Skocz do zawartości

Zarządzanie materiałami podczas mergowania wielu modeli


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Sprawa dotyczy 3ds max 9, być może nowe wersje mają jakieś narzędzia do tego.

 

Chodzi mi o zarządzanie materiałami w scenie, w której znajduje się wiele zmergowanych modeli dzielących te same materiały.

Przykład:

 

- materiał A

 

Tworzę jeden model z materiałem A. W nowej scenie tworzę inny model, również z materiałem A. I teraz kiedy merguje model z poprzedniej sceny i ten materiał znajduje się w Material Editorze to max pyta czy użyć materiału obiektu mergowanego, tego ze sceny czy zmienić nazwę. Jeśli każe użyć materiału ze sceny jest ok - mogę edytować w MaterialEditor materiał bo pokrywa oba modele.

Ale jeśli ten materiał nie jest wczytany w ME, jest tylko na modelu to podczas mergowania nowy model nie będzie dzielił tego materiału, będzie miał swój.

I wtedy jest taka sytuacja, że mamy dwa modele pokryte identycznym materiałem o tej samej nazwie ale tak naprawdę każdy model ma swoją kopię materiału:| Muszę je wczytać osobno do ME, mimo że mają tą samą nazwę są osobnymi kopiami, nie instancjami.

To przykład teoretyczny, w praktyce robi się nieprawdopodobny bajzel. Mimo że korzystamy z tego samego folderu tekstur, tych samych materiałów o tych samych nazwach w złożonej scenie kopiują się i nie można nimi zarządzać. Podczas prac, kiedy w scenie co chwila merguje sie modele robione osobno, tworzy się w tej samej scenie nowe modele i pokrywa materiałami powstaje przykładowo 20 materiałów A, które trzeba edytować osobno. A jeśli jeszcze dodamy do tego submaterials, które robią się podczas wczytywania do ME z obiektów oteksturowanych różnymi materiałami to jest to poprostu taki bałagan, którego nie da sie naprawić.

W takim przypadku zamiana np. materiałów standardowych na Vrayowe czy też odwrotnie do koszmar. Może być 20 materiałów ale pokiopowane w scenie tyle razy, że robi się ich 300.

 

Moje pytanie to - czy macie jakieś patenty na tego typu rzeczy? Chciałbym mieć możliwość wczytywanie do ME jakiś materiał ze sceny i aby dotyczył on wszystkich modeli w scenie, które faktycznie ten materiał współdzielą, nie chce mieć kopii tego samego materiału w scenie.

  • Odpowiedzi 5
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Naprawdę nikt nie ma z tym takich samych problemów? Aż nie chce mi się wierzyć. Może mało wyraźnie opisałem. Chodzi mi o to aby móc kopie tego samego materiału zamienić w instancje, aby można było wczytać do MaterialEditora materiał z jednego obiektu. Może jest jakaś opcja do tego, żeby uporządkować materiały albo chociaż plugin.

Napisano

Nie znam żadnego pluginu do porządkowania tylko moją jedyną opcją jest klonowanie istniejącego tam gdzie trzeba. Żeby nie robić sobie bajzlu w scenie proponuję abyś pracował bardziej na materiale multi/sub-object i wykorzystywał go do granic możliwości dzięki dzieleniu ścianek modelu na odpowiednie ID oraz pracę na warstwach. Grunt to samemu nie naśmiecić.

Napisano

Tak, brałem to pod uwagę, ale to mało optymalne rozwiązanie. Jak masz proste obiekty typu słupek a pokrywa to multimateriał z 20 materiałami :(

Pozostaje mi chyba pracować tak, aby jak najwięcej modeli robić w tej samej scenie, unikać mergowania. Aż nie chce mi się wierzyć, że max ma to tak źle rozwiązane, musi być jakiś tool do tego tylko o nim nie wiem.

Napisano

nie wiem co konkretnie robisz ale mam dwa pomysly.

 

1. http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/dups-instancer (nie uzywalem ale moze sie nada)

 

2. poczytaj o XrefMaterial.

 

z grubsza dziala to tak, ze robisz sobie master scene z materialami np. cegla i szklo a pozniej w innych juz scenach mozesz sie do niej odwolywac przez XrefMaterial.

 

plus metody to np. 10 scen z roznymi domkami z tej samej cegly ktore sa Xref'owane do wiekszej sceny i jesli klient chce zmienic cegle to robisz to w tylko jednej scenie i zmiana nastapi we wszystkich scenach.

 

minus jest taki, ze zeby edytowac material to musisz otworzyc swoaj master scene.

Napisano (edytowane)

Dzięki, właśnie o takie coś chodziło, jutro przetestuje. To Xref może być tym czego szukam (ale to nie plugin?) bo nawet zrobiłem sobie takie próbki materiałów w scenie - plane'y z przypisanym materiałem więc mógłbym to przenieść do osobnej sceny. Na pierwszy rzut oka ten Xref to nie problem ale wybawienie z kłopotu, jutro sprawdzę.

 

---------

UPDATE

 

Sprawdziłem ten skrypt ale nie chodzi na mojej wersji maxa.

Znalazłem za to (przez przypadek szukając innej wersji skryptu w Google) opcję, która jest w maksie:

Utilities > More... > Instance Duplicate Maps

 

Jest to narzędzie, którego szukam. Niestety nie działa. Mam kilka takich samych materiałów jako submateriały:

 

- Material #276 > bricks

- Material #1189 > bricks

- Material #220 > bricks

itd.

 

Tool znajduje mi dwa materiały "bricks", klikam "Instance" i ... nic się nie zmienia. Mam cały czas materiały załadowane w ME tak jak wcześniej, kryją różne obiekty i można je edytować osobno. Czyli żadnego efektu.

Edytowane przez Mamrotek

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności