiar stworzyć krzesło i biurko by utworzyć scenę no i potem krótką animację :)

Macie pomysły gdzie mogę znaleźć pomoc do stworzenia krzesła i stolika? :D

Sama również popróbuje, ale dopiero się uczę ;D

Napisano

He, he :D Tak.

Mimo tego wolno odtwarza jak kliknę ANIM, ale myślę jak zapiszę w dobrym formacie to będzie szło płynnie.

Teraz mam zamiar stworzyć biurko i krzesło by utworzyć scenę a potem krótką animację :)

Czy macie pomysły gdzie mogę znaleźć pomoc w utworzeniu stolika i krzesła?

Również sama popróbuje...ale się uczę ;D

Napisano

Double post ;)

Gwoli wyjaśnienia. Gdy wciskasz Render lub ANIM to wtedy RENDERUJESZ daną pracę. Tam się nic nie odtwarza - to się jakby tworzy (przetwarza), no po prostu - renderuje ;). Teraz masz banalną scenę i trwa to ułamki sekund, ale gdy zaczniesz tworzyć skomplikowane projekty to rendering będzie mógł trwać kilka godzin a animacja kilka dni :p

Jeśli chodzi o tutoriale to najlepiej szukać na youtube: http://www.youtube.com/watch?v=BrdtosSnya8&feature=related - stolik

Napisano

No a jak zapisze animacje to wcześniej muszę renderować animacje? :D

A co do stolika, zaraz się zabiorę :D Dzięki!

Napisano

Aha, dzięki...ale jak daję anim to mi się renderuje, nie? I załóżmy że daję zapisać w jpg (rozumiem że to są klatki) i daję anim i jak skończy...to nic.

Co do tego linku to mam jedno pytanie, jest to robione w wersji 2.46 zatem chyba nie będzie wszystkich funkcji, jakby nie.

To załóżmy że zrobię to w wersji 2.46 a później otworzę w 2.49 to wszystko będzie ok?

Czy będzie również możliwa edycja tego stolika?

Napisano

Anim renderuje ci klatki. Jeśli nic nie przestawiłaś, to kolejne klatki powinny się pokazywać w osobnym okienku w trakcie renderowania. Zapisuje się do pliku który jest ustawiony pod Ouptut pod F10 w formacie który jest ustawiony pod Format pod F10.

Lepiej nie zapisywać jako .jpg, ale w jakimś bezstratowym formacie, np. png lub tiff, i potem złożyć do animacji w innym programie (można też w blenderze w sequencer i renderować do .mov lub .avi, ale prościej jest np. w VirtualDub)

 

Szybki podgląd animacji możesz mieć wciskając alt + A w viewporcie, a zapisać taki podgląd można klikając z wcisniętym Ctrl na ikonkę z obrazkiem która jest tuż pod viewportem ("render this window"), format i plik tak jak przedtem pod F10. Trwa to szybciej niż Anim, bo nie renderuje tylko bierze to co widzi w viewporcie.

 

Pliki z 46 powinny otwierać się w 49 bez problemu. Na odwrót może nie działać wtedy jeśli dodali funkcje których w 46 nie było i jeśli ty z nich korzystałaś.

Napisano

Hm...wiem że mi zapisuje (w tym drugim pasku gdzie jest czarne tło pisze) ale jako klatki to nie ma...

Co do linku, to ani w wersji 46 czy 49, nie mogę znaleźć przycisku co wywoła okienko Erase

w filmiku to czas: 2:35

Proszę o pomoc :D

Potrafię wywołać samo Vertices (które potem klika) ale zupełnie inny efekt.

Napisano

Jeśli chodzi o przycisk to jest to zwyczajny 'X' ;)

Klatki, czyli pojedyncze obrazy domyślnie zapisują się w C:\tmp.

Oczywiście pod F10 musisz mieć wybrany jakiś plik graficzny np.: .png a nie .mov jako film.

Napisano

Wróciłam niedawno z wakacji i postanowiłam wrócić do zapisu animacji.

Nie wiem co mi wcześniej sprawiało problem bo zapisałam gładko :)

Na razie nie mam pytań, uczę się :)

Mianowicie zrobiłam swoją pierwszą twarz! :D (metodą rzeźbienia).

Popróbuję z mimiką.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności