Skocz do zawartości

Ramdysk - warto?


Gość oasiao

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

stoję przed kwestią budowy zestawu, zastanawiam się nad wyborem pamięci masowej...

 

Zaintrygowała mnie kwestia ramdysków - ramdysk (ang. ramdrive). Czy ktoś przerabiał tę kwestię? Planuję zakupić 32GB RAM i 8, 16 lub 24 (w zależności od zapotrzebowania) przeznaczyć na taki ramdysk. Myślę, aby wrzucać na taki dysk tylko pliki nad którymi pracuję w danym momencie. Co o tym sądzicie?

 

Jak to wygląda w kontekście wydajności pracy i tworzenia renderów w 3DS.

 

Wada jest oczywista - zanik prądu, dane na dysku są niszczone (więc UPS niezbędny). Natomiast takie rozwiązanie ma nieocenioną zaletę, ramdysk oferuje kilka rzędów wyższą wydajność nawet od dysków SSD.

  • Odpowiedzi 7
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

jak pracujesz z sekwencjami video to może i tak ale wtedy 32gb na obróbkę i ramdisk to i tak niewiele. W innych sytuacjach naprawdę ciężko uznać, że to ma sens. Sprawdz jak działają tego typu rozwiązania i zastanów się jaki masz workflow i czy to ma w ogóle sens. Bo jak masz oszczędzić np. 15 sekund na wczytywaniu tekstur do renderu trawającego 5h to prawdziwy interes życia.

Napisano

a SSD za wolne sie nagle zrobilo ?

 

Bo jak masz oszczędzić np. 15 sekund na wczytywaniu tekstur do renderu trawającego 5h to prawdziwy interes życia.

 

w zasadzie to wyczerpuje temat :)

Napisano

Nie zamierzam pracować z animacjami. Będę pracowała ze statycznymi modelami (np.: budynki, wnętrza), w celu stworzenia realistycznych renderów.

 

Rozumiem, że do samego procesu renderingu wydajność dysku nie jest krytyczna. Kluczowe są tu CPU i RAM ew. odpowiednia karta graficzna. Natomiast do pracy z modelem w czasie rzeczywistym, wydajność dysku jest już istotna - stąd pomysł z ramdyskiem.

Napisano

Większość systemów operacyjnych, cache'uje dostęp do plików z dysków (Linux do całości wolnego ramu). Raz otworzony plik siedzi w ramie tak długo, jak jest dla niego miejsce. Czyli robi się taki ram-dysk automatycznie :).

Napisano

Akurat sam ramdysku uzywam ale w nieco innych celach. Cala prawda jest gdzies po srodku - pytanie zawsze jest zasadniczne , czy dana aplikacja w ktorej pracujemy i projekt ktory tworzymy potrafi wykorzystac 32GB ram. Jak zapuscisz jakis miernik zasobow i wyrenderujesz cos to mozesz sie zdziwic ze projekt nawet dosc duzy wykorzystuje zaledwie kilka GB ram a reszte i tak doczytuje nonstop z dysku. Czesc oprogramowania jest typowo 32bitowa i nie potrafi nawet adresowac odpowiednio tak duzej pamieci (co nie znaczy ze jest to regula). Przy pracy w 3ds max raczej ciezk obedzie znalezc zastosowanie dla ramdysku, ale zwroc uwage ze nawet gdy masz bardzo duzo wolnego ramu i tak mieli dyskiem niemilosiernie. Wszystko to wynika ze sposobu organizacji przez system i procesy w systemie pamieci ram ktory byl kultywowany od lat kiedy to komputery niemal zawsze cierpialy na brak pamieci ram.

Dzis podejscie do tego tematu jest nieco inne co widac nawet w najnowszym win 8 ktory potrafi caly czas utylizowac cala dostepna pamiec ram jaka jest dostepna w systemie i robi z niej uzytek chocby w postaci cache'u itp.

 

najlepsza mietoda to sprawdzic jakie zuzycie pamieci masz podczas pracy ze swoimi projektami, zarowno przy pracy podczas tworzenia jak i przy renderingu.

 

Jak bys robil jakies projekty np w realflow to ramdysk ma tu znaczenie - odtwarzanie sekwencji ktora zapisuje setki malutkich pliczkow na dysku idzie znacznie wydajniej z ramdysku niz z hdd. Podobnie jest z fumefx i podobnymi pluginami w 3dsmax.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności