jacekszy0 Napisano 3 Październik 2013 Napisano 3 Październik 2013 Mam pytanie odnośnie guess vert w kamerze VRay a w zasadzie pytanie odnośnie w ogóle korygowania pionów. Kiedy należy to robić kiedy nie należy i jak powinno być ok? Bo często jest tak, że ustawię sobie kamerę w jakimś (powiedzmy) fajnym miejscu ale z kolei ściany rozjeżdzają mi się Bóg wie jak. Z drugiej strony jak użyję guess vert to całość wygląda (wg mnie) nienaturalnie bo wtedy długości różnych rzeczy rozjeżdzają się jakoś. Bo jak by nie patrzeć jak się robi zdjęcie to też nie na każdym zawsze piony są cacy, nie? To jak to z tym jest?
skalpel3d Napisano 3 Październik 2013 Napisano 3 Październik 2013 Kiedy stosować zasadniczo ogólnie wtedy gdy zmieniałeś ustawienia kamery przesuwałeś ją. Natomiast co do deformacji obrazu to warto się zaprzyjaźnić z opcja clipping dzięki niej możesz mieć zachowane normalne proporcje inie porozciągane elementy na skutek użycia zoomu czy przez zbyt dużego fova. Oczywiście możesz z premedytacja dać zniekształcenie bo masz akurat takie natchnienie w pracy czy wręcz ci się podoba dany kadr, wtedy należy dla marudów forumowych zrobić zastrzeżenie ze tak ma być bo ci się podoba :)
jacekszy0 Napisano 3 Październik 2013 Autor Napisano 3 Październik 2013 Czyli oddalając kamerę + ustawiając clipping + zoom powinienem otrzymać lepszy rezultat (chodzi mi o zniekształcenia) niż bliskie ustawienie od razu? Czy bredzę?
skalpel3d Napisano 3 Październik 2013 Napisano 3 Październik 2013 clipping umożliwia ci wystawienia np kamery za popieszczenie i ustawienie punktów widzenia kamery dzięki czemu np w małych pomieszczeniach nie będzie deformacji obrazu powstałej od zabawy z szerokokątnymi obiektywami lub poprzez używanie zoomu. w wielu przypadkach nawet nie będziesz musiał operować zoomem a jeśli to nieznacznie
jacekszy0 Napisano 4 Październik 2013 Autor Napisano 4 Październik 2013 clipping umożliwia ci wystawienia np kamery za popieszczenie i ustawienie punktów widzenia kamery dzięki czemu np w małych pomieszczeniach nie będzie deformacji obrazu powstałej od zabawy z szerokokątnymi obiektywami lub poprzez używanie zoomu. w wielu przypadkach nawet nie będziesz musiał operować zoomem a jeśli to nieznacznie A to, że mogę sobie ustawić płaszczyzny cięcia to wiem :) myślałem, że jak wyjadę daleko kamerą ustawie odpowiednio clipping i dam mocnego zoom-a i potem ew. guess vert to te poziome krawędzie mniej mi się rozjadą niż w przypadku jak zostawię kamerę blisko + guess vert.
Dynamico Napisano 5 Październik 2013 Napisano 5 Październik 2013 (edytowane) Kamera w 3ds max działa podobnie jak fizyczny aparat. Im szerszy kąt obiektywu (kamera w pomieszczeniu a chcesz pokazać jak najwięcej, więc kąt widzenia obiektywu musi być szeroki) tym bardziej zniekształcona perspektywa. Guess vertical stosujesz nie zawsze, a wtedy gdy wysokość umieszczenia kamery jest inna niż wysokość punktu , na który ona patrzy, czyli gdy kamera skierowana jest pod jakimś kątem w dół lub w górę. Przy niewielkich kątach, pionowe linie staną się równoległe i obraz w zasadzie będzie prawidłowy. Nie jest to jednak rozwiązanie uniwersalne i idealne, ponieważ przy krótkiej ogniskowej (focal lenght) obiektywu lub mocno pochylonej kamerze, wyrównując linie pionowe, zniekształcasz perspektywę. Nie ma nic za darmo. Powyżej przycisku Guess vert. masz "pokrętło" vertical shift. Tam ręcznie możesz poprawiać to co guess vert. robi z automatu i ustawić obraz zachowując pewien kompromis. Edytowane 5 Październik 2013 przez Dynamico
skalpel3d Napisano 5 Październik 2013 Napisano 5 Październik 2013 vertical shift i horizontal nie służą zasadniczo do poprawiania tego co "napsuło" guess vert tylko do ręcznej korekty ustawienia perspektywy względem dwóch punktów, dlatego zasadniczo używasz go wtedy kiedy uważasz ze sam lepiej poprawisz zbiegi w kamerze
Dynamico Napisano 5 Październik 2013 Napisano 5 Październik 2013 @skalpel3d "...vertical shift i horizontal nie służą zasadniczo do poprawiania tego co "napsuło" guess vert tylko do ręcznej korekty..." Hmmm... Raczej nie napisałem, że guess vert. coś psuje i trzeba to naprawiać. Sens mojej wypowiedzi to zwrócenie uwagi na to, że tak jak w fotografii często trzeba szukać kompromisów w wyglądzie obrazu, a bardzo często ten obraz podlega naszej subiektywnej ocenie. Guess vert. symuluje obiektyw z funkcją korekty perspektywy i automatycznie ustawia płaszczyznę teoretycznych soczewek kamery idealnie pionowo. Nie zawsze jest to rozwiązanie najlepsze, bo z kolei obraz zaczyna się rozciągać na dole i zwężać na górze (jakoś te pionowe linie trzeba wyprostować przecież), i "ręczne" zmniejszenie (lub zwiększenie jeżeli ktoś ma taki kaprys) tej automatycznej korekty umożliwia właśnie vertical shift. A "poprawianie" i "korekta" to zasadniczo synonimy i teza, że coś nie służy do poprawiania a wyłącznie do korekty, jakoś mnie nie przekonuje :-)
jacekszy0 Napisano 5 Październik 2013 Autor Napisano 5 Październik 2013 @skalpel3d "...vertical shift i horizontal nie służą zasadniczo do poprawiania tego co "napsuło" guess vert tylko do ręcznej korekty..." Hmmm... Raczej nie napisałem, że guess vert. coś psuje i trzeba to naprawiać. Sens mojej wypowiedzi to zwrócenie uwagi na to, że tak jak w fotografii często trzeba szukać kompromisów w wyglądzie obrazu, a bardzo często ten obraz podlega naszej subiektywnej ocenie. Guess vert. symuluje obiektyw z funkcją korekty perspektywy i automatycznie ustawia płaszczyznę teoretycznych soczewek kamery idealnie pionowo. Nie zawsze jest to rozwiązanie najlepsze, bo z kolei obraz zaczyna się rozciągać na dole i zwężać na górze (jakoś te pionowe linie trzeba wyprostować przecież), i "ręczne" zmniejszenie (lub zwiększenie jeżeli ktoś ma taki kaprys) tej automatycznej korekty umożliwia właśnie vertical shift. A "poprawianie" i "korekta" to zasadniczo synonimy i teza, że coś nie służy do poprawiania a wyłącznie do korekty, jakoś mnie nie przekonuje :-) Czyli wnioskuję z tego po prostu to, że trzeba samemu sobie dobrać i ustalić czy nie do końca dociągnięte piony nam pasują i nie psują odbioru, tak? Bo tak jak mówisz przy bezmyślnym naciśnięciu guess vert: obraz zaczyna się rozciągać na dole i zwężać na górze co często psuje cały odbiór. Czyli wszystko pozostaje sztuką doboru kadru i ustawienia kamery by uzyskać kompromis?
jacekszy0 Napisano 5 Październik 2013 Autor Napisano 5 Październik 2013 To teraz pytanie: znacie jakieś pozycje (książki, tutoriale, cokolwiek) dotyczące odpowiedniego kadrowania, ustawiania kamery/aparatu, cokolwiek co omówi podstawy itp. ?
skalpel3d Napisano 5 Październik 2013 Napisano 5 Październik 2013 "Picture perfect practice" Roberto Valenzuela
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się