Skocz do zawartości

potrzebuję korepetycji z mental reya


wielkibrat00

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 32
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

oto co na razie uzyskałem, użyłem tylko jednego omni troszkę poza kinkiet, myślę że na początek lepiej się uczyć na jednej żarówce. Już denerwuje mnie fakt że jedna żarówka nie dystrybuuje zbyt wiele światła na całe pomieszczenie i robi straszne odblaski w pobliżu. Final gatheringiem się nawet nie bawię, bo od razu pojawia się problem przy krawędziach i rogach, nawet delikatne poprawki decayem nie dają poprawnego efektumy.php?image=kupamj2.jpg

my.php?image=wizqr6.jpg

http://img255.imageshack.us/my.php?image=wizqr6.jpg

http://img361.imageshack.us/my.php?image=kupamj2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwiększ energię fotonów - dopisz np. jedna lub dwa zera do aktualnej wartości. Wyrenderuj. Zobasz rezulatay. Jeśli nic się nie zmieni, dalej zwięsz energię. Jeśli pojawią się plamy, ale będzie ich niewiele, zwiększ liczbę fotonów. Bawiąc się tymi ustawieniami, rozjaśnij scenę. Później możesz właczyć FG, by pozby się plam i wszsytko ładnie wygłądzić. Ale tutaj ponownie kwestia poszczególnych ustawień.

 

Zrób jak powyżej napisałem, przedstaw tutaj rezultaty, wtedy pomyślimy dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze FG daje ci zle efekty to nie znaczy ze jest zle tylko trzeba nauczyc sie z tego korzystac. Wsumie to photony (zwane w mentalu jako GI) wychodza troche z uzycia bo sa wolne i jest masa z nimi problemow. FG jest swietne i uniwersalne tylko trzeba sie troche tym pobawic.

 

A co do tych przepalen to musisz zalaczyc jakis logarytmic expourse control, mie simple expourse czy mr photographic expourse (od mentala 3,6 w zwyz)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wsumie to photony (zwane w mentalu jako GI) wychodza troche z uzycia bo sa wolne i jest masa z nimi problemow.

 

No fakt ustawienie fotonów w mentalu nie jest wcale proste i wymaga wielu renderów testowych co nie zmienia faktu że dają one lepsze rezultaty niż samo fg (czytaj bardziej poprawne rozproszenie światła).

Może kiedyś mental images poprawią te straszne fotony żeby były bardziej przyjazne w użyciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o oświetlenie takiego pomieszczenia jak Twoje w zupełności wystarczy tylko FG :) te od MR 3.5 świetnie działa.

Twoją scene jak najbardziej można rozświetlić jednym źródłem światła+FG+Exposure

Zasada jest taka, wrzucasz w scenę światło - ustawiasz je tak żeby dawało odpowiednie - cienie, ostrożnie używaj Multpilera światła - delikatnie rozświetl [generalnie używam wartości w przedziale od 0,25-0,75].

Następnie pozostałość doświetlasz FG - też delikatnie...

Reszta to ekspozycja kontroli Twojej fotografii czyi nic innego jak Logarythmic Exposure Control - tym rozświetlasz scene finalnie.

Oczywiście powyższy sposób nie jest uniwersalny ;)

Jest też metoda zabawy ekspozycją rendera w PS'ie od wersji CS2 - musisz pamiętać, że render musisz zapisać w formacie fullfloat 32 bit, tak aby każdy piksel posiadał informacje o swojej energii ;)

 

Piotrek: a FG to nie GI ? trzeba tylko umieć korzystać a fotony nie będą potrzebne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszędzie były te same ustawienia omni 1 inverse square energy 680tyś. decay 2.4, zmieniałem tylko ilośc photonów i włączałem lub nie FG

 

oto rezultaty:

1Milion Photonów

http://img152.imageshack.us/my.php?image=1mphotonsgo5.jpg

10Milionów

http://img100.imageshack.us/my.php?image=10mphotonstu9.jpg

1 M Photonów z FG

http://img512.imageshack.us/my.php?image=1mphotonszfgsz6.jpg

10M Photonów z FG

http://img114.imageshack.us/my.php?image=10mphotonszfgbw9.jpg

1M Photonów z FG 2000 Sample

http://img293.imageshack.us/my.php?image=1mphotonszfg2000sampleqa2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ustawienia światła wszędzie te same omni 1 inverse square Energy 680tyś. decay 2.4

zmieniałem tylko ilośc photonów i włączałem lub nie FG

 

oto rezultaty

1M Photonów

http://img381.imageshack.us/my.php?image=1mphotonssr3.jpg

1M Photonów z FG

http://img512.imageshack.us/my.php?image=1mphotonszfgsz6.jpg

10M Photonów

http://img100.imageshack.us/my.php?image=10mphotonstu9.jpg

10M Photonów z FG

http://img114.imageshack.us/my.php?image=10mphotonszfgbw9.jpg

1M Photonów z FG 2000Sample

http://img293.imageshack.us/my.php?image=1mphotonszfg2000sampleqa2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak napisałem wyżej, mówię...

1. ustaw dobrze światło

2. włącz FG

3. doświetl scene przez ekspozycje - gdzie się znajduje ?

Zakładka Render>Advenced Lighting>Exposure Control z czego wybierz Logarithmic Exposure Control i masz podgląd no i się bawisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz ustawiać miliardów fotonów żeby taka scenkę nimi oświetlić. Przy małej liczbie photonów ustaw im większe radiusy, photon będzie oświetlał większą powierzchnię i będzie nachodził na inne photony mieszając z nimi informację o świetle(kolor). Większe radiusy to dłuższy czas renderu ale możesz zaoszczędzić na liczbie photonów(co czas skróci) pokrywając większą powierzchnię sceny mniejszą ilością photonów. Wadą jest strata jakości cieniowania ''zakamarków'' że sie tak wyrażę, chyba wiadomo o co chodzi.

I ostrożnie z parametrem decay, odpowiada on z wygaszanie fotonu i jeżeli jest on za duży to photon może nie dotrzeć do powierzchni obiektu a jeżeli za mały to photon wygaśnie dopiero po wielokrotnym odbiciu się od obiektów w scenie powodując jej nadmierne oświetlenie. Cała sztuka polega na znalezieniu złotego środka ;)

 

A czy ta scenka ma wszystkie ściany? Być może marnują się photony które uciekają przez np brak ściany nie widocznej dla kamery?

 

Edit: i zawsze używaj fg (nawet na niskich presetach) jako uzupełnienie photonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję wszystkim za pomoc, jak na razie nie rozumiem zupełnie po co jest ten FG, a jeżeli chodzi o GI to mam pytanie- czy większa ilość energy wpływa właśnie na większe mieszanie kolorów? i jak do tego ma się ilość reflections- z tego co zauważyłem im więcej odbić tym większe wymieszanie kolorów, a natężenie światła pozostaje to samo. No i jeszcze jedno co różni wartośc Photons w zakłądce Global Iluminations a Global Light Properties? jeżeli chodzi o tweakowanie Exposure Controlem, to ma się rozumieć, że scenę lekko prześwietlam, a potem zmniejszam exposure?

 

aha- ściany są wszędzie, nigdzie nic nie ucieka:)

P.S.

czy omni ustawiać tuż przy żródle światła czy w pewnej odległości>? jako żródło światła mam na myśli model kinkietu na ścianie

 

aha, zapomniałem- ściany są wszystkie, nic nigdzie nie ucieka:)

 

a żródło swiatła omni ma być nlisko modelu lampy na ścianie>? czy w pewnej odlegości>? czy jakoś inaczej?

 

aha- ściany są wszystkie-nic nigdzie nie ucieka:)

 

czy omni ma być blisko modelu lampy naściennej, tuż przy nim, czy w pewnej odległosci?

 

wielkibrat00: MERGUJ POSTY A NIE WAL JEDEN POD DRUGIM!!!

Edytowane przez tweety
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem ze GI(photony) to nie FG i to calkiem cos innego poprostu uwazam ze latwiej cos zrobic samym FG a najlepiej jak sie polaczy GI z FG ale to juz wiecej roboty choc efekty moga byc lepsze. Jednak samo FG ma jakis sens a same fotony nie bardzo bo naprawde trzeba super high ustawien by z samych fotonow zjadliwie wygladalo dlatego do fotonow dodaje sie fg by zniwelowac plamy polepszyc shading itp.

 

Teraz do wielkiego brata FG to poprostu inny sposob rozpraszania swiatla. Przykladowo rozswietlasz secene zewnetrzna (exterior) i latwiej ci uzyc fg dajac np z 2 difusse bounce i masz ladnie rozproszone swiatleko ktore daje rade z zakamarkami. Teraz uzywasz sobie fotonow a tu zonkisz czesc fotonow leci w kosmos i oswietlenie jest slabe. Chcesz lepiej doswietlac znow wysylasz wieksza ilosc fotonow by jakos zaradzic ale nadale nie jest rewelacyjne itp. Oczywiscie sa rozne tricki jak oswietlanie w wielkiej sphere z odwroconymi polygonami itd. Ktore jest lepsze to mozna sie tylko spierac poprostu sa to algorytmy/techniki (eee nie wiem jak to nazwac :P) ktore sluza jako narzedzia a Ty jako uzytkownik wybierasz to z czym latwiej i efektywniej bedzie ci sie pracowac. Warto zrozumiec zasade tych systemow oswietlania i pozniej dobierac wedlug potrzeb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przeglądara mi się zawieszała, a potem sie okazało, że wszystko doszło:)
Nie kituj, posty mają różną treść ;)

Tak poza tym to sądzę, że nie potrzebujesz korepetycji tylko czasu na przerobienie dostępnych tutoriali i pliku pomocy z Maxa. Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W interiorach możesz kombinować z photonami+fg a exterior to raczej samo fg z mr sun+sky.

W necie masz pełno tutków do mentala, tylko siąść i czytać. Jak będziesz wiedział za co odpowiada dany parametr to łatwiej będzie Ci osiągnąć zamierzony efekt.

Jak zajmujesz się wizkami możesz też wypróbować v-raya, być może w nim łatwiej Ci pójdzie. Jak dla mnie to w v-rayu o wiele szybciej idzie wystrugać ładny renderek jeżeli chodzi o wizz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilość photonów nie jest tak bardzo ważna jak radiusy FG czy ich liczba. GI to tylko rozprowadzanie światła odbitego po obiektach. Za dopieszczanie końcowego rezultatu odpowiada FG. Prościej już nie umiem :]

Zasadniczo chyba musisz ostro siąść do helpa i kilku tutoriali z oświetlania mentalem. Mentor nic nie pomoże. Jak ktoś nie przykłada się do "pracy domowej" to nawet najlepszy nauczyciel nie da rady. Zamiast oferować kasę za naukę, na spokojnie pobaw się opcjami mentala. Nikt Cię nie gonim ale nie oczekuj, że pochłoniesz całą wiedzę w 2-3 mce. To bardzo długi proces i na pewno zajmie ci sporo czasu.

 

Poszperaj odrobinę w sieci za poradnikami z mentala. Na pewno pomogą.

 

A za ta kasę polecam całkiem dobrą książkę.

 

Joep van der Steen: "Rendering with mental ray & 3ds max"

wyd: Focal Press (wersja anglojęzyczna)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiem Ci gientekwl, spróbowałem jeszcze raz twojej myśli światłotwórczej;) i przekonałeś mnie, ja spędzam godziny na GI, a z FG uzyskuję takie same efekty bez pocenia się. Już przekonałem się jak ważne są ustawienia Omni, ale ten Exposure controle-chyba mnie nie lubi, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

exposure na pewno Cię polubi jak będziesz umiał z niego korjzystać.

Delikatnie oświetl scenę mrAreaOmini+FG i baw się Exposure

najlepiej parametrami Physical Scale i co ważniejsze Mid. Tones ;) pozdrawiam.

 

P.S. nie bój się używać Photoshopa ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mogę pokazać, jakieś postępy, oto one

http://img509.imageshack.us/my.php?image=prywatnawizxq9.jpg

niestety nawet przy małych radiusach i dużej ilości sampli w FG, nie pozbyłem się ziarna na cieniach przy umywalce i dalszym planie,

jeśli chodzi o exposure controle, to jakoś wychodzą mi te rendery takie płaskie, wrzuciłem więc do shopa, skleiłem własciwe odbicie lustra i blending ale już nie pamiętam jaki i jakiej warstwy

http://img513.imageshack.us/my.php?image=prywatnawizpsor7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech... zastanawiam się nad jednym. Skoro chcesz poćwiczyć dobry shading sceny (czyli czysto techniczne aspekty renderingu) to na psa ci tekstury i shadery? Wydłużają czas renderingu a pożytku z nich niewiele, no może poza color bleeding, którym i tak na tym etapie nie zaprzątał bym sobie głowy.

 

A ziarniste cienie to na pewno sampling area shadows w mr lightsach.

 

Ogólnie to źle podchodzisz do całego tematu. zamiast głowić się nad obiektami, materiałami, radiusami etc. Stwórz sobie prostą scenkę: ściany, kulki, boxy, cylindry. Ściany białe, reszta różnokolorowa. Zdefiniuj sobie jedno lub kilka źródeł świateł, zdefiniuj co chcesz osiągnąć. Jaki klimat oświetlenia i jakie odczucia u widza.

Dopiero wtedy jak nauczysz się technicznego i plastycznego sposobu oświetlania możesz wdać się w dyskusję z materiałami, teksturami etc. To co teraz próbujesz osiągnąć to zbyt szybkie pójście na skróty. Masz problem z GI a walisz kafelki na pół metra, umywalkę dla liliputów i lustro z folii aluminiowej. W kranie odbija się słoneczna łąka chociaż łazienka jest zamknięta... trzymaj się zasady: najpierw ogół potem szczegół. Więc najpierw zaplanuj sobie porządnie scenę i co chcesz w niej osiągnąć za efekt a dopiero potem zacznij działać.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, tak więc, kolega mnie prosił żebym mu jakies wizualizacje jego projektów z CADa zrobił, dlatego tak na szybko prosiłem o poświęcenie mi godziny na korepetycje, kolega z efektów jest zadowolony, więc wszystko gra. A jeśli chodzi o mnie, to parcie na mistrzostwo w oświetleniu dalej mam. Tweety dzięki że wspomniałeś o tej pozycji-wydaje się interesująca, patrzyłem na abe.pl i kosztuje tam 179zł:) no chyba że ktoś ma do odsprzedania za 50-to ja się godzę;). No i wspomniałeś o etyce pracy, spokojnie powoli, najpierw ogół potem szczegół i zgadzam się z tym w 100%, no i ja chcę właśnie poznać ten ogół- na początek różne techniki oświetlenia, a potem zagłębiac się w te wszystkie wyrachowane ustawienia. Z tego co już zauważyłem, to są to oświetlenie interior, exterior ze sky dome, jakieś SSS, i nie wiem co jeszcze. Mam nadzieję że jeszcze wrócę do mentala i kiedyś się zdobędę na ta pozycję książkową, jeżeli jest tam wszystko napisane od podstaw i dziękuję wszystkim za pomoc i bezinteresowność, cholernie mi się podoba to forum, rzyczyłbym sobie i Wam żeby wszyscy tutaj z umiejętnościami zapracowali kiedyś nad wspólnym większym projektem. Bitwy są fajne, ale taka kooperacja na większą skalę, to byłoby piękne, Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności