PiotrMP006 Napisano 9 Maj 2014 Napisano 9 Maj 2014 Mam pytanie która domena nazwisko.pl czy nazwisko.com jest lepszym wyborem na portfolio i email (np imie@nazwisko.)?
olaf Napisano 9 Maj 2014 Napisano 9 Maj 2014 com jest tansze. niby drobiazg ale jak masz co roku placic, to lepiej placic polowe.
mirach Napisano 9 Maj 2014 Napisano 9 Maj 2014 .com, no chyba ze przewidujesz ze bedziesz pracowal tylko i wylacznie na polskim rynku
Gość monit Napisano 11 Maj 2014 Napisano 11 Maj 2014 wez ta i ta, zarejestrowanie kosztuje grosze, przedluzenia tez nie sa jakies super drogie.
macieksz Napisano 11 Maj 2014 Napisano 11 Maj 2014 com jest tansze. niby drobiazg ale jak masz co roku placic, to lepiej placic polowe. Akurat jest odwrotnie. Domeny globalne m.in. com są droższe niż krajowe. Najlepiej najpierw sprawdzić, która jest dostępna, ponieważ wtedy może się okazać, że nie ma dylematu :) Jeżeli obie są dostępne ja bym wybrał com.
mallow Napisano 11 Maj 2014 Napisano 11 Maj 2014 Akurat jest odwrotnie. Domeny globalne m.in. com są droższe niż krajowe. (...) Tylko w pierwszym roku. Później odnowienie .com jest przeważnie tańsze niż .pl
olaf Napisano 11 Maj 2014 Napisano 11 Maj 2014 com są tansze tak jak pisze mallow. Pisałem o przemysleniu, bo jak przez lata się nazbiera domen, to po dekadzie wpadaja spore faktury do opłacenia co chwile - czasem robi się z tego miesięczny abonament. Domen tez nie zmienia się tak czesto, sporo w nie się inwetuje - zawsze ktos gdzies ma wizytowke/prezentacje czy trzyma nas w ksiazce adresowej i dla samego maila zachowuje się po kilka domen.
splasz Napisano 15 Maj 2014 Napisano 15 Maj 2014 Posłuchaj olafa i przemyśl bardzo dobrze zanim kupisz domenę, a już na pewno zastanów się gdy zaczniesz się tym adresem czy maile w tej domenie posługiwać. W kontaktach biznesowych/zawodowych raczej nie polecam za często zmieniać domeny/adresu czy numeru telefonu gdyż po prostu w ten sposób tracimy klientów/kontakty. Dlatego też zanim kupisz pomyśl... a czy to będzie com, czy będzie to pl czy jakaś jeszcze inna to jakoś wydaje mi się że jest do dość drugorzędna sprawa. żeby jednak się zabezpieczyć polecam kupienie i domeny com i pl i zrobienie przekierowania z domeny i maila na tę jedną właściwą z dwóch powodów: a) ustrzeżemy się przed pomyłkami wynikającymi z tego że ktoś zamiast pl wpisał com czy odwrotnie b) jesli planujemy dla siebie świetlaną przyszłość i karierę światową to warto się zabezpieczyć przed tym aby ktoś nie podkupił domeny (com lub pl w zależności od tego co wczesniej kupimy) i nie zaczął korzystać z naszej sławy jednocześnie szkodząc nam.
Gość MadziaWaw Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Może jednak ktoś doradzi czy lepiej zarejestrować nazwisko.pl czy nazwisko.com albo wykupić obie domeny i jedną z nich ustawić na główną - tylko którą?
jaceks Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Tam gdzie witryna będzie pozycjonowana/będzie szukała Klientów - w Polsce to .pl za granica to .com. Kupić obie (razem ok. 30zł/netto )- jak dobrze pójdzie to przedłużysz w następnym roku dwie - ok. 110zł/netto. Jak nie, to jedną odpuścisz.
splasz Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 MadziaWaw - ale czego oczekujesz i co można jeszcze napisać ponad to co napisałem i co napisali inni... nie ma czegoś takiego że to będzie lepiej a tamto nie... wszystko zależy od tego co chcesz uzyskać. Zakładając że na początku drogi ciężko jest określić co chcesz zrobić więc tak jak wspomniałem kup obydwie domeny. Załóż stronę pod jedną z domen (ja sugeruję .pl) - w sumie bez różnicy pod którą (sam często odwiedzam strony w domenach .uk, .co.uk czy .it i nie widzę problemu że nie sa to doemny com, a nawet lepiej bo z góry wiem że mam do czynienia z marką włoską czy brytyjską) i jej marketingiem się zajmij jednocześnie podpinając przekierowanie z domeny niezagospodarowanej (proponuję .com) oraz załóż skrzynkę mailową w adresie na którym stoi strona (.pl) a jednocześnie na w domenie dodatkowej (.com) i zrób przekierowanie z maila z .com na .pl aby nie było trzeba sprawdzać 2 skrzynek. Po roku gdy przyjdzie do przedłużenia domen sprawdzisz w statystykach ile osób zamiast reklamowanej i promowane domeny (np. nazwisko.pl) wpisywało tę drugą, i ile osób pisząc mail do ciebie pisało nie na domenę właściwą tylko tę drugą. Dzięki temu będzie wiadomo czy opłaca się trzymać obydwie domeny czy tylko jedną.
mallow Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Niedawno zmieniłem nazwę firmy. Kupiłem 2 domeny z nową nazwą firmy. Kończę stawiać na nich strony. Na domenie com robię wersję anglojęzyczną, na domenie pl wersję polską. Tak samo z mailami. Mam dwa, jeden w domenie com dla klientów zagranicznych, drugi w domenie pl dla polskich. W obu inne stopki z podpisem - odpowiednio wersja angielska i polska. Z tego co wiem, w dłuższej perspektywnie jest do dobry pomysł. Nie każdy klient z zagranicy chętnie wejdzie na domenę pl, zakładając np. że znajdzie tam jedynie informacje w obcym sobie języku. Z kolei domena pl będzie lepiej się pozycjonować w Polsce. Minus jest taki, że początkowo pozycjonowanie będzie się trochę dzielić pomiędzy obie domeny. Jednak dzięki wzjamenym linkom z jednej domeny do drugiej z czasem to będzie miało mniejsze znaczenie. Czas pokaże czy dobrze robię. W każdym bądź razie, tak jak radzą koledzy - kupując obie domeny mamy wybór, w przyszłości zawsze można coś zmienić.
splasz Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 tworzenie dwóch stron o w zasadzie tej samej treści nie jest zbyt dobrym pomysłem z kilku powodów: 1. Masz zdublowaną treść (mimo że w 2 językach) i Twoi widzowie/osoby odwiedzające stronę dzielą się pomiędzy te dwie strony. Wpływa to na wartość strony i jej pozycję ponieważ pozycja w google wyznaczana jest również na podstawie jej popularności. W związku z tym -upraszczając - dwa razy lepszą pozycję będzie miała strona/domena którą odwiedzi 1000 osób niż dwie strony które odwiedzi po 500 osób. 2. Bedziesz musiał wydać 2 razy więcej pieniędzy na pozycjonowanie 2 stron. Lepiej wydac 1000 pln na pozycjonowanie jednej strony niż 2x po 500 na dwie - to dośc oczywiste. Bardziej bym ci polecał zbudowanie strony pod jedną domeną, ale treść na stronie w jednej domenie niech znajduje się w 2 językach. np. strona nazwisko.com - w języku angielskim i nazwisko.com/pl/ - w języku polskim. Oczywiście sposobów na rozwiązanie takiej kwestii jest kilka - to tylko jedna z propozycji.
mallow Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 tworzenie dwóch stron o w zasadzie tej samej treści nie jest zbyt dobrym pomysłem z kilku powodów: 1. Masz zdublowaną treść (mimo że w 2 językach) i Twoi widzowie/osoby odwiedzające stronę dzielą się pomiędzy te dwie strony. Wpływa to na wartość strony i jej pozycję ponieważ pozycja w google wyznaczana jest również na podstawie jej popularności. W związku z tym -upraszczając - dwa razy lepszą pozycję będzie miała strona/domena którą odwiedzi 1000 osób niż dwie strony które odwiedzi po 500 osób. Wiem czytałem o tym, ale też spotkałem się z opinianimi i analizowami, według których posiadanie dwóch osobnych stron dla dwóch języków tylko w początkowym okresie daje gorsze efekty. Przez to co mówisz - odbiorcy dzieleni są na te 2 grupy i każda kierowana do innej strony. Z drugiej strony z czasem pozycjonowanie strony com za granicą idzie dynamiczniej niż pl, natomiast w kraju odwrotnie - domena pl pozycjonuje się lepiej niż com. Zgodnie z analizami, które widziałem po dłuższym czasie daje to lepszy efekt. Krótkoterminowo natomiast rzeczywiście lepsze jest budowanie page ranku dla tylko jednej domeny. Trduno też zakładać, że ilość wejść na obie domeny będzie równa. Domena com ma mieć target globalny, domena pl lokalny. Raczej się to nie będzie rozkładać 50-50%. Bardziej bym ci polecał zbudowanie strony pod jedną domeną, ale treść na stronie w jednej domenie niech znajduje się w 2 językach. np. strona nazwisko.com - w języku angielskim i nazwisko.com/pl/ - w języku polskim. Oczywiście sposobów na rozwiązanie takiej kwestii jest kilka - to tylko jedna z propozycji. Przerabiałem to - http://www.nazwafirmy.pl/en/ Można też inaczej, np. subdomeny dla innych języków: en.nazwafirmy.pl Minusem takich rozwiązań jest też dodatkowo wygląd linków. Miałbym np. http://www.nazwafirmy.pl/en/portfolio, a w mojej wersji mam http://www.nazwafirmy.com/portfolio Swoje prywatne portfolio mam tylko w domenie pl. Więcej nie potrzebuję. Natomiast co do strony firmowej, to już zdecydowałe o podziale na dwie strony dla języków polskiego i angielskiego. O ile nie znajdę jakichś informacji jednoznacznie wskazujących, że lepszym rozwiązaniem jest posiadanie tylko jednej domeny, to zostaję przy dwóch. Jeśli masz takie dane, to chętnie przeczytam.
olaf Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 mi od 2lat youtube sprawdza sie lepiej niż moja wlasna strona (na ktorej mam tylko jpega).
mallow Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 To oczywiście zależy od tego czym się zajmujesz. Moje podstawowe zajęcie to projektowanie graficzne. YouTube średnio by mi się do tego przydał. Znam też firmy reklamowe, które nie miały własnej strony, a jedynie fanpage na Facebooku, ale ostatnio widziałem, że założyły jednak również zwykłą stronę.
olaf Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Jasne, YT to tylko przykład, bo mi się sprawdza w ruchomych obrazkach. Domena jest w sumie ważniejsza jako skrzynka pocztowa by to nie było [email protected] reszta jest zbedna, moze byc link do behance albo picassy itp. pozycjonowanie dla grafika to raczej strata czasu - lepiej w to miejsce zrobic porządny research rynku by być na bieżąco z trendami i iść na fali dobrych zarobków.
splasz Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Mam jednak delikatnie odmienne zdanie od Was w kwestii własnej strony i YT, Behance etc. Wydaje mi się że jednak własna strona we własnej domenie to dość ważna rzecz - szczególnie gdy patrzymy na to w dłuższej perspektywie. Zdecydowanie bardziej polecam posiadanie własnej strony i oczywiście korzystanie z wszelkiej masci social media i innych behanców, ale jednak jako bazę traktować własną stronę. A dlaczego - zapytacie? Ano dlatego że usługi w sieci się zmieniają, serwisy padają lub zmieniają politykę i jeśli bazowaliśmy tylko np. na YT - gdy przestanie on istnieć jesteśmy w d... bo musimy od zera budować naszą markę i kontakty w nowym serwisie. Oczywiście można powiedzieć że przeciez YT nie padnie ale jednak nie można być tego pewnym a przykładów takich jest conajmniej kilka. Np. Google Video - było i zniknęło z sieci Nasza-Klasa - wiem ze to śmieszne, ale niektóre agencje reklamowe robiły tam marketing ... teraz to jednak obciach podawać adres kontaktowy na naszej klasie :) MySpace - tu również serwis był uuuu... duży i znany, a teraz ledwie zipie i raczej też nikt nie chwali się profilem własnie tam Grono.net - był sobie serwis... ludzie tworzyli profile i budowali swoją markę i nagle zniknął (no może nie tak nagle ale jednak) Dlatego też polecam udzielanie i funkcjonowanie w różnych serwisach i tworzenie profili, ale jednak raczej tworząc markę w nich odsyłać do naszej strony w naszej domenie niż tworzyć "centrum dowodzenia" np. na YT czy Fb.
olaf Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Na pewno masz sporo racji, mysle jednak, ze ja (i mam nadzieje Wy) prędzej wejde w nowe technologie niż zmieni się portal jakiego używam, jeżeli jest odwrotnie to zły sygnał dla mnie. Ostatni update strony www zrobiłem 7lat temu (nie istniejacej juz firmy, ktorej domeny nadal trzymam dla maili). Chyba nawet pod jej wlasna nazwa nie da sie wygooglować, bo jest tylko osadzonym dokumentem flash. Kiedyś jakaś moja była dziewczyna zrobiła mi awanture, bo ją okłamuję, że biznes internetowy idzie mi dobrze jak mam tak beznadziejną stronę www, hehe. To nie jest rada, tylko przykład. Jak masz lepszy marketing w sobie niż strona www gdzieś na sieci to nie jest Ci ona potrzebna, jak jest odwrotnie, to masz duzy problem - to tylko moje spostrzeżenie. Od ponad 10lat siedze w marketingu internetowym i z mojej perspektywy marketing oparty na internecie jest jak martwy pies na drodze - moze zmusić do reakcji, ale ciężko budować wieloletnią strategię rozwoju na tym czyms. Ludzie muszą kojarzyć Ciebie przez to co masz na sprzedaż. A domena - wszystko jedno. Sam fakt pytania o domene mówi raczej, że autor nie ma koncepcji na siebie (albo lubi czcze gadanie) i wiele mu to nie pomoże, bo to raczej problem z gatunku nieistniejących. Dlatego też polecam udzielanie i funkcjonowanie w różnych serwisach i tworzenie profili, ale jednak raczej tworząc markę w nich odsyłać do naszej strony w naszej domenie niż tworzyć "centrum dowodzenia" np. na YT czy Fb. dobra uwaga, mysle ze mamy po prostu inne koncepcje docierania do tego samego efektu i pewnie obie mają tyle plusów co minusów ;)
mallow Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 (edytowane) (...)Domena jest w sumie ważniejsza jako skrzynka pocztowa by to nie było [email protected] reszta jest zbedna, moze byc link do behance albo picassy itp. pozycjonowanie dla grafika to raczej strata czasu - lepiej w to miejsce zrobic porządny research rynku by być na bieżąco z trendami i iść na fali dobrych zarobków. Typowo na pozycjonowanie pieniędzy nie wydawałem póki co. No, kiedyś trochę w AdWords, ale nie miałem z tego wiele pożytku. Natomiast z behance oczywiście racja. Mam tam profil, ale na razie tylko jedną rzecz wrzuciłem kiedyś. Muszę tam wszystko również dodać to co będzie na stronie. Animacje wrzucam też na YouTube i Vimeo. Stronę jednak muszę mieć, bo świadczę szeroki zakres usług i ograniczyć się do np. behance nie mam jak. edit: @splasz: Zgadzam się z Tobą. Też uważam, że jednak własna strona to podstawa. Ale to też wszystko zależy od branży, konkretnych usług. Edytowane 16 Maj 2014 przez mallow
mallow Napisano 16 Maj 2014 Napisano 16 Maj 2014 Tutaj jeszcze artykuł na temat różnych rozwiązań dzielenia stron na różne języki na stronie supportu google: https://support.google.com/webmasters/answer/182192?hl=en Oraz ciekawy artykuł na ten temat: http://moz.com/ugc/folders-vs-subdomains-vs-cctld-in-international-seo-an-overview Oczywiście jednego idealnego rozwiązania nie ma. Wszystko zależy od kilku czynników, np. branży, rodzaju usług, targetu itp. Najlepiej się jednak nie ograniczać na starcie i kupić 2 domeny - lokalną i globalną. Koszt zakupu domeny nie jest duży, a po jakimś czasie można żałować, że się chciało oszczędzić kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych w skali roku.
Gość MadziaWaw Napisano 22 Maj 2014 Napisano 22 Maj 2014 Zarejestrowałam tak jak radziliście obie domeny .pl i .com ze swoim nazwiskiem. Wciąż maj jednak dylemat którą ustawić na domenę główną?
olaf Napisano 22 Maj 2014 Napisano 22 Maj 2014 jezeli pracujesz w takim tempie w jakim podejmujesz decyzje to dokup jeszcze .cn
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się