Napisano 28 Listopad 201212 l Witam, stoję przed kwestią budowy zestawu, zastanawiam się nad wyborem pamięci masowej... Zaintrygowała mnie kwestia ramdysków - ramdysk (ang. ramdrive). Czy ktoś przerabiał tę kwestię? Planuję zakupić 32GB RAM i 8, 16 lub 24 (w zależności od zapotrzebowania) przeznaczyć na taki ramdysk. Myślę, aby wrzucać na taki dysk tylko pliki nad którymi pracuję w danym momencie. Co o tym sądzicie? Jak to wygląda w kontekście wydajności pracy i tworzenia renderów w 3DS. Wada jest oczywista - zanik prądu, dane na dysku są niszczone (więc UPS niezbędny). Natomiast takie rozwiązanie ma nieocenioną zaletę, ramdysk oferuje kilka rzędów wyższą wydajność nawet od dysków SSD.
Napisano 28 Listopad 201212 l jak pracujesz z sekwencjami video to może i tak ale wtedy 32gb na obróbkę i ramdisk to i tak niewiele. W innych sytuacjach naprawdę ciężko uznać, że to ma sens. Sprawdz jak działają tego typu rozwiązania i zastanów się jaki masz workflow i czy to ma w ogóle sens. Bo jak masz oszczędzić np. 15 sekund na wczytywaniu tekstur do renderu trawającego 5h to prawdziwy interes życia.
Napisano 28 Listopad 201212 l a SSD za wolne sie nagle zrobilo ? Bo jak masz oszczędzić np. 15 sekund na wczytywaniu tekstur do renderu trawającego 5h to prawdziwy interes życia. w zasadzie to wyczerpuje temat :)
Napisano 28 Listopad 201212 l Prędzej wykorzystasz 32GB RAM przy renderingu niż skorzystasz z faktycznej różnicy wydajności ramdisk vs. ssd. Gra nie warta świeczki ;)
Napisano 28 Listopad 201212 l Nie zamierzam pracować z animacjami. Będę pracowała ze statycznymi modelami (np.: budynki, wnętrza), w celu stworzenia realistycznych renderów. Rozumiem, że do samego procesu renderingu wydajność dysku nie jest krytyczna. Kluczowe są tu CPU i RAM ew. odpowiednia karta graficzna. Natomiast do pracy z modelem w czasie rzeczywistym, wydajność dysku jest już istotna - stąd pomysł z ramdyskiem.
Napisano 28 Listopad 201212 l przy obecnych cenach bardzo wydajnych dyskow SSD szkoda sie bawic w takie dziwactwa.
Napisano 28 Listopad 201212 l Większość systemów operacyjnych, cache'uje dostęp do plików z dysków (Linux do całości wolnego ramu). Raz otworzony plik siedzi w ramie tak długo, jak jest dla niego miejsce. Czyli robi się taki ram-dysk automatycznie :).
Napisano 30 Grudzień 201212 l Akurat sam ramdysku uzywam ale w nieco innych celach. Cala prawda jest gdzies po srodku - pytanie zawsze jest zasadniczne , czy dana aplikacja w ktorej pracujemy i projekt ktory tworzymy potrafi wykorzystac 32GB ram. Jak zapuscisz jakis miernik zasobow i wyrenderujesz cos to mozesz sie zdziwic ze projekt nawet dosc duzy wykorzystuje zaledwie kilka GB ram a reszte i tak doczytuje nonstop z dysku. Czesc oprogramowania jest typowo 32bitowa i nie potrafi nawet adresowac odpowiednio tak duzej pamieci (co nie znaczy ze jest to regula). Przy pracy w 3ds max raczej ciezk obedzie znalezc zastosowanie dla ramdysku, ale zwroc uwage ze nawet gdy masz bardzo duzo wolnego ramu i tak mieli dyskiem niemilosiernie. Wszystko to wynika ze sposobu organizacji przez system i procesy w systemie pamieci ram ktory byl kultywowany od lat kiedy to komputery niemal zawsze cierpialy na brak pamieci ram. Dzis podejscie do tego tematu jest nieco inne co widac nawet w najnowszym win 8 ktory potrafi caly czas utylizowac cala dostepna pamiec ram jaka jest dostepna w systemie i robi z niej uzytek chocby w postaci cache'u itp. najlepsza mietoda to sprawdzic jakie zuzycie pamieci masz podczas pracy ze swoimi projektami, zarowno przy pracy podczas tworzenia jak i przy renderingu. Jak bys robil jakies projekty np w realflow to ramdysk ma tu znaczenie - odtwarzanie sekwencji ktora zapisuje setki malutkich pliczkow na dysku idzie znacznie wydajniej z ramdysku niz z hdd. Podobnie jest z fumefx i podobnymi pluginami w 3dsmax.
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto