Skocz do zawartości

linking light , dwie textury


pawe3

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Pytanie zasadnicze:

Dla kogo wlasciwie pisane sa manualy?

Otoz razu pewnego zapragnalem doweidziec sie czegos o wlasciwosciach swiatla. Tu doswiadczenia z Cinemy4D i MAXaStudio3D kazaly skupic mi sie na jednym, a mianowicie, jak odizolowac wpyw swiatla albo jego wlasciwiosci (np. tylko cien, albo tylko iluminacja) na jakis konkretyn obiekt?

W tym celu wydrukowalem sobie wszystkie 750 stron Manuala i postanowilem czas spedzony w pociagu przeznaczyc na doczytanie sie informacji dotyczacych tego zagadnienia.

Wrecz uradowany bylem, kiedy w rozdziale „Rendering” natrafilem na lekcje „Lights, shadows, and camera”. Z uwaga czytalem wszystko i im bardziej bylem zaglebiony w lekturze, tym bardziej moja radosc przeradzala sie w irytacje. To co czytalem bylo dosc intuicyjne i z mojego punktu widzenia nie wymagalo az tak doglebnej analizy. Ale to czego chcialem sie dowiedziec bylo wstydliwie przemilczane. Jedyne co udalo mi sie dowiedziec to:

 

You can use Maya’s light-linking capability to isolate the lighting.

 

Przedtem jeszcze jakies pol strony o tym do czego to mi moze byc przydatne ale ani jednego, najmniejszego slowa o tym jak tego wyczynu dokonac. Zupelnie nie rozumiem, dla czego zamiast pisac o pierdolach nie wstawiono jednego zdania chociazby w przyblizeniu naprowadzajacego na to jak to zrobic. Potem jeszcze probowalem cos znalezs w wyszukiwarce za pomoca kluczowych slow light-linking capability ale absolutnie nic nie znalazlem.

 

To samo dotyczylo sprawy Layered textures.

Byc moze na ten temat jest cos wiecej w manualu, ale tam gdzie tego sie spodziewalem, poza tym ze cos takiego jest mozliwe, nie wyczytalem niczego wiecej.

 

Podobnie bylo z zagadnieniem linikowania poszczegolnych node w hypershaderze.

Co prawda cos tam bylo pisane, ze kiedys sie o tym dowiem w jakiejs dalszej czesci, ale szczerze mowiac irytuje mnie to, ze informacje, ktorych oczekuje najbardziej sa niedostepne albo w najlepszym razie skrzetnie ukrywane.

 

Tak wiec szanowne grono. Cala nadzieja w was.

Cofam pytanie zadane na poczatku a na jego miejsce zadaje trzy inne.

 

1. Jak wylaczyc spod wplywu jednego swiatla jakis konkretny obiekt?

2. Jak jednemu materialowi przypisac wiecej niz jedna texture?

3. w koncu jak sie linkuje node w work area Hypershadera i moze cos wiecej o tym fakcie?

 

pozdrowka

Edytowane przez tweety
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

światła linuje się tak że klikasz sobie window-relationship-light linking- light centric albo object centric (może nie dokładnie w tym miejscu jest ten tool, trza poszukać) i pojawia ci się tabelka. Z lewej strony masz światełko (w trybie light centric), z prawej obiekty. zaznaczasz światełko i te obiekty które są z prawej strony zaznaczone są oświetlane przez to światełko.

 

pytanie 2 - na przykład przez node Layered texture

 

pytanie 3 - aż nie wiem od czego zacząć. Jedna z metod (moja ulubiona) zaznaczasz sobie dwa node'y i włączasz connection editor (w menu "Window" na górze gdzieś jest)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za szybka odpowiedz.

Swiatlo dziala. Zastanawiam sie, dla czego w manualu nie zostalo napisane tych kilka slow?

Ale nie o to teraz chodzi.

1.

Czy istnieje mozliwosc (tak jak w maksie czy cinemie) wylaczenie tylko np. cienia?

Chodzi o to, ze mam dwa zrodla swiatel i oba maja wlaczony cien. Teraz chcialbym azeby jakis jeden obiekt byl oswietlony przez oba swiatla i rzucal dwa cienie adekwatne do oswietlenia, ale jakis drugi obiekt ma otrzymywac oba swiatla ale rzucac cien tylko od jednego swiatla.

2.

Wpisalem w wyszukiwarce kluczowe slowa node Layered texture i zostalem doprowadzony do tego samego miejsca w ktorym juz bylem. Nadal nic nie wiem. Czy moglbys krotko opisac jak i co?

3.

Z tym connection editor tez mam problomy, ale mysle, ze czegos sie doczytamJ

Do tej pory linkowalem tak, ze srodkowym klawiszem naciskalem jeden node i drag&drop na drugi. Potem wyskakiwalo menu i klikalem default. Bylo ok. Ale np. juz Node place3dTexture nie pozenie w ten sposob z node projection. Musze dopiero w Attrybutach node projection nakliknac np.Interactive Placement i w tedy dostaje info, ze nie jest mozliwe bo brakuje wlasnie node place3dTexture. Mam tam taki przycisk, ktory tworzy i linkuje ale nowy node place3dTexture, a nie ten ktory juz mialem.

Pozdro i prosze o jeszczeJ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety w manulu o connection editor tez jest niewiele napisane.

Zupelnie nie mam pojecia jak to obsluzyc.

Co prawda jest tam Help ale nic z tego help, przynajmniej dla mnie nie wynika.

Poeksperymentowalem wiec troszke i juz wiem, ze aktywujac cos po stronie „from” mozna aktywowyc jakies inne cos po stronie „to”. W tedy na hypershaderze lacza sie te dwa node ale inna kreska niz ta ktora byla przedtem jak ja wydeltowalem. Juz w ogole nie mowiac o tym, co mam ponaklikiwac, zeby to mialo jakis sensJ

A juz nie moge zrozumiec, dla czego na dole przycisk „Make” jest nieaktywny

pozdra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem stary jak Ty czytasz ten manual.

Moze wydrukowałeś co druga strone, bo powinno ich byc znacznie wiecej niz 750 ;/

 

Light linking:

http://download.autodesk.com/us/maya/2010help/index.html?url=BoL_Light_linking.htm,topicNumber=d0e557760

 

Jak wynika z helpa mozesz to zrobic przez plecenie z grupy rendering/lightning-shading,

tu zaznaczasz swiatlo i i poleceniami break/make lights/shadow ustawiasz co przez co ma byc oswietlane.

Tak jak napisal Kroopson mozesz to zrobic tez w hurtowo ogolnym okienku Relation Editora.

Od siebie dodam ze czasem warto wylaczyc 'iluminates by default' nowo utworzonemu swiatlu, wtedy nie bedzie ono oswietlalo nic a przez polecenia make lights link mozesz sobie ustawic na co konkretnie ma swiecic.

 

Layered Shaders/Textures

http://download.autodesk.com/us/maya/2010help/index.html?url=Asts_Use_a_layered_texture.htm,topicNumber=d0e504934

 

http://download.autodesk.com/us/maya/2010help/index.html?url=Shading_Nodes_Layered_Shader.htm,topicNumber=d0e529085

 

Tu nie ma wielkiej filozofii, robisz kilka shaderow, albo tekstur, podlaczasz wszystkie do jednego w miedzyczasie ustawiajac przezroczystości.

 

W przypadku tylko dwoch tekstur zainteresuj sie wezłem BLEND - podlaczasz go zamiast tekstury a w jego wejsciach wkladasz sobie kilka tekstur. Blend to wspolczynnik przejscia miedzy nimi

 

 

Connection Editor:

Tu juz powaznie nie potrafie sobie wyobrazic czego nie rozumiesz ;]

Jest kilka guziczkow podpisanych tak intuicyjnie ze odrobina angielskiego powinna wystarczyc do opanowanioa connection editora w przeciagu kilku sekund ;]

 

No ale jest tez w helpie http://download.autodesk.com/us/maya/2010help/index.html?url=Shading_Windows_and_Editors_Connection_Editor.htm,topicNumber=d0e524096

Przycisk make i break sa nieaktywne bo masz pewnie ustawione autoconnect w opcjach.

 

Jesli chodzi o to co z czym laczyc - sek w tym ze mozesz laczyc praktycznie wszystko ze wszystkim co jest glowną zaletą mai ;]

Nie ma gotowej odpowiedzi na to co podlacone do czego bedzie mialo sens, to juz bedzie wynikac ze znajomosci programu i efektu ktory chcesz uzyskac, mozesz laczyc macierze geometrii z innymi, pozycje ze sklalami, kolory rampow z obrotem obiektu - praktycznie wszystko ze wszystkim co ma ten sam rozmiar danych, czesto automatyzuje to wiekszosc pracy ze scenami gdzie sa olbrzymie siatki zaleznosci miedzy duza iloscia obiektow co uniemozliwiloby w rozsadnym czasie reczna kontrole nad tym wszystkim.

 

W hypershade sa szybkie skroty na polaczenia miedzy nodami - uzywaj sporo srodkowego klawisza myszy - w maxie i cinemie nie jest tak potrzebny jak w mai ;]

Przez przeciagniecie srodkowym sam wybierasz z podrecznego menu co chcesz laczyc, ewentualnie mozesz otworzyc okno connection editora (np chcesz polaczyc wyjscie takiego blend shape do reflectivity ktorego nie ma w domyslnych polaczeniach, uruchamiasz connection editor i podlaczasz outputX do reflectivity), z shiftem albo controlem uuchamia sie od razu con.editor, z tym drugim od razu laczy po default.

 

Ogolnie mysle ze ten mayowy help jest bardzo dobrze napisany,

nie zadarzylo mi sie miec z nim problemow ;]

Inna sprawa ze nigdy go nie drukowalem, moze czesc zagadnien jest dolaczona jako jakies podstrony ktore normalnie sie nie drukują, podobnie jak opis wszystkich polecen mel/python.

 

 

 

 

 

Pozdrawiam!

Edytowane przez ca mel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz widze, ze faktycznie to co mam wydrukowane nie odpowiada calkowicie temu co mi podrzuciles. To co mam ewidentnie wskazuje na jakas okrojona wersje, a glowe daje, ze ssalem to z oficjalnej strony.

Dzieki za podpowiedzi. biore sie za czytanie. Jak co to zapytam sie jeszcze raz.

na razie pozdrowka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cos chyba ze mna nie tak, albo….

W sprawie o swiatlach nic nie wyczytalem o tym, jak mozna pozbawic konkretnego obiektu cienia od jednego zrodla swiatla ale go nim oswietlac, a od drugiego zrodla swiatla dostac komplet; i swiatlo i cien.

Co do Layered shader po krotkim opisie zaczyna sie od:

1. Open the Layered Shader’s Attribute editor.

Skad mam wziasc ten cholerny Editor!?

W Atrybutach go nie widze, i nie sadze, ze pojawi mi sie ot tak sobie. Raczej jakas operacja musi poprzedzic taka mozliwosc. ALE JAKA?

Dochodze do tego ale niestety nie na podstawie opisu tylko na podstawie osobistych poszukiwan. Wiec juz wiem jak go tworzyc i jak tworzyc kolejne layery. To wcale z opisu nie wynikalo.

Ale co do layered texture, co jest bardziej zalecane, to wyczytalem podobnie jak powyzej, ze

In the Layered Texture’s Attribute Editor, select the layer you want to edit.

Ale jak mam ten Layered Texture’s Attribute Editor osiagnac, ani slowa! Poprzez analogie bede staral sie go znalezc i moze kiedys na to wpadne, ale przeciez prosciej byloby chociaz krotko nadminic co zrobic aby ten edytor (czy ta zakladka) sie pojawil.

Tak wiec jak widzisz te opisy wcale nie sa takie perfekcyjne.

Nic, ucze sie dalej, ale powoli rece mi opadaja.

pozdrowka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności