skiter Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Witam, mam takie pytanko bo nie moge znalezdz odpowiedzi, jak sobie wyrysuje prosty model 'Gengon' ( 5 ramienna gwiazda aka pentagon ), moge ustawic wysokosc i promien, ale za cholere nie moge znalezdz wymiaru jednego boku, konkretnie chcialem wyrysowac cos jak: http://c.wrzuta.pl/wi8778/fd3bc856001f408d4ae6fbf6/0/fort%201741 Wiem ze dla mnie 'nie grafika' bedzie to pieklo, dla was chyba tez, aczkolwiek postaram sie ograniczac do minimum ;) Generlanie wymiary mam ( co prawda w glowie ale jest ;) ), tylko nie moge sobie poradzic z tymi wlasnie wymiarami. Pewnie po narysowaniu wymiarowego srodka, pozostanie kolejne pytanie jak to wyciac 'w srodku', do tego dochodzi narysowanie zewnetrznej gwiazdy z czym jednak problemu nie ma, problem pojawi sie tylko w narysowaniu 'tunelu' miedzy srodkiem a zewnetrznym wejsciem, no i wiele innych... Kurcze chcialem to obrysowac w Autocad, ale tez zanam sie na nim jak pies na gwiazdach, tam tez nie udalo mi sie znalezdz 'wymiarow' danych bokow itd, gwiazda jest ale wymiarowka tylko w XYZ co mi wiele nie pomaga. Oczywiscie nie wiem czy to dobry dzial, wiec z gory zaznaczam ze jezeli popelnilem blad w pisaniu w odpowiednim miejscu czy tez samej tresci, wybaczcie ... nie mam zielonego pojecia z czym popijac to 3D, wiem ze sa wymiary i tyle ;) PS: Jestem programista C/C++, dosc starej daty, wiec mnie przemawiaja tylko cyferki i liczby, a nie ołówek i papier.
skiter Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 No tak z tego calego balaganu zapomnialem dodac: 3ds Max ... :P
indian Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 (edited) spróbuj wyrysować wszystkie kształty splinami(create->shapes->line), przekonvertować do editable poly i użyć narzędzia extrude, aby nadać wypukłość kształtom. coś w tym stylu:http://www.youtube.com/watch?v=PpmPfUO3cY8&feature=channel Edited November 21, 2009 by indian
Bacry Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 konwertować do editpoly nie trzeba, żeby dodać modyfikator extrude. A długość boku twojej gwiazdy można obliczyć. Troszkę to skomplikowane ale da się. Jakby się nie dało obliczyć to jak komputer by je rysował :D
skiter Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 A długość boku twojej gwiazdy można obliczyć. Troszkę to skomplikowane ale da się. No dzieki za fachowa pomoc, z ty mze sie da to wyliczy to ja sobie zdaje sprawe, tylko jest jedno male ale, to komputer ma myslec nie ja, jest on narzedziem pracy, i jako taki sam ma mi pomagac a nie ja jemu ... Wyliczyc dlugosc boku to ja wiem jak, posiadajac tylko promien, widz polega na tym ze za kazdym razem mam to robic? Jak bede chcial zrobic tzw 'tubę' a inaczej mowiac ten moj tunel, to tez bede musial policzyc? Panowie skonczylem szkole dawno temu nie mam zamiaru odkurzac wiedzy na temat trygonometri, to komputer jest dla mnie nie odwrotnie. Jakby się nie dało obliczyć to jak komputer by je rysował :D Komputer wylicza z wzoru matematycznego, proste ... tylko ze on to 'wylicza w pamieci', i nie podaje mi rzadnej mozliwsoci zmiany 'kazdego' parametru, dlatego mam tylko ten smieszny promien.
skiter Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 spróbuj wyrysować wszystkie kształty splinami(create->shapes->line), przekonvertować do editable poly i użyć narzędzia extrude, aby nadać wypukłość kształtom. coś w tym stylu:http://www.youtube.com/watch?v=PpmPfUO3cY8&feature=channel No ok, linie swoja droga, dalej pozostaje pytanie: Ile to ma długosci?
Hynol Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 No dzieki za fachowa pomoc, z ty mze sie da to wyliczy to ja sobie zdaje sprawe, tylko jest jedno male ale, to komputer ma myslec nie ja, jest on narzedziem pracy, i jako taki sam ma mi pomagac a nie ja jemu ... Wyliczyc dlugosc boku to ja wiem jak, posiadajac tylko promien, widz polega na tym ze za kazdym razem mam to robic? Jak bede chcial zrobic tzw 'tubę' a inaczej mowiac ten moj tunel, to tez bede musial policzyc? Tutaj nic nie trzeba liczyć. "Gwiazda" ma takie parametry jak radius A i B oraz ilość podziałów - to się z rysunku przecież bierze.
skiter Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Tutaj nic nie trzeba liczyć. "Gwiazda" ma takie parametry jak radius A i B oraz ilość podziałów - to się z rysunku przecież bierze. Moze jestem slepy? od tych lat na monitorze siadlo mi na oczy, ale ja widze tylko: - Sides - aka sciany/czesci - Radius, o ktorym wlasnie mowa - Fillet - zalamanie rogow? ... - Side segs - ilosc czesci na bok - Height segs ... - Fillet segs I patre 'checkbox' do zaznaczania, nie wiem jaka kolego masz wersje w mojej 2010 takich bajerow nie ma ;), jak by byla mozliwosc wpisania: Odleglosc z punktu A do B, gdzie A i B sa linia prosta wskazujaca jeden z bokow to bym nie pytal jak to wymierzyc ...
Bacry Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Jak chcesz mieć dokładną długość boku narysuj sobie helpersa (tape) tam ustaw długość, potem rysuj gwiazdę i dobierz parametry tak aby było dopasowane do długości helpersa. I tyle. Chyba że musisz mieć co do milimetra. Splajn star ma radius 1 i radius 2.
gumis Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 (edited) Kolega Bacry ma rację, tworzysz spline star, w środku ngona z 5 sideami i masz już cały zarys. A jak chcesz obliczyć jaki promień 1 i promień 2 ustawić by gwiazda miała boki o określonej długości to napisz programik. W C++ to nawet bardzo krótki kod jest ;-) ~edit Jest coś takiego jak edycja, nie rób multi postów. Edited November 21, 2009 by gumis
Hynol Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Moze jestem slepy? od tych lat na monitorze siadlo mi na oczy, ale ja widze tylko: - Sides - aka sciany/czesci - Radius, o ktorym wlasnie mowa - Fillet - zalamanie rogow? ... - Side segs - ilosc czesci na bok - Height segs ... - Fillet segs I patre 'checkbox' do zaznaczania, nie wiem jaka kolego masz wersje w mojej 2010 takich bajerow nie ma ;), jak by byla mozliwosc wpisania: Ja tam mam Radius A i Radius B które z planów się sczytuje (mierzy) i gotowe.
Hynol Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 To chyba wszystko jedno - gwiazdę da się robić z dwóch ngonów o różnych promieniach, gdzie jeden jest obrócony o 360/(2n) stopni.
Recommended Posts