Jump to content

Demoscena


anJek

Recommended Posts

Witam wszystkich.

 

Zapraszam do luznej dyskusji na temat demosceny. Opisu waszych wrazen, pierwszego kontaktu ze scena. Moze ktos z was jest koderem/grafikiem/muzykiem czy swapperem w polskiej grupie? Opiszcie moze swoje ulubione demo, dajcie linka do niego etc.

 

Co mnie sklonilo do zalozenia tego watku? Zupelnie przez przypadek znalazlem dzisiaj zarabiste i bardzo popularne demo z poczatku lat 90-tych (dokladnie '93) grupy Future Crew - "Second Reality". Tu jest link do wersji wyrenderowanej (video):

. Pamietam dokladnie pierwsze momenty, kiedy szczeka spadala z predkoscia swiatla na podloge. Dzis, kiedy zobaczylem to demo po wieeeelu latch, musze powiedziec ze ciagle robi wrazenie (mimo takich dem jak Project 2501 grupy Addict) i pamietam kazdy fragment muzyki. Jako ciekawostke dodam, ze w tamtym czasie inna grupa przerobila to demo (nazywala sie "Future Screw" :D) na szybsze i z szybsza wersja muzyki, ale oczywiscie nie bylo lepsze.

 

Druga ciekawostka, ze w tamtym czasie FC wydala extra program do robienia MOD'ow i S3M'ow o nazwie "Scream tracker" - byl to totalny wypas i kompletny przodek popularnych dzis np. Fruity Loops.

 

Uff, to tyle. Mam nadzieje, ze przypomna sie wam czasy 386SX i klatkowania dem, kart Gravis Ultra Sound (czy tez Covoxow) i podlaczania kompa do "Zodiakow" ;)

 

pozdrawiam!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 27
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eh... demo scena *chlipie po cichutku* To były czasy... Mój pierwszy kontak przypada na późniejszy okres (2ga połowa lat 90tych) i pierwszy raz spotkałem się z tym w CD-Action (tak bardzo nienawidzonym przez scenowiczów :P). Mimo wszystko uważam, że naprawdę ogromna rzesza ludzi dowiedziała się o istnieniu demo sceny właśnie dzięki CDA. Poszukam te swoje ulubione demka i wrzucę do nich linki.

Osobiście najbardziej pociągała mnie zawsze muzyka (mody) a szczególnie Szwedzi w tamtym czasie rządzili. Świetny pomysł na wątek.

Link to comment
Share on other sites

ciesze sie, ze sie watek podoba.

 

Przed chwila ogladnalem demo "Das produkt" i jestem pod wrazeniem. Zarabista muzyka, grafa bardzo fajna (szczegolnie szaderek rogow nad brama na poczatku) i bardzo fajny tunel. Zwlaszcza tunel to cos, co tygrysy lubia najbardziej w demach :D Samo demo podobne w paru momentach do "Kasparov" (nie pamietam grupy) - podobnie sie kamera "trzesie". No i 1,9GB danych zrobione z 64kB - kuuuuuuul!

 

Zgadzam sie, ze Amiga rulez wtedy (mimo, ze mialem C64) i ze CDA przyczynilo sie moze nie do rozkwitu demo sceny w Polsce, ale na pewno wlasnie do popularyzacji.

 

Dawajcie linki do dem jak gdzies macie.

Link to comment
Share on other sites

Jak zobaczyłem, że to demko 64k to mało co z kanapy nie spadłem. Muzyka mnie zmiażdżyła - to jest to co kocham. No i nigdy nie pojmę jak oni to pakują :P

 

anJek: postaram się jeszcze dzisiaj coś powrzucać. Chociaż solidną porcję demek dorwę dopiero w sobotę wieczorem. Dzwoniłem do kumpla w sprawie moich starych płyt, które leżą u niego od paru lat. O dziwo wszystkie są! :D

Link to comment
Share on other sites

Nic nie pakują. Wszystkie textury i muzyka w tym demie są proceduralne.

 

zgadza sie, caly material jest tworzony na dysku w momencie odpalenia dema. Ten patent prawdopodobnie zostal pierwszy raz uzyty w grze chyba "Comanche" jeszcze pod DOS'a, gdzie podczas instalacji komp mielil dysk z 10 minut i kleil mapki ;)

 

czy ktos jest w posiadaniu jakiegos fajnego demka z efektem tunelu? to dla mnie najwiekszy smaczek (oprocz muzyki) w demach. Kiedys chcialem stworzyc takie cudo w max'ie i za 9tym razem wyszlo mi takie smieszne cudo:

nie smiejcie sie, ale puszczone i zapetlone przy fajnym techno nawet niezle IMHO wyglada :o

Link to comment
Share on other sites

no to jest fajny temat -> demo-techno party. Najlepiej wlasnie projektor na sciane, dobre naglosnienie i jazda! Wogole chyba jestem zwolennikiem dem wyrenderowanych do avi, bo niektore z exe'cow naprawde potrafia rozgrzac kompa :D

 

dzieki za linki chlopaki, mam nadzieje, ze ci, co jeszcze nie widzieli zadnego dema wciagna sie tak jak ja

 

to ja tez podam linka (niezla ilosc):

 

http://www.pouet.net/prodlist.php

 

edit:

wlasnie zauwazylem, ze na tej stronie co podal Illy sa odnosniki do tej podanej przeze mnie =)

Link to comment
Share on other sites

obecnie, w polsce demoscena mozna powiedziec prawie zanikla...

zostaly moze z 4-5 aktywnych grup w tym i ta ktora ja organizuje...

Przez rozne sytuacje zaniklo w polsce rowniez zjawisko parties, kiedys organizowano duza ilosc parties, teraz mamy jedno - i to na ktorym nie bardzo mozna pokazac dema ze wzgledu na brak konkurencji, ludzie narzekaja ale sami nie czynia nic w tym kierunku. Mamy rowniez w polsce perelki ktore trzymaja swiatowy poziom mozna rzec i sa bardzo szanowani na zachodzie...

Jezeli by patrzec, to polacy maja najwiekszy odsetek produkcji wybnitnych niz inni. m.in przez rozne problemy - jezeli juz cos polacy wydaja to na ogol jest to na bardzo wysokim poziomie, w przeciwienstwie do ludzi z zagranicy ktorzy maja znacznie wieksza produktywnosc, ale przez to nie szlifują jednej produkcji w najmniejszych nawet szczegolach. Zatem, polskie produkcje ktore trzymaja b.dobry poziom wydawane są na zagranicznych parties, gdzie ludzie poprostu mimo ze sie bawia, poswiecaja wieksza uwage w kompotach, czesto tez sa wysokie wygrane - choc to nie jest najwazniejsze, ale w jakis sposob regeneruje to proces produkcji dema(czasem jest to rok, czasem wiecej, a czasem mniej) ;) W zwiazku z czym na jedynym polskim party wydawane są produkcje, tzw speedy - robione na szybko, byle tylko by cos zrobic, dlatego na polskim party nie ma konkurencji w produkcjach kodowanych. I to trzeba by zmienic... Szkoda ze nie ma np party Abstract... I chodzi tutaj o to - ze jakosciowe prodki wydawane sa za granica choc z malym wyjatkiem - jest np demo Addict - Project 2501.

Po drugie - Jezeli chodzi o produkcje mojej grupy w ktorych rowniez uczestniczylem, nie lubie tego dawac na innych forach niezwiazanych z scena, ze wzgledu ze trudno ludziom to obiektywnie oceniac. Nie sposob ocenic jakosci kodu itp. Wiec ludzie oceniaja tylko pobieznie TAK/NIE - podoba się/nie podoba się... No i ludzie niepotrzebnie porównują dema do czystego motion design, prekalkulowanych animacji, nie rozumiejąc przy tym, że to liczone jest w real time, i nie mozna czegos dowolnie zmienic jak to jest w przypadku prekalkulowanych animacji... Rowniez, wynika to z roznych kategorii produkcji, np intra 256bajtów, 128bajtów, 4kilo itp itp itp...

 

Ogolnie rzecz biorac jest tylko pare naprawde aktywnych osob, scenowcow w polsce...

 

Odnosnie scene.pl - tam nic sie nie dzieje, niby to jest portal sceny w polsce, ale ludzie leją nawet i nie komentuja tego co tam wstawisz. Nawet dzial prods jest przestarzaly mozna powiedziec.... dlatego ja np omijam juz portale polskie dalekim lukiem w sumie od dluzszego czasu emigrujac na te bardziej wartosciowe, gdzie ludziom chociaz sie cos chce ;]

Gdzie chce sie dac np wartosciowy komentarz....

 

 

za to pouet, to co innego, scene.org itp

Pozdro

EDIT:

Odnosnie malych produkcji od 128bajtow do 64kilobajtow, w tym wyzej wspomniany the produkt(fr08)

to chodzi o to, ze modele są generowane, textury również. jak i muzyka

Przykladowo farbrausch, jak i wiekszosc grup posiada swoje syntezatory, dlatego sciezka wynikowa zajmuje naprawde niewiele, z 2-5kilo i jest jakosci mp3... Moduly sie przejadly, bo maja wiele ograniczen, w tym nie mozna spakowac ich do tak malego rozmiaru przy tej jakosci...

Uzywa sie takze pakerow, ktore potrafią zjechac koncowego exeka do znacznie mniejszych postaci jak i rowniez stosuje sie tricki w kodzie... Nie rzadko w intrach 64kilo mozemy podziwiac oswietlenie Ambient Oclussion/ spherical harmonics, kalkulowane na GPU czy tez bedace wynikiem dluzszej prekalkulacji....

JEzeli zas idzie o intra 128-256b-1kilobajt -to sprawa wyglada trudniej, tutaj trzeba by wszystko rozplanowac od samego poczatku, nie istnieja pakery ktorymi mozna to zjechac. ale uwaga ! w tych intrach mozna zrobic nawet calkiem dobrze brzmiace krotkie sciezki dzwiekowe wykorzystujace kontrolery midi.... np mozna zrobic kilka taktów pianina wpisując recznie instrukcje w assemblerze, takt po takcie. Pianino jak i drumik brzmi naprawde dobrze na midi.

I odnosnie pakerow, nie jest to zaden UPX - ten progs ssie ;]

To tak po krotca odpowiadajac na pytanie, jak to jest mozliwe (?), jak "oni" to robią.

Poprostu - czasem lata siedzenia w kompresji i nabywanie doswiadczenia by bić rekordy (!).

Nierzadko wymysla sie algorytmy, ktorymi mozna przeniesc modele z 3dsmaxa do intra 64kilo, poddac je "kompresji" i dodac detali na meshu w kodzie, przez co zajmuje to o wiele mniej....

Tak, jezeli idzie o intra 256bajtow/128/64 to ja uwazam ze ta kategoria powinna trafic do ksiegi rekordow ;] Napewno gdyby wlozyc tyle staran w to, to nie mielibysmy dzis 400gigowych dyskow twardych m.in bo wszystko objetosciowo wazylo by duzo duzo duzo mniej

no i kto chce to se cos znajdzie... fr08 to bardzo stare intro wiec nowe intra 64kilo, powoduja szczekoopad, ale to trzeba poszukac, jezeli kogos to interesuje. dzis wszyscy wszystko maja na tacy w zasadzie, dlaczego by nie wyslic sie choc troche i powertowac na pouecie ;)

Link to comment
Share on other sites

no ja w 1991 swojego pierwszego mod'a wyplułem ;)

 

mam jeszcze wszystkie mod'y jakie mi sie przez chate przewinęły - jest tego z 1CD, a wtedy muza 100kb to juz był full wypas, a najlepsze miały po 300kb, potem amiga z 1MB ChipRam, to nudne sie stawało.

 

no i ChipMusic, po spakowanoi 1kB ;)

 

http://www.slayradio.org/home.php (scena też prężnie na C64 działała - a tutaj fajne radyjko z muzą z comodoraków)

 

http://scene.org/

Link to comment
Share on other sites

w!e8 nie wiem jak w demoscenie, ale w produkcji i live performance MIDI sluzy jedynie do wysylania komunikatow i nie przesyla zadnego dzwieku muzycznego.

 

mowimy o czyms zupelnie innym ;]

choc wiem juz z czego wynika twoj post, z mojego skrotu myslowego :)

Link to comment
Share on other sites

skrot myslowy, mialem na mysli - odwolywanie sie odp instrukcjami w celu wykorzystywania general midi by wygenerowac sobie hardwarowo pewne takty np pianina i by wydobywlo sie to z glosnikow ;]

natomiast twoj post, odnioslem do tylko i wylacznie komunikacji z urzadzeniem zew, jak np korgi, czy tam chyba nawet syntezator viruss acess.

Link to comment
Share on other sites

jak mowi w!e8 demoscena to piekne zjawisko, szkoda ze umiera :( no moze nie calkiem umiera, ale malo jest ludzi ktorzy cos potrafia zrobic tylko dla satysfakcji. Powod mysle ze jest prozaiczny - brak wolnego czasu.

Mimo to, mam wrazenie ze dzis jest wiecej dem niz np. 10 lat temu, czy sie myle? byc moze to rozwoj internetu pozwolil wiekszej liczbie artystow pokazac sie ludziom latwiej i szybciej. Ciekawe, bo nie wiem, jak to jest ze zlotami, czy dzis latwiej jest zrobic kompo, bo ludzie dowiaduja sie o nim przez net?

A sama kompresja i metody pielegnacji, dopracowywania i optymalizacji kodu (i to jeszcze czesto w asemblerze!) to prawdziwa sztuka i juz sam ten fakt powinien zrywac czapki z glow firmom produkujacym software, ktorym nie chce sie/nie oplaca sie optymalizowac kod. Niechlujstwo programisty powoduje wykrywanie kolejnych bugow, luki i powolne dzialanie programow - no ale co tam, klient kupi se nowego kompa i mu bedzie dzialac...

 

troche sie zofftopicowalem ;) podaj w!e8 moze jakiegos linka, gdzie moznaby zobaczyc Twoja tworczosc, nawet jezeli nasz komentarz ograniczy sie do slow: ale zaje***** demo!, to i tak warto, nie ludziki?

Link to comment
Share on other sites

hejka

 

dzis wreszcie dorwalem sie do netu i sciagnalem music disc "firmy" Future Crew - "Chaotic mind" i moj ulubiony kawalek - Crystal Dragon - goraco polecam!!! - oto link: http://www.pouet.net/prod.php?which=6516

 

jezeli znacie jakies fajne MD-ki (najlepiej dzialajace w Windzie) to podzielcie sie, no i wogole jak macie ciekawe linki, to kamon na forum :D

 

jezeli ozywimy ten dzial, to moze niejaki w!e8 poda nam mase fajnego, undergroundowego materialu!

 

pozdrawiam

 

edit:

do uruchamiania dosowych dem/music discow i innych czasem potrzeba emulatora dos'a, oto link to b.dobrego Dos BOX'a (ponoc Sierra go uzywa do kompatybilnosci gier z XP'kiem, ciekawe...)

http://prdownloads.sourceforge.net/dosbox/DOSBox0.65-win32-installer.exe?use_mirror=heanet

 

enjoY

Link to comment
Share on other sites

Ok, polecam takie produkcje jak

 

Deities by MFX(demo, wymaga dobrego hardwaru)

ftp://ftp.untergrund.net/breakpoint/2006/PC_Demo/mfx_deit_final.zip

 

Iconoclast by ASD(demo, koder nie ma chyba sobie rownych, to wszystko tam to jest hard coding - bardzo udana produkcja, zwięzła, graficznie super... tak, może dwoch koderow na swiecie potrafi tak kodować :P)

http://www.scene.org/file.php?file=/parties/2005/assembly05/demo/iconoclast_by_andromeda_software_development.zip&fileinfo

 

Chaos theory by Conspiracy(64kilobajtowe intro z przecudnymi scenami, uwaga - wymaga dobrego hardwaru)

http://conspiracy.hu/dl.php3?prod=21

 

Final Audition by Plastic(demo, 3dmarki to przy tym imo pikuś ;])

http://plastic.fork.pl/finalAudition_by_plastic.zip

 

Tokyo by Xplsv - grupa VJ(demo, piękne i spokojne wizualizacje, raczej postawiono tu na spójność niż grafikę)

http://www.xplsv.com/prods/demos/xplsv_tokyo.zip

 

Starstruck by TBL(demo na amigę, zrywa czapki z głów, coś nieprawdpodobnego, linkuję AVI)

ftp://untergrund.net/users/hellfire/tbl-starstruck-2006.avi

 

Meet The Family by Firelight(intro 64kilo, wymaga dobrego hardwaru)

http://www.scene.org/file_dl.php?url=ftp://ftp.scene.org/pub/parties/2006/breakpoint06/in64/flt_meetthefamily_bugfixed.zip&id=

 

Narazie To tyle.

Link to comment
Share on other sites

jakiś geniusz kodowania na Amige napisał engine 3D na gołą Amigę 1200 bez akceleratora 😲 https://youtu.be/7QzU89LVMHA?t=53

warto też przeczytać całą dyskusje (od początku do końca ) na ten temat tutaj (gosc stosuje sporo sztuczek optymalizacyjnych i szuka ludzi do pomocy zeby zrobic z tego cos wiecej niż tech demo)

https://eab.abime.net/showthread.php?t=113573

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy