Skocz do zawartości

Nakierowanie w nauce


EnslavedSloth

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam 15 lat od pół roku uczę się obsługi blendera (chciałbym maxa). Mam kilka pytań dotyczących przyszłości z grafiką 3D . Chciałbym zostać grafikiem tworzącym gry komputerowe.

 

1. Czy warto zostać grafikiem komputerowym ?

2. Czy jest dobrze płatna?

3. Czy trzeba mieć "kontakty" w tym zawodzie ?

4. Jakich programów potrzebuję się nauczyć ?

5. Jak zostać takim profesjonalnym grafikiem ?

6. Jak znaleźć pracę w jakimś dobrym studio ?

 

Dziękuje za wszelką pomoc .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 15
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nie jestem jeszcze (... jeszcze :P) grafikiem 3D, ale pracuję w branży growej i myślę, że mogę Ci odpowiedzieć na pytania pod kątem gamedevu. Jak znajdzie się ktoś z większym expem to mnie najwyżej poprawi. ;)

 

1. Korzyści jak z każdego zawodu. W sumie to tak jakby zapytać "czy warto zostać pisarzem?" lub "czy warto zostać żołnierzem?". Ogólna odpowiedź to, jeśli lubisz się tym zajmować - tak, warto. Będziesz czuł większą satysfakcję z wykonanej roboty jeśli jest "Twoją" działką.

 

2. Zależy jaka specjalizacja. Przy grach, jeśli chodzi o "bazowych" modelerów, najwięcej zarabiają osoby od postaci. Ogólnie gamedev jest słabo płatny w Polsce, ale marne pieniądze to to też nie są. ;)

 

3. Jak w każdym się przydają, szczególnie na etapie szukania pracy i nauki (czyli w sumie... zawsze). Ale czy "trzeba"? To nie wymóg a uproszczenie.

 

5. Ćwiczyć i angażować się w projekty. I ćwiczyć. Poprzeglądaj sobie wątki w dziale WIP na tym forum, zobaczysz postępy niektórych ludzi, którzy zaczynali od zera a teraz robią świetne rzeczy.

 

6. Zależy czym dla kogo jest "dobre studio". Bo dla mnie to mała grupa ludzi z dużym doświadczeniem. Ale ogólnie i w skrócie: zakładasz portfolio z dobrą robotą, rozsyłasz do upatrzonych firm i tyle, czekasz na odpowiedź. A jak jesteś wyjątkowo dobry (lub popularny) to czasami sami do Ciebie napiszą.

Edytowane przez Kord
Pominięcie podpunktu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Argh, wybacz. Nie zauważyłem punktu.

 

Subiektywna odpowiedź: Photoshop + Program do 3D. Photoshop jest podstawą przy obróbce i teksturach. Natomiast jeśli chodzi o soft 3D to zależnie od tego w czym Ci się dobrze pracuje. W niektórych firmach można sobie wybrać program, z którego się korzysta. Częściej jest to narzucony Max albo Maya (choć spotkałem się też z... blenderem). Coraz częściej widuje się też wymóg w postaci umiejętności obsługi zbrusha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CDPR używa 3ds do modelowania i Mayi do do animacji(pomijając ZBrusha, PS, czy inne ,,dodatkowe" programy, jeśli tak można powiedzieć o ZBrushu;p), takie info dostałem od jednego z ich byłych pracowników, więc jest raczej prawdziwe. Jeśli chcesz pracować u nich tak jak ja, to ucz się na razie 3ds/Maya, Zbrush i PS, potem możesz rozwijać w inne programy.

 

A jeśli chcesz zająć się robieniem gier to...je rób. Nie super wielkiego FPS, nie MMO, może być platformówka w 3D czy jakieś wyścigi na telefon Tak po prostu. Nie wiesz jak modelować, nauczysz się w trakcie tworzenia gry. Nie umiesz programować? Kup za 19$ UE4 i ogarnij Bluprinty(swoją drogą dość prosta rzecz-znaczy na poziomie jakim ja ich używam;p). W końcu o to chodzi.

Jak na razie jesteś trochę za młody, ale polecam:

http://www.gamedevschool.pl/

za 2 lata powinieneś móc wziąć udział, a wątpię, że zaprzestaną działalności.

 

Jeśli nie jesteś tak zdeterminowany aby pracować akurat w CDPR, to albo zostań przy Blenderze(dobry soft i cały czas się rozwija, niedługo zejdzie z niego łatka ,,dla biedaków" i myślę, że coraz więcej i więcej firm będzie z niego korzystać. Możesz też uczyć się C4D czy Wings3D, wybierz co chcesz(obejrzyj kilka tutotoriali albo speedów z każdego programu i wybierz, popracuj w nim tydzień, jak nie przypasuję wybierz inny.

 

Odnośnie tutoriali zaraz napiszę Ci jeszcze na PW.

 

To tyle od mnie, jak na razie.

 

//edit:

Programy autodesku są darmowe dla studentów, wystarczy że przy rejestracji podrzucisz link do np. AGH i możesz korzystać do woli, jeśli na nim nie zarabiasz(chociaż to też można obejść, teoretycznie, praktycznie nie próbowałem;p)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie używa Mayki tylko MotionBuildera :(

Ach, no to dzięki za sprostowanie;D

 

Wez jedynie pod uwage, ze jako grafik będziesz prawdopodobnie zarabial mniej niz inni czlonkowie zespolu. Wybacz, ze odpowiedzialem tylko na dwa pierwsze punkty.

 

 

Czy na pewno? Jeśli ktoś jest seniorem albo head to chyba nie jest tak źle i zarobki nie odstają? Speklujuję, bo nie mam żadnej wiedzy na ten temat, po za statystykami, które kiedyś zostały sporządzone, a przypuszczam, że nie są zbyt prawdziwe;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na pewno? Jeśli ktoś jest seniorem albo head to chyba nie jest tak źle i zarobki nie odstają? Speklujuję, bo nie mam żadnej wiedzy na ten temat, po za statystykami, które kiedyś zostały sporządzone, a przypuszczam, że nie są zbyt prawdziwe;p

 

Senior artist potrafi ładnie posklejać zdjęcia z netu, senior developer potrafi ładnie napsać AI. Naprawdę uważasz, ze zarobki powinny być zbliżone?

Poza tym mamy internet, sprawdz sobie na glassdoor.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olaf- Jaaassne.... :D Porównujesz robotę praktykanta grafika do roboty inżyniera programisty. Jak uważasz że senior artist mają łatwa robotę to znaczy że nie wiesz z czym się je grafikę na poważnie. Wnioski po czytaniu polucounta mam takie- Żeby zostać character artist przy grach średniego budżetu (żadne tam AAA) potrzebujesz przy pomyślnych wiatrach i odrobinie wrodzonego talentu 3 lata ćwiczeń rzeźby i anatomi. Dzień w dzień. Nie wliczam tutaj obsługi softu ale to akurat jest pierdółka, do ogarnięcia w kilka miesięcy tłuczenia tutoriali co zazwyczaj jest rozstrzelone pomiędzy lata spędzone nad ćwiczeniem mięcha.

Nie jest to mniej roboty niż zrobienie inżyniera na polibudzie. Również wymaga pewnych predyspozycji które nie każdy może mieć, tylko zestaw inny.

 

EnslavedSloth-

1. Ty mi powiedz czy warto. Ja tym oddycham, ktoś inny może tego nienawidzić.

 

2. Graficy uśredniając zarabiają mniej niż programiści jednak bynajmniej to nie znaczy że ta robota nie jest opłacalna. Olaf racje ma tylko połowiczną, będziesz zarabiał mniej niż programiści ale nadal więcej niż testerzy i ludzie QA, junior game designerzy, quest designerzy, pisarze.

 

3. Kontakty trzeba mieć. Pracowałem/ robiłem zlecenia jak na razie dla 7 firm. Tylko jedno zlecenie dostałem poza kontaktami. ;)

Ja proponuje ci zaangażować się w jakiś projekt modu do gry robiony z jakąś sensowną ekipą. Od razu masz skill, kontakty, famę, mase funu i może nawet ukończony projekt do wpisania w CV. :) Polecam jeździć na wszelakie konwenty dla grafików/ game developerów i tam poznawać ludzi na żywo. Bądź aktywną częścią społeczności a nie gościem który raz na pół roku wrzuci paczkę prac z linkiem do folio a potem znika.

 

4. Dowolny pakiet 3d który ci pasuje ale kiedyś tam naucz się podstaw 3dsmaxa. Koniecznie zbrush i photohop. Silnik gier (unity , unreal) na takim poziomie żebyś umiał do niego poprawnie przerzucać assety bo pracodawca będzie tego na pewno wymagał.

 

Nie wiem jak inni zostają profesjonalnymi grafikami. Ja rysowałem ludziki w paincie, wrzucałem je na forum o robieniu gier na zcrackowanego nintendoDS i pewnego dnia jeden miły człowiek zapytał czy chcę dla niego pracować. Nie wiem czy ta metoda jest godna polecenia w dzisiejszych warunkach. Wątpię. ;)

 

ucs2Ane.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak uważasz że senior artist

To akurat było złośliwe, ale sprowadzało się do tego ze (jak słusznie zauważyłeś) po 4latach możesz mieć w arcie posadę Señora, a w developerce fizyki, czy ai starczy Ci 4letniej wiedzy co najwyżej na deklaracje zmiennych. Obraz trochę przerysowałem na potrzeby trollingu ale glassdoor daje porównywalne odpowiedzi.

 

Kompletnie sie zgodze, ze polecenia to esencja pracy. Jak ich nie ma to znaczy ze jest się do dupy w kazdym zawodzie. Oczywiscie kiedys ktos bez skilla nazwie to koterią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ziom. Pisałem że po 4 latach nauki można mieć posadę juniora, drugoplanowe postaci, potworki, propsy dla postaci pierwszoplanowych. Do seniora dodaj drugie tyle lat. ;) No i mowa o samej specjalizacji a nie nauce grafy osoby ktora nigdy nie miała kredki w łapie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serio. Jako Junior Character Artist a nie zwykły 3d Generalist. Kwestia firmy i skali projektu ale ja mówię tutaj o normalnych dużych grach a nie indie czy mobile. Tam w większości przypadków nawet nie istnieją takie stanowiska, masz po prostu generalistów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności