Jump to content

Reklama w gazecie_ wskazówki;]


Touch

Recommended Posts

Witam!

Mam do przygotowania 4-modułową reklamę (full color) do gazety, coś pokroju Wyborczej, na zwykłym papierze, nie na kredowym. Proszę o wszelkie wskazówki na temat przygotowania pliku: rodzielczość, itp. Słowem wszystko co wiecie!;] Ja na dzień dzisiejszy, z tych najważniejszych rzeczy, wiem że muszę przygotować wyciągi barwne (jeszcze nie wiem jak, ale się dowiem);P Heh... czyli proszę o pomoc;)

 

Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 22
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

chetnie pomoge bo dwa lata temu miale tego typu problem i nikt mi niemogl pomoc.

Zalerzy w czym przygotowujesz reklame . Co jest nawazniejsze zeby skladowe kolory nie wychodzily zaduze ( czyli suma CMYK-a nie byla ponad 280 - z tego co pamietam ). Spady po 5mm z kazdej strony. Najlepiej wyslac tif-a 300 dpi i masz swiety spokoj. I pamitej o Overpritingu na elementach czarnych i ze elementy czarne to maja miec 100%- black a reszt na zero bo inaczej wychodza ( tzw- mazy ;-) ) . Powodzenia !!!!

Link to comment
Share on other sites

Spady po 5mm z kazdej strony.

 

ze spadem czy bez określa klient wg specyfikacji jaką dostaje od wydawcy, tak samo jak wielkość modułu

 

Najlepiej wyslac tif-a 300 dpi i masz swiety spokoj. I pamitej o Overpritingu na elementach czarnych i ze elementy czarne to maja miec 100%- black a reszt na zero bo inaczej wychodza ( tzw- mazy ;-)

 

a jak robisz overprint w bitmapie?

co do czerni to bulszit :] zazwyczaj super czarna apla to k:100 cmy:70

Link to comment
Share on other sites

I pamitej o Overpritingu na elementach czarnych i ze elementy czarne to maja miec 100%- black a reszt na zero

jedno przeczy drugiemu

Overprint to inaczej nadrukowanie czyli czarny zostaje nadrukowany na inny kolor tak wiec na pewno nie uzyskujesz "100%- black"

Link to comment
Share on other sites

nadlewki zrobi ci automatycznie chocby quark bo z taką wiedzą jaką masz to sie w to lepiej niewgłębiaj - do gazety niedawaj w tifie bo cie zjedzą:)najlepiej zrób ps i distillerem walnij go na pdf z wyciągami, jesli chodzi o dpi to sie dowiedz jaka liniatura bedzie maszyny i daj x2 - a dla bezpieczenstwa 300:) bo to magiczna liczba w druku:P

pozdro

Link to comment
Share on other sites

...jesli chodzi o dpi to sie dowiedz jaka liniatura bedzie maszyny i daj x2 - a dla bezpieczenstwa 300:) bo to magiczna liczba w druku:P

pozdro

i kolega sartr z taką wiedzą jaką ma rowniez niech sie w to lepiej nie wgłębia ;)

Link to comment
Share on other sites

Spokojnie, bez nerwów;) Co do mojej wiedzy to, aż tak źłe nie jest... Robiłem już plakaty, banery wielkoformatowe, ulotki, a teraz przyszła kolej na reklamę w gazecie;] Nie chcę nawalić więc proszę o pomoc osoby, które mogły mieć już z tym coś do czynienia... dzięki za wszystkie posty, a wracając do liniatury, dpi i tak dalej, to ostatnio miałem przyjemność zapoznać się z kliszą drukarską w rozdzielczości 4800dpi więc myślę, że te 300 to wcale nie taka magiczna liczba;p

Link to comment
Share on other sites

ja sie niedenerwóje ani nie kłuce:)dyskusja rzecz pouczająca wiec o co mam sie denerwowac??:)

a z tym 300 to mi chodziło ze jest to na tyle uniwersalna rozdziałka ze stosuje sie ją dosyc czesto....no ale zeby uciąć jakieś próżne dyskusje to przedewszyskim chodzi mi o to ze drukarnia prawde Ci powie:)

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

tylko ze to 300 dpi nie ma nic wspolnego z liniatura i "daj x2 " :)

tylko tyle, ale tez sie nie znam wiec moze cytat z dtp.pl cos wyjasni:

Właściwa rozdzielczość wyjściowa (np. naświetlania) to liniatura pomnożona przez 16.

Zatem przy standardowej w Polsce liniaturze 150 lpi tą minimalną wartością naświetlania nie pociągającą za sobą utraty informacji będzie 2400 dpi (150 x 16 = 2400).

poza tym skoro ktos robi reklamowke do gazety to po co mu separacja kolorów, nadlewki, liniatura i inne duperele. daje obrazek taki jaki chca i to wszystko, oni laduja to do skladu i wsio. przynajmniej tak mi sie wydaje

ps: Touch : gdzie ty widzisz nerwy

Link to comment
Share on other sites

poza tym skoro ktos robi reklamowke do gazety to po co mu separacja kolorów, nadlewki, liniatura i inne duperele. daje obrazek taki jaki chca i to wszystko, oni laduja to do skladu i wsio.

 

ooo mamo ale specjaliści :P

 

Separcja to rozbicie rgb na cmyk. Overprinting jest istotny prawie zawsze gdy drukuje sie coś więcej niż bitmapy. A liniatura... Wam zwisa bo to nie Wy robicie prepress :)

Link to comment
Share on other sites

Guest _Kreska_

nie jestem przekonany czy separacja polega na przeksztalcaniu rgb na cmyk, chyba bardziej na rozbijaniu obrazu na niezalezne czesci ktorych ilosc zalezy od ilosci kolorow. no ale moze i sie myle, generalni jak masz reklame do zrobienia musisz dostac specyfikacje wedlug ktorej ja przygotujesz. No chyba ze juz cos dla nich robiles ale sadzac po pytaniu raczej nie :D. Ad_200 dobrze napisal o limicie farby. Powinni Ci powiedziec ile mozesz maksimum zastowac. W ogole to chyba lepiej bedzie jak otworzysz w fotoszopie okienko konwersji dokumenty do cmyka (custom cmyk) i poprosisz (tego od prepressu) o podanie wartosci ktore masz tam (badz mozesz) wprowadzic. A co do rozdzielczosci to dokument mozesz przygotowac w 300 dpi (lepiej wieksza niz mniejsza). Ponownie Dpi i Lpi okreslasz przy separowaniu do ps (rozdzielczosc naswietlania) ale prawdopodobie nie ty bedziesz rto robil wiec mozesz olac.

Link to comment
Share on other sites

To może małe sprostowanie :>

separacja jest to rozseparowanie kolorów składowych (cmyk,pantone itd) na oddzielne pliki w odróżnieniu od kompozytu który jest jednym plikiem (np cmyk+pantone).

Jeżeli reklama jest modułowa, nie jest np oddzielną wkładką idzie do wydawnictwa i tam jest łamana czyli zawsze przekazuje sie w takiej sytuacji kompozyt.

Link to comment
Share on other sites

peter_muler - dziwna sprawa z tym co mówisz...zapytaj jakiegokolwiek drukarza z tym mnoznikiem albo zobacz tez na inna strone:

Każdy skanowany obraz składa się z pikseli. W trakcie przygotowania obrazka do druku, na podstawie czterech przylegających do siebie pikseli zostaje obliczona wielkość jednej kropki rastra. Wynika z tego, że na jeden cal długości (lub szerokości) obrazu dla spełnienia pewnego minimum jakości, powinno przypadać dwa razy więcej pikseli niż kropek rastra.

Link to comment
Share on other sites

...Hmm;] Zaczyna się robić ciekawie, a najprostszym rozwiązaniem będzie chyba skontaktować się z gazetą... lub nie podejmowanie się wykonania tej reklamy:P ...i tak praktycznie nic z tego nie mam...

Link to comment
Share on other sites

Touch,

 

jezeli twoja reklama bedzie drukowana jako jedna z wielu na stronie to na pewno nie masz przygotowac wyciagow barwnych bo panow skladaczy w gazecie szlag by trafil gdyby dostali od ciebie kazdy kolor osobno. na 100% masz przygotowac jeden plik z kolorami w cmyku i w odpowiednim rozmiarze. trzeba dodac ze co gazeta to inne debilne wymagania stawiaja zeby sobie ulatwic prace (a to tylko w ilustratorze a to nie w corelu, a to bitmapy i kroje osobno itd itd) ale jak sie uprzesz (w koncu klient nasz pan) to mozesz cala rekalme dostarczyc jako bitmape (tiff-a). zaleta tego jest taka ze rozsypia sie fonty, nie pogubia polskie znaczki. wada jest mniejsza ostrosc takiej reklamy ale to nie zauwazalnie.

 

teraz odnosnie jego przygotowania. robisz swoj projekt normalnie w ilustratorze, corelu, page makaerze po czym eksportujesz go do tiff-a w rozdzielczosci 300 dpi

i nie ma zadnych nadlewek w tym wypadku. z tym idziesz do gazety.

 

teraz odnosnie tych 300 dpi, 2400 dpi.

nikt o zdrowych zmyslach nie bedzie przygotowywal reklam, zdjec, ogloszen w gazetach typu claudia, tina a juz napewno wyborcza z rozdzielczoscia wieksza niz 300 dpi. 300 dpi to standard. 2400 dpi to kochani rozdzielczosc z jaka naswietlarka klisz produkuje nasze wypociny i wspomniane 2400 dpi to standard w naswietlaniu i zazwyczaj nie ma potrzeby jej zwiekszac aczkolwiek kazda naswietlarka umozliwia jej zwiekszenie do 2500 lub wiecej.

 

mam nadzieje ze troche rozjasnilem temat.

Link to comment
Share on other sites

to jeszcze ja sie wtrace :)

 

pracowalem w gazecie w skladzie no i z doswiadczenia:

- 300 DPI + CMYK to standard w jakim dostawalismy reklamy a format w jakim byly zapisane to zazwyczaj PDF i raczej niewiele bylo TIFF'ow, poza tym nawet jak przyszlo cos nieopatrznie zapisane jako RGB to ktos to przerabial na CMYK a jesli DPI bylo mniejsze niz 300 kontaktowalismy sie z agencja albo firma ktora chciala zamiescic reklame (bardzo zadko sie to zdarzalo bo agencje takich wtop nie robia).

 

pozostaje jescze kwstia na jaka strone idzie reklama bo dzienniki maja zazwyczaj czesc stron B&W, czesc FullColor i czasami strony B&W+jakis kolor. Jesli wyslesz rklame FullColor a reklama pojdzie na B&W to panowie w skladzie ja sobie skonwertuja do Grayscale.

 

I jeszcze a propo bleed (scinek) to zazwyczaj jest to 3mm, ale dzienniki maja biale marginesy i reklamy zazwyczaj nie wystaja poza strone. Poza tym masz reklame na 4 moduly co bedzie napewno w marginesach strony albo nawet na 1/2 strony (w zaleznosci od rozmiaru modulu reklamowego).

Link to comment
Share on other sites

Dzięki t0m3k!;) Wymiary całości (4 moduły) to 84 mm podstawa; 87,4 mm wys, tak więc nic wielkiego... Napewno będę robił w 300dpi i CMYK'u, ale poprosiłem jeszcze o dokładną specyfikację... Na wszelki wypadek;]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy