adam_m Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 Witam, zastanawiam się jak robicie, że tak ładnie wam leży dachówka na dachu. Czasami macie całe ośiedla. Ja z bump i disp. zrezygnowałem, ponieważ albo efekt był kiepski albo renderowało (disp.) bardzo długo. Postanowiłem wymodelować dachówki (typ: mnich-mniszka) i przy dużej ilości (ok. 1500 na jedną połać, instance) manipulacja tym trwa baaardzo długo (przesunięcie grupy=30 min, sprzęt 2 quad 2.4 GHz, 8 GB RAM). Jak sprawnie i ładnie połozyć (dopasować) dachówkę na dwuspadowy dach (w 3DS Max)? Pozdr.
siwy Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 to że porzucileś dislpacement to błąd. przeproś go i próbuj z nim dalej. dobra mapa i odpowiednie parametry załatwią sprawę dachówek. chyba że chcesz bawić się w mnicha-mniszke albo inne wymyślne dachówy to wtedy model.
adam_m Napisano 7 Styczeń 2009 Autor Napisano 7 Styczeń 2009 chyba że chcesz bawić się w mnicha-mniszke albo inne wymyślne dachówy to wtedy model. tak właśnie napisałem, że chce mnicha i mniszkę
siwy Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 to displem rzeczywiście nie da rady. musisz zrobić możliwie oszczędny model, możesz np. wyrzucić niewidoczne od spodu poly, przy tej ilości kopii warto chwile posiedzieć nad modelem-matrycą. Po ułożeniu na połaci najlepiej połączyć w jeden mesh, mniej obciąży scenę.
Tores Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 Może za gęstą siatkę masz, że komp nie może się wyrobić. Sam robiłeś displacement mapę? Ta dachówka jest na tyle upierdliwa, że dając dispa na płaszczyźnie nie wyjdzie ona dobrze. Aby zrobić dobrą mapę musiałbyś taką dachówkę rozłożyć na płasko a powierzchnia dachu musiałaby być pofalowana i dobrze zmapowana aby efekt był zadawalający.
adam_m Napisano 7 Styczeń 2009 Autor Napisano 7 Styczeń 2009 Po ułożeniu na połaci najlepiej połączyć w jeden mesh, mniej obciąży scenę. chodzi o (modyfikator) edit mash, czy attachować całość?
siwy Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 całość, i tak będziesz pewnie musiał to zrobić żeby przyciąć narożne dachówki przy dachu kopertowym
siwy Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 na raty musisz. ja jak atachowalem to po kilku operacjach robilem restart maxa bo pamiec sie zapychala
siwy Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 nie. po kilkadziesiat na raz, tyle zeby komp sie nie zwiesil. opcja attach list
adam_m Napisano 7 Styczeń 2009 Autor Napisano 7 Styczeń 2009 ok, dzięki Siwy, powalczę wieczorem i dam znać co z tego wyszło. Pozdr.
Tores Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 (edytowane) tak na szybko wg. mojego przepisu. Oczywiście załatwiłem to displacement mapą. Edytowane 7 Styczeń 2009 przez Tores
Loki Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 niezle to wygląda Toresie, podziel się proszę wiedzą jak robiles tą mapę? zaintrygowała mnie i dziubię swoją ale bez większego powodzenia na razie
Tores Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 Tak jak pisałem wyżej tyle w skrócie: 1. Najpierw rozłożona dachówka czyli tak jak wygląda na płasko: 2. Wstawiamy kamerę, dajemy jej orthographic projection i renderujemy zdepth mapę ustawiając jej zasięg min i max: 3. W photoshopie obcinamy odpowiednio mapę i zapisujemy bezstratnie. 4. Aby dachówka była poprawnie wyrenderowana to dach musi być w falę z odpowiednio nałożoną displacement mapą:
Loki Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 sprytne! - czyli jesli się nie myle, jesli teraz do takiego pofalowanego dachu z displace zrobie jeszcze raz ten myk z ortogonalną kamerą, to dostanę displace mapę dla płaskiego dachu? - sprawdze i zobaczymy czy to coś pomoże. displace 3d? czy 2d masz finalnie Toresie drogi? :)
Tores Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 Mylisz się a displace to 2D. Na ostatnim screenie jest pokazane poprawne mapowanie.
SWRSC Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 tym samym sposobem można jeszcze bardziej zoptymalizować - zamiast renderowac z-depth uproszczonej dachówki można odrazu tak jak ma wyglądać (czyli z pofalowaniem). Nie będzie tak dokładna jak powyżej, ale naprawdę niewiele. Będziemy mogli nałożyć taką mapkę na płaski plane i wyjdzie również pofalowanie. Kiedy nie robimy zbliżeń na dach w zupełności wystarcza.
Loki Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 chodziło mi o to samo co Świerszczu napisał, sprawdziłem i wychodzi bardzo dobrze. a tu screeny z wytłumaczeniem o co mi chodziło: zrobiłem kawałek dachu pofalowanego - na 2 dachowki, żeby dało się to łatwo pociąć w PS. Na niego nałożyłem mapkę z przepisu Toresa (jak widac na obrazku) i wyrenderowałem z tego jeszcze raz ZDepth mapę - dokładnie tak jak poprzednio, przyciąłem ją, (co prawda kiepsko co widać na przykładzie renderu :) i użyłem jako displace mapy na płaskim plane. Efekt może nie jest powalający, ale to kwestia dopracowania szczegółów (przez krzywe cięcie w PS wyszła bruzda na środku dachówki). No i trzeba jeszcze przyznać że całą mapkę robiłem może z 5 minut, więc w 10-15 da się zrobić naprawdę przyjemną displace mapę. Moim zdaniem wątek wart przypięcia - dla potomnych :) Dzieki za podpowiedź Toresie - dał bym Ci reputację, ale już nie mogę niestety.
SWRSC Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 nooo, ale nie musiałeś robić 2x displace. W pierwszym kroku sobie wymodeluj taka dachówkę i z niej rób displace. Zawsze zaoszczędzisz troszke czasu.
Loki Napisano 7 Styczeń 2009 Napisano 7 Styczeń 2009 fakt, poprostu nie pomyślałem o modelowaniu tego, spodobała mi się metoda Toresa
Tores Napisano 8 Styczeń 2009 Napisano 8 Styczeń 2009 Loki - jeszcze dopracuj sobie mapkę. Na dalsze ujęcia rzeczywiście może się przydać choć nie wiem czy nie będzie falowała tylko.
adam_m Napisano 8 Styczeń 2009 Autor Napisano 8 Styczeń 2009 nie. po kilkadziesiat na raz, tyle zeby komp sie nie zwiesil. opcja attach list ale tylko działa z copy z instance nie a z tego co pamiętam copy bardziej spowolniają kompa (mogę się mylić, więc proszę o sprostowanie).
Loki Napisano 8 Styczeń 2009 Napisano 8 Styczeń 2009 no ale skoro chcesz to atachocwać to co za różnica czy Copy czu Instance ? jak wynikowo wychodzi ci jeden obiekt - dach ? czy go zrobisz z kopii czy instancji (wczesniej zamieniając je na kopie) na jedno wychodzi - i faktycznie to będzie baaardzo cięzki plik na końcu (każda kopia to dodatkowy wpis w pliku z opisem wszystkich współżędnych, przy instancji tego nie ma) - displace jest najlepszą opcją jeśli nie potrzebujesz mega dokładnych zbliżeń na dach.
adam_m Napisano 8 Styczeń 2009 Autor Napisano 8 Styczeń 2009 no ale skoro chcesz to atachocwać to co za różnica czy Copy czu Instance ? jak wynikowo wychodzi ci jeden obiekt - dach ? czy go zrobisz z kopii czy instancji (wczesniej zamieniając je na kopie) na jedno wychodzi - i faktycznie to będzie baaardzo cięzki plik na końcu (każda kopia to dodatkowy wpis w pliku z opisem wszystkich współżędnych, przy instancji tego nie ma) - displace jest najlepszą opcją jeśli nie potrzebujesz mega dokładnych zbliżeń na dach. czyli sugerujesz, że nie ma znaczenia pomiędzy copy a instance jeśli chodzi o ciężar pliku i co za tym idzie szybkość pracy? Obiekty zattachowane maja jedną współrzędną (czy wszystkie współrzędne elementów składowych)? A czy jest jakiś sposób na "automatyczne" dopasowanie dachówek do powierzchni dachu?
Loki Napisano 8 Styczeń 2009 Napisano 8 Styczeń 2009 jest różnica zasadnicza jak piszę - kopia zawsze jest cięższa znacznie od instancji bo instancja nie zawiera opisu wszystkich punktów, tylko współżędne pivota (chyba) i przesunięcie / obrót (gdzies to na forum autodesku pisało, a moze nawet w helpie jest). Z kolei kopia to kopia. Więc co do ciężaru pliku na pewno kopie są cięższe. Nie wiem jak to jest rozwiązane pod względem wydajności pracy. Może być i tak i tak, choć na prosty rozum różnice nie powinny być jakoś znacząco wielkie.
Tores Napisano 8 Styczeń 2009 Napisano 8 Styczeń 2009 Jeżeli masz zrobioną całą połać jako jeden obiekt to możesz zrobić na szybko płaszczyznę i dopasować ją do pochyłu dachówki. Jak ją dopasujesz to attachujesz ją do dachówki. Mając zaznaczoną dachówkę wybierasz Normal Align z górnej belki zaznaczasz tą płaszczyznę a jako drugą płaszczyznę wybierasz połać dachu do której chcesz ją dopasować. Możesz jeszcze przenieść pivota tam gdzie połać się zaczyna i będzie stykała się z okapem. Dosuwasz tą osią dachówkę do okapu i jedziesz widokiem od boku do kalenicy. Następnie rotate i obserwujesz z bliska czy ci nie wleciała w dach.
adam_m Napisano 8 Styczeń 2009 Autor Napisano 8 Styczeń 2009 Plik z kopiami będzie chodził wolniej niż z instance (to już przerobiłem), tylko, że instance nie mogę attachować a co za tym idzie na końcu przyciąć do krawędzi dachu, no chyba, ze każdy obiekt indywidualnie. Podsumowując: obiekt składający się z 30 face'ów będzie tak samo "ciężki" jak 30 (attachowanych) jednofejsowych obiektów?
Rekomendowane odpowiedzi