Skocz do zawartości

VRay - dziwne rozjaśnienia


fiszkas

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Mam pewien problem z VRay'em, ponieważ wyrzuca mi dziwne rozjaśnienia w rogach. Bardzo proszę o pomoc, okno składa się z jednej części + szyba, oświetlenie to VRaySun na standardowych ustawieniach, materiał to zwykły VRayMtl bez reflection i refraction. Poniżej wrzucam moje ustawienia VRay'a.

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Włącz sub-pixel mapping

To mi wygląda na "light leak" (wyciek światła) czy jakoś tak. Według mnie opcje są cztery:

1) Albo pod tym miejscem jest malutka szpara, która wpuszcza światło pod oknem (i jest to tak mała ilość światła że irradiance nie jest w stanie tego ogarnąć czyli nie umie policzyć gładkich przejść między jasnymi a ciemnymi polami obrazu)

2) Albo model ma podwójne ścianki czyli w tym samym miejscu jest dwa razy stworzony poligon (mówię o ramie okna)

3) Dopuszczam jeszcze 3 możliwość - jaki masz materiał nałożony na ramę okna? Jeśli jest to biały 100% (255,255,255 w wartościach RGB) to być może globalna illuminacja liczy w tym miejscu zbyt duże natężenie światła (nakładają się fotony odbite od ramy okna i od parapetu i doświetlają tak mocno to miejsce...ale jakoś trudno mi w to uwierzyć na 100% bo zbyt nierówne plamy tam są).

4) Zmieniłbym jedną opcję jeszcze w samych ustawieniach renderowania. W zakładce COLOR MAPPING masz wybrane LINEAR MULTIPLY. Proszę, zmień na EXPONENTIAL. To powinno chronić renderowany obraz przed przepaleniami (wypalone białe plamy w miejscach dużej intensywności światła np. od słońca wpadającego przez okno).

Osobiście nie używam opcji DETAIL ENHANCEMENT. Wyłącz to może, bo i tak masz bardzo wysokie ustawienia IRRADIANCE (-3; 0). Z takimi ustawienami nawet zapałka leżąca na parapecie powinna dać cień poprawny, ten DETAIL ENHANCEMENT w tej scenie nie ma sensu według mnie. IRRADIANCE ustawiony na -4;-1 też da radę.

Pozdrawiam

Hris

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie, ale chyba to dalej nie to, stworzyłem najprostsze okno, które dolną krawędzią wchodzi w parapet więc żadnej małej szparki nie ma. Materiał ma kolor 163, 163, 163 (R, G, B). Exponential też nic tutaj nie dał, sub-pixel mapping również. Oto test

image.jpg

 

Jeszcze zrobiłem mały test z innym materiałem, nałożyłem VRayMtl z małym Reflect i glossiness 0.7 i co dziwne problem "prawie" zniknął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie, ale chyba to dalej nie to, stworzyłem najprostsze okno, które dolną krawędzią wchodzi w parapet więc żadnej małej szparki nie ma. Materiał ma kolor 163, 163, 163 (R, G, B). Exponential też nic tutaj nie dał, sub-pixel mapping również. Oto test

image.jpg

 

Jeszcze zrobiłem mały test z innym materiałem, nałożyłem VRayMtl z małym Reflect i glossiness 0.7 i co dziwne problem "prawie" zniknął.

Dwa pytania:

1) co jest źródłem światła w tej scenie?

2) czy w materiale "Szyby" masz zaznaczone przy opcji REFRACTIONS taką opcję "affect shadows" ? powinna być zaznaczona by oprócz światła "przeszły" też cienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pomijajac reszte ustawien, ktore mozna by zoptymalizowac, zwieksz HSph i interpolation samples w IRR map do 80/40. Potem zmieniaj az sa w miare optymalne z reszta ustawien, a irr nie psioczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Dziękuję wam niezmiernie, problem został rozwiązany :) Najpierw dodałem Affect Shadow, który trochę pomógł, następnie zwiększyłem HSph. subdivs do 100 i Interp. samples do 80 ale jeszcze nie do końca było ok, ostatecznie po dodaniu jednego światła planarnego VRayLight za oknem wszystko się naprawiło, nie wiem czemu :p

 

Dziękuję wam bardzo za pomoc :)

 

Oto mały progress:

 

- Po Affect Shadow

image.jpg

 

- Zwiększenie HSph. subdivs i Interp. samples

image.jpg

 

- Dodanie światła planarnego VRayLight

image.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tak dużym HSph. subdivs i Interp. samples jak dodasz materiały to IR będzie mielił strasznie długo ... koniecznie zaznacz opcje "Check samle visibility" a podejrzewam że spokojnie zejdziesz z samplami a na dodatek będziesz mógł wywalić to dodatkowe światło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tak dużym HSph. subdivs i Interp. samples jak dodasz materiały to IR będzie mielił strasznie długo ... koniecznie zaznacz opcje "Check samle visibility" a podejrzewam że spokojnie zejdziesz z samplami a na dodatek będziesz mógł wywalić to dodatkowe światło

 

Hmm, jakoś nie do końca chyba mi działa "Check sample visibility", zaznaczyłem ale efekt dokładnie ten sam :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Help V-Raya pisze:

 

Shadow bias - bias moves the shadow toward or away from the shadow-casting object (or objects). If the Bias value is too low, shadows can "leak" through places they shouldn't, produce moire patterns or making out-of-place dark areas on meshes. If Bias is too high, shadows can "detach" from an object. If the Bias value is too extreme in either direction, shadows might not be rendered at all.

 

Sprobuj jeszcze sie pobawic tym parametrem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności