wieslaw_ Napisano 17 Kwiecień 2008 Napisano 17 Kwiecień 2008 Witam pierwszy raz na forum XSI. Jest całkiem prawdopodobne, że niebawem będę zmuszony przeskoczyć z Modo na XSI. Wiem, że są wśród Was osoby, które przesiadały się z LW na XSI więc to prawie to samo. Czy możecie się ze mną podzielić wrażeniami z takiego doświadczenia? Co Was denerwowało, czy jest to w miarę łatwe, na jakie pułapki natrafialiście... Jeśli jest to oczywiście możliwe. Będę zobowiązany. Pozdrawiam, Wiesław
Nezumi Napisano 17 Kwiecień 2008 Napisano 17 Kwiecień 2008 Powiem tak - digitaltutors.com wiele mi pomoglo - moze efekty ich tutoriali nie powalaja ale sa swietne jesli chodzi o pokazanie samej mechaniki pracy w XSI i maja pokazna kolekcje tychze. Ja sie nie przesiadalem - ja zaczalem od XSI, w perspektywie rozmyslam nad Maya ale w glebi duszy mam nadzieje na XSI7 z Moondustem i konkretnie zintegrowanymi renderami. Osobiscie z rzeczy HIPER wygodnych w XSI wymienilbym modeling. Rownie wygodnie i sprawnie modeluje mi sie chyba tylko w Silo. Nastepna swietna rzecz to FX Tree - zintegrowany "compositor" (wybacz, nie znam polskiego fachowego odpowiednika a nie bede uskutecznial slowotworstwa ;) w ktorym bez opuszczania XSI mozesz po renderze zlozyc w calosc poszczegolne przejscia, dodac efekty typu DOF itd. Swietna sprawa. Oczywiscie zintegrowany Syflex rowniez na duzy plus. Co mnie wkurza? Archaiczny juz nieco system czasteczek, brak rozwiazan typu symulacja miesni (tylko jakies wiekowe pluginy o ktorych juz chyba sam tworca nie pamieta), wieczne czekanie na pluginy (dziwnym trafem zawsze czytam "wkrotce rowniez XSI" i... czekam) ktore raczej sie nie pojawiaja poza kilkoma sredniej klasy renderami... XSI ma cos w sobie - to kawalek solidnego softu przy na prawde korzystnej cenie. Warto sprobowac, przysiasc i zamemu zobaczyc. W koncu to Ty musisz zadecydowac co ci odpowiada - ja jestem pelen podziwu dla efektow osiaganych na maxie na przyklad, ale samego softu nie trawie, choc masa ludzi czuje sie w nim jak ryba w wodzie. Mam nadzieje ze nie zagmatwalem za bardzo ;)
SYmek Napisano 17 Kwiecień 2008 Napisano 17 Kwiecień 2008 ... ktore raczej sie nie pojawiaja poza kilkoma sredniej klasy renderami... !?!? - wiesz dlaczego dla XSI nie pojawiaja sie inne rendery? Bo nie maja tam czego szukac. Implementacja mental raya pozostawia wszystkie ray tracery w tyle. Ktos kto pracuje na XSI nie kupi po prostu innego ray tracera, bo nie ma po co, tym bardziej od czasu wydania plugina na 3delighta...
wieslaw_ Napisano 18 Kwiecień 2008 Autor Napisano 18 Kwiecień 2008 Dzięki Nezumi, właśnie o coś takiego mi chodziło. Tak na marginesie to ja nie chcę się przesiadać ale będę musiał, może inaczej ktoś mi ostatnio powiedział, że "nawet papier toaletowy wie, że musi się rozwijać". Wiedziałem, że niebawem będę zmuszony do zainteresowania się innym softem ale myślałem prawdę mówiąc tak jak Ty o Mayi. Nie chcę tu wywoływać następnej wojny, "który to soft jest lepszy...", wiele dobrego słyszałem o XSI (coś o rozbudowanym Render Tree i nieliniowej historii, sorki jeśli coś pokręciłem) ale chyba Maya stała się standardem w wielu studiach, po prostu rynek... Jeszcze raz dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam, Wiesław
mrys Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 Zależy do czego chcesz programu używać. Maya jest świetna, ale w modelowaniu poligonowym i subsurfie to dla mnie całkowita porażka. Za tu w NURBS nie ma sobie równych (poza Rhino ofkoz). Co do rendererów zewnętrznych, to w XSI jest cienko, ale MR naprawde daje radę w praktycznie każdej sytuacji. Ostatnio zresztą trochę się w tej kwestii poprawiło. A digitaltutors również polecam - proste i skuteczne tutoriale.
streaker Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 Archaiczny juz nieco system czasteczek Potwierdzam, czekam na xsi7 brak rozwiazan typu symulacja miesni Potwiedzam, nie interesuje mnie to, ale licze na xsi7 ;) FX Tree - zintegrowany "compositor" (wybacz, nie znam polskiego fachowego odpowiednika a nie bede uskutecznial slowotworstwa ;) w ktorym bez opuszczania XSI mozesz po renderze zlozyc w calosc poszczegolne przejscia, dodac efekty typu DOF itd.Szkoda tylko, że w fnd nie ma... wieczne czekanie na pluginy Ha, bo do xsi nie potrzeba mnóstwa pluginów :) w tej chwili spojrzałem do plugin managera i mam 4 plugi: Enhance XSI (zestaw proceduralnych map), exporter do indigo, importer/eksporter point cache i rctools (z którego podobno większość narzędzi już jest wbudowana, ale mi się go wygodnie używa) Ogólnie: duże oczekiwania względem xsi7 :) !?!? - wiesz dlaczego dla XSI nie pojawiaja sie inne rendery? Bo nie maja tam czego szukac. Implementacja mental raya pozostawia wszystkie ray tracery w tyle. Ktos kto pracuje na XSI nie kupi po prostu innego ray tracera, bo nie ma po co, tym bardziej od czasu wydania plugina na 3delighta... Ja wiem - bo wcześniej było fatalne api, a w wersji 6 się to zmieniło, cebas już robił nabór na beta testerów dla finalRendera, vray też się rusza - czy im się uda - nie wiem, ale jakby nie spodziewali się zysków, to nie implementowali by tych silników.
Nezumi Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 SYmek - Zgodze sie co do jakosci mentala - bez watpienia to znakomity renderer z tym ze przydaloby mi sie cos... szybszego po prostu. Nie zawsze potrzebuje super hiper jakosci, pomine tez fakt ze MR to ogrom opcji ktorych - przyznaje bez wstydu - nie mam jakos w malym palcu.. Na Maye wciaz oplaca sie robic renderery pomimo ze ma mentala (jesli sie nie myle nowszego niz ten w XSI z reszta), ze ma... w cholere wszystkiego tak na prawde. Z reszta mowilem nie tylko o rendererach - pluginy do integracji VUE na przyklad byly gotowe dla wszystkich chyba popularnych aplikacji a XSI bylo wciaz "niebawem" (i nie dam glowy czy wciaz nie jest...)... @Streaker Moze i nie potrzeba wielu ale nie mam tych co potrzebuje :D Niech juz cos puszcza pary z geby co bedzie w 7 bo moze nie tracilbym czasu i przeskoczyl na Maye... Wczoraj ukazalo sie nowe demko Rendition Holomatixa (tak tak, wiem ze nie da to takich efektow jak porzadny render w MR, ale jest diabelnie szybkie a przy tym wcale nie takie zle i wiele razy by mi wystarczylo) ale sytuacja znow sie powtarza - na Maye juz jest a na XSI "ma byc"...
mrys Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 SYmek - Zgodze sie co do jakosci mentala - bez watpienia to znakomity renderer z tym ze przydaloby mi sie cos... szybszego po prostu. Jest Modo - renderer ma znakomity i bardzo szybki. No i narzędzia modelarskie daleko lepsze niż Maya. Mnie do XSI przekonuje bardzo dobry moim zdaniem workflow jeżeli chodzi o modelowanie, a to jakieś 75% czasu mojej pracy. Próbowałem Mayi i pod tym względem jest dla mnie okropna, niewygodna i daje w rezultacie skopaną siatkę. No, chyba że chodzi o NURBS. A co do rendererów, to MR aż tak wolny znowu nie jest. No i dla tych, co się do Blendera przyzwyczaić nie mogą: można, można. A jak sie bliżej pozna zalety 3d cursora, to żaden soft już potem aż tak nie smakuje :) Dziwię się, że nikt do tej pory tego pomysłu nie "podwędził".
Nezumi Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 mrys - skoro juz o tym - rozmyslalem nad polaczeniem XSI i pozniej renderu z Modo ale jesli mam byc szczery to nie wiem jak to rozwiazac, jak wyglada sprawa z materialami i swiatlami, jak wyeksportowac animacje z XSI zeby ja wyrenderowac w Modo... chodza sluchy ze sie da, ale ... powiem tak - bede wdzieczny za wszelkie wskazowki w materii "praca w XSI a render w Modo".
SYmek Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 Jest Modo - renderer ma znakomity i bardzo szybki. No i narzędzia modelarskie daleko lepsze niż Maya. Sorry, ale chyba mowimy o czyms innym. Modo ma byc moze swietny renderer do grafiki, ale prawda jest taka, ze do stilli, to dzisiaj nawet opensourcowe aplikacje wystarcza... chocby Sunflow. Natomiast sprobuj wypluc z Modo wolumetryke, cienia na wlosach, albo animacje z poprawnym motion blurem czy DOFem. Powodzenia! Jak sie umie uzywac mentala, dziala tak samo szybko, jak kazdy inny ray tracer. A do tego potrafi pewnie 10x wiecej rzeczy. Nie ma tu czego porównywac. Prawda jest taka, ze te zabawki rzadza w banalnych scenach, sprobuj zrobic cos trudnego, a Twoj renderer rozklozy sie na ziemie. Przewala Ci RAM, nie potrafi przefiltrowac AA, dadasz jedna opcje a czas skacze Ci z minuty do 12 godzin. Jesli komus tp wystarcza to spoko, ale warto wiedziec, ze kiedy inwestujesz w XSI i mentala, to masz narzedzie, na ktorym mozesz polegac, i ktore nie zrobi ci kuku, wieczor przed deadlinem - jesli oczywiscie umiesz go uzywac ;)
mrys Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 Sorry, ale chyba mowimy o czyms innym. Modo ma byc moze swietny renderer do grafiki, ale prawda jest taka, ze do stilli, to dzisiaj nawet opensourcowe aplikacje wystarcza... chocby Sunflow. Natomiast sprobuj wypluc z Modo wolumetryke, cienia na wlosach, albo animacje z poprawnym motion blurem czy DOFem. Powodzenia! Jak sie umie uzywac mentala, dziala tak samo szybko, jak kazdy inny ray tracer. A do tego potrafi pewnie 10x wiecej rzeczy. Nie ma tu czego porównywac. Bo Modo nie jest stworzony ani do tworzenia ani tym bardziej do renderowania animacji. To modeler z świetnym edytorem UV, edytorem materiałów i doskonałym rendererem do obrazów statycznych. Nie używałem go zbyt intensywnie, toteż nie znam jego wszystkich możliwości, ale znam ludzi, którzy pewnie i wolumetrykę i cienie na włosach spokojnie na nim uzyskają. Też wole Mentala, bo jego możliwości są większe no i jest to pewien standard, ale jeżeli chodzi o rozsądne proporcje pomiędzy szybkością i jakością (statycznego) renderingu to Modo wygrywa. Szybkość MR nie zależy jedynie od tego, czy się go umie używać czy nie, ale także od jego architektury, sposobu implementacji itp. Opensourcowe renderery są coraz lepsze, ale bywają czasem dość kapryśne i mają ograniczone możliwości ustawiania materiałów (wyjątkiem jest może Kerkythea, ale też praca z tym rendererem nie jest zbyt komfortowa). Natomiast nie bardzo widzę sens w łączeniu XSI z renderingiem w Modo - eksport materiałów w 100% z shaderami itd. jest najprawdopodobniej niemożliwy. Szybciej byłoby wymodelować i ustawić scenę i materiały od razu w Modo. No a o animacji (czyli export klatki za klatką i jej rendering) przy bardzo ograniczonych pod tym względem możliwościach tego renderera też raczej bym nie myślał.
Nezumi Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 @SYmek - pewnie jest sporo racji w tym "jak sie umie go uzywac"... Kiedy zaczalem sie nim bawic poustawialem wszystko tak "ladnie" ze mi renderowalo 3 sekundowy przelot kamerki w relatywnie prostej scenie ponad...16 godzin. Pozniej pomalu zszedlem do... godziny (jakosc byla wystarczajaca na to czego potrzebowalem). ale juz z tym ze jest "rownie szybki jak inne renderery" to przesadzasz zdziebku. Albo inaczej - blagam, podaj mi takie jego ustawienia zeby rendrowal rownie szybko i z taka jakoscia jak rendition holomatix'a, fprime pod LW czy ten renderer z Modo... Jeszcze w temacie niejednokrotnego olewania XSI - kolejny przyklad tym razem z rendererem Indigo. Wchodze na stronke Indigo, do tutoriali a tam co widze? Max, Blender, Cinema, Maya - oooo, a XSI? Znowu wielkie nic, nawet w swiecie free... :(
mrys Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 Jeszcze w temacie niejednokrotnego olewania XSI - kolejny przyklad tym razem z rendererem Indigo. Wchodze na stronke Indigo, do tutoriali a tam co widze? Max, Blender, Cinema, Maya - oooo, a XSI? Znowu wielkie nic, nawet w swiecie free... :( Przecież już jest. http://www.indigorenderer.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=53 I działa. Edit. Uppps. właśnie zauważyłem , że chodziło ci o tutoriale.
Nezumi Napisano 18 Kwiecień 2008 Napisano 18 Kwiecień 2008 Ta, renderer jest, tylko olali tutoriale. Takie niby nic, ale "umila" mi korzystanie z XSI. Daje taki posmak undergroundu :D Chyba jeszcze tylko brakuje mi odpalnia XSI na linuksie, zeby w pelni poczuc sie WYJATKOWO ;) Dlatego wlasnie czekam na ten siggraph z nadzieja na XSI7 z Moondustem, ktory przekonalby szeroko pojete masy do tego softu, zebym nie czul sie juz jak ktos drugiej kategorii ;) Bo slyszec ze XSI to swietny program to jedno a potem napotykac takie "umilacze" to zupelnie cos innego...
wieslaw_ Napisano 21 Kwiecień 2008 Autor Napisano 21 Kwiecień 2008 yhmm, yhmm... jak mogę się wtrącić? Używam aktualnie Modo na co dzień i jeśli chodzi o możliwości viewportu oraz samo modelowanie to nie ma lepszego softu, wierzcie mi. Natomiast w tym sławnym rendererze Modo niema volumetryki a w samym sofcie nie ma zaimplementowanych włosów czy futra... (!) więc nie ma się o co sprzeczać. Pytanie jeszcze advocem, czy XSI pokazuje w viewporcie w realtime bumpmapy i normalmapy, czy ma coś co w modo nazywa się edge slice (cięcie wzdłóż edgów z interaktywną edycją), czy ma edge slide, czy łatwo jest przypisać swoje skróty klawiszowe... Jak mi się coś jeszcze przypomni to będę pytał :)
Gość e=mc^2 Napisano 21 Kwiecień 2008 Napisano 21 Kwiecień 2008 co do viewportow to xsi ma normal i bymp mapy w realtime ale nigdy tego nie uzywalem, co do reszty to oczywiscie, ze ma, toc to sa podstawowe rzeczy ;), ma edge slice, edge slide, i latwo przypisuje sie skroty, nawet bardzo latwo i jeszcze mase innych fajnych rzeczy xsi ma;)
floo Napisano 21 Kwiecień 2008 Napisano 21 Kwiecień 2008 mrys wiesz coś na temat animacji w XSI??? testowałeś??? modelujesz w XSI czy Blenderze??? cosik więcej na ten temat... jakieś małe porównanie??? warto kupić??? co cię przekonało do XSI??? pozdro!
mrys Napisano 22 Kwiecień 2008 Napisano 22 Kwiecień 2008 mrys wiesz coś na temat animacji w XSI??? testowałeś??? modelujesz w XSI czy Blenderze??? cosik więcej na ten temat... jakieś małe porównanie??? warto kupić??? co cię przekonało do XSI??? pozdro! Nie mogę powiedzieć, że znam się dobrze na animacji, ale sądząc z opinii i efektów pracy innych (np. twórców Ratatuja i kilkudziesięciu innych filmów :) ) XSI jest w tym bardzo mocny. W każdym razie o ile w Blenderze jakoś mnie animowanie odrzucało, o tyle w XSI jest to bardzo dobrze przemyślany system. Obok Mayi to numero uno pod tym względem. XSI ciągle się uczę, więc terminowe prace (modele na zamówienie) wykonuję nadal w Blenderze. Inna sprawa ma się w przypadku zamówień, których efektem ma być wyrenderowany obraz. Tu sprawdza sie bardziej workflow, polegający na wykorzystaniu do wszystkiego - modelowania, teksturowania, oświetlania i ustawiania sceny - jednego programu. Z całym szacunkiem dla Blendera jego renderery - internal i Yafray - są bardzo przeciętne i bywają niestabilne, więc jestem skazany na kilkunastokrotny export-import, a to zabiera czas. XSI jest więc dla mnie rozwiązaniem idealnym. Co do sposobu pracy, to Blender zostawia trwałe przyzwyczajenia, których trudno się pozbyć. W XSI większość rzeczy robi się inaczej - jedne bardziej wprost inne "naokoło" i trzeba się do tego przyzwyczaić. Co te programy łączy, to intensywne wykorzystanie skrótów klawiaturowych - w zasadzie zaawansowana obsługa XSI tego po prostu wymaga. Lepszy i elestyczniejszy w XSI jest subsurf a ilość narzędzi do modelowania jest olbrzymia. Edytor materiałów oparty na nodach jest o wiele potężniejszy niż w Blenderze, edytor UV bardzo dobry, chociaż tu typowałbym remis. Tak na marginesie jest fajny plugin do XSI (także do Maxa i Mayi) - Roadkill - który służy do unwrappingu, a jego jądro jest oparte na algorytmach zastosowanych w Blenderze. No jest w XSI i MentalRay. Moim zdaniem jeden z najlepszych rendererów na rynku. Co mnie przekonało? Z jednej strony możliwości a z drugiej cena. używam wersji Foundation, która z naddatkiem wystarcza do tego, co robię i do moich projektów pobocznych. 450euro to niewielka suma za tak znakomity pakiet. Myślałem o Modo, ale zdecydowała większa wszechstronność XSI (animacja np). W tej chwili prowadzę dwa duże projekty w XSI i traktuję je jako poligon doświadczalny i szkołę pracy w tym programie. Póki co jestem zadowolony. Warto :)
wieslaw_ Napisano 22 Kwiecień 2008 Autor Napisano 22 Kwiecień 2008 Sorry za głupie pytanie ale jak już mówiłem nie znam softu :( A takie rzeczy nie wszędzie są podstawami, wiem bo przesiadałem się z LW jeśli wiesz o co mi chodzi... :)
streaker Napisano 22 Kwiecień 2008 Napisano 22 Kwiecień 2008 edytor UV bardzo dobry, chociaż tu typowałbym remis. Tu się nie zgodzę, dopiero doposażony w roadkilla dorównuje blenderowi. Algorytm LSCM kopie w tyłek :) O tyle wygodnie jest, że mamy skrypt, który przeniesie model do rk, a po skończonej robocie zaimportuje go spowrotem. Wogóle to edytor uv to jakby inni ludzie pisali - cały interfejs textowy, ilość ikonek ograniczona do minimum, a odpalamy uv editora to mamy zmasowany atak małych ikonek, które nie wiadomo do czego służą :P
mrys Napisano 22 Kwiecień 2008 Napisano 22 Kwiecień 2008 Algorytm LSCM kopie w tyłek :) Tu sie zgodzę i nie zgodzę. LSCM jest niezastąpiony w bardzo wielu przypadkach. W takiej samej ilości przypadków jest niezbędne proste mapowanie cylindryczne. W Blenderze praktycznie ono nie istnieje. To znaczy jest coś, co się nazywa Cylindrical from view. Daje różne efekty, oprócz tego, o jaki nam chodzi. Stąd moim zdaniem jest remis, aczkolwiek Roadkil jest znakomitym dodatkiem i bardzo wzbogaca XSI.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się