madeleine05 Napisano 16 Maj 2009 Napisano 16 Maj 2009 Witam, staram się połapać jakoś w 3ds, ale nie najlepiej mi to wychodzi. Mam wielki problem z oświetleniem w Mental Ray'u. Nie mam pojęcia co i jak poustawiać, żeby uzyskać naturalne światło dzienne. Baardzo proszę o pomoc. Wrzucę to co na razie udało mi się uzyskać. Bardzo proszę o podpowiedź co i jak, tylko nie bardzo jeszcze łapię się w różnych określeniach, więc do mnie jak do małego dziecka - powoli i cierpliwie :) Światła jakie ustawiałam to: daylight, mr sky, ies sun (ale nie mam pojęcia, czy nie za dużo i czy dobre)
Neiraa Napisano 16 Maj 2009 Napisano 16 Maj 2009 Witaj. Skoro używasz mentala, to mogę Ci co nieco pomóc. Więc: daj mr sun a nie iesy, włącz mr sky i daj mapę physical sky (powinna sama wskoczyć). Niektórzy dodają jeszcze sky portal, ale dla mnie to zbędne, tylko ziarni albo spowalnia. No i włącz expozycję, preset: indoor daylight i tam pokombinuj. A poza tym trzeba popracować nad ustawieniami FG, no i AA.
indian Napisano 16 Maj 2009 Napisano 16 Maj 2009 jeżeli mental, to polecam tego tutka http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=46396
rzulu Napisano 16 Maj 2009 Napisano 16 Maj 2009 Neiraa sky portal to bardzo dobrze rzecz .. zwlaszcza w przypadku pracy Marcina. Marcin ustaw sky portale przy oknach ( miescach gdzie wpada swaitlo ) odpowiednio ustaw multiple bedzie szybicej sie liczyli i uzyskasz lepsze efekty
Marcin Napisano 16 Maj 2009 Napisano 16 Maj 2009 (edytowane) jakiej pracy ? ja tylko w photoshopie zaznaczyłem na "na odwal" widok za oknem i podjaśniłem żeby ekspozycja światła się zgadzała z wnętrzem. W tym jest tu problem a nie z oświetleniem. Nie ma szans żeby początkujący postrzegał światło prawidłowo na początku, więc żadne skyportale i tego typu rady mu nic nie dadzą. Jeśli mamy być precyzyjni to w tym przypadku światło jak na początkującego jest "ok" tyle że bitmapa wstawiona w evoirment jest poprostu za ciemna i sprawia to wrażenie sztucznego oświetlenia wnętrza. Poza tym nie traktuj renderu jako produkt wyjściowy, wiele elementów można poprawić w postprocesingu i lepiej jest się przyzwyczajać do tego od początku bo dążenie do uzyskania wszystkiego w renderze jest bynajmniej kiepskim wyjściem i katorgą. Jeszcze jedno; traktuj pomieszczenie jako całość a nie jako widok. Teraz za plecami zapewne masz otwartą przestrzeń przez co dużo więcej światła jest wprowadzanego od tyłu niż z widocznych w scenie okien, przez co tworzy się mdły efekt "flashlightu" jak przy zdjęciu aparatem z lampą błyskową. Brak kontrastu i ciekawego światła jest tu głównie spowodowany przez to. Światło też staraj się traktować podobnie jak w naturze, rozproszone światło z otoczenia powinno być błękitne a światło kierunkowe symulujące słońce koloru jasnej żółci lub pomarańczu (oczywiście nie przesadzaj z saturacją tych kolorów). Odpowiednie natężenie tych źródeł to klucz do ciekawego światła. Edytowane 16 Maj 2009 przez Marcin
Neiraa Napisano 17 Maj 2009 Napisano 17 Maj 2009 Neiraa sky portal to bardzo dobrze rzecz .. zwlaszcza w przypadku pracy Marcina. Marcin ustaw sky portale przy oknach ( miescach gdzie wpada swaitlo ) odpowiednio ustaw multiple bedzie szybicej sie liczyli i uzyskasz lepsze efekty tak, zwłaszcza w przypadku tej pracy Marcina xD zdania jak zawsze są podzielone, ale ja nie stosuję portali, bo mi nie potrzeba a efekty sa zadowalające. co kto lubi.
madeleine05 Napisano 17 Maj 2009 Autor Napisano 17 Maj 2009 Dzięki wielkie za pomoc! Tym razem wyszło mi coś takiego: Gdzie ustawia się sky portal? Mam maxa 9 i nie ma go w normalnych photometric lights. A wiem, że gdzieś się da :) Tak samo, nie mam możliwości ustawienia mr photographic exposure control, teraz jest ustawione logarithmic. Nie wiem, co jeszcze mogę zrobić?
indian Napisano 17 Maj 2009 Napisano 17 Maj 2009 o ile mi wiadomo to sky portal jest dopiero od max'a 08
Neiraa Napisano 17 Maj 2009 Napisano 17 Maj 2009 No nie ma w 9. ale spoko, tam tez można ładnie wszystko oświetlić. No i nie ma problemu z portalem ;P daj większa rozdziałkę i pokaż ustawienia, bo masz tu ostro naknocone.
Neiraa Napisano 17 Maj 2009 Napisano 17 Maj 2009 Hmm..no więc tak, tu zdania tez są oczywiście różne, bo metod jest pewnie ze sto, ale: AA: daj więcej Lanczosa, np. 4 na 64, no i 4x4 filter. co do FG, jeżeli nie używasz GI to daj diff. bounces weight na 1, a poza tym łatwiej jest chyba z interpolacją nieradiusową, czyli num. FG points. No i daj preset na min. medium na razie. Poza tym masz chyba ciut za jasne slonko, bo Ci przepala, no i nie widać światła od nieba. Narazie to tyle, potem pomyślimy dalej. aaa..no i potem pobaw się log.exp control nieco.
madeleine05 Napisano 18 Maj 2009 Autor Napisano 18 Maj 2009 W zasadzie niewiele się zmieniło: I o co chodzi z num. FG points? Co tam mam ustawić? I tak w ogóle to wielkie dzięki za pomoc :)
Neiraa Napisano 18 Maj 2009 Napisano 18 Maj 2009 Proszę :] Masz nieaktywne nr FG points, bo niżej masz zaznaczoną opcję interpolacji radiusowej. Co masz tam wpisać? Wybierz preset przynajmniej Medium, nie pamiętam ile tam jest defaultowo, ale to spróbuj podkręcić. Przyciemnij nieco slonko i daj może odbicia w podlodze, wyciągnij niebo.
madeleine05 Napisano 18 Maj 2009 Autor Napisano 18 Maj 2009 Lepiej? :) Jak się pozbyć tego grzyba na ścianie?
Neiraa Napisano 18 Maj 2009 Napisano 18 Maj 2009 Światlo lepiej, resztę załatwi ustawienie expozycji. Co do grzyba, musisz zwiększyć parametry FG, przede wszystkim rays per FG i interpolate ov. nr FG. Kombinuj, ale musisz dać więcej. Mental bywa wredny ;]
Neiraa Napisano 18 Maj 2009 Napisano 18 Maj 2009 Jest, ale to jeszcze nie to. Daj więcej sampli. A jak nie idzie to spróbuj odpalić GI z opcją optimize for FG. No i popraw expozycję, bo ciemno jest.
madeleine05 Napisano 19 Maj 2009 Autor Napisano 19 Maj 2009 Wychodzi takie coś: Ale jak próbuję dodać widoczek za oknem to już się dzieją dziwne rzeczy: Co robię źle? W enviroment ustawiam bitmapę - ale może inaczej to się robi?
Neiraa Napisano 19 Maj 2009 Napisano 19 Maj 2009 No to u góry wygląda już całkiem przyzwoicie, podszlifować go, przefotoszopowac i będzie cacy. A co się stało poniżej, to pojęcia nie mam. Masz szyby w tych oknach? Może to szkło jakoś się kisi z tą mapą. Bo generalnie to można albo w env. wstawiać, albo dawać plane z obrazkiem, albo renderować z przezroczystym tłem i wstawiać w szopie, co jest w sumie najwygodniejsze dla mnie, bo mam wtedy pełną kontrolę nad tłem. Ale popytaj lepszych ode mnie.
peter_f Napisano 19 Maj 2009 Napisano 19 Maj 2009 (edytowane) Spróbuj zaznaczyć Process Background and Environment Maps w ustawieniach ekspozycji. To chyba to. Szaleństwo koloru powinno się skończyć :P Edytowane 19 Maj 2009 przez peter_f
Loki Napisano 19 Maj 2009 Napisano 19 Maj 2009 zasadniczo po co dajesz widok za oknem w maksie ? ani za wiele się tego widoku nie odbija w scenie, ani nie ma jakiegoś krytycznego wpływu na oświetlenie, więc równie dobrze możesz sobie wyrenderować samą scenę w maksie a widok dodać w photoshopie (jak zapiszesz obrazek finalny w maksie do .png to powinien ci się alpha chanell zapisać w nim, więc nie będziesz miał problemów w photoshopie z dodaniem tła. Jedyne co może przemawiać za renderowaniem jpg'a w tle w oknie to AA, ale przy tak prostej scenie nie ma sensu specjalnie się z tym bawić.
madeleine05 Napisano 19 Maj 2009 Autor Napisano 19 Maj 2009 Dziękuję wam bardzo za podpowiedź! Na chwilę obecną wygląda to tak: Jeszcze będę coś z tym robić, ale cieszę się, że w ogóle udało mi się osiągnąć taki efekt :) Mam jeszcze jedną prośbę: moglibyście polecić mi jakiś tutorial do oświetlania sceny exterior a mental ray'u? Ew. napisać co tam się ustawia, bo widzę, że zupełnie inaczej to działa, niż z wnętrzem, a bardzo tego potrzebuję.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się