Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

 

Chciałbym zapytać co zrobić, by cień w mental rayu nie był idealnie czarny, tylko był w jakiś odcieniach szarości, by pod kolorem czarnym było widac tekstury innych obiektów, a nie tylko idealną czerń. Próbowałem przestawiać wszystko w environment itd ale to nic nie daje. Nie wiem może karta graficzna jest winna ( GTX460 ) ?

 

Chce zrobić w maksie za jakiś czas render jednej sceny, na zewnątrz, wystarczy mi tylko ogarnąć te cienie i kilka prostych rzeczy.

 

W ogóle to czy wszyscy robią rendery w Vrayu? Bo widze mało wątków jest na temat mental ray - ciężko coś znaleźć :/ A może w ogóle w innym programie się to robi ;/ ?

 

Widac na przykładzie tego drzewa chociażby, że cien jest całkiem czarny.

drzewom.jpg

  • Odpowiedzi 21
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

Fakt faktem cień nigdy nie jest czarny. W zakładce od świateł zwykle jest jakiś shadow color. To czy powierzchnia będzie widoczna pod cieniem zależy raczej tylko od światła i tego czy jest doświetlona przez inne źródło.

 

Ja np. nigdy nie korzystałem z Vray:( zawsze tylko mr.

Napisano

Jakiego rodzaju światła używasz i jakich cieni? Ustawienia cieni masz we właściwościach światła, zmień na raytraced shadows i powinno być nieco lepiej.

Napisano

Ok, udało się.

 

Kurcze co jak co, ale w maksie czasem ciężko się połapać w tych wszystkich zakładkach.

Tego parametru nie znalazłem na górze w "rendering", "customize" tylko po prawej w modify światła. Nie jestem jeszcze obeznany w maxie zbytnio.

 

A "raytraced shadows" to nadal nie wiem gdzie włączyć. Ja zaznaczyłem w zakładce modify opcję "lights affects shadows colors" i po zmianie kolorka to właśnie pomogło :). A przy renderze właczyłem "mental.ray.daylight" czy coś takiego.

Napisano

No i dobrze, po to jest Daylight, żeby z niego korzystać :) Pamiętaj, żeby przy ustawieniach cieni dla konkretnego światła nie dłubać we właściwościach mentala, tylko w światłach, w zakładce rendering masz ustawienia globalne, jak zaczniesz w tym grzebać to Ci się całość posypie. Konkretne ustawienia renderingu w mentalu plus w wybranym systemie w sunlight / daylight + environment, a drobne zmiany lokalnie, w światłach, a potem zmiany jakościowe przy kombinowaniu z finalnym renderem. Jak będziesz zawsze grzebać we wszystkim na raz i coś ci się pochrzani, to za chińskiego boga nie dojdziesz, gdzie zrobiłeś błąd.

Napisano

Ok dzięki wielkie za porady. Jeszcze w internecie mam taki dość długi artykuł do przeczytania nt renderingu :D. Generalnie trochę mnie przeraża ten rendering. Tyle ustawień, chciałem na razie chociaż załapać jak zrobić ładny, prosty cień i prosty render. Żeby to opanować w miarę dobrze to jest tyle zachodu? A vray? Generalnie jest lepszy/ prostszy ode mental ray, czy wszystko to rzecz gustu ? :)

Napisano

Generalnie żaden silnik renderujący nie jest zbyt prosty :) Mental działa jak normalny silnik fizyczny, jeśli w miarę rozumiesz na czym polegają właściwości rozchodzącego się światła to nie zginiesz. W zasadzie najlepiej, gdybyś miał jeszcze jako-takie pojęcie o fotografii, bo w sumie właściwości MR wyrażają się w ustawieniach właśnie takim językiem: wartość przysłony, ekspozycji itd.

 

O Vrayu nie powinienem się wypowiadać, bo w zasadzie go nie znam. Miałem z nim do czynienia tylko kilka razy. Z tego co rozumiem jest szybszy od mr i korzysta z niego duża liczba grafików i architektów, np. z tego powodu, że mieli problemy z załapaniem ocb w Mentalu.

 

Nie wiem dlaczego tak jest, moim zdaniem MR jest bardzo konkretny, tylko tych ustawień jest dużo na początek i samodzielne "rozpracowanie" jednego po drugim niewiele Ci da. Ja pracowałem w MR pod okiem wyjadacza :) ogólne zrozumienie i jako takie opanowanie tego systemu zajęło mi kilka godzin. Vray jak dla mnie jest trochę na opak, np. jednostki / zakres wartości parametrów są momentami z czapy. Tym niemniej, jeśli planujesz np. dłubanie wizek to raczej będziesz musiał się nauczyć Vray, bo to standard.

 

Gdybyś się jednak zdecydował na MR to mogę Ci podesłać kilka pdfów, które trochę Cię wprowadzą w ustawienia renderingu, przydatna rzecz na początek.

Napisano

Cień zachowuje się tak jak powinien w scenie z jednym źródłem światła. Jest czarny, bo byłby czarny w świecie, w którym powierzchnie odbijają światło tylko raz. Dodajesz jakiekolwiek światło wypełniające (ambient / skylight / albo zwykły spot z wyłączonym cieniem) i cień zanika. To nie ma nic wspólnego z mentalem/vrayem itp. Także jakakolwiek globalna iluminacja zwalcza pełną czerń w cieniach.

 

 

Mental działa jak normalny silnik fizyczny

 

Mental nie działa jak normalny silnik fizyczny.

Napisano (edytowane)

Fantastycznie się czyta wasze wypowiedzi, tyle się dziś dowiedziałem, że normalnie nie wiem co z tym zrobić :) Z tego co się nauczyłem i co widzę po (przewidywalnych) efektach, to MR skutecznie operuje pojęciami znanymi z optyki (FG / GI / exposure control).

 

Jak już przestaniecie mylić forum z gg i któremuś z was przejdzie przez klawiaturę coś więcej, niż niegramatyczne ćwierć zdania, to chętnie poczytam, dlaczego tak nie jest, a i kolega też pewnie chętnie się czegoś dowie.

Edytowane przez Dr Judym
Napisano (edytowane)

"Normalny silnik fizyczny" to pojęcie nieostre, więc na upartego można utrzymywać, że skoro mental ray używa fizycznie "poprawnej" (cokolwiek to znaczy) trygonometrii jest poprawny fizycznie, ale nie o to zwykle chodzi.

 

Zwykło się tym terminem nazywać programy tzw. unbiased - czyli używające jednego z algorytmów rozwiązujących tzw. równanie renderowania (inaczej równanie Kaijya). Równanie to opisuje, w jaki sposób rozchodzi się promieniowanie elektromagnetyczne w danym otoczeniu - czyli jaki jest związek między promieniowaniem wyemitowanym, odbitym i pochłoniętym.

 

Jest to najbardziej ogólne ujęcie problemu generowania obrazu komputerowego z modelu przestrzennego (i znacząco różni się od metod typu scanline/raytracing/depthbuffer). Ponieważ równanie to nie posiada rozwiązania analitycznego (czyli wzoru, w który wystarczy podstawić jakieś wartości i obliczyć wynik), trzeba je rozwiązywać metodami numerycznymi. Te metody to właśnie algorytmy typu path tracing czy MLT.

 

Dlatego mówi się o programach używających tych algorytmów (o ile są mniej lub bardziej wierne samej idea obliczania radiacji, ale nie upraszczają sobie roboty, chcąc być bardziej praktycznymi, niż poprawnymi), że są "poprawne" fizycznie, bo u swego sedna nie zajmują się kolorem piksela, tylko pewną wartością fizyczną (ilością promieniowania, które dociera do obiektywu).

 

 

Mental ray, jak wiele innych profesjonalnych rendererów, nie jest owym "bezstronnym" (unbiased) generatorem obrazu... i właśnie dlatego cień pod drzewem był czarny.

Edytowane przez SYmek
  • Like 1
Napisano

Dzięki Wam wszystkim za komentarze. Zakładając wątek bałem się, że nikt nie odpiszę, widać, że można liczyć na pomoc :) :). Jestem Wam wdzięczny.

 

Dr Judym jeśli możesz to bardzo proszę o te pdf'y. Mój mail b-lex[to-wytnij]@tlen.pl

Ewentualnie gg- 2623437

 

Generalnie to też bardzo mnie ciekawi jak można zrobić ładny render np. fontanny, która byłaby dodatkowo podświetlona. To pewnie trudny temat. Program w którym wcześniej dłubałem nie miał w ogóle takich opcji. W maksie to się pewnie da zrobić, bo na wizualizacjach czasem widuje takie efekty :)

Napisano

Mam jeszcze takie pytanie. Jak można zrobić realistyczne drzewo w 3ds max tak, by na renderze wyglądało jak prawdziwe. Znalazłem taki tutorial. Jednak u mnie w 3ds max w wersji 2010, w environment/ add nie ma takiej funkcji "shag: Fur":

http://max3d.pl/tut.php?id=146

 

Co prawda w Modify jest funkcja Hair and Fur, ale nie ogarniam tego i nie wiem czy to pozwola na zrobienie liści bardziej nadaje się na trawę :(. Można ewentualnie drzewo iglaste zrobić :(.

 

Co prawda na pierwszej stronie pochwaliłem się drzewkiem wygenerowanym tym pluginem, ale chcę wymodelować własne drzewo i do tego dodać jakieś ładne liście i z tym mam problem. Zrobiłem sobie ładną gałązkę i nie wiadomo co dalej :(.

Napisano

Modeluje budynek i zrobiłem testowo render by sprawdzić czy wszystko jest w porządku i niestety, ale coś jest nie tak z cieniami :

 

budynek.jpg

 

Ktoś wie jak można to naprawić? Próbowałem opcją smooth, ale to nic nie daje :(

 

PS: W ogóle to czemu wątki w tym dziale są niewidoczne? Chętnie bym je poczytał, żeby nie zadawać pytań, które mogły być już poruszane...

Napisano

Pytanie czemu się bawisz w rendery, skoro ledwo zacząłeś dłubać ten budynek? Jeśli siatka jest bez baboli to nieodpowiedni rozkład cieni jest wynikiem niedoświetlenia, zbyt niskich ustawień GI, FG i tego typu rzeczy. IMO najpierw skończ modelowanie, oświetleniem pobawisz się później.

Napisano
Pytanie czemu się bawisz w rendery, skoro ledwo zacząłeś dłubać ten budynek? Jeśli siatka jest bez baboli to nieodpowiedni rozkład cieni jest wynikiem niedoświetlenia, zbyt niskich ustawień GI, FG i tego typu rzeczy. IMO najpierw skończ modelowanie, oświetleniem pobawisz się później.

 

Oj nie, dzisiaj renderowałem sobie coś wymodelowanego w innym programie i wszystko było w należytym porządku.

 

Wolę sprawdzić coś na poczatku niż zrobić do końca i potem mieć problem. Jest to jakiś ewidentny błąd w wyświetlaniu. Np ta ściana na pierwszym planie jest idealnie czarna...

 

Wymodeluje całą scenę i co okaże się, że wszystko trzeba robić od nowa?

Z siatką miałem trochę problemów, ale w końcu się udało - no bo ciężko taki blok łatwo wymodelować. Ja spline'ami zrobiłem te elewację.

Napisano

Jeśli masz czarny polygon to spróbuj go po prostu odwrócić (Flip). To czy model ma prawidłową siatkę powinieneś umieć ocenić na podstawie tego co widzisz w viewporcie. Ostateczny wygląd cieni i tak będziesz miał inny na wyższych ustawieniach w finalnym renderze.

Napisano (edytowane)

Cholera to jest śmieszne, bo błąd sam się naprawił po ponownym uruchomieniu programu... Tylko oby tak było zawsze.

 

Natomiast z pewnego doświadczenia wiem ( ale nie z 3ds maxa ani mental raya ), że błędy w 3d najlepiej eliminować od samego początku, bo potem jest o to trudniej, stąd moja zapobiegliwośc...

 

EDIT: Choć ten jeden face na bocznej ścianie nadal jest czarny, a "flip" jest w porządku odwrócony ...

Poza gdyby to od tego zależało to czarny byłby w vievporcie a na renderze pewnie niewidzialny :).

Edytowane przez lex

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności