Napisano 16 Luty 200916 l Cześć, kilka osób pytało mnie jak stworzyć HDRI ze zwykłego jpg. Poniżej prezentuję tutorial: Jak działa HDRI? Obraz HDR posiada 32-bitową rozpiętość tonalną. Upraszczając model, można to wyjaśnić w następujący sposób: zdjęcie 32-bitowe posiada oprócz wartości koloru RGB również informację o intensywności danego piksela, czyli info o jego "świeceniu". Jest to informacja jak mocno dany piksel świeci. Zwykły JPG zwykły .jpg to tylko 8-bitów, a więc upraszaczając model, obraz taki posiada tylko informacje o kolorze RGB. Jak więc stworzyć ze zwykłego JPG obrazek 32-bitowy, inaczej mówiąc: jak dodać informacje o świeceniu pikseli? Tworzenie HDR nieba z jpg: Aby stworzyć HDR musimy mieć przynajmniej 3 różne ekspozycje (0EV - to nasz obrazek, około +2EV - czyli prześwietlenie, oraz około -2EV, czyli niedoświetlenie). Jak poprawnie wywołać ekspozycje: Mamy panoramkę nieba. Najlepiej jakby to niebo miało poprawną ekspozycję, czyli nie było prześwietlone, ani niedoświetlone: Jest to nasze0 EV. Teraz kolej na + 2 EV. Sprawa jest prosta. W Photoshopie wybieramy adjustments > exposure i jedziemy suwakiem exposure na wartość +2. Jeżeli wyda nam się, że za mocno prześwietlamy, to można mniej, np +1,5EV. Teraz kolej na -2EV. Sparwa jest trudniejsza. Bazujemy na ekspozycji 0EV. Zobaczmy co się dzieje po zwykłym zjechaniu exposure na -2EV z wartości 0EV: Obszary gdzie chmury "świeciły" stały się wypłowiałe - to błędny efekt. Musimy zrobić tak, by zachować świecące obszary. Narzedziem color range zaznaczamy jasne obszary na niebie (te najbardziej świecące) i kopiujemy je na osobną warstwę: Na razie zostawiamy ją w spokoju i wracamy do naszego tła. Możemy zjechać spokojnie wartością exposure na około -2 EV. Zauważmy co się stało dzięki wyselekcjonowanej warstwie naszych jasnych obszarów: Teraz wygląda to o wiele lepiej. Jak nabierzemy wprawy to możemy korygować jeszcze warstwę świecących obszarów w zalezności od potrzeb. można ją delikatnie (naprawdę delikatnie!) przyciemnić. Dobrze jest jak wywołamy sobie więcej ekspozycji (np -4, -2, 0 +2 +4), wtedy nasze HDR będzie dokładniejsze i lepiej świeciło. Najtrudniejsze za nami. Teraz wystarczy odpalić jakiś soft do sklejania jpg w HDR, np Photomatrix i po prostu sklejamy nasze 3 ekspocyje. Opcje "merge to HDR" lub o podobnej nazwie w zalezności od użytego programu. To wszystko, mam nadzieje że się przyda :) Pozdrawiam, SWRSC
Napisano 16 Luty 200916 l Tutek fajny ale nie bardzo widze cel tej operacji. To wciaz nie bedzie mialo z hdri nic wspolnego. Inna sprawa ze to co opisujesz mozna osiagnac znacznie prosciej w PS. Wystarczy w exposure rozciagnac zasieg jasnosci za pomoca kombinacji offset i gamma corection. Z tym ze to tez nie ma wiekszego sensu. Jeslibys przykladowo mial na tym niebie widoczna tarcze sloneczna, to nie jestes w stanie za pomoca jednego zdjecia uzyskac szczegolow zarowno w cieniach jak i swiatlach. Jesli teraz zrobilbys z tego hdri to po zjechaniu exposure zaniast tarczy slonecznej ukaze Ci sie mniej lub bardziej szara plama w okolicach slonca. Wiec ta metoda dziala tylko wtedy gdy rozpietosc jasnosci na orginalnym obrazie jest niewielka, ale wtedy jaki jest sens robienia z tego hdri?
Napisano 16 Luty 200916 l Sens jest taki, ze z dowolnego (powiedzmy dla uproszczenia) zdjecia mozna sobie zrobic HDRI. Takie HDRI dla ubogich;)
Napisano 16 Luty 200916 l A nie prosciej wziac cyfre pod pache, dziewuche pod reke i przejsc sie w plener by cyknac te 3-5 zdjec (no, troche wiecej jesli to panorama) ;)
Napisano 16 Luty 200916 l A jak ktos nie ma cyfy, dziewuchy, hdri trzeba miec za 5 minut, a na dworze ciemno i deszczowo? ;) Szukasz dziury w calym ;) Swierszczyku, zapomnialem podziekowac za tutka ;)
Napisano 16 Luty 200916 l To ma przekichane:D EDIT. No niech bedzie ze szukam, postaram sie poprawic. I rowniez dzieki za tutek.
Napisano 16 Luty 200916 l Robiłem kiedyś takie HDRI tylko że z oryginalnych zdjęć, zapisywałem do formatu hdr a i tak jak chciałem użyć w vray to pojawiały się jakieś kolorowe paski zamiast tego co na zdjęciu :/
Napisano 16 Luty 200916 l Efekt uboczny 'hdri dla ubogich'. Jak zmniejszysz rozdzielczosc i zapodasz ostry blur na calosc to jako background dla GI ujdzie. Jako mapa odbic juz nie za bardzo
Napisano 16 Luty 200916 l Autor Alibaba: tutek jasno mówi w temacie: hdr z jpg. A czy ma to sens czy nie i jak z tego skorzystasz to Twoja indywidualna sprawa. W moim WIPie w wiekszosci swiatlo forumowiczom sie podobalo - mapa HDR byla przygotowana wlasnie ta technika. Skoro efekt jest zadowalajacy to nie mow ze nie ma sensu. A co do przeznaczenia dla odbic: rownież się mylisz, bo moja HDR miala 15 000 px w szerokosci, wiec odbicia na niej sa bardzo wyraźne. jak zaznaczyłem w tutku - jest to bardzo uproszczony model tworzenia hdr. Trzeba dużą uwagę przyłożyć do -2EV a wyjdzie dobrze. A jak wywołasz jeszcze więcej ekspozycji, i będziesz robił do z głową (czytaj: znał dzialanie HDR od strony technicznej) to uwierz, że tak przygotowana mapa nie będzie niczym ustępować prawdziwej .hdr Kwestia wprawy. Pamiętaj, że chodzi wyłącznie o przeznaczenie dla oświetlania scen 3d
Napisano 16 Luty 200916 l No jak sie podobalo to najwazniejsze:) Ale nie twierdz prosze, ze tak przygotowane hdri nie rozni sie niczym od typowej mapy hdri. Jest to prawda wylacznie jesli idzie o GI.
Napisano 16 Luty 200916 l Autor Napisalem, ze trzeba troszke podpicowac. Ten wyzej, UPROSZCZONY model wiadomo ze nie wystarczy.
Napisano 16 Luty 200916 l Autor no tak, inaczej nie udostępniałbym tutka :) mapka jaką stworzyłem w photomatrixie oświetla scene w watku WIP. Umieszczam poprzez vray HDRI material Edytowane 16 Luty 200916 l przez SWRSC
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto