canario Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Witam serdecznie! Mam pytanie w jakim stopniu mozliwe jest przygotowanie sie do zawodu grafika domowymi sposobami,oraz jakie programy trzeba opanowac, ewentualnie na jakie kursy sie udac zeby moc pracowac w zawodzie grafika komputerowego?Dodam ze osoba od dluzszego czasu malowala,rysowala wiec warsztat na kartce i poczucie estetyki jest u niej na dosc wysokim poziomie.Jednak niewiele miala do czynienia z programami graficznymi poza dobrze opanowanym photoshopem. Czy istnieje szansa wybicia sie na rynku grafiki bez ukonczonej szkoly wyzszej? Dziekuje
mirach Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Chyba wiekszosc osob na tym forum pracujacych jako graficy nie maja szkoly wyzszej z kierunku "grafik komputerowy" A co do programow, to bardzo zalezy co ta osoba chce robic.
siwy Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 zależy jakim grafikiem. bo "grafik komputerowy" ma wiele znaczeń. czy chcesz składać pieczątki w corelu czy być artystą i malować obrazy korzystając z programów graficznych jako narzędzia.
Lis Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Wiesz. Jeśli szkoła wyższa to ASP albo inna na wysokim poziomie. Na pewno w znalezieniu pracy nie pomogą ci jakieś mikro szkółki z wysokim czesnym które zaraz po utworzeniu wojska zawodowego padną na pysk. Czy istnieje szansa wybicia się na rynku grafiki bez ukończonej szkoly wyższej? sądzę że oko 80% rynku graficznego w Polsce na tym jedzie. Wyznacznikiem twoich umiejętności Nie jest Szkółka lecz Portfolio.
hcpiter Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 dokladnie jak mowi siwy, grafik komputerowy mozna rozumiec na wiele sposobow. Ale ogolnie jest tak ze szkola sux :D (jak narazie :) ) Nikt o papier pytac nie bedzie tylko o portfolio raczej :)
canario Napisano 9 Lipiec 2008 Autor Napisano 9 Lipiec 2008 nie sa to jeszcze sprecyzowane plany,narazie szukam punktu zaczepienia.Interesuje mnie caloksztalt wymogow zarowno do pracy w przygotowywaniu skladu drukow i wydawnictw ( DTP ) lub tez praca przy tworzeniu prezentacji czy grafiki na strony http://www.Wiem ze opisywany przezemnie problem nie jest przejrzyscie wyjasniony jednak chcialbym sie dowiedziec jakie drogi moge wybrac ( w grafice ) i jakie umiejetnoscie beda mi potrzebne do realizacji tego celu.
mirach Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Pierw sie zdecyduj co chcesz robic, wtedy mozna powiedziec co ci bedzie potrzebne. DTP od www rozni sie i to sporo. Niby tu dezajn i tu dezajn, ale zupelnie rozne wymagania ma ten dezajn spelniac.
canario Napisano 9 Lipiec 2008 Autor Napisano 9 Lipiec 2008 z moich obserwacji wynika ze grafika DTP jest mniej kreatywna i mniej tworcza (moge sie mylic )chociaz latwiej o znalezienie dobrze platnej pracy wlasnie przy DTP.Z kolei praca polegajaca na tworzeniu prezentacji,czy kreowaniu grafiki ozdobnej jest dla mnie bardziej zacheca ale ciezej z praca. (?) -jestem w bledzie?
chudy Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 hmmm no dobra ja się troche pogubiłem. z wcześniejszych twoich postów wynika, że chcesz zajmować się ogólnie rozumianą grafiką...z ostatniego wynikałoby, że interesuje cię wzornictwo...no chyba, że źle rozumiem grafikę ozdobną...
mirach Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 kolei praca polegajaca na tworzeniu prezentacji,czy kreowaniu grafiki ozdobnej mozesz podac przyklady? Bo jak dla mnie "prezentacja" i "grafika ozdoba" to troche puste slowa. Prezentacje to rownie dobrze w power poincie ludzie robia :)
Gość User190 Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Mimo wszystko jeśli chodzi o grafika to ASP świetnie przygotowuje mentalnie. Trzeba mieć naprawdę spory talent i włożyć w to mnóstwo pracy, żeby wyrobić sobie wyczucie proporcji, koloru i umieć to stosować w zależności od projektu. Tak, owszem - większość z nas nie jest po szkołach artystycznych, ale ja osobiście zazdroszczę ludziom po ASP. Ta uczelnia bardzo krzywdzi, wypuszczając klony, które robią wszystko na jedną modłę, ale trzeba przyznać, że wpaja dość mocno rewelacyjne podstawy, dzięki którym wybitne jednostki mogą się rozwijać. Widziałem mnóstwo webdesignerów, którzy mieli świetne portfolio, opierające się w większości na "zgapach" innych stron. Fajnie mieć się czym pochwalić, dobrze zapożyczać motywy, ale najlepiej chyba wymyślać coś samemu, prawda? Studia graficzne uczą przede wszystkim samodzielności i poszerzają horyzonty, dlatego myślę, że warto.
3grosze Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 eee nie trza mieć wykształcenia, choć jak ktoś wcześniej napisał, jakieś konkretne z jakiegoś asp na pewno będzie in plus - i to wydaje mi się, że bardziej dla Ciebie niż dla pracodawcy portofolio i umiejętności to podstawa branża jest w większości prywatna, więc trzeba być matołem, żeby odrzucić kolesia z dobrym portfolio i umiejętnościami, a wziąć jakiegoś leszcza z jakiegoś studium graficznego - jak to ktoś wcześniej znowu napisał - chroniącego głównie przed wojskiem i tym samym skazywać się na porażkę na rynku i brak wyjazdów na hawaje ;-) nie mówię, na pewno się coś tam człowiek nauczy w takiej szkole, ale moim zdaniem, żeby być dobrym i tak trzeba haratać swoje rzeczy w domu sam fotoszop wystarczy na pewno w wielu firmach, a wiadomo, że jak już wylądujesz w jednej z nich to pewnie jakiś inny soft liźniesz ps. pracodawcy też lubią patrzeć na doświadczenie - pewnie chodzi o te wszystkie działania pod presją czasu i inne ćmoje - no ale nie odrazu rzym zbudowano ;-) pozdrawiam i bez krępacji atakuj firmy ;-)
canario Napisano 9 Lipiec 2008 Autor Napisano 9 Lipiec 2008 faktycznie zrobilo sie chaotycznie,przepraszam za zamieszanie.Chcialem sie dowiedziec bardzo ogolnych rzeczy czyli: -jakie sa dziedziny w zawodzie grafika komputerowego.Czym sie zajmuja graficy w poszczegolnych dziedzinach,jakich programow uzywaja oraz czy jest to oplacalnym zajeciem. -w jakim kierunku powinienem lub moglbym sie rozwijac majac dobrze opanowany "warsztat na kartce"
hcpiter Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 dlaczego pytasz o oplacalne zajecie ? Grafika taka nie jest ;) Dziwi mnie wybieranie zawodu przez pryzmat pieniedzy i zarobkow Jak zaczniesz na samym poczatku myslec o kasie to tylko sie zniechecisz :] A co do grafiki to jest 2d i 3d ;) one pozniej sie dziela na jeszcze inne np w 3d animacja, modelowanie, game art (w nim jeszcze sie dziela) podobnie jak w wizualizajach i arch. Takie wazniejsze z 3d podzialy a co do softu to jak kto lubi :)
canario Napisano 9 Lipiec 2008 Autor Napisano 9 Lipiec 2008 3grosze :) Dzieki za podniesienie na duchu.Jesli faktycznie jest tak jak piszesz i dobra znajomosc photoshopa wystarczy,to na poczatek moze i warto sprobowac swoich sil w jakiejs malo znanej norze.Ku rozwojiwi.
canario Napisano 9 Lipiec 2008 Autor Napisano 9 Lipiec 2008 hcpiter pytam tak z czystej ciekawosci chociaz wiem ze nie wymierne sa zarobki.A grafike wybieram dlatego ze zawsze mnie ciagnelo do tego.Obecnie stoje przed wyborem przeszlego zawodu wiec rozwazam wiele mozliwosci z naciskiem na wykorzystanie jakiegos tam swojego plastycznego talentu.
arcade Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Ze znajomych grafikow malo kto ukonczyl studia, wiekszosc to po maturze i z przerwanymi jakimis studiami zaocznymi... W tym zawodzie naprawde malo kto patrzy na wyksztalcenie, wiec luzik blusik. Ja zrobilem magistra z historii sztuki, ale ani razu mi sie to jeszcze nie przydalo ani pewnie nie przyda. No ale i tak zrobilem - tak dla siebie.
chudy Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 No i dalej nie wiadomo czym chcesz się zajmować... No ale to mnie ważne. Spokojnie możesz spróbować każdej dziedziny i 2d i 3d. Na pewno nie zaszkodzi. Znajomość 2d przydaje się w 3d i odwrotnie. Stracić nie stracisz. No i całkowicie się z hcpiterem zgadzam. Nie możesz do tego podchodzić w taki sposób, że zajmiesz się tą dziedziną, która jest lepiej opłacana i męczył się całe życie w czymś czego tak naprawde nie chcesz robić. Tak jak pisałem wcześniej spróbuj w miare możliwości i 2d i 3d. Spróbuj różnych programów. Na pewno coś znajdziesz. Tak troche jeszcze z własnego doświadczenia. Kiedy zainteresowałem się grafiką na początku myślałem o GameArcie. Po kilku mniej lub bardziej udanych próbach uznałem, że to nie dla mnie. Przerzuciłem się na modeling (samochody, telefony, itd.). To już było bliższe temu co chciałem robić. A skończyłem robiąc wizualizacje, dziedzine, którą paradoksalnie na początku przekreśliłem ze względu na to, że moja rodzina ma za dużo wspólnego z branżą budowlaną i architektoniczną :P Nawet najprostsze projektowanie wnętrz pod wizualizacje sprawia mi ciągle przyjemność mimo, że czasami przed komputerem siedze po kilkanaście godzin pozdr. ale się rozpisałem :P
canario Napisano 9 Lipiec 2008 Autor Napisano 9 Lipiec 2008 faktycznie jest tak ze chcialbym wszystkiego sprobowac zeby zdecydowac sie na to co mi najlepiej wychodzi i najbardziej odpowiada(zarowno 2d jak i 3d).zapewne czeka mnie duzo pracy i nieprzespanych nocy w szlifowaniu tego co w przyszlosci osiagne... -od czego powinienem zaczac na poczatek (majac opanowanego photoshopa) a czego unikac i nie tracic na to czasu?
chudy Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 heh kurcze no photoshop to narzędzie. To, że masz opanowanego photoshopa tak naprawde nic nie znaczy. No nie wiem. Jeżeli chcesz zacząć od 2d to może jakieś podstawy webdesignu, typografii. Kurcze no to już chyba musisz sam wymyśleć. mogę Ci napisać czego powinieneś unikać: GŁUPICH NIEPRZEMYŚLANYCH PYTAŃ ;]
mirach Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Nom, zadajesz bardzo ogolne pytania. Sam sie zastanow: chcesz robic w przyszlosci animacje 3d? tak - ucz sie tego nie - nie ucz sie tego. I tak jak chudy pisze, "opanowany photoshop" nic nie znaczy. Jedni robia concept art w PSie, inny dezajnuja strony www.
Gość User190 Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Jeżeli chcesz zacząć od 2d to może jakieś podstawy webdesignu, typografii. A gdzie podstawy najlepiej załapać?? No, to nie boli - na studiach artystycznych.
mirach Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Mati, ciezko sie nie zgodzic z toba ze pozadnego ASP nic chyba nie zastapi. Sam zaluje ze tam nie polazlem, ale z moimi skillami w czasie kiedy sie wybieralo studia to szans nie mialem :)
chudy Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 A gdzie podstawy najlepiej załapać?? No, to nie boli - na studiach artystycznych. Nie nie. Mati ja się z tobą całkowicie zgadzam, że ASP bardzo dużo daje, obojętnie czym jako grafik później się zajmujesz. Tu nawet nie ma dyskusji. Chodziło mi bardziej o to czym się zając w 2d, jakąś konkretną dziedziną. Pozdr.
aspenboy Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Jedni robia concept art w PSie, inny dezajnuja strony www. A jeszcze inni robią concept art i ilustracje w technikach tradycyjnych ;)
mirach Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 aspen: chodzilo mi o to ze w PSie da sie robic duzo rzeczy, i stwierdzenie "znajomosc PSa" to co najwyzej moze oznaczac ze umiesz sie poruszac w jego interface, dalej juz ida konkretne techniki.
Levus Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Wyższe wykształcenie może być brane pod uwagę przy okazji możliwości awansu na wyższe stanowiska. Ale niekoniecznie musi to być wykształcenie plastyczne, leadowi działu lub projekt menedżerowi na pewno na plus wyjdzie zarządzanie i pokrewne. Przy artystycznym kierownictwie projektu wyższe plastyczne na pewno się przydaje, ze względu na umięjętności "artystycznego spojrzenia" na całokształt projektu. No ale wszyscy wyżej mają rację, nie szkoła lecz portfolio się teraz liczy. Jak pokażesz co potrafisz, możesz i podstawowe wykształcenie mieć. Druga sprawa to wiedza ogólna i obycie z ludźmi. Posiadanie wyższego wykształcenia może sugerować potencjalnemu pracodawcy że "kandydat na" posiadą jakąś więdzę ogólną, lub w danym kierunku, potrafi się dobrze komunikować itp pierdoły. W przypadku gdy pracodawca ma kilku kandydatów o zbliżonych umiejętnościach, posiadanie tytułu ze szkoły wyższej może przemawiać za wybraniem Ciebie bo zawsze jest to dodatkowy plus. W większości ogłoszeń (z reguły zagranicznych) widnieje adnotacja, że: -wykształcenie kierunkowe jako plus pozdrawiam!
Reanimator Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 Pracuje w branzy game dev jako animator i moge powiedziec jedno: gowno ludzi obchodzi co skonczyles, poki robisz dobrze swoja robote. Jedynie przy ustalaniu urlopu bedziesz mial te kilka dni mniej, niz koledzy z dyplomem uczelni ;) Takze rozpisywanie sie o zbawiennych wlasciwosciach ASP i innych pierdow jest zbedne. Mati, ciezko sie nie zgodzic z toba ze pozadnego ASP nic chyba nie zastapi Zastapi, zastapi. Sa szkoly prywatne, w ktorych dorabiaja sobie wykladowcy z ASP ;P
arcade Napisano 9 Lipiec 2008 Napisano 9 Lipiec 2008 -od czego powinienem zaczac na poczatek (majac opanowanego photoshopa) a czego unikac i nie tracic na to czasu? od tego do czego ci aktualnie najbliżej... pomyśl co chciałbyś zrobić i zacznij to robić... Ja robiłem dużo rzeczy zanim wymyśliłem co mi najbardziej odpowiada - od designu, fotomontażu, webdesignu, 3d highpoly, doszedłem wreszcie do game artu i dopiero w tym się znalazłem i zaczełem naprawde mocno pracować - wcześniej to taka zabawa była... Ty też jak zaczniesz robić to zobaczysz że coś ciebie pociąga bardziej, coś mniej, a do czegoś innego to już zupełnie się nie nadajesz ;) I w końcu wybierzesz to co będzie ci odpowiadało. Reanimator - no to tak jak z profesorami z UW, SGH itp dorabiających w prywatnych uczelniach - niby uczelnie się tym chwalą że mają git kadre, ale jednak daleko 'wyższym szkołom lansu i bansu' do poziomu uczelni państwowych, niestety. Ja tam o dobrej prywatnej szkole plastycznej nie słyszałem, ale jak coś daj cynk - chętnie bym się dokształcił jeszcze kiedyś :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się