Skocz do zawartości

Walka z VRay'em na przykładzie scenki


Zernat

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałbym was prosić o pomoc z VRay'em. Bawiłem się nim chyba niemal od początku mojej zabawy z grafiką, jednak zawsze było to tak, że osiągałem większość rzeczy metodą prób i błędów. Niby wiem co znaczą poszczególne opcje które zmieniam, wiem, że jak chcę mieć metal to ważna jest wysoka wartość odbić, jasna mapka reflect i im więcej iOR'a tym bardziej materiał jest "metalowy" itp. itd. ale jakoś mi to nie wychodzi.

 

Przysiadłem jednak wczoraj do jakiejś prostej scenki, wziąłem się za naukę grafiki na poważnie i w ramach odskoczni od anatomii machnąłem tą scenkę poniżej z pomocą VRay'a 3.0.

 

I zadowolony nie jestem, wszytko to wygląda bardzo sztucznie i może "plastikowo" jeśli mogę tak powiedzieć. Od razu widać, że jest to render i myślę, że wszyscy też od razu mogą powiedzieć, że to VRay bo takie "charakterystyczne" te materiały są.

 

W sumie nie oczekuję od takiej scenki foto-realistyczności bo aby mieć foto-real trzeba mieć też dużo detali, dobre modele czyli elementy których oczywiście tam nie ma, jednak wiem, że nawet takie scenki mogą wyglądać o wiele lepiej jeśliby zostały dobrze wyrenderowane.

 

I tu przechodzimy do meritum mojego problemu, wiem, że to może zostać wyrenderowane lepiej, ale nie wiem jak to zrobić, nie wiem gdzie popełniam błąd i tym sposobem nie wiem co i jak poprawić xd

 

Scenka: http://i.imgur.com/zKnKCpm.jpg

 

Przykładowe materiały:

Ciemnie kafelki - http://i.imgur.com/faIdXVF.jpg

Jasny metal (pojedyncze drzwi) - http://i.imgur.com/sY9f9ZA.jpg

Ciemny metal (podwójne drzwi po lewej) - http://i.imgur.com/WWze2Lt.jpg

Szyby - http://i.imgur.com/qDjZ5PF.jpg

 

Za szybami, dałem na plejnach teksturki nieba (świecące (Vray LightMtl)) i liczyłem na to, że będzie je widać, jednak z bliżej również niezrozumiałego dla mnie powodu wcale tego nie widać.

 

Ustawienia VRay'a które mam od pewnej osoby z forum za które bardzo dziękuję, bo bez tego to byłaby już masakra zupełna (mam nadzieję, że mogę je tutaj pokazać): http://i.imgur.com/8GvJE6S.jpg

 

Czy dobre rendery naprawdę uzyskuje się tylko za pomocą tych paru kontrolek przy materiałach, czy może jest jeszcze coś o czym nie wiem ?

 

Chciałbym to wiedzieć tak na 100% ponieważ nie wiem, czy powinienem kontynuować walkę z VRay'em po mojemu czyli eksperymentować z tymi kontrolkami iOR'em, reflect itp. czy może naprawdę pomijam naukę czegoś istotnego ?

 

Z góry dziękuję za pomoc i Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Odpiszę bo sam mam kłopot z renderami i tym jak one są w odbiorze. U Ciebie jest problem tego typu że to jest nudne. Nie zdecydowane światło - w wodzie odbija się pogodne niebo, a brak cieni sugeruje że jest zupełnie pochmurno. Pierwsza rada, też raczkuję w Vrayu - wstaw VraySun i poeksperymentuj z ustawieniami, wydobądź cień jakiś. Może narzuc jakis dominujacy kolor z HDRką nieba. Dalej, jezeli to basen to rzuć jakiś ręcznik, klapki ,ponton postaw na wodzie materac albo piłkę, zeby to nabrało wyrazu. Na szybko wygooglałem frazę "swimming pool" i wszędzie woda jest turkusowa, w kazdym razie wyrazista. Może na środku oceanu woda byłaby w tym odcieniu, tutaj jest płytki basen. Dużo daje postpro, podciągnij poziomy, wyostrz render. Płatki to fajny pomysł, ale długo zastanawiałem się co to za różowa plama przed drzwiami -może zrób mu motionblura żeby było widać jego ruch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady, wymieniłeś jednak sporo rzeczy o których wspominałem, wiem, że realizmu nadają detale, oczywiście post pro i defekty związane z fotografią (blur, grain itp.).

 

Ale widziałem jednak sporo prac innych ludzi, bez typowego post pro i nawet bez detali ale właśnie ładnie wyrenderowanych. Czasem sam render może być na tyle dobry, że bez tych elementów (detale, post pro) jest ładny i w miarę realistyczny. I właśnie nie wiem czy to kwestia ustawień samego silnika, oświetlenia czy też materiałów. I właśnie o to mi chodzi :/

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawlito bardzo dobrze pisze na temat światła, to najsłabszy punkt w tym renderze, zaraz potem kolor (a raczej jego brak).

Kafelki na dnie basenu często się robi niebieskie albo turkusowe (w realu), w takim renderze też nie zaszkodzi.

Płatki miejscami wyglądają jak szum. Są za małe jak na ten basen, giną w nim i wyglądają jak śmieci, może lepiej 2-3 nenufary albo inne duże kwiaty jeśli ma być kwieciście?

Drzwi mają szum, podkręć subdivs na glossy w materiale albo włącz Use Interpolation pod spodem. Chyba że to celowy efekt chropowatego metalu. Jak postawisz coś przed drzwiami, żeby się w nich odbijało, będzie łatwiej rozpoznać co to za materiał (i ew. scena stanie się ciekawsza).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to trochę wybiórczo potraktowałeś mój wpis, bo jeżeli o mówimy motion blurze lub dofie to one najabardziej wpływają na poczucie realizmu, mimo że są często dodawane w postpro. Surowy render, szczególnie gdy nie znasz dobrze silnika nie będzie tego miał i dopiero wyjdzie sztucznie. Po drugie, jeżeli chcesz z materiału wydobyć jakąś cechę to dobrze jest go doświetlić. Wtedy reflektywna woda będzie w opozycji do np. matowej betonowej ściany, dalej wydobyć jej cechy fizyczne, tak by było gdybyś położył tam np. materac i zrobił promieniście odchodzące fale. Teraz to wygląda jakby dopiero co skończył się tam remont, bo raz jest pusto, a dwa woda wyglada na mętną. Realizmu dodaje też przypadkowość, czyli klapki, ręcznik gdzieś rzucony, może jakiś przedmiot nietypowy typu radio albo plecak. Realizm to nie same shadery i ustawienia silnika, ale tez kompozycja i to co chcesz przekazać, inaczej to sztuka dla sztuki. Nie pouczam Cię, bo sam mało umiem ale też popełniam błąd idealizowania samego renderingu i dlatego odpisałem. Nie życzę Ci żeby render kiedyś wypluł ewidentny błąd bo będzie trauma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczy ja nie to miałem na myśli, ja wasze rady wszystkie biorę pod uwagę bo piszecie mądre rzeczy, ale ja jakoś się do tych materiałów tak doczepiłem bo zawsze mi to przeszkadza. No ale wychodzi na to, że te materiały naprawdę opierają się tylko na tym reflect/ior i dosłownie paru innych a magii dopełniają faktycznie detale + post-pro ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności