Maciek_ Napisano 15 Lipiec 2011 Napisano 15 Lipiec 2011 Witam. jestem bardzo początkującym użytkownikiem 3ds max'a, (bawię się w nim dopiero 3 dzień) więc proszę o wyrozumiałość. (używam funkcji szukaj jak coś, google tez znam ;)) Mam pytanie odnośnie tworzenia linii w 3ds maxie. Moja wersja to 3ds Max 2010 jeśli to ma jakieś znaczenie. Chciałbym stworzyć linie (kształt) w widoku perspective, ale w taki sposób aby była ona w przestrzeni (xyz) a nie na jednej płaszczyźnie (yx). Nie chcę robić tego po przez transformację lini z "poziomu" płaszczyzny do przestrzeni, tylko od razu mieć wpływ na to w jakim kierunku będzie iść linia bądź krzywa. Przykładowo jeśli transformuję linię, to posługuje się tymi kolorowymi strzałkami przesuwając punkty na krzywej według wyświetlającego się kierunku x, y, lub z. Nie potrafię jednak uruchomić takiej funkcji, która pozwalała by mi robic to już bezpośrednio z poziomu samego tworzenia lini. Zaznaczam, że chcę zrobić cały kształt w widoku perspective (ten widok w prawym dolnym rogu).
Shogun 3D Napisano 15 Lipiec 2011 Napisano 15 Lipiec 2011 Musiałbyś sobie stworzyć nowego grida prostopadłego do Twojego widoku Perspective. Tworzona linia zawsze musi mieć jakąś płaszczyznę, na jakiej powstaje. Jedyny wyjątek to autogrid, ale i to wymaga bryły na której linie będziesz tworzył. Poza tym po co Ci tworzenie linii w przestrzeni ponad dwuwymiarowej? Max jest tak pomyślany, by dostarczyć użytkownikowi jak największa kontrolę nad siatką. Robisz linię w 2D, łapiesz za węzełki i wyginasz w osi z. Proste i w pełni kontrolowane.
Maciek_ Napisano 15 Lipiec 2011 Autor Napisano 15 Lipiec 2011 (edytowane) Chciałbym tworzyć od razu w przestrzeni ponad dwuwymiarowej, ponieważ wydawało mi się zawsze, że jest to łatwiejsze i przyjemniejsze, niż przekształcanie gotowych elementów do docelowej formy. Zawsze posługiwałem się technikami 2d takimi jak rysownie, malowanie, ew. digital painting, teraz trudno mi jest przestawić się tworzenie za pomocą samego przekształcania samych elementów. Wydawało mi się, że tworzenie od razu kształtu jest ciekawsze i bardziej twórcze. Nie wiem dokładnie jak wygląda typowy przebieg tworzenia modeli samochodów, samolotów, postaci, twarzy ludzkich, potworów, animowanie etc, ale z tego co widziałem na kilku filmikach - tutorialach, to sprowadza się to właściwie do przekształcania jedynie gotowych kształtów, najczęściej brył. Dla mnie, poza samym faktem, że nie znam właściwie w ogóle programu jakim jest Max i jego obsługi, to taki sposób tworzenia jest nudny. Zawsze się zastanawiałem też jak tworzone są tak skomplikowane modele, jak ludzkie twarze, postacie. Też się je tworzy po przez modyfikacje gotowych obiektów? (rozumiem, że osoby które zarabiają na grafice 3d przyspieszają sobie w ten sposób cenny czas, ale ja się na razie dopiero uczę programu, bawię się nim ;)). Dobra, to wytłumaczyłem powód dlaczego chcę sobie utrudniać życie, a teraz do rzeczy :D Moje pytania: 1. jak stworzyć nowego grida. 2. - 3. jak wygląda w praktyce tworzenie takie jak opisałem ( w przestrzeni ponad dwuwymiarowej), czy może w ogóle nie jest to możliwe? 4. Jeśli dobrze rozumiem zasadę 3ds Max'a, to zawsze musi być przynajmniej jedno ograniczenie (XY, XZ, ZY) na której powstaje linia, kształt, cokolwiek, tak samo z modyfikacjami? jeżeli jest inaczej to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu. dzięki za pomoc :) EDIT: usunąłem pytanie nr. 2. Źle zrozumiałem chyba to co przedtem napisałeś. Aktualna jest reszta pytań i od razu dodam jeszcze jedno pytanie: 5. Nie ma takiej możliwości, w której przy tworzeniu ścieżki zmieniała by się orientacja kierunku tworzenia, po przez wciskanie F8 ( ten przycisk steruje osiami xyz)? Nic mi to nie daje gdy próbuje tak zrobić, ale Max jest tak obszernym programem, że może trzeba gdzies zaznaczyć w opcjach..ja nie wiem jednak nawet gdzie i czego szukać, możliwości zaznaczania ptaszków w Maxie są chyba tysiące.. Edytowane 16 Lipiec 2011 przez Maciek_
Tores Napisano 17 Lipiec 2011 Napisano 17 Lipiec 2011 Create - Helpers i wstawiasz grida. Obracasz go tak jak potrzebujesz i aktywujesz. Wtedy możesz go używać w pozostałych oknach używając skrótów klawiaturowych. Jak go nie chcesz używać to powracasz do HomeGrid. Jest też autogrid jeżeli chcesz ustawić grida na jakiejś już istniejącej płaszczyźnie. Ograniczenie do osi musi być bo inaczej wyfrunie ci vertex nie wiadomo gdzie bo telepatycznie maxowi tego nie przekażesz a geniuszem perspektywicznym trzeba być niezłym żeby zrobić dobrą bryłę bez błędów. Wszystkie funkcje działają w każdym oknie więc ograniczeniń niby nie ma. Podstawową bryłę zrobisz w perspektywie ale bez pozostałych widoków masę błędów popełnisz w zależności co chcesz wymodelować. Jak nie chcesz się ograniczać to wybiesz mudboxa albo zbrusha choć i tam podajesz masę danych dla pędzla aby poprawnie stworzyć bryłę. Wypróbować możesz też sketchupa jeżeli chciałbyś modelować architekturę bo tam w większości pracuje się w perspektywie.
Maciek_ Napisano 17 Lipiec 2011 Autor Napisano 17 Lipiec 2011 Dzięki Wam bardzo za odpowiedzi. Z tego co zrozumiałem, jedyną możliwością tworzenia odgięcia lini (krzywej) z osi YX do np. osi Z z jest transformacja? Szkoda tylko, że nie ma takiej możliwości, żeby za pomocą zmiany osi kierunku XYZ mieć możliwość zmiany kierunku tworzenia bez przeskakiwania do innego widoku (Top, Front, Left). tak w ogóle, to nie ma jakiegoś klawisza, który pozwala na przeskoczenie do innego okna przy tworzeniu ścieżki, obiektu, bez puszczania go? @Tores: Zastanowię się nad Zbrushem, nie myślałem o nim przedtem, ale poczytałem sobie teraz na temat tego programu po przeczytaniu Twojego postu i wydaje mi się to świetnym rozwiązaniem. Do wizualizacji architektonicznych nadal jednak będę się uczył Maxa :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się