Skocz do zawartości
  • News

    Artykuły redakcji

    Piernikowski - Horyzont - feat. Brodka - nowy teledysk od DOBRO

    Dzisiaj swoją premierę miał nowy teledysk piosenki, która jest efektem współpracy Piernikowskiego i Moniki Brodki -"Horyzont".  Dlaczego o tym piszemy? Bo nawet jeśli nie jest to wasz ulubiony gatunek muzyczki warto zwrócić uwagę na oprawę graficzną i efekty specjalne.
    Za produkcję teledysku odpowiada studio DOBRO, a za postprodukcję Platige Image.
    Lista osób odpowiedzialnych za niego jest naprawdę spora, a wśród nich znajduje się kilka osób, które pojawiają się tutaj od czasu do czasu.
    Credits
    Written & Directed by
    Sebastian Pańczyk
    Cinematography
    Piotr Sobociński Jr
    PRODUCTION DOBRO
    Executive Producers
    Ewa Brzózka, Jarosław Sawko, Piotr Sikora, Karol Żbikowski
    Producer    
    Anna Pietkun
    Production Assistants
    Monika Ossowska, Piotr Kołodziej
    Edited by  Wojtek Włodarski PSM
    Set Designer
    Marcin Płaszczyk, Weronika Masalska
    Costume Designer
    Maria Górska, Karolina Rodanowicz
    Costume Designer Assist.
    Sonia Ziółkowska, Andzia Moes, Flora Kamusińska
    Makeup    
    Liliana Gałązka, Ludmiła Krawczyk
    Special Makeup & Hair Effects
    Liliana Gałązka
    Publisher: Asfalt Records
    POSTPRODUCTION PLATIGE IMAGE
    VFX Supervisor
    Rafał Sadowy
    VFX Producer
    Magdalena Gnaś-Szymaniak
    Head of Production
    Justyna Supernak 
    On Set Supervisor
    Rafał Sadowy
    VFX Artists
       
    Michał Bereś, Piotr Borowski, Michał Grądziel, Jarosław Kapuściński, Marcin Klicki. Adrian Klimczak, Grzegorz Mazur, Zofia Nagy, Michał Niewiara, Łukasz Nowicki, Rafał Sadowy, Bartek Sławiński, Oleh Ridzel, Rafał Szyc, Paweł Szczęsny, Klaudiusz Wesołowski, Waldemar Woźniak
    Online Artist
    Piotr Popielawski
    Grading    
    Piotr Sasim
    DI Piotr Dutkiewicz
    DI Support
       
    Maciej Żak, Kamil Steć, Cezary Musiał
    CTO Tomasz Kruszona
    Pipeline TD
       
    Jarosław Zawiśliński, Witold Duraj, Tomasz Krugan, Maksim Kuzubov, Marta Nowak
    Head of IT
       
    Piotr Getka
    IT Jakub Dąbrowski, Łukasz Olewniczak, Damian Sobczyk, Kamil Słupecki
    SOUND 
    JUICE SOUND
    Kuba Pietrzak
    Michał ‚Jurgen’ Jaroszewicz
    STARRING:
    Robert Piernikowski
    Monika Brodka
    Sumo   
    Michał Zbroja
    Białasy   
    Agnieszka Michułka
    Wojtek Grzesiak
    Daniel Rasielewski
    Iwo Świłło
    Fans   
    Dawid Kosmal, Zuzanna Czerczak, Maxime Cresseaux, Jan Szalasny, Orhidee, Marrec, Michał Szczepaniuk, Kacper Siemaszko, Maria Szydłowska, Alicja Łabądź, Wiktoria Łuczak, Marta Pop, Gładki, Agata Gołąb, Adrian Ambeatz, Paulina Sokołowska, Rootshot, Bartosz Biniek, Dawid Quinones-Kulisz, Jan Anusz, Katarzyna Brzozowska, Patryk Wancerz, Bartosz Biniek, Adam Rajkiewicz, Jan Dawidowicz, Jan Antosiewicz, Natalia Cybulska
    1AD Bartosz Jarzębski
    Focus Puller
    Tomasz Habrewicz
    DIT Marcin Boguszewski
    Video   
    Józek Grzymała
    Steadicam Operator
    Mateusz Wasążnik
    Steadicam Assist.
    Fryderyk Ślęzak
    Drone   
    Marcin Kukla
    Props   
    Łukasz Pypno, Rafał Rusin
    Gaffer    
    Bogusław Modzelewski
    Spark   
    Janek Wojtczak, Dominik Banasiuk
    Grip   
    Jarosław Pawłowski, Tomasz Sternicki
    Pyrotechnist
    Tomasz Bykowski
    Set Menager
       
    Łukasz Wiewiórski
    Stage Hand
       
    Marcin Skajnowski, Łukasz Hlebek
    Cars   
    Head2Head Team
    Krzysztof BRYLANT Szymański, Jakub WARIAT Siemczuk
    Motion Control
    Alan Blackfish & Phantom Gravity Motion Control
    Bartosz Dąbrowski
    Grzegorz Najder
    Robert Obiała
    Leszek Obiała
    Leszek Adwent
    Bartłomiej Stempień
    Maciej Żemojcin
    Camera Equipment
    ATM System 
    Light Equipment 
    FireFly
    Special Thanks
    Anna Błachnia
    PTAK Expo Warsaw
    Klub Progresja
    ---

    Piernikowski & Brodka "Horyzont", długo oczekiwany teledysk doczekał się swojej premiery! Follow the primeshit. Autorem klipu jest Sebastian Pańczyk z ekipą, czyli załoga stojaca za fryderykowym sukcesem klipu Synów "Nag Champa". Wraz z premierą teledysku rozpocznie się przedsprzedaż kasetowego wydania albumu "The best of moje getto". Nagranie pochodzi z płyty Piernikowskiego „The best of moje getto”. Premiera kolejnej solowej płyty 1/2 Synów miała miejsce 17 października 2019 r.
    Creditsy:
    Piernikowski - Horyzont ft. Brodka
    Głos, słowa: Piernikowski, Brodka
    Muzyka, produkcja: Piernikowski
    Mastering: Mark Bihler at Calyx Mastering

    3 komentarze

    Max3D.pl 2020 - Reanimacja 2.0

    Zacznę od małego podsumowania. Można powiedzieć, że rok temu wskrzesiliśmy Max3D.pl do życia na nowo. Zakupiliśmy nowy  silnik, kupiliśmy skórkę (błąd), coś tam staraliśmy się jeszcze pozmieniać. Kilka rzeczy nam się udało, ale też kilka rzeczy nie ma co owijać w bawełnę - nie udało się. I więcej było tych drugich. Troszkę byliśmy ograniczeni przez zasoby, które mamy jak i brak pewnym modyfikacji systemu. Wszystkie te wady wymieniliście w osobnym wątku na forum jakiś czas temu.
    Podjęliśmy z @KLICEK rękawicę po raz drugi. Nareszcie coś więcej mogę na ten temat napisać - jakie są nasze plany, co udało się poprawić. Zacznę może od tego co widać.
     
    Nowy wygląd (jasna i ciemna skórka)
    Odchudziliśmy serwis, usunęliśmy skórkę którą zakupiliśmy jakiś czas temu. Skorzystaliśmy z nowej skórki IPS, która zmodyfikowaliśmy. Różnica? W szybkości jest niesamowita! Ale też naprawdę uprościliśmy stronę główną i na razie będziemy się trzymać tego kierunku.
    Stawiamy na ten moment na kilka rzeczy:
    Galeria (grafiki) i W.I.P-y - czekamy i liczymy na Was. W dalszej części rozwinę temat mocniej
      Newsy - no cóż, niestety sam osobiście nie mam czasu na pisanie newsów "technologicznych" codziennie, być może za jakiś czas znajdziemy kogoś kto nam w tym pomoże. Na dzień dzisiejszy stawiamy na treści własne - promocję waszych rzeczy. Skupimy się na informacjach związanych naszym polskim podwórkiem (aczkolwiek na pewno będą też wyjątki od tego). Dzisiaj myślę, że nie ma sensu przepisywać newsów z zachodnich serwisów, bo zapewne jak tylko pojawi się wersja jakiegoś softu - przeczytanie o tym na Facebooku lub w zachodniej prasie (co nie zmienia faktu, że fajnie czasami o czymś takim podyskutować - newsy społeczności zostają i te połączone z forum sprawdzają się dobrze).
    Tutaj mały apel - jeśli zrobiliście coś fajnego, czy to sami, po godzinach, czy to firmowo, chcecie się podzielić making ofem, animacją - śmiało. Zakładajcie wątki, piszcie wiadomości. 
    Tutaj małe przykłady jak to może działać: Statek Piracki - Cinematic, Podcasty z polskimi artystami
      Praca - chcemy rozwinąć ten dział mocniej. Na razie będziemy zachęcać firmy do zamieszczania ogłoszeń. Tutaj osobiście wiem od wielu osób, że Max3D.pl pomógł wielu osobom w zatrudnieniu, zdobyciu pierwszej pracy. Być może w przyszłości uda nam się dodatkowo ten temat zmonetyzować. 
      Forum - dyskusje. No cóż. Nie ukrywam, że o te coraz trudniej i zdajemy sobie sprawę, że forum schodzi na dalszy plan. Zostało ono mocno uproszczone, większość działów zniknęła. Natomiast główne działy zostają. Tutaj bez wątpienia najaktywniejszym działem jest Hardware oraz Dyskusje ogólne. Te kilka działów pozostaje do Waszej dyspozycji, silnik naprawdę do tego jest świetny, ale tak jak napisałem. Wiemy jak jest 🙂  
    Galeria - albumy, profile i W.I.P
    Tutaj zmieniło się najwięcej. Wysłuchaliśmy Was i poprawiliśmy błędy z którymi wystartowaliśmy w 2019 roku. Wiem, że przy poprzedniej wersji było sporo zamieszania.
    Jak to teraz działa i co się zmieniło
    Zachęcamy Was do wrzucania prac do tzw. albumów (galerii). W 2019 roku gdy uruchomiliśmy galerię wprowadziliśmy osobne kategorie, można było wrzucać prace pojedynczo lub w albumach (no i te rzeczy było zupełnie różne od siebie). Sam widok galerii był też wtedy problematyczny, wy nie wiedzieliście co i jak wrzucać. Okazało się też, że przez wrzucenie czegoś do galerii najczęściej mieliście na myśli wrzucenie kilku ujęć jednego tematu, pracy (album). 
    Był też problem z nawigacją - rozwiązany 🔥
    Galeria znajduje się pod adresem: https://max3d.pl/galeria/

    Jest to taka "ściana", wyświetlająca ostatnio wrzucone albumy. I nie jest jak ostatnio, jeśli wrzuciliście album np. z pięcioma pracami - na tej stronie zobaczycie pierwszą pracę, po kliknięciu jednak można przeglądać wszystkie 5 prac nawigując po galerii strzałkami. 
    A więc w tej chwili nawet jeśli chcecie wrzucić jedną pracę - tworzycie dla niej osobny album. Dzięki temu jest to później uporządkowane, nam łatwiej promować takie rzeczy no i dostajecie nowy wygląd profili.
    Profile
    Wrzucając prace w albumach dodatkowo tworzycie swój nowy profil na Max3D.pl, który może wyglądać tak


    Lub tak:

     
    Dział W.I.P - czyli Teczki 2D/3D, prace nieukończone, speedy...
    Nie rezygnujemy z teczek. Te nadal są również promowane na stronie głównej, wątki z teczkami dostały nowe statystki po prawej, łatwiej nawigować po grafikach wrzuconych do nich. 
    Nadal cieszą się popularnością i wiele osób z nich korzysta. Niech tak zostanie. A więc w serwisie macie dwie możliwości zamieszczania swoich prac. Albumy i teczki. Zachęcamy do wrzucania do albumów ukończonych prac, a w teczkach eksperymentowania, dyskutowania. 
     
    Inne zmiany
    Zachęcamy do przeklikania sobie ustawień profilu, serwisu, obserwowania twórców, których prace Wam się podobają.
     
    Wyzwania
    Wiemy, że nadal nie jest idealnie, ale w porównaniu z wersją z 2019 - różnica jest olbrzymia i mam nadzieję, że to odczujecie. Największym wyzwaniem będzie odzyskanie części ruchu, który mieliśmy kiedyś oraz monetyzacja.
    Monetyzacja
    Na ten moment wyświetlamy reklamy Google i zachęcamy do odblokowania AdBlocka dla Max3D.pl. Reklamy nie będą Wam przeszkadzać. Nie ukrywamy jednak, że dzisiaj z tych reklam nie da się nawet opłacić serwera. 
    Mamy nadzieję jednak na znalezienie innych modeli zdobycia środków na rozwój (liczymy na zdobycie partnerów). Przeszły nam przez myśl opcje wyłączenia reklam za drobną opłatę, ale to na razie odkładamy na przyszłość i liczymy na odzyskanie pewnej części ruchu. Liczymy tak jak pisałem też wcześniej na dział z pracą.
    Czekamy na Waszą aktywność!
    Ojciec prowadzący od roku 1999 🙂
     

    22 komentarzy

    Autodesk Media & Entertainment Days 2020 - zobacz materiały z konferencji

    Na stronie Autodesk udostępnione zostały materiały z konferencji Autodesk Media & Entertainment Days 2020. Przypominamy, że konferencja odbyła się we 23 i 24 września tego roku.
    Materiały dostępne są za darmo po wypełnieniu krótkiego formularza imiennego. 
    Spis wszystkich udostępnionych materiałów (prezentacje oraz wideo)
    Dzień I
    Sesja plenarna. Kreatywność wspierana technologią
    Magdalena Lubas | Autodesk
    Codzienne wyzwania w pracy artysty 3D w studiu postprodukcji
    Piotr Kujko | Platige Image
    Wykorzystanie fotogrametrii do tworzenia fotorealistycznej zawartości 3D w grach i aplikacjach VR
    Wojciech Pazdur | The Farm 51 
    Maya® 2020 – New Features And Improvements
    Roland Reyer | Autodesk 
    Wykorzystanie narzędzi Autodesk przy produkcjach trailerów do gier
    Mariusz Radomski, Łukasz Kubiński | Dash Dot Creations
    Ask the Expert - Maya session
    Roland Reyer | Autodesk
     
    Dzień II
    Increase your rendering power with Arnold 6
    John Paul Giancarlo | Autodesk
    Latest and Future Workflows for Games, Design and TV in Autodesk 3ds Max®
    Alex Horst | Autodesk
    Tworzenie Arnold Shadera dla modelu smoka w 3ds Max
    Łukasz Banaszkiewicz | Procad
    Ask the Expert - Arnold & 3ds Max
    Alex Horst, John Paul Giancarlo | Autodesk 
    Kontrola chaosu w ujęciu postprodukcyjnym - czyli realia pracy przed i po wprowadzenie Shotgun'a
    Tomasz Dyrduła | Juice
    Import i obróbka danych z systemów MoCapowych z wykorzystaniem Motion Builder®
    Jakub Baran, Michał Chmielewicz | PCC Polska
    Najnowsze propozycje od Dell Precision ułatwiające pracę z domu dedykowane dla przemysłu media & entertainment
    Konrad Pleban | Dell
    Wirtualna produkcja - VR w branży filmowej
    Bartosz Żuk | HTC Vive
     
    Materiały z konferencji znajdziecie pod tym adresem: https://www.autodesk.pl/campaigns/me-days/library
     

    0 komentarzy

    Statek Piracki - CG Cinematic Shot and Breakdown

    Na naszym forum pojawił się wątek autorstwa Artura Teodorczyka, który podzielił projektem wykonanym na pracę licencjacką w Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi.
    Jest to krótki cinematic ze statkiem pirackim wraz z jego kilkoma etapami tworzenia. 
    Bez wątpienia jest to projekt, który zasługuje na wyróżnienie go tutaj na stronie głównej.
    Kilka słów o projekcie od samego autora:
    Animacja
    Breakdown
    Oryginalny wątek zamieszczony przez autora znajdziecie tutaj:
     

    0 komentarzy

    Rozmowy z mistrzem - podcast o polskim concept art

    Nie jest tajemnicą, że podcasty w ostatnich latach zyskały mocno na popularności. Ba! Nadal zyskują. Cieszyć może fakt, że jakiś czas temu w polskim środowisku graficznym pojawił się kanał na YouTube i podcast o nazwie "Rozmowa z mistrzem".
    Jest to podcast prowadzony przez Tomasza Szulińskiego. Do dnia dzisiejszego pojawiło się, aż 15 odcinków z osobami, których nazwiska nie powinny być wam obce. 
    Sam autor w serwisie Spotify opisuje, swój podcast w ten sposób:
    Osobiście po zobaczeniu kilku odcinków uważam, że warto pomóc Tomkowi w jego przedsięwzięciu bo naprawdę robi to dobrze. Uważam też, że opis zawężający podcast tylko do concept artu może być mylący. Polecam grafikom 3D/2D oraz grafikom koncepcyjnym. 
    Podcastu możecie słuchać w tych miejscach:
    YouTube (oczywiście w formie wideo rozmowy) Apple Podcasts Spotify Sam podcast ma również osobną stronę i znajdziecie ją pod adresem: https://rozmowyzmistrzem.pl/
    Kilka godzin temu pojawiła się nowa rozmowa z Krzysztofem Rusinkiem.
    Polecam!
    Zachęcamy również do rzucenia okiem na archiwalne rozmowy z takimi osobami jak Marek Madej, Marcin Klicki, Grzegorz Przybyś, Wojtek Fus, Darek Zabrocki ...
    Starsze odcinki:
     
     

    7 komentarzy

    Konferencja Autodesk Media & Entertainment Days już 23-24 września

    Już 23 oraz 24 września odbędzie się konferencja Autodesk Media & Entertainment Days.
    Konferencja odbędzie się w formie wirtualnej, sprawdź agendę bo jest naprawdę interesująca.
    Autodesk Media & Entertainment Days – gry, filmy, reklama – zapraszamy do rejestracji na www.autodeskday.pl
    1 września 2020, Warszawa – Już 23-24 września (śr.–czw.) będzie miało miejsce wirtualne spotkanie dla branży Media & Entertainment. Jeżeli Twoja codzienność to produkcja wideo, tworzenie grafiki użytkowej, środowisk wirtualnej rzeczywistość, scenerii i postaci gier komputerowych – już dziś zarezerwuj czas na to wydarzenie. Rejestracja na stronie https://autodeskday.pl
    Spotkanie skierowane jest dla producentów gier i filmów, twórców animacji i efektów specjalnych, producentów reklam, studiów produkcyjnych oraz wszystkich pasjonatów z obszaru mediów i rozrywki.
    Program obejmuje szereg prezentacji podzielonych na dwa dni. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z nowościami w 3ds Max®, Maya®, MotionBuilder®, Arnold, Shotgun® - najważniejsze elementy przedstawią międzynarodowi eksperci z Autodesk i firm partnerskich (PCC Polska i Procad).
    Ważną część stanowić będą przykłady z codziennej praktyki firm działających w Polsce. Swoim doświadczeniem podzielą się Dash Dot Creations („Wykorzystanie narzędzi Autodesk przy produkcjach trailerów do gier”), Juice („Kontrola chaosu w ujęciu postprodukcyjnym - czyli realia pracy przed i po wprowadzenie Shotgun'a”), Platige Image („Codzienne wyzwania w pracy artysty 3D w studiu postprodukcji”), oraz The Farm 51 („Wykorzystanie fotogrametrii do tworzenia fotorealistycznej zawartości 3D w grach i aplikacjach VR”).   
    Dla osób zainteresowanych sprzętem, wystąpienia przygotują Dell Technologies i HTC Vive. Przewidziane są także sesje Ask the Expert, czas na zadanie pytań przez uczestników.
    Spotkanie odbędzie się w formule wirtualnej, dając możliwość uczestniczenia z dowolnego miejsca. 
    Autodesk Media & Entertainment Days - dlaczego warto? 
    •    Nowości branżowych rozwiązań Autodesk, w tym 3ds Max®, Maya®, MotionBuilder®, Arnold, Shotgun®
    •    Trendy w tworzeniu animacji 
    •    Najlepsze praktyki i doświadczenia prezentowane przez klientów (Dash Dot Creations, Juice, Platige Image, The Farm 51)
    •    Międzynarodowi eksperci 
    •    Online – z dowolnego miejsca
    Informacje o konferencji
    Autodesk Media & Entertainment Days – gry, filmy, reklama
    Online, 23-24 września (środa – czwartek) 
    Rejestracja oraz program konferencji: www.autodeskday.pl
    Patroni instytucjonalni: Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji 
    Partnerzy konferencji: Dell Technologies, HTC Vive, WACOM
    Partnerzy Autodesk: PCC Polska, Procad

     

    4 komentarze

    Oprogramowanie Affinity - na 90 dni za darmo i możliwośc kupna za 50% ceny

    Jeśli myśleliście nad zakupem oprogramowania od firmy Affinity to jest w tej chwili ku temu okazja. Aktualnie programy ten firmy można kupić z 50% zniżką!
    To również idealna okazja na sprawdzenie czy to oprogramowanie może wam zastąpić oprogramowanie Adobe. Warto przypomnieć, iż Affinity Photo czy Affinity Designer to największa konkurencja dla produktów Adobe takich jak Photoshop czy Illustrator. Ważny jest również fakt, że firma Affinity nie ma abonamentu na swoje oprogramowanie - więc po prostu je kupujemy i używamy. 
    Zanim kupicie te produkty w związku aktualnie panującą sytuacją związaną z wirusem COVID-19, przez 90 dni możecie za darmo korzystać z tego oprogramowania.
    Ceny oprogramowania wyglądają w ten sposób:
    Affinity Photo - 119zł (Windows, MacOS) Affinity Designer - 119zł (Windows, MacOS) Affinity Publisher - 119zł (Windows, MacOS) Dodatkowo, za połowę ceny możecie kupić wersje Affinity Designera oraz Photo na iPada w cenie 47,99zł.
    Szczegóły: https://affinity.serif.com/en-gb/
     

    2 komentarze

    Wiedźmin - efekty specjalne - obszerny wywiad

    W serwisie ART OF VFX pojawił się obszerny artykuł (wywiad) na temat tworzenia efektów specjalnych w Wiedźminie (od Netflixa). Julian Parry dosyć szczegółowo opowiada o pracy przy tym projekcie. 
    Julian odpowiedzialny był całościowo za efekty specjalne. Przypominamy, że jednym z vendorów pracujących przy produkcji była firma Platige Image. Z wywiadu możemy się dowiedzieć, że w sumie była to jedyna firma spoza Londynu. Supervisorem jeśli chodzi o efekty specjalne od strony Platige Image był Mateusz Tokarz. 
    Będziemy chcieli zorganizować dla Was AMA z Polakami pracującymi przy Wiedźminie. Być może się uda.
    Ale zachęcamy do przeczytania artykułu: https://www.artofvfx.com/the-witcher-julian-parry-overall-vfx-supervisor/

    1 komentarz

    Painting Tutorial - tło w stylu znanym z filmu Klaus

    Na kanale SPA Studios (studio, które jest odpowiedzialne za film Klaus o którym pisaliśmy już wielokrotnie) pojawił się film na którym Marcin Jakubowski (Production Designer) pokazuje jak stworzyć tło w stylu znanym właśnie z tego filmu.
    Ciekawy materiał z komentarzem Marcina.
     

    0 komentarzy

    Klaus od Netflixa - 10/10!

    Wiem, że Wiedźmin jest w tej chwili na ustach wszystkich, ale o nim zapewne jeszcze sobie coś napiszemy. Chciałbym przypomnieć o innej produkcji Netflixa z polskim akcentem wartej polecenia (szczególnie w okresie świątecznym).
    Jeśli dopiero kupiliście abonament Netflixa lub zapomnieliście o takiej produkcji jak Klaus Netflix - warto rzucić na nią okiem!
    Przyznam szczerze, że mnie osobiście dopiero teraz udało się nadrobić zaległości bo chciałem to zrobić razem z rodziną i ... piszę ten post spontanicznie, bo tak dobrej animacji nie widziałem już dawno (a jako rodzic jestem dosyć na bieżąco😎). Oczywiście to opinia moja, ale i pozostałej części rodziny, która ze mną to oglądało przy czym córka naprawdę nie odeszła od telewizora tak ją wciągnęła historia (a nie zdarza się to często w warunkach domowych).
    Przepiękna animacja, stylizacja, postacie, cały czas jest na czym zawiesić oko.
    Zdaje sobie sprawę, że to zasługa większej ilości osób, ale gratulacje Szymon Biernacki oraz Marcin Jakubowski 👏 (Production Designers). Taki nasz polski akcent, ale mnie osobiście również kojarzący się z Max3D.pl bo przez lata (co prawda dawno temu), ale wiele Waszych prac można było oglądać na Max3d.pl). Być może uda nam się Was namówić na AMA? Pogodamy może o tym w Nowym Roku 😉
    Szczerze polecam obejrzenie tego filmu i trochę przedwcześniej życzę wszystkim Wesołych Świąt! 🎅
    PS. Postaramy się zorganizować AMA z Szymonem i Marcinem w Nowym Roku.
    PS2. Jeszcze jako bonus mały making of z produkcji z YT
     

    3 komentarze

    Paweł Jaruga - jak zmieniła się sztuka grafiki 3D i jak ona zmieniła mnie

    Paweł Jaruga, artysta-grafik 3D, Polska
    W ciągu mojej 10-letniej kariery jako grafika 3D i cyfrowego rzeźbiarza nie było lepszych możliwości i większej swobody w tworzeniu niż są teraz. Przy dostępie do potężnych narzędzi sprzętowych i programowych profesjonaliści mogą dziś w pełni realizować swoje wizje bez limitów ze strony technologii.
    Na początku mojej przygody miałem wrażenie, że moje wyobrażenia były często ograniczane do prostych i łatwych do uzyskania efektów. Dekadę później i po sukcesywnych inwestycjach w technologię moja praca – od modelowania i teksturowania po cieniowanie i rendering – stała się szybsza i łatwiejsza i to przy tworzeniu coraz bardziej szczegółowych modeli. W przeszłości, gdy procesory i karty graficzne nie miały takiej mocy, jak dziś, byłem ograniczony, co do liczby trójkątów, twarzy i tekstur, jakie mogłem projektować. Brak mocy obliczeniowej był szczególnie dotkliwy, gdy pracowałem z domu przy użyciu pojedynczej stacji roboczej – wszystko trwało bardzo długo, zwłaszcza gdy przygotowywałem animacje. Duże przyspieszenie w mojej pracy obserwuję nawet przy porównaniu obecnego sprzętu do tego, co miałem jeszcze 3 lata temu.

    Na co dzień używam Zbrush i kilku narzędzi renderujących na bazie GPU, jak np. AMD Radeon ProRender, a mój sprzęt to m.in. AMD Radeon Pro WX 9100 (dostarczony mi przez AMD) i 8-rdzeniowy procesor o taktowaniu 4,0 GHz i 64 GB RAM. Mój sprzęt sprzed kilku lat pozwalał mi tworzyć modele złożone z 20-50 milionów trójkątów i to było dużo, jak na freelancera. Obecnie moja stacja pozwala mi obsłużyć ponad 200 milionów trójkątów, więc szczegółowe modele złożone z 70-120 milionów to dla mnie dziś nic specjalnego.

    Do teksturowania używam Substance Painter i 3D Coat, a mój sprzęt ma przynajmniej 8 GB pamięci wideo. To naprawdę minimum, żeby móc teksturować postaci z gry przy 4096-bitowym zestawie tekstur (4096x4096 pikseli). To kolejny spory skok w porównaniu z początkiem mojej kariery, gdy moim limitem było 1024x1024 per postać.
    Ten technologiczny postęp nie tylko pozwolił nam tworzyć bardziej realistyczne i żywe postaci, ale także umożliwił rendering w czasie rzeczywistym, co oznacza, że widzę od razu wszelkie wprowadzane zmiany, a to przyspiesza dodatkowo pracę. Mam ponadto możliwość produkowania foto-realistycznych obrazów, które pomagają tworzyć bardzo szczegółowy i wiarygodny świat 3D. Można też łatwo oświetlać sceny i modele przy użyciu pojedynczych obrazków HDRI oraz wykorzystywać skany fotogrametryczne, czyli trójwymiarowe skany prawdziwych przedmiotów i postaci bazujące na zestawach zdjęć robionych wokół obiektu, w tym także wysokiej rozdzielczości tekstur. Ogólnie to bardzo pomaga czynić proces twórczy większą zabawą, skoro nie trzeba się męczyć ze sprzętem.
    Przystępność rozwiązań sprzętowych i programowych nadal się poprawia, dzięki czemu graficy 3D mogą kontynuować swoją twórczą przygodę i skupiać się na rozwijaniu swoich umiejętności i potencjału przy wykorzystaniu najlepszych programów. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że wydajność i opłacalność zależy ściśle od potrzeb. Moje wymagania są różne w zależności od tego, czy zarabiam pieniądze na renderingu, czy też na modelowaniu i teksturowaniu postaci do gier, do czego muszę mieć możliwość pracy na wielu zestawach tekstur 4K na raz. Te wymagania są też zupełnie inne, gdy tworzę proste modele do gier mobilnych lub nisko-budżetowych, do czego nie potrzebuje aż tak wielu tekstur. Jakkolwiek potrzebuję dużo pamięci wideo, to znalezienie odpowiedniego balansu może być trudne, więc staram się zawsze kupować najlepszą kartę graficzną, na jaką mnie stać, aby moja praca była jak najszybsza.
     

    Twórcy 3D pochodzą z różnych środowisk, zarówno technicznych, jak i artystycznych. By być grafikiem 3D potrzebujesz od razu trochę umiejętności kreatywnych, choć kreatywność można też rozwijać w ciągu swojej kariery. Natomiast umiejętności technicznych wystarczy się po prostu nauczyć (aczkolwiek jest trudniej, jeśli nie znasz się w ogóle na komputerach). Mam przez to na myśli, że współczesne narzędzia programowe są znacznie bardziej dostępne i przyjazne dla użytkownika, a do tego wsparte potężnym sprzętem, który przyspiesza prace i wydajność. Dla przykładu: obecnie nie trzeba rozpoczynać modelowania od bazowej siatki, a formy i kształty można tworzyć bez wiedzy matematycznej czy technicznej. Dlatego cokolwiek przyjdzie Ci do głowy, to możesz to praktycznie zmaterializować na modelu 3D.
    Jakkolwiek posiadanie pewnych umiejętności technicznych i obycia artystycznego może ułatwić Ci początek kariery jako grafika 3D, to cierpliwość jest nadal kluczowa, ponieważ będziesz pracować wiele godzin dziennie szlifując swoje projekty. Niedawno nauczyłem od podstaw dwie osoby, z których żadna nie miała większego doświadczenia ze specjalistycznym oprogramowaniem komputerowym, a teraz obie pracują z sukcesami jako profesjonalni graficy 3D. Obie są jednak niezwykle cierpliwe, wytrwałe i chętne do nauki i rozwoju.
     
    Jako Polak jestem bardzo podekscytowany widząc rozwój tej branży w moim kraju. Mamy tutaj znakomitych artystów 3D i deweloperów, a przy współczesnej technologii możemy sobie pozwolić na tę samą swobodę twórczą, jak profesjonaliści z zachodniej Europy i Ameryki, gdzie powstają największe produkcje.
    Nasza rodzima branża gier komputerowych się rozwija, a wśród najbardziej znanych studiów są Flying Wild Hog, The Astronauts, 11 Bit Studios, CI Games, Techland, People Can Fly i CD PROJEKT RED, a tak wyczekiwany Cyberpunk 2077 jest już w drodze, by zadebiutować w przyszłym roku. Firmy te jednak nie tylko przyciągają pracowników z całego świata, ale także inwestorów, których kuszą możliwości inwestycyjne naszej branży.
    Choć mocny sprzęt jest obecnie wykorzystywany do tego, aby zapewniać najlepsze możliwości za pośrednictwem ekranu naprzeciwko użytkownika – np. za sprawą ekranów 8K czy też zgodnych z AMD Radeon FreeSync, to następnym etapem będzie VR i AR. Profesjonalne aplikacje do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości się rozwijają, a artyści 3D coraz częściej używają zestawów takich, jak Oculus czy HTC Vive do tworzenia. Sądzę, że to będzie kolejny etap w tej przygodzie i to niezwykle ekscytujący dla twórców w Europie i na świecie.
     
    Informacja o artykule: Artykuł powstał przy współpracy Pawła z firmą AMD. Paweł jest użytkownikiem Max3D.pl od wielu lat i znany jest tutaj pod pseudonimem @Levus. Artykuł nie jest artykułem sponsorowanym Max3D.pl (został nam udostępniony). Jeśli macie pomysły na inne artykuły, sami chcielibyście coś napisać i zamieścić u nas - dajcie znać.
     


    8 komentarzy

    NVidia dołącza do Blender Developer Fund

    Firma NVidia ogłosiła iż oficjalnie dołączyła do Blender Developer Fund (Fundusz organizacji Blender) jako sponsor o statusie "Patron". NVidia zapewni dotację rzędu 120,000 € na rok, która ma pomóc również zatrudnić w pełnym zakresie dwie osoby, które będą zajmowały się pracą nad kodem głównym Blendera oraz mają zapewnić technologiczne wsparcie technologii NVidia GPU.
    Warto dodać, że NVidia będzie drugim sponsorem o tym statusie zaraz po Epic Games, który zapewnił fundacji grant rzędu $1.2 miliona. 
    Więcej: https://fund.blender.org/

    6 komentarzy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności