K π Napisano 24 Maj 2009 Napisano 24 Maj 2009 Jestem nowy w Blenderze i podczas tworzenia mojego 1 projektu natrafiłem na pewne problemy, których nie potrafię rozwiązać, dlatego proszę o Waszą pomoc ;] Oto moje pytania: 1. Dlaczego po zmianie koloru zduplikowanego obiektu, jego oryginał zmienia kolor i vice versa? Jak temu zaradzić? Można w jakiś inny sposób kopiować obiekt? 2. Czy mogę (jakimś sposobem) skopiować obiekt z 1 dokumentu do 2? Kombinowałem na wszystkie sposoby, a zwykłe "Ctrl+C, Ctrl+V" nie za bardzo chce działać (już przyzwyczałem się że w blenderze nie działają zwykłe skróty)... 3. Jak dodać obrazek tła? Próbowałem zrobić to przez Background Image, jak również przez F5->F6->World i niby obrazek się ładuje, a po F12 nadal jest tylko niebieskie tło... 4. Zauważyłem że "Set Smooth" nie zawsze działa tak jakbyśmy tego chcieli, ale czy da się jakoś wygładzić krawędzie ręcznie? Na razie tyle :P Proszę o szybką odpowiedź - chciałbym skończyć ten projekt już jutro ;] Z góry dzięki ^^
n-pigeon Napisano 24 Maj 2009 Napisano 24 Maj 2009 (edytowane) 1. Dlaczego po zmianie koloru zduplikowanego obiektu, jego oryginał zmienia kolor i vice versa? Jak temu zaradzić? Można w jakiś inny sposób kopiować obiekt? Masz 2 sposoby kopiowania, shift+D → normalne skopiowanie, alt+D → kopia jest odrębnym obiektem, ale mają tą samą siatkę (edytując siatke jednego drugi tak samo się zmienia) Materiały zawsze po skopiowaniu są te same, jeśli chcesz żeby miał nowy materiał to mu go przydziel i dopiero wtedy edytuj (wszystko w panelach z materiałami). 2. Czy mogę (jakimś sposobem) skopiować obiekt z 1 dokumentu do 2? Kombinowałem na wszystkie sposoby, a zwykłe "Ctrl+C, Ctrl+V" nie za bardzo chce działać (już przyzwyczałem się że w blenderze nie działają zwykłe skróty)... Zwykłe skróty działają, ctrl+c kopiuje tyle że dane strukturalne obiektu. Jeśli chcesz podlinkować lub dołączyć np. obiekt z innego pliku, musisz wejść w menu do File → Append or Link i wybrać odpowiedni plik i grupę (pliki źródłowe/biblioteczne), ponieważ obiekt który przydzielasz musi mieć przydzieloną grupę w pliku który jest plikiem źródłowym. Append kopiuje obiekt i możesz go edytować w ostatecznym pliku, a nie w źródłowym, natomiast link pozwala na to że możesz tylko edytować w pliku źródłowym, a zmiany wczytają się gdziekolwiek został zlinkowany, ale po zlinkowaniu nie można go edytować w pliku do którego jest zlinkowany xD, eee, troche ciężko mi wytłumaczyć, masz tutka. 3. Jak dodać obrazek tła? Próbowałem zrobić to przez Background Image, jak również przez F5->F6->World i niby obrazek się ładuje, a po F12 nadal jest tylko niebieskie tło... Pewnie nie nadałeś odpowiedniego mapowania dla obrazka i nie aktywowałeś tego mapowania. Wszystko jest w Manualu. Możesz też ustawić np. powierzchnie lub kopułę jako tło i ją o teksturować. 4. Zauważyłem że "Set Smooth" nie zawsze działa tak jakbyśmy tego chcieli, ale czy da się jakoś wygładzić krawędzie ręcznie? Set smooth zawsze działa tak jak tego byśmy chcieli (no chyba że normalne ścianek są wywalone tył na przód, powstają wtedy czarne artefakty, wtedy wciskasz ctrl+N). Set smooth nakazuje obliczać normalne ścianek tak aby idąc od ich środka obliczać wypadkowe normalnych obu ścianek. Hmmm powiem prościej xD sprawia że cieniowanie ścianek jest tak liczone aby było gładko, a nie z krawędzią. Jest to tylko sztuczka, bardzo ważna i szeroko używana ale sztuczka, nie sprawia że obiekt jest naprawde gładki, do tego potrzeba wiecej geometri. Mniemam że chodzi ci o to by wszystko się wygładziło, wtedy użyj modyfikatora Subsurf (jest w panelu modyfikatorów) + set smooth. Kolega prawdopodobnie nowy w 3D? Jeśli tak to wszystko pewnie zabrzmiało odstraszająco, mogę pocieszyć że jak trochę się z tym posiedzi wszystko staje się jasne i logiczne. Proszę tu masz link do Manuala, przeczytaj go, chociaż podstawowe rzeczy a będzie ci znacznie łątwiej zacząć. Po za tym nie będziesz zaśmiecał forum podstawowymi pierdułkami na które nie zawsze ktoś będzie chciał odpowiadać bo pewnie było maglowane wiele razy. Polecam też video tutki Ani na max3d.pl dobre na początek, zorientujesz się o co chodzi z materiałami i strukturą danych i itd, bo na razie wytłumaczyłem to mętnie. http://www.max3d.pl/tutorial.php?id=93 http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual Edytowane 24 Maj 2009 przez n-pigeon
K π Napisano 25 Maj 2009 Autor Napisano 25 Maj 2009 (edytowane) Wielkie dzięki za naprawdę szybką odpowiedz ^^ Tak, rzeczywiście jestem nowy w 3D, aczkolwiek to o czym piszesz nie jest dla mnie aż taką czarną magią jak było przed paroma dniami ;] Łapie już podstawy, aczkolwiek w wielu przypadkach mam ochotę przekląć programistów, bo dzieje się coś dziwnego, czego nie rozumiem, a nie powstało z mojej winy ;] Materiały zawsze po skopiowaniu są te same, jeśli chcesz żeby miał nowy materiał to mu go przydziel i dopiero wtedy edytuj (wszystko w panelach z materiałami). Ok, tylko jak to zrobić? ;] EDIT: już sobie dałem rade ;] Aha, mam nadzieję, że się nie obrazicie jeśli w dalszym ciągu będę wypisywał tutaj swoje pytanie i wątpliwości ;] Dodatkowo namawiam innych, aby tutaj zadawali swoje pytania, bo lepsze to, niż zakładać 241 temat w który jest tylko 1 pytanie i 1 odpowiedz, nie? ^^ EDIT2: No i skończyłem, a przynajmniej zrobiłem "większość" :D Oto on :D : Edytowane 25 Maj 2009 przez K π
n-pigeon Napisano 25 Maj 2009 Napisano 25 Maj 2009 (edytowane) Łapie już podstawy, aczkolwiek w wielu przypadkach mam ochotę przekląć programistów, bo dzieje się coś dziwnego, czego nie rozumiem, a nie powstało z mojej winy ;] Ok, tylko jak to zrobić? ;] EDIT: już sobie dałem rade ;] Aha, mam nadzieję, że się nie obrazicie jeśli w dalszym ciągu będę wypisywał tutaj swoje pytanie i wątpliwości ;] Dodatkowo namawiam innych, aby tutaj zadawali swoje pytania, bo lepsze to, niż zakładać 241 temat w który jest tylko 1 pytanie i 1 odpowiedz, nie? ^^ Nie przeklinaj programistów za to co zrobiłeś :P hehe Możesz umieszczać tutaj swoje pytania nikt ci nie zabroni, ale po to się tworzy nowe wątki by ktoś ewentualnie mógł znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie za pomocą szukajki. Oczywiście tytuł wątku musi być do niego adekwatny. Po za tym powtórzę byś przeczytał manuala. :P Wybacz, ale oświetlenie twojej scenki mnie kuje, dodaj skierowane w duł światło hemi (zmniejsz energie do połowy), może nadaj mu mocno zszarzały błękit dla efektu i zmień filtr renderera na Mitch oraz tło na jakiś ciekawszy kolor. Popraw kadr bo ci ucina temat, a będzie zacnie. Edytowane 25 Maj 2009 przez n-pigeon
K π Napisano 25 Maj 2009 Autor Napisano 25 Maj 2009 Światło zrobiłem, Mitch też - luzik, ale w dalszym ciągu nie wiem jak dodać ten Background Image... w manualach nic konkretnego nie znalazłem (jeśli wy macie znalezione to proszę o linka ;] ), a sam doszedłem do momentu w którym owszem - mam obrazek, ale jest on, w zależności od kolorów World Buttons, np. niebieski... wiem, że musi być gdzieś jakaś opcja na to ale nie mogę jej w żaden sposób znaleźć...
Skoti Napisano 25 Maj 2009 Napisano 25 Maj 2009 Światło zrobiłem, Mitch też - luzik, ale w dalszym ciągu nie wiem jak dodać ten Background Image... w manualach nic konkretnego nie znalazłem (jeśli wy macie znalezione to proszę o linka ;] ), a sam doszedłem do momentu w którym owszem - mam obrazek, ale jest on, w zależności od kolorów World Buttons, np. niebieski... wiem, że musi być gdzieś jakaś opcja na to ale nie mogę jej w żaden sposób znaleźć... Ustaw jak tu i powinno być ok:
K π Napisano 25 Maj 2009 Autor Napisano 25 Maj 2009 ok działa, dzięki ;] Problem polegał na tym że nie miałem zakładki "Map to"... musiałem dać "Join areas" i dodać jeszcze raz :D Swoją drogą ciekawe co się stąło z "Map to"... może usunąłem przypadkiem jakoś :D
Bzyk Napisano 27 Maj 2009 Napisano 27 Maj 2009 Cześć. Skoro mamy wątek dla nowicjuszy, to się dopiszę. Jestem zupełnie zielony w Blenderze. Trzeba mi zrobić coś takiego: Tyle, że zamiast "wstążeczek" mają być rury, spiczasto zakończone i te kulki na końcu w pewnej odległości od końcówki rury. Coś a'la przestrzenny model atomu. Pewnie się teraz wszyscy śmieją, ale ja walczyłem trochę z torusem (rozwaliłem go tylko na kawałki) i obejrzałem kilka tutoriali z bezierem, ale albo ślepy jestem albo z jakości 'jutuba' nie da się odczytać, co gdzie kliknąć i jakie wartości wpisać, żeby osiągnąć zamierzony efekt. Prośba jest taka: jak to najszybciej i/lub najprościej zrobić? Tak krok po kroku. Wydaje się, że z Bezierem będzie łatwiej, załóżmy więc, że krzywe już mam. Trzeba je pogrubić i zaostrzyć. Materiał położymy później... ;) Pozdrawiam
n-pigeon Napisano 27 Maj 2009 Napisano 27 Maj 2009 Odpowiedź na wszystkie pytania masz tutaj: http://www.cgcookie.com/articles/working-with-curves obejrzyj od deski do deski.
K π Napisano 28 Maj 2009 Autor Napisano 28 Maj 2009 (edytowane) Tyle, że zamiast "wstążeczek" mają być rury, spiczasto zakończone i te kulki na końcu w pewnej odległości od końcówki rury. Coś a'la przestrzenny model atomu. Pozdrawiam Hmm... też jestem nowy, ale ja zrobiłbym to po prostu za pomocą Circle (Mesh) + Extrude, a zaostrzyłbym za pomocą Merge (W=>Merge=>Center)... Po wygładzeniu krawędzi powinno to dobrze wyglądać... Tak mi się przynajmniej wydaje :D Jeśli chodzi o kulki to to chyba najmniejszy problem - UVsphere (Mesh) ;] Napisz jak skończysz - chętnie zobaczę efekt twojej pracy :D Edytowane 29 Maj 2009 przez K π
Lucek Napisano 30 Maj 2009 Napisano 30 Maj 2009 (edytowane) Pozwól że dopiszę się do twojego wątku. Mam taki problem: Przerabiam tutoriala Ani z rigiem nogi w blenderze.Zacinam się w miejscu gdzie trzeba wstawić IK zginającego kolano. Ania mówi że po zaznaczeniu kości trzeba wcisnąć w pose mode ctrl + I i wyskoczy menu wyboru. U mnie odwraca się zaznaczenie tzn. kości które były zaznaczone odznaczają się i na odwrót. Czemu u mnie to nie działa? Edit: już mam skrót był inny:) Czyli SHIFT + I :) Edytowane 1 Czerwiec 2009 przez Lucek
K π Napisano 31 Maj 2009 Autor Napisano 31 Maj 2009 (edytowane) tło na jakiś ciekawszy kolor. Hmm... chętnie skończył bym już ten projekt (ostatnio go nie dotykałem, a terminy mnie gonią...) i już chylę się ku końcowi, ale nie mam żadnego pomysłu na tło! Myślałem nad zrobieniem zdjęcia stołu, ale wtedy musiałbym zrobić kilka takich zdjęć w zależności od ustawienia kamery... Jakieś sugestie? A może jest jakaś funkcja aby dodać tło, które będzie robić za "ziemię" i nie będzie się poruszać bez względu na ustawienie kamery? Prosiłbym o szybką odpowiedz, bo muszę to jak najszybciej skończyć (najlepiej jakbym mógł to mieć już na jutro ^^) EDIT: Dobra, z "braku laku" zdecydowałem się na nico zmienione niebiesie tło... Efekt końcowy jest taki: Edytowane 2 Czerwiec 2009 przez K π
Bzyk Napisano 5 Czerwiec 2009 Napisano 5 Czerwiec 2009 Napisz jak skończysz - chętnie zobaczę efekt twojej pracy :D Hej. Oto efekty:
K π Napisano 5 Czerwiec 2009 Autor Napisano 5 Czerwiec 2009 (edytowane) Hej. Oto efekty: Very nice :D Podoba mi się ^^ Powiedz tylko - którym sposobem to zrobiłeś? Edytowane 5 Czerwiec 2009 przez K π
Bzyk Napisano 5 Czerwiec 2009 Napisano 5 Czerwiec 2009 Bezier, pogrubienie (3D) i potem funkcja, której nazwy już zapomniałem (bodaj pod alt-s). Efekt mnie już satysfakcjonuje (porównaj z tym co było) ale jeszcze materiał napisu mi jakoś nie leży... Pozdrawiam
K π Napisano 5 Czerwiec 2009 Autor Napisano 5 Czerwiec 2009 Fajnie by było jakby jeszcze ktoś napisał jaka to "ta" funkcja i co robi (skrót chyba nie za bardzo działa) :D Chętnie zrobiłbym coś podobnego, ale niestety nie umiem... jeszcze nie umiem.... :rolleyes:
Bzyk Napisano 6 Czerwiec 2009 Napisano 6 Czerwiec 2009 1. Menu "Add" -> Curve -> Bezier curve 2. Przechodzisz w tryb Edycji ('alt + E' lub z menu) 3. Mając zaznaczony dowolny koniec krzywej, dodajesz kilka (4-5) krzywych lewym przyciskiem myszy przytrzymując klawisz Control (CTRL), żeby na koniec nie wyszły dwa zlepione podstawami stożki (musiałem poprawiać). 4. Naginasz w przestrzeni jak Ci się podoba. 5. Przechodzisz do panelu edycji (F9) 6. W okienku "Curve and surface" wyłączasz "Front", "Back" a włączasz 3D 7. Ustawiasz "Bevel depth" na ile Ci pasuje (zacznij od 1) 8. Jako, że to co otrzymasz jest mocno kanciaste w przestrzeni, ustaw "BevResol" na np. 10. 9. Mając zaznaczoną końcówkę do 'zestożkowania' wybierz z menu "Curve" -> Transform -> Shrink/Fatten Radius (albo po prostu 'alt + s') 10. Machnij mychą tak, żeby Ci pasowało (albo wpisz wartość 0 (zero), potwierdź enterem, żeby mieć po prostu szpic) Pozdrawiam
K π Napisano 7 Czerwiec 2009 Autor Napisano 7 Czerwiec 2009 Czyli teoretycznie możny by było to zrobić również za pomocą zwykłego Mesh-Circle + extrude, po czym zaostrzyć za pomocą S->Merge... Kwestia tylko który sposób jest łatwiejszy :rolleyes: Być może zaraz się przekonam, dzięki ;]
n-pigeon Napisano 7 Czerwiec 2009 Napisano 7 Czerwiec 2009 Na pewno krzywe są łatwiejsze z meszem było było by mnóstwo tweakowania i bawienia sie, a krzywe to pełna kontrola.
K π Napisano 7 Czerwiec 2009 Autor Napisano 7 Czerwiec 2009 (edytowane) Pewnie masz rację ;] EDIT: NA PEWNO masz racje :D Sprawdziłem i teraz wiem że coś takiego można zrobić w 15 min dzięki Curve-om, gdzie z meshami bym się bawił pewnie 1,5h... thx ;] Edytowane 12 Czerwiec 2009 przez K π
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się