Skocz do zawartości

Zespół badaczy zaprezentował MeshPad – generatywne podejście do tworzenia i edycji siatek 3D na podstawie szkiców. Projekt koncentruje się na interaktywnej edycji siatek poprzez operacje dodawania i usuwania geometrii, sterowane prostymi edycjami szkicu.

🔗 Projekt & Demo: MeshPad

Jak to działa?

🔹 Dodawanie i usuwanie siatki – Użytkownik rysuje szkic, a MeshPad generuje nową geometrię. Można także usuwać fragmenty siatki poprzez edycję szkicu.
🔹 Intuicyjna interakcja – Dzięki strategii predykcji spekulacyjnej proces edycji trwa zaledwie kilka sekund.
🔹 Lepsza jakość siatek – MeshPad poprawia jakość siatek o 22% (w metryce Chamfer) i jest preferowany przez 90% użytkowników w testach percepcyjnych.

Choć kod nie jest jeszcze dostępny, autorzy planują jego publikację.

Oficjalna strona projektu: https://derkleineli.github.io/meshpad/

Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Nezumi

Members
Napisano

Po kilku latach rewolucji AI sie zastanawiam - czy ktos sie na prawde, tak szczerze jara tym? I na prawde, szczerze uwaza ze "za piec lat to ulepsza"?

adek

Administrators
Napisano

Nie no. Bez jaj. To wchodzi bardzo szybko do produkcji. Tylko nie jako osobnny produkt.

Swoją drogą tylko w tym roku w samych kodowaniu AI progres stał się tak ogromny, że ciężko myśleć o 5 latach. Rynek powoli się wywraca.

Natomiast patrz na to w taki sposób - dostajesz narzędzia do wykonania czegoś w minutę co zajmowało Ci kiedyś dajmy na to godziny.

Nezumi

Members
Napisano (edytowane)

Wiesz, pokazuja mega kiepskie, pokrzywione modele a Ty mowisz ze "wchodzi bardzo szybko do produkcji". Poprosze o przyklad ISTNIEJACEJ produkcji gdzie ktos rysuje w rzucie perspektywicznym a potem mu generuje z tego pokrzywione badziewie i ten ktos korzysta z tego badziewia jako produkcyjnego modelu do... No wlasnie do czego? Gdzie to wchodzi konkretnie.

Na prawde nie wyobrazam sobie do czego cos takiego ma sluzyc. Te modele tam sa o takim stopniu skomplikowania ze to 10 razy lepiej zrobisz w kilka minut z extrudowania podstawowych bryl... A siatka tego czegos jest rownie wspaniala jakbys przerzucil ze sketchupa. Jak zaczniesz to poprawiac to tak zaoszczedzisz czas ze ci wyjdzie 2 razy tyle czasu jak zrobic to od podstaw. Przeciez to kurna wyglada jak zabawka. Powaznie i bez jaj wlasnie - poprosze konkretny przyklad zastosowania tego dzis. Taki gdzie to juz weszlo bo okreslenie "wchodzi" sugeruje mi ze nie ma tego ale ma byc. Jakos, gdzies.

Edytowane przez Nezumi

adek

Administrators
Napisano

Ale to jest naukowy paper. Większość z tych rzeczy wchodzi do produktów dostępnych w necie. Z 3D jest ewidentnie trudniej. Ale kwestia czasu.

Zobacz np. te upscalery. Wcale nie trzeba generować 3d, aby np. zamienić słaby render w coś dobrego.

Polecam sprawdzenie sobie https://pika.art/. To nie 3D, ale te ich choćby pikaadditions to już naprawdę jest coś niesamowitego (biorąc po uwagę, że tworzą to z filmów nagranych telefonem).

Nezumi

Members
Napisano

Czyli nie masz przykladu konkretnego...

Wiesz, nie chce cie wkurzac bo mnie zbanujesz i nie bede mial gdzie gadac ;) Ale to jest takie mydlenie oczu. "Wchodzi szybko!" "Gdzie?" "No gdzies tam wchodzi, zaraz bedzie"... Acha.

Kwestia czasu to inaczej "zobaczysz za piec lat". Nie znudzilo Cie to? Serio pytam, tak prywatnie. W ile jeszcze papierow zmieniajacych nie do poznania swiat grafiki mamy wierzyc? Masa z tych super wynalazkow konczy zycie na etapie tych "papers". Rewolucja ejaj trwa juz latami. Upscalery co nie ulpscaluja tylko robia wpasowuja mniej wiecej fotki sa super dopoki sie nie zaczniesz przygladac...

Podziwiam twoj optymizm.

adek

Administrators
Napisano

To musiałbyś podać przykład. Bo to są papiery pod rozwiązania. To właśnie wchodzi np. w modelach Flux itp. Tak naprawdę oni stworzyli rozwiązanie i patenty, które teraz każdy na swój sposób może rozwijać.

Przykładów mogę dawać całą masę. Właśnie taka pika działa na zasadzie własnych implementacji.

Zobacz Photoshopa - te wszystkie wodotryski dodawane ostatnio, usuwanie obiektów.

Z 3D jest ciężej, ale w wizualizacjach i realtime sprawdza się już nawet iphone. Popularne jest skanowanie iphonem i poprawa siatki. Najwięcej się dzieje zdaje się w VFX (automatyzacja) i postprodukcja. Po prostu nie musisz ręcznie wielu rzeczy robić.

Ogólnie rynek się zmienia.

Kiedyś firmy musiały zlecać banery, grafiki do social media itp. grafikom. W tej chwili marketingowcy odpalają Canvę zamiast Photoshopa i gotowe.

Mam wrażenie, że też oczekujesz nie wiadomo czego. To Cię nie zastąpi szybko, ale przyspieszy pracę.

W 3D jest masa małych projektów. Może to jest dobry pomysł na artykuł i wylistowanie tych ciekawszych ala https://www.meshy.ai/

Meshy jest przykładem już używanym "na produkcji".

Ogólnie nadeszły czasy "indie" - małe zespoły mogą dzisiaj tworzyć rzeczy, które kiedyś były dla nich nieosiągalne. Mówię tutaj ogólnie o tym postępie.

Nezumi

Members
Napisano (edytowane)
1 hour ago, adek said:

Mam wrażenie, że też oczekujesz nie wiadomo czego.

Oczekuje jakosci... Jakiejs, chociaz akceptowalnej. Jak ktos mi pokazuje to i mowi ze zajebista gierke zrobil dzieki ejaj to mi sie slabo robi (screenshoty ze stronki meshy.ai):

Screenshot 2025-03-10 180115.jpgScreenshot 2025-03-10 180224.jpgScreenshot 2025-03-10 180443.jpg

Bloby z tekstura. Tekstury zbugowane - prosta projekcja. Jak wyszlo ze czesc twarzy sie wrzucila na wlosy to trudno, jak wlosy na ucho - nie szkodzi. Siatka to blobik tez z grubsza tylko cos przypominajacy. Robiac male projekty nie mam zadnego klienta co by zaakceptowal cos takiego. Jedyne do czego mogloby sie to przydac to base mesh. I tyle.

Przeciez takie rzeczy byly generowane na telefonach jeszcze przed boomem AI. "Zamien swoje zdjecie w 3D!!!!". I potem blobik z tekstura.

Wiesz, nie jestem tez szalencem ktory na sile bedzie zaprzeczal rzeczywistosci i jak zobacze cos fajnego. Ale no nie widze nic fajnego. Caly czas slysze o szalonym postepie przy czym te efekty nie roznia sie od tego co juz widzialem i co jest slabe. A te krzeselka z rysunku - to juz w ogole nie wiem do czego sie maja nadac. Wybacz no juz nie bede smedzil w tym watku ale niestety poza deklaracjami, zapowiedziami, zapewnieniami i wizjami przyszlosci czekam na cos co bedzie dobre tu i teraz. Powiem w ten sposob. Wiem czego oczekuje - nie byle czego.

Wiesz, jesli kiedys pokaze sie cos fajnego to nie bede sie sprzeczal. Ale teraz to jest jak pokazanie rzezby ktora ledwo zaczales i oczekiwanie oklaskow przy patrzeniu na ledwie porozciagana kulke. No moze kiedys bedzie z tego cudowny portret. Ale to musze zobaczyc ten portret zeby sie jarac a nie bloba i zapowiedz "zobaczysz ze bedzie fajnie".

Ale zeby nie bylo to dla fanow ejajowania wrzucam - takie wideo mi sie pokazalo. Dzenerejtiw ejaj w wielu smakach za darmoszkie. Milego poprawiania siatki i tekstur ;)

Edytowane przez Nezumi

adek

Administrators
Napisano

W takim razie to powinna być dobra wiadomość. Widzisz, tak dobrze nie jest w programowaniu. Bo tutaj AI daje niesamowitą jakość. Dlatego mówi się, że to czasy indie - bo wiesz, w grafice oprócz generowania potrzebny jest zmysł. I wyobraź sobie, że teraz osoby z takim artystycznym wyczuciem mogą przestać polegać na programistach i samodzielnie tworzyć.

Tak jak pisałem - to jeszcze nie czasy prompt to 3D, ale też do wielu zastosowań to będzie wystarczało (patrz wizualizacje i skanowanie iphonem).

Natomiast dostajesz narzędzia, która robią to co robiłeś godzinę w sekundy. Usuwanie tła, zaznaczanie obiektów. Przykłady. Czy osoby w postprodukcji kiedyś musieli klatka po klatce edytować, transkrypcje automatyczne (używam!).

Natomiast od ponad roku na codzień pracuję z AI (nie wyobrażam sobie już pracy bez niego - po prostu ułatwia robotę - coś co pisałem tydzień robię w jeden dzień). Nudne generowanie testów, edge case'y - wszystko kuma i z miesiąca na miesiąc mniej się muszę wysilać.

Na razie bym się cieszył, że 3D nie da się zastąpić w ten sposób. Programowanie raczej już nigdy nie będzie jak kiedyś.

Nezumi

Members
Napisano (edytowane)

Ja wlasnie zerowo umie programowac i robie gierke :D. Po MEGA frustracjach z AI poprosilem kumpla o pomoc :D Bo jednak musisz sie znac jak te kawalki wygenerowane polaczyc, jak poprawic bledy itd.

I tez wytlumaczenia ejajowi o co ci chodzi jak masz cos bardziej skomplikowanego... "potrzebuje kod ktory bedzie umozliwial postaci w grze zmiane lokacji, ale musi sie dac dodawac latwo te lokacje w przyszlosci zeby nie przeklejac tego samego kawalka kodu tylko zeby mozna uzyc jakby systemu do lokacji...". Good luck.

AI tylko powtarza w kolko "a przepraszam, juz poprawiam!" I dalej nie dziala. Jak praca z kretynem jakims... "ale dalej nie dziala!" "Juz poprawiam, wybacz" i tak zapetlone to szalenstwo.-Poza tym jak jest update do softu i sie cos pozmienia to AI o tym zwyczajnie nie wie bo bylo trenowane przed updatem i wszystko co wygeneruje jest troche przestarzale - jesli w ogole zadziala...

Troche jest jak kiedys z tym reklamowaniem silnikow gier ze "mozesz zrobic gre bez umiejetnosci programowania!". A potem jak zaczynasz to juz na poczatku musisz napisac skrypt do sterowania postacia i jest zaskoczenie co sie stalo z tym robieniem gry bez programowania... Ktos kto sie nie zna na programowaniu nie zrobi gry z pomoca AI. Chyba ze robi gre o skomplikowaniu ponga.

Ciesze sie ze Tobie pomaga AI. Dla mnie to taka kula u nogi. Czego bym nie probowal to robi cos - w najlepszym razie - troche innego. Moze to jakas odmiana OCD ale nie moge miec czegos "mniej wiecej, good enough". Ma byc to co wymyslilem. Jak juz robisz za mnie to daj mi chociaz to wymyslic!
A na innym poziomie zupelnie - kurna ja to MUSZE miec zrobione przez siebie. Zostalem artysta bo to lubie robic. Jakbym lubil zeby ktos/cos za mnie robil to bym zostal managerem jakims. Ja to musze zrobic osobiscie zeby miec satysfakcje z pracy. Jak mi cos ejaj wypluje to czuje sie zbedny w tym calym procesie, jestem poirytowany, mam ochote pier...dyknac tym wszystkim. "Ale masz szybko!" No ale ta praca sprawia mi przyjemnosc do cholery. Jak mi wyplujesz cos i powiesz "juz nie musisz pracowac!" - zabrales mi przyjemnosc... Podobnie jak pisanie ksiazki - moge sobie wygenerowac ja. Ale gdzie sens tego wszystkiego?

Nie wiem co robisz - jak masz nudna robote to sie nie dziwie ze chcesz ja szybciej zrobic. Ale ja nie robie nudnych dla mnie rzeczy. A nawet jak cos jest nudnawe to sobie to tak obroce zeby dodac cos od siebie, zamotac, stworzyc, ulepszyc - zeby nudno nie bylo. Jak mnie wyrecza w przyjemnosci tworzenia to to jest absurd po prostu. Jakbym kopal rowy zawodowo to bym chcial zeby mnie ktos zastapil. Ale tak..?
I co - mam pokazac potem gdzies "patrzcie co mi wyplulo AI" jako portfolio? W pracy tworczej AI jest wrecz idiotyczne na bardzo wielu poziomach. To nie jest wyscig, tasmociag czy inna tam kasa sklepowa. Duperele typu zaznaczanie czy odszumianie - luz. Bo nie zmienia to tego co chcesz zrobic. Ale juz generowanie czegokolwiek zastepuje ciebie.

Ale czesto zauwazam ze wielu ludzi nie ma takiego stosunku do pracy swojej. Zrobic co ma zrobic i isc do domu. Pracowalem juz w tego typu miejscach. Powiesilbym sie jakbym mial tak spedzic zycie. Jak ktos umie tak zyc - luzik. Ja nie potrafie.

Edytowane przez Nezumi

adek

Administrators
Napisano

A czego używasz? W tej chwili sa narzędzie gdzie robi za ciebie pliki, zmienia, edytuje. Polecam Cursor'a. Taki edytor z agentem. Czyli nie tak jak większość narzędzi, że wklejasz i mówisz co ma robić po kawałku - tylko jest w stanie zobaczyć cały projekt, setki plików. A jak mu wgrasz pliki z wymaganiami - leci :)

Widzisz, właśnie nie ma nudy. Robie produkty (używane przez miliony). W programowaniu jest coś takiego co się nazywa boilerplate. Musisz pisać cześć kodu, ktory nie jest logiką, ale wymaganiem frameworka, testami - AI po prostu na podstawie klas bazowych generuje. Więc skupiasz się na robieniu rzeczy, które można puscić do ludzi i testować. I to jest największy fun. Wcześniej wysyłałeś to do wielu osób itp.

Nezumi

Members
Napisano

Obawiam sie ze programowanie jako takie przerasta mnie w stopniu ktorego nawet najlepsze AI nie jest w stanie naprawic. Ale dzieki za polecenie Cursora - podalem dalej, moze nam sie przyda :)

adek

Administrators
Napisano

Serio. Znam osoby, które mają zerowe pojęcie i generują gry. Przede wszystkim nie rób tego w ChacieGPT jeśli z nim pracujesz. On nie jest najlepszy. Claude.ai, ale odpal Cursora.

Robiłem z nim w technologiach o których nie mam pojęcia. Bo to jest nie tylko samo AI, ale taki agent, który stara się nie tylko napisać skrypt, a ogarniać cały projekt.

Nezumi

Members
Napisano

Odpalilem mojego kumpla ktory w rownym stopniu uwielbia programowanie jak ja robienie wizualnych rzeczy. I obaj teraz mamy frajde z robienia tej gierki ktora moze, kiedys, jakos powstanie, kto wie. A nawet jak nie to mielismy tone zabawy przy tym.

Doceniam i wierze ze chcesz szczerze nam pomoc, ale to nadal jest to samo co na poczatku - chcesz ulatwic rybakom zycie sprzedajac im ryby. Nie chcemy i nie lubimy pseudo AI. Jak bedzie trzeba bedziemy uprawiac sztuke dla sztuki.

(teraz dostalem do zrobienia kilka rzeczy - klient zaznaczyl ze "chce cos fajnego a nie AI" :D Wiec spadam robic. Ludzi jest duzo - nisza da nie-ejajowcow zawsze sie znajdzie).

drakul

Members
Napisano

myslę @adek ze moznaby utworzyc oddzielny watek o narzedziach ejaj ktore sie sprawdzaja w pracy grafika. cos na wzor starego watku o tutorialach gdzie byla lista tutoriali z opisem i linkami do ciekawych rzeczy.

ten cursor wyglada niezle. meshpad pomine milczeniem, bo to jest delikatnie mowiac na ten moment zalosne i dluugoo tak zostanie.

Destroyer

Members
Napisano
13 minutes ago, drakul said:

myslę @adek ze moznaby utworzyc oddzielny watek o narzedziach ejaj ktore sie sprawdzaja w pracy grafika. cos na wzor starego watku o tutorialach gdzie byla lista tutoriali z opisem i linkami do ciekawych rzeczy.

ten cursor wyglada niezle. meshpad pomine milczeniem, bo to jest delikatnie mowiac na ten moment zalosne i dluugoo tak zostanie.

Też o tym myślałem, kiedyś powstał taki wątek który to miał w zamyśle ale zboczył nanieco inne inne tory :)
Stary wątek można by było przemianować "AI i technologie przyszłości - gorzkie żale" a założyć drugi "AI i technologie przyszłości - tym razem jak z komunizmem zrobimy to jak trzeba , ® , ©" :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności