Jump to content

[tutorial] BLUEPRINTS dla opornych... (part 2)


damusTo

Recommended Posts

OK w tej czesci poświęce troche czasu by zademonstrować chętnym to czytać kilka aspektów zwiazanych z przygotowaniem się to modelowania, wiem ze sa juz tego rodzaju materiały na forum ale sporo osób zajrzało w cześc pierwszą myśle że szukając tego co znajdzie się poniżej.

Za tem zaczynamy, zapiąć pasy i ustawić fotele w pozycji startowej no i nie spozywać drinków...

 

Załużmy że nasz bluprint znaleźlismy już w jakichś z wczesniej wymienionych (part 1) sposobów. I ze z grubsza po podzieleni dość niedbałym wyglada on tak ...

 

mustangtopbb8.th.jpgmustangsideyr6.th.jpgmustangfrontwq8.th.jpgmustangbacknp1.th.jpg

 

Teraz co nalezy począć by zabrać się za w miare bezproblemowe modelowanie ?

Ano kolejno wykonać ponizsze czynności:

 

1) Uruchomić 3d studio max udeżyć w zakładkę Customize / Preferences jak na obrazku ponizej....

 

maxyk9.jpg

 

2) Natępnie klikamy Viewports / Configure Driver ...

 

viewportjs2.jpg

 

Wszystkie nasze dotychczasowe działania mają na celu zapewnienie nam mozliwie najlepszego wyswietlania Bprintów jako tekstur w Viewportach, dlatego zwiekszamy wielkośś rozdzielczości wyświetlania takowych mając nadzieję że akcelerator graficzny podoła, oczywiscie w wypadku słabszych kart przełozy sie to bezpośrednio na płynność wyświatlania obrazu szczególnie gdy wystąpi kilka widoków jednocześnie.

 

 

3) Creujemy w maxie tzw Plane lub Box'a.

 

createfw6.jpg

 

Decyzja powinna być uzależniona od tego w jaki skosób mamy skrojone Bprinty i na ile macie chec i ochote walczyć z nimi o ład i porządek, mimo to przetrenujemy 2 warianty zaczynamy od Plane:

 

3)a) Plane powinniśmy stworzyć o paramertach podyktowanych wielkością tekstury tak by zachować proporcje naszego obiektu w tym wypadku samochodu, co stanowi oczywiście pewną niedogodność, bowiem później kłopotliwym moze okazać się wielkość jednostki w stosunku do wielkosci naszej siatki powstałej w późniejszym radosnym procesie twórczym ;) co za tym idzie ostrzenie krawędzi czy zestawianie z innymi obiektami o oczywistych rozmiarach lub z gotowych pakietów, wreszcie z np późniejszą sceną. Ale pamiętajac o tym należy mieć jeszcze na uwadze pewną logikę działania w taki sposób by minimalizować obciażenie maszyny, dlatego tez proponuje by nasze plane miało tylko po 1 segmencie na każdy bok niewielka to oszczędność ale w globalnej skali ;) matrix ma znacznie mniej liczenia hehe ...

 

planepc9.jpg

 

Póki co zadajemy myszką zupełnie przypadkowe wymiary plane i przechodzimy do następnego kroku.

Sprawdzamy wielkość naszego BP przy okazji czynnosci która i tak musimy wykonać, czyli pobrania go w chrakterze tekstury, poprzez magiczne kulki :]

W tym celu upatrujemy sobie jedną z szarych kulek z całego stadka, szukając tej najsłabszej, tej która swą szaroscią, mówi nam iz naj mniej będzie się bronić a dominujący, w ich stadzie samiec, nie zaryzykuje walki w jej obronie lol, mamy ?

Ja klikam pierwszą z brzegu bo nie boję sie tego samca zdołałem go bowiem oswoić ;)...

(Teraz mała przerwa i informacja w jednym posci mozecie zamieszczać rysunków do woli pod warunkiem że jest ich nie więcej niż 8 miało sie to zmienic na 10 ale nie jestem świadom czy już się to stało, dlatego skaczemy w kolejny post, kapitanie Spok, Warp proszę 3, 2, 1...)

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 11
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

W tym celu upatrujemy sobie jedną z szarych kulek z całego stadka, szukając tej najsłabszej, tej która swą szaroscią, mówi nam iz naj mniej będzie się bronić a dominujący, w ich stadzie samiec, nie zaryzykuje walki w jej obronie lol, mamy ?

Ja klikam pierwszą z brzegu bo nie boję sie tego samca zdołałem go bowiem oswoić ;)..[/Quote]

 

Ahahaha....umarłem!!:)

Dzieki za tuta..chociaz nic nowego nei wnosi to napewno sie przyda tym którzy dopiero zaczynają!!:)

 

ZRÓBMY TEN DZIAŁ O TUTKACH!!!PLZZ!!!

Link to comment
Share on other sites

...wow to było szybkie;))

(kolejne info o forum bardzo nie mile widziane jest pisanie postów kolejno po sobie przez tego samego usera-to dosc wyjądkowa i akceptowalna sytuacja)

 

Kazda kulka pozwala nam definiować wiele właściwosci materiałowych z których nas interesuje tylko 1 mnianowicie Diffuse Color nazwijmy to sobie roboczo kolorem powierzchni i kliknijmy zdecydowanym ruchem wskazany w ściągach slot. Wskazujemy Bitmap w charakterze shadera, podajemy scieżke dostępu i wskazując plik widzimy jak na dłoni podglad wybranego obrazu i jego podstawowe dane słowem rozdzielczośc i ilość kolorów.

 

kulkizb4.th.jpgrozdzia322kasp8.th.jpg

 

Teraz jest wiele sposobów na zapamiętanie tych cennych danych, dzisiejsza młodzież posiada przeciez telefony komórkowe z aparatami, ipody, i diabli wiedza co jeszcze, ja sugeruje jednak zwyczajnie zapamietać lub zapisać na kartce, zwyczajnie ołówkiem także.

 

Teraz zmieniamy zakładkę z Create na Modyfy we właściwościach naszego plane możemy wpisać konkretne wymiary by ostatecznie nałożyc na niego naszą mapkę zachowujac jej proporcje

 

rozdzia322ka2ip2.th.jpg

 

W tym celu musimy wybrać wskaźnik kliknać na naszą plane zostanie ona obieta specyficzna ramką.

Następnie w menedzerze materiałów (skrót klawiszowy M) klikamy wskazany guzik by nałozyć materiał z wybranej kulki na nasze plane i tym samym zatwierdzic tę operację. Gotowe, super. Ponizszy rysunek pokazuje też kilka dodaykowych czynnosci nazwijmy to takich niby sztuczek jak np na zielono zmiana sposobu wyświetlania podgladu materiału który jak sie okazuje nie musi byc kulką, a w postaci wybranej przezemnie chyba łatwiej dostrzec który materiał zawiera dany rzut.

oraz nacisk który powoduje wyswietlanie wybranego slotu własciwosci materiałowej na modelu w Viewporcie

 

wkulkioh4.gif

 

 

Teraz musimy powtórzyc wszystkie te operacje tak by uzyskać analogicznie 4 plany pod wszystkie 4 widoki jakie to szczesliwie znaleźlismy w necie.

 

PRZYPOMINAM ZE W ZAKłADCE WIDOKóW MAX POSIADA KOMPLET ZORIEKTWANYCH WIDOKóW ORTODONALNYCH TAKICH JAK PRZóD TYł GóRA LEWY CZY PRAWY BOK DLATEGO TEż SUGERUJę śMIAłO Z TEGO UDOGODNIENIA SKORZYSTAć.

Zatem efekt końcowy powinien byc mniejwięcej taki, w zaleznosci od tego jak selekcjonowaliście słabosci kulek ;)

 

koniecju7.th.jpg

 

Teraz pasowało by te plany poprzesuwać tak by nasze Bprinty elegandzko sie spasowały no i zastanowić się nad zeskalowaniem całosci tak by powstająca lada moment siatka miała własciwe wymiary.

 

w tym celu niestety musimy udac sią do przegladarki internetowej (patrz part 1) i poszukac informacji na ten temat w tym wypadku pisząc w wyszukiwarce "ford mustang dimensions"

Mozemy tez jednakowoż odwołać się do fachowej literatury, sa tez tacy farciaże co to maja wymiary na Bprintach.

 

zakładam że z tym dacie już sobie samodzielnie radę i wyszukacie wymiary

 

gdyby nie to pewnie okaze sie ze ma on około 188 cali długosci 54,4 cala wysokosci i jakieś 74 cale szerokości

 

...hm jestem dla was za dobry ;), ale zeby nie było na cm

przeliczacie sami :p

 

Kolejny problem, max jest programem posługujacym się systemem jednostkowym, niby nic to ale czasem generuje komplikacje musicie upewnić się jakie macie jednostki nie pisze o tym bo to miał byc mały tutek

PS

moze nie musicie przeciczać :p ale wówczas trzeba pamiętac że 1 to na nasze 2,5 budując no koło ko szerokosci 245 ;) rozumiecie ?

ciesze się bo diabeł tkwi w proporcjach ;) i mógłby wam wylesc walec ;p

 

No dobrze ustawilismy zatem plany tak że BP ładnie paduja grupujemy ję i bedziemy sklować ale zanim to zrobimy stworzymy pomocniczy obiekt box juz wiecie gdzie go szukać i jakie ma mieć rozmiary. Wstawiamy go miedzy nasze BP i skalujemy je proporcjonalmie (patrz na kursor ponizej) w j z widoków ortodonalnych mając nadzieje że wszystko nam sie ładnie spasuje.

 

słowem wygladać powinno to tak:

 

pd322ocu4.gif

 

No dobrze po twarzach niektórych z was mających tendencje do intensywnego tentegowania widzę że rodzi sie się pytanie o jak by sie mogło wydawać alternatywną wersję z boxem. Tak otóz w swiatle rozstawiania planów i póxniejszej koniecznosci zlakowania tego do właściwych rozmiarów wydaje się sensowniej omapować od razu boxa o właściwym rozmiarze i o tym juz w nastepnej czesci poniewaź teraz pusze popracowac nieco zawodowo ;)

Napisze jeszcze w kolejnej odsłonie o metodzie szybkiej weryfikacji zgodnosci poszczególnych rzutów bo ci co juz sie tym troche parali wiedza że nie jest w tej kwestii różowo...

 

za tem dziekuje za uwagę w tym odcinku to juz wszystko do zobaczenia w następnym, pozdrawiam, może pytania jakieś ?

 

PS

Niech ktoś reanimuje Bruneq'a bo ja sie na tym nie znam a widac mam zabujcze poczucie humoru ;) albo tutka niech ktos napisze hehe :D

Link to comment
Share on other sites

noo ja to robie troszke inaczej:P

 

ale tak tez niech będzie;)

 

a wogule to wiem ( choć nie praktykuję ) że jak jest równy blueprint ( 4-widokowy ) to nie trzeba go ciąć tylko się go kopiuje i ustawia porządnie w maxie w miejsce dotychczasowych plane'ów.

 

pozdr

Link to comment
Share on other sites

 

Kolejny problem, max jest programem posługujacym się systemem jednostkowym, niby nic to ale czasem generuje komplikacje musicie upewnić się jakie macie jednostki nie pisze o tym bo to miał byc mały tutek

 

 

 

 

No dobrze ustawilismy zatem plany tak że BP ładnie paduja grupujemy ję i bedziemy sklować ale zanim to zrobimy stworzymy pomocniczy obiekt box juz wiecie gdzie go szukać i jakie ma mieć rozmiary.

 

witam..... i przechodze od razu do pytania bo troche sie zakrecilem.....

1. majac wymiary autka (L/W/H) musze je przeklepac do wymiarow plane'a ?

w max'ie Customize->Units setup zaznaczone mam Generic Units

system unit setup 1unit = 1 cal

2. patrzac na ostatnia animke nie rozumiem jak w prawym widoku widac front i back, przeciez te plane'y byly ustawiane we front i back

 

pozdrawiam Newbie Darek

Link to comment
Share on other sites

więc wymiary auta powinieneś wprowadzić w calach pytanie czy ci to leży ja wole nasze metryczne układy - dlatego sugeruję zmianę tych ustawień

.

Hehe co do 2 to zrobiłem zestawienie zbiorcze może mylace jest iz nie wyciołem nazwy portu widokowego - polecam ZIGNOROWAĆ ! ;) ten drobiazg

traktuj to jako najpierw co a później jak

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

noo ja to robie troszke inaczej:P

 

ale tak tez niech będzie;)

 

a wogule to wiem ( choć nie praktykuję ) że jak jest równy blueprint ( 4-widokowy ) to nie trzeba go ciąć tylko się go kopiuje i ustawia porządnie w maxie w miejsce dotychczasowych plane'ów.

 

pozdr

 

 

 

Nie rozumiem tego a mi to potrzebne mógłby mi to ktoś wytłumaczyć? Bo ja mam bowiem taki problem że krzywo rozcinam Bprinty i potem mam krzywo przy modelowaniu:( HELP moje gg: 3297916 help :(:(

Link to comment
Share on other sites




×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy