Skocz do zawartości

Problem z oświetleniem


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

staram się połapać jakoś w 3ds, ale nie najlepiej mi to wychodzi. Mam wielki problem z oświetleniem w Mental Ray'u. Nie mam pojęcia co i jak poustawiać, żeby uzyskać naturalne światło dzienne. Baardzo proszę o pomoc. Wrzucę to co na razie udało mi się uzyskać. Bardzo proszę o podpowiedź co i jak, tylko nie bardzo jeszcze łapię się w różnych określeniach, więc do mnie jak do małego dziecka - powoli i cierpliwie :)

 

Światła jakie ustawiałam to: daylight, mr sky, ies sun (ale nie mam pojęcia, czy nie za dużo i czy dobre)

 

16170313.jpg

47171536.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 22
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witaj. Skoro używasz mentala, to mogę Ci co nieco pomóc.

Więc: daj mr sun a nie iesy, włącz mr sky i daj mapę physical sky (powinna sama wskoczyć). Niektórzy dodają jeszcze sky portal, ale dla mnie to zbędne, tylko ziarni albo spowalnia.

No i włącz expozycję, preset: indoor daylight i tam pokombinuj.

A poza tym trzeba popracować nad ustawieniami FG, no i AA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Neiraa sky portal to bardzo dobrze rzecz .. zwlaszcza w przypadku pracy Marcina.

Marcin ustaw sky portale przy oknach ( miescach gdzie wpada swaitlo ) odpowiednio ustaw multiple bedzie szybicej sie liczyli i uzyskasz lepsze efekty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakiej pracy ? ja tylko w photoshopie zaznaczyłem na "na odwal" widok za oknem i podjaśniłem żeby ekspozycja światła się zgadzała z wnętrzem. W tym jest tu problem a nie z oświetleniem. Nie ma szans żeby początkujący postrzegał światło prawidłowo na początku, więc żadne skyportale i tego typu rady mu nic nie dadzą.

 

Jeśli mamy być precyzyjni to w tym przypadku światło jak na początkującego jest "ok" tyle że bitmapa wstawiona w evoirment jest poprostu za ciemna i sprawia to wrażenie sztucznego oświetlenia wnętrza.

 

Poza tym nie traktuj renderu jako produkt wyjściowy, wiele elementów można poprawić w postprocesingu i lepiej jest się przyzwyczajać do tego od początku bo dążenie do uzyskania wszystkiego w renderze jest bynajmniej kiepskim wyjściem i katorgą.

 

Jeszcze jedno; traktuj pomieszczenie jako całość a nie jako widok. Teraz za plecami zapewne masz otwartą przestrzeń przez co dużo więcej światła jest wprowadzanego od tyłu niż z widocznych w scenie okien, przez co tworzy się mdły efekt "flashlightu" jak przy zdjęciu aparatem z lampą błyskową. Brak kontrastu i ciekawego światła jest tu głównie spowodowany przez to. Światło też staraj się traktować podobnie jak w naturze, rozproszone światło z otoczenia powinno być błękitne a światło kierunkowe symulujące słońce koloru jasnej żółci lub pomarańczu (oczywiście nie przesadzaj z saturacją tych kolorów). Odpowiednie natężenie tych źródeł to klucz do ciekawego światła.

Edytowane przez Marcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Neiraa sky portal to bardzo dobrze rzecz .. zwlaszcza w przypadku pracy Marcina.

Marcin ustaw sky portale przy oknach ( miescach gdzie wpada swaitlo ) odpowiednio ustaw multiple bedzie szybicej sie liczyli i uzyskasz lepsze efekty

 

tak, zwłaszcza w przypadku tej pracy Marcina xD

 

zdania jak zawsze są podzielone, ale ja nie stosuję portali, bo mi nie potrzeba a efekty sa zadowalające.

co kto lubi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za pomoc! Tym razem wyszło mi coś takiego:

 

40060519.jpg

 

Gdzie ustawia się sky portal? Mam maxa 9 i nie ma go w normalnych photometric lights. A wiem, że gdzieś się da :) Tak samo, nie mam możliwości ustawienia mr photographic exposure control, teraz jest ustawione logarithmic. Nie wiem, co jeszcze mogę zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm..no więc tak, tu zdania tez są oczywiście różne, bo metod jest pewnie ze sto, ale:

AA: daj więcej Lanczosa, np. 4 na 64, no i 4x4 filter.

co do FG, jeżeli nie używasz GI to daj diff. bounces weight na 1, a poza tym łatwiej jest chyba z interpolacją nieradiusową, czyli num. FG points. No i daj preset na min. medium na razie.

Poza tym masz chyba ciut za jasne slonko, bo Ci przepala, no i nie widać światła od nieba.

Narazie to tyle, potem pomyślimy dalej.

aaa..no i potem pobaw się log.exp control nieco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę :]

Masz nieaktywne nr FG points, bo niżej masz zaznaczoną opcję interpolacji radiusowej. Co masz tam wpisać? Wybierz preset przynajmniej Medium, nie pamiętam ile tam jest defaultowo, ale to spróbuj podkręcić.

Przyciemnij nieco slonko i daj może odbicia w podlodze, wyciągnij niebo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Światlo lepiej, resztę załatwi ustawienie expozycji. Co do grzyba, musisz zwiększyć parametry FG, przede wszystkim rays per FG i interpolate ov. nr FG. Kombinuj, ale musisz dać więcej. Mental bywa wredny ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to u góry wygląda już całkiem przyzwoicie, podszlifować go, przefotoszopowac i będzie cacy.

A co się stało poniżej, to pojęcia nie mam. Masz szyby w tych oknach? Może to szkło jakoś się kisi z tą mapą. Bo generalnie to można albo w env. wstawiać, albo dawać plane z obrazkiem, albo renderować z przezroczystym tłem i wstawiać w szopie, co jest w sumie najwygodniejsze dla mnie, bo mam wtedy pełną kontrolę nad tłem.

Ale popytaj lepszych ode mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasadniczo po co dajesz widok za oknem w maksie ? ani za wiele się tego widoku nie odbija w scenie, ani nie ma jakiegoś krytycznego wpływu na oświetlenie, więc równie dobrze możesz sobie wyrenderować samą scenę w maksie a widok dodać w photoshopie (jak zapiszesz obrazek finalny w maksie do .png to powinien ci się alpha chanell zapisać w nim, więc nie będziesz miał problemów w photoshopie z dodaniem tła. Jedyne co może przemawiać za renderowaniem jpg'a w tle w oknie to AA, ale przy tak prostej scenie nie ma sensu specjalnie się z tym bawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wam bardzo za podpowiedź!

Na chwilę obecną wygląda to tak:

52891570.jpg

Jeszcze będę coś z tym robić, ale cieszę się, że w ogóle udało mi się osiągnąć taki efekt :)

 

Mam jeszcze jedną prośbę: moglibyście polecić mi jakiś tutorial do oświetlania sceny exterior a mental ray'u? Ew. napisać co tam się ustawia, bo widzę, że zupełnie inaczej to działa, niż z wnętrzem, a bardzo tego potrzebuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności