blukazs Napisano 28 Lipiec 2011 Napisano 28 Lipiec 2011 Witam, to mój pierwszy temat na max3d.pl! Mam kilka pytań odnośnie mayi i nie tylko. Jestem na uczelni, która nie za bardzo wspiera studentów chcących zajmować się grafika 3d. Interesuję się tym od dziecka i zawsze opadała mi klapa jak oglądałem cinematicsy do starcrafta diablo i innych. Miałem styczność[większą lub mniejszą] z wieloma programami 3d, obecnie pracuję na mayi i jest to dla mnie całkiem wygodny program, interfejs i architektura tego programu jest dla mnie nie do pobicia! Pierwsze [bardziej ogólne]: Czy wybór mayi jako programu do animacji jest dobry? Chodzi mi bardziej o kwestię pracy, z tego co wiem najpopularniejszy jest max, na XSI tez mi się b.dobrze pracowało ale możliwosc dopasowania GUI mayi pod siebie... Studiuję w Krakowie, nie wiem czy szukać pracy w okolicach, w polsce czy za granicą. Bo wciąż mam czasami wątpliowśći co programu czy będe mieć potem pracę, ale to pewnie zalęży w większej mierze od umiejętności niż programu. Przestawienie się z jednego softu na drugi też trochę zajmuję, wiec skoro się zatapiam w jedno wolę pewność. Druga sprawa: Chce się specjalizować w dziedzinie animacji[głównie postaci]. W 3d najpierw trzeba zrobić dobry rig, a nie powiem żeby w mayi należało to do najprostrzych czynności, zwłaszcza że nie mam riggera na swoje usługi i muszę sobie radzić sam. Są jakieś moduły "auto riggujące" ? Coś typu CAT w wersji dla mayi?? Ostatnio natknąłem się na MCS Jana Bergera, ale jakoś minął roku i ani beta ani alpha wersji. The Setup Machine? Chciałem przetestować iKineme ale też tak jakoś nie działało tak jak chciałem...XD Zainstalowałem MotionBuildera, troche "dziki" program dla mnie, Od Mayi 2012 zaimplementowano HIK i całe to characterization tool oraz retargetting więc zastanawiam się po co w ogole jest ten program i czy warto się go uczyc?? Skoro w Mayi można zrobic to samo + dużo więcej rzeczy"?? Trzecia rzecz: Chciałem przez wakację zagłębić się troche w riggowanie, przerobiłem trochę tutoriali więc te super podstawy znam... :D Zacząłem robić jakąś pierwsza postać/twora ale nie wiem jak osiągnąc to co chcę. Nie chciałem na początku przesadzać z poziomem trudności dlatego wybrałem coś takiego: http://max3d.pl/forum/attachment.php?attachmentid=81141&stc=1&d=1311857033 Robiłem to już kilka razy od zera, zdesperowany próbowałem w maxie CATem i w XSI, ale ostatecznie zdecydowałem że pozostanę jednak przy mayi[kwestia lenistwa] XD. Model składa się z wielu obiektów[pogrupowanych] Praktycznie tylko nogi mają skinbinda, reszta "twarda" część jest po proztu zparentowana do szkieletu, zrobiłem 3 IK handles[sticky]. Chciałbym mieć większą kontrolę nad tymi nogami, gdy gorny korpus przesuwam w dół nogi wchodzą w obiekt, mam nadzieję że na obrazku jest to jasne? [czerwona linia biegnaca po nodze] Druga rzecz to koncowki nog ktore sa sztywne, chcialbym nimi kontrolowac[obracac] niezaleznie od IK - tak aby w pozycji [jak na screenie] te koncowki byly poziome a nie pionowe. Może na razie skończe bo już chyba za dużo rzeczy jak na jedno....
WildHamster Napisano 28 Lipiec 2011 Napisano 28 Lipiec 2011 (edytowane) 1.Jeśli chodzi o animacje typu pixar czy dreamoworks to wybór mayi napewno jest dobry ;) przynajmniej według mnie. W tym kierunku możesz pójść do szkoły drimagine, a maya jest bardziej znana na zachodzie więc tam pracy na pewno więcej ale gdzie lepiej to zależy od twojego talentu ;) Edytowane 28 Lipiec 2011 przez WildHamster
Kroopson Napisano 28 Lipiec 2011 Napisano 28 Lipiec 2011 odnośnie rzeczy trzeciej to geometrii wyłącz atrybut "inherit transform"
blukazs Napisano 28 Lipiec 2011 Autor Napisano 28 Lipiec 2011 odnośnie rzeczy trzeciej to geometrii wyłącz atrybut "inherit transform" Dzięki! Dziwne bo wczesniej dzialalo a teraz sie wysypalo... a nie zmieniałem tego atrybutu :| A co do tych kontrolek na nogi... to dało by się to zrobic jakoś żeby polaczyc IK/SplineIk?? Tak aby pozostała funkcjonalnośc zwyklego IK do zmiany położenia nóg + jakoś możliwość splineIK modyfikacja za pomocą krzywej.... czy coś?
Kroopson Napisano 29 Lipiec 2011 Napisano 29 Lipiec 2011 działało poniewaz musiałeś "przyparentować" i kości i mesha do jakiegoś obiektu który ma transformację. W ten sposób maya najpierw przesuwała mesh z racji tego że jej rodzic się przesuwał a następnie przesuwała punkty ponieważ kości jej kazały. Jeśli chcesz rigować to polecam ci poszukać jakiegoś tutka na temat tego jak działa maya, w sensie od strony "bebechów". Co na co wpływa, etc. Autodesk wydał kilka takich, nawet niedrogie były swego czasu.
blukazs Napisano 29 Lipiec 2011 Autor Napisano 29 Lipiec 2011 działało poniewaz musiałeś "przyparentować" i kości i mesha do jakiegoś obiektu który ma transformację. W ten sposób maya najpierw przesuwała mesh z racji tego że jej rodzic się przesuwał a następnie przesuwała punkty ponieważ kości jej kazały. Jeśli chcesz rigować to polecam ci poszukać jakiegoś tutka na temat tego jak działa maya, w sensie od strony "bebechów". Co na co wpływa, etc. Autodesk wydał kilka takich, nawet niedrogie były swego czasu. Jakieś konkretne tytuły godne polecenia? http://sites.fastspring.com/jasonschleifer/product/animatorfriendlyriggingfullbundle Czy raczej coś z serii "hyper real character creation" W sumie jest jeszcze ART of Rigging, ale samo volume 1 kosztuje 150$ Chciałbym żeby było universalne, do zrozumienia przeze mnie :D ale i treściowo bogate?XD
Luki Luki Napisano 29 Lipiec 2011 Napisano 29 Lipiec 2011 Jeśli chcesz poanimować bez przebijania się przez riggowanie to na creativecrash.com jest sporo darmowych, zriggowanych modeli.
asblaze Napisano 30 Lipiec 2011 Napisano 30 Lipiec 2011 Luki dobrze prawi. Chcesz animować - olej rigowanie. Animuj na tym co jest ( inna sprawa, że znajomość podstaw przydaje się do drobnych poprawek w rigu pod ujecie). Animacja rządzi się tez swoimi zasadami, które w każdym programie są takie same. Jeśli je będziesz znał i stosował - kwestia gdzie jest graph/curve editor i jak się w nim nawiguje to sprawa drugorzędna.
blukazs Napisano 30 Lipiec 2011 Autor Napisano 30 Lipiec 2011 Znam i stosuje:) Chce jednak poznac jakies podstawy chociaz zeby wiedziec z czym to sie je i miec na swoje wlasne uczelniane potrzeby. Niestety ale taka animacja ludka z creativecrash nie przejdzie u mojego slynnego profesora XD ale to inna historia. Co do animacji macie calkowita racje, a jeszcze lepiej przydaja sie do tego umiejetnosci rysowania i zrobienia sobie flipbooka 2d. Chociazby na pc, polecam programik: http://lesstooges.free.fr/pencil/forum/viewtopic.php?pid=7613#p7613 najnowsza v0.5b jest calkiem calkiem, ja uzywam i uwazam ze ten program jest lepszy niz digicell Flipbook. Ale jesli czlowiek sie przyzwyczai juz do jednego to idzie mu duzo szybciej niz innym sofcie. Co do mojego rigga uzyskalem feedback od mojego kumpla i mi troche pomogl, wiec musze rozgryzc co on tam porobil dokladnie i dokoncze riga:)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się