860lacov Napisano 1 Styczeń 2013 Napisano 1 Styczeń 2013 Blenderem bawię się od niedawna, ale podchodziłem już kilka razy do jakichś nieco ambitniejszych projektów. Kończyły się one głównie porażkami bo jak podpowiada mi przeczucie podstawy u mnie leżą. Dziś tak dla relaksu zacząłem robić dosyć prostą rzecz, a dokładniej Kostkę Rubika. Wszystko szło gładko do momentu nałożenia materiału na dane fragmenty kostki. Przy wygładzaniu pojawia się następujący problem: [ATTACH=CONFIG]88714[/ATTACH] Chodzi oczywiście o zmniejszenie się kolorowych kwadratów po wygładzaniu. Przed było tak: [ATTACH=CONFIG]88715[/ATTACH] Da się to naprawić w jakiś szybki i prosty sposób? I istotniejsza sprawa. Jak w przyszłości uniknąć tego typu problemów? Czy jest to kwestia doświadczenia czy uzupełnienia wiedzy?
rice Napisano 1 Styczeń 2013 Napisano 1 Styczeń 2013 wygładzanie tak poprostu działa, możesz dodać dodatkowe loopy w kolo tych kolorowych kwadratów albo zamiast subdivision surface uzyć modyfikatora bevel. Jeżeli chcesz się poduczyć modelować to radzę na początku unikać uproszczeń, zauważ ze kostka rubika jest zbudowana z 27 mniejszych szescianów, a nie jednego.
860lacov Napisano 1 Styczeń 2013 Autor Napisano 1 Styczeń 2013 To było 27 mniejszych sześcianów :) Zrobiłem jedną małą kostkę dodałem array. Później array apply i na koniec remove doubles. Może tego na screenie nie widać, ale na powierzchni kostki, tam gdzie stykają się mniejsze sześciany są zagłębienia wskazujące na to, że składa się ona z odpowiedniej ilości elementów. Jeszcze jedno małe pytanie odnośnie modelowania kostki. Kostkę mam w domu. Kolorowe kwadraty są w postaci naklejek co wiąże się z tym, że wystają one minimalnie nad powierzchnię kostki. Czy żeby zrobić coś takiego należy po prostu dodać extrude + odpowiednia ilość loopów żeby się to nie popsuło przy wygładzeniu czy lepiej dodać odpowiedni displacement map? Przy kostce to prawie bez różnicy, ale podejrzewam, że przy większym projekcie może mieć to już jakieś znaczenie.
drakul Napisano 1 Styczeń 2013 Napisano 1 Styczeń 2013 zajrzyj na stronę polskiego kursu blendera. tam jest filmik o modelowaniu, teksturowaniu i animacji kostki rubika
860lacov Napisano 4 Styczeń 2013 Autor Napisano 4 Styczeń 2013 Dzięki za odpowiedzi. Mam jeszcze jedno małe pytanie, a że można je zastosować choćby na Kostce Rubika to nie chcę zawalać forum dodatkowym tematem. Witam, Chciałbym zrobić dosyć prostą rzecz. (chyba prostą) 1. Nadanie obiektowi barwy (choćby zwykły cube) 2. Na jedną ze ścian kostki nałożyć przeźroczysty obrazek (jakieś logo z kanałem alpha lub coś podobnego) Punkt 1 to żaden problem. Co do 2 do nie bardzo wiem jak go ugryźć. Próbowałem mix i add shadera, ale albo to zła droga albo coś pomijam. p.s. Kostka wyszła tak: żeby nie dłubać przy zagęszczaniu siatki i uniknąć robienia kostki od nowa po prostu zrobiłem kopię faceów z kolorem i stworzyłem z nich oddzielny obiekt. Dodałem mały extrude i wyszedł nawet efekt naklejki. [ATTACH=CONFIG]88772[/ATTACH]
Ania Napisano 6 Styczeń 2013 Napisano 6 Styczeń 2013 Mix shader to dobra droga, jako faktor musisz podłączyć czarnobiałą mapkę która ustala gdzie jest logo a gdzie nie. Żeby było prawidłowo nałożone na ściankę, musisz rozłożyć UV obiektu (poszukaj UV mapping).
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się