Skocz do zawartości

3ds max - trzymanie rigow poza plikami zrodlowymi animacji


SilentBob

Rekomendowane odpowiedzi

witam,

biore wlasnie udzial w projekcie, w ktorym animowany jest ratownik medyczny + poki co 2 pacjentow. Wszystkie postaci sa zeskinowane i animowane sa CATem.

Siatki postaci sa dosc skomplikowane, bo zagladamy im na przyklad do gardla itp, wiec czesto sa na biezaco porawiane, do ich rigow sa dodawane rozne przedmioty, a sam ratownik ma kilkanascie narzedzi, w rozych wersjach, ktore tez sie lekko zmieniaja, a co jakis czas dokladane sa nowe.

 

Moje pytanie brzmi, jak moge uproscic sobie sprawe? To znaczy, czy moge trzymac pliki z rigami postaci w osobnym pliku, animowac w osobnych, ale tak, zeby rig byl instancja, przy zmianie w 1 miejscu, zmienial sie w reszcie, albo nawet byl edytowalny tylko w pliku zrodlowym riga?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Nie wiem czy Xrefem da się CATa, ale niegłupia myśl, muszę spróbować.

 

Ja to robię tak:

 

Oryginalny CATrig w jednym pliku, bez ciała sam rig, zapisać jako catrig (chyba końcówka .cat albo .ctr albo coś tego typu, akurat nie mam gdzie sprawdzić). To się robi w Modify Panel z CatParentem aktywnym.

 

W innych plikach tworzysz postać itd. Ładujesz do tych plików catrig (tzn. wstawiasz nowy CatParent i ładujesz na niego rig z pliku), do tego podpinasz wszystkie obiekty. Działa Skin, Skinwrap, z tego co pamiętam działa również Link constraint i inne constrainty, i chyba też Physique, NIE DZIAŁA normalne linkowanie, tzn. nie linkuj żadnych obiektów do kości (jeśli chcesz móc bezboleśnie updatować rig).

 

Możesz teraz poprawiać Rig w oryginalnym plliku (albo w dowolnym innym). Nie zmieniaj nazw istniejących kośći, do których już coś jest przyskinowane. Dodawać nowe kości można bez problemu. Zapisujesz znowu jako Catrig i ładujesz go w tamtych plikach. Wszystko co było przyskinowane, powinno dalej działać.

 

W ten sposób możesz mieć kilka różnych wersji ciała i narzędzi, w różnych plikach .max, które korzystają z tego samego CATriga. Update nie jest automatyczny, tzn. po zmianach zawsze trzeba na nowo ładować rig.

 

Animacje możesz zapisać jako Clip i ładować do Catów w innych plikach, w motion panel (obiekt Catparent aktywny). Zapisywanie tylko jednego layera, kiedy w stacku jest ich kilka, nie zawsze prowadzi do zamierzonego efektu, dlatego warto przed zapisywaniem skasować niepotrzebne layery (przedtem zapisać plik .max).

 

Nie jest to takie wygodne jak XRef, ponieważ update nie jest automatyczny (być może Xref działa z Catem, nie wpadłam na to), ale sprawdzone i w miarę działa, i można sobie całość rozłożyć na mniejsze pliki.

 

Jeśli korzystasz z mięśni, najlepiej je trzymać osobno w kwarantannie (tzn. traktować jak obiekty, nie dodawać do CATriga), bo są jeszcze mniej stabilne niż reszta CATa.

Edytowane przez Ania
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności