Skocz do zawartości

[ Oświetlenie ] Tworzenie HDRI nieba ze zwykłego .JPG


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, kilka osób pytało mnie jak stworzyć HDRI ze zwykłego jpg. Poniżej prezentuję tutorial:

 

 

 

Jak działa HDRI?

Obraz HDR posiada 32-bitową rozpiętość tonalną. Upraszczając model, można to wyjaśnić w następujący sposób: zdjęcie 32-bitowe posiada oprócz wartości koloru RGB również informację o intensywności danego piksela, czyli info o jego "świeceniu". Jest to informacja jak mocno dany piksel świeci.

 

Zwykły JPG

zwykły .jpg to tylko 8-bitów, a więc upraszaczając model, obraz taki posiada tylko informacje o kolorze RGB. Jak więc stworzyć ze zwykłego JPG obrazek 32-bitowy, inaczej mówiąc: jak dodać informacje o świeceniu pikseli?

 

Tworzenie HDR nieba z jpg:

Aby stworzyć HDR musimy mieć przynajmniej 3 różne ekspozycje (0EV - to nasz obrazek, około +2EV - czyli prześwietlenie, oraz około -2EV, czyli niedoświetlenie). Jak poprawnie wywołać ekspozycje:

 

 

Mamy panoramkę nieba. Najlepiej jakby to niebo miało poprawną ekspozycję, czyli nie było prześwietlone, ani niedoświetlone:

 

0evlx5.jpg

 

Jest to nasze0 EV.

 

Teraz kolej na + 2 EV. Sprawa jest prosta. W Photoshopie wybieramy adjustments > exposure i jedziemy suwakiem exposure na wartość +2. Jeżeli wyda nam się, że za mocno prześwietlamy, to można mniej, np +1,5EV.

 

15evjq9.jpg

 

Teraz kolej na -2EV. Sparwa jest trudniejsza. Bazujemy na ekspozycji 0EV. Zobaczmy co się dzieje po zwykłym zjechaniu exposure na -2EV z wartości 0EV:

 

2evzleqj9.jpg

 

Obszary gdzie chmury "świeciły" stały się wypłowiałe - to błędny efekt. Musimy zrobić tak, by zachować świecące obszary.

Narzedziem color range zaznaczamy jasne obszary na niebie (te najbardziej świecące) i kopiujemy je na osobną warstwę:

 

clrrangekn7.jpg

 

Na razie zostawiamy ją w spokoju i wracamy do naszego tła.

Możemy zjechać spokojnie wartością exposure na około -2 EV. Zauważmy co się stało dzięki wyselekcjonowanej warstwie naszych jasnych obszarów:

 

2evdobrzenr4.jpg

 

Teraz wygląda to o wiele lepiej. Jak nabierzemy wprawy to możemy korygować jeszcze warstwę świecących obszarów w zalezności od potrzeb. można ją delikatnie (naprawdę delikatnie!) przyciemnić. Dobrze jest jak wywołamy sobie więcej ekspozycji (np -4, -2, 0 +2 +4), wtedy nasze HDR będzie dokładniejsze i lepiej świeciło.

 

Najtrudniejsze za nami.

Teraz wystarczy odpalić jakiś soft do sklejania jpg w HDR, np Photomatrix i po prostu sklejamy nasze 3 ekspocyje. Opcje "merge to HDR" lub o podobnej nazwie w zalezności od użytego programu.

 

To wszystko, mam nadzieje że się przyda :)

 

Pozdrawiam,

SWRSC

  • Like 4
  • Odpowiedzi 13
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

Tutek fajny ale nie bardzo widze cel tej operacji. To wciaz nie bedzie mialo z hdri nic wspolnego. Inna sprawa ze to co opisujesz mozna osiagnac znacznie prosciej w PS. Wystarczy w exposure rozciagnac zasieg jasnosci za pomoca kombinacji offset i gamma corection. Z tym ze to tez nie ma wiekszego sensu. Jeslibys przykladowo mial na tym niebie widoczna tarcze sloneczna, to nie jestes w stanie za pomoca jednego zdjecia uzyskac szczegolow zarowno w cieniach jak i swiatlach. Jesli teraz zrobilbys z tego hdri to po zjechaniu exposure zaniast tarczy slonecznej ukaze Ci sie mniej lub bardziej szara plama w okolicach slonca. Wiec ta metoda dziala tylko wtedy gdy rozpietosc jasnosci na orginalnym obrazie jest niewielka, ale wtedy jaki jest sens robienia z tego hdri?

Napisano

A nie prosciej wziac cyfre pod pache, dziewuche pod reke i przejsc sie w plener by cyknac te 3-5 zdjec (no, troche wiecej jesli to panorama) ;)

Napisano

A jak ktos nie ma cyfy, dziewuchy, hdri trzeba miec za 5 minut, a na dworze ciemno i deszczowo? ;)

 

Szukasz dziury w calym ;)

 

Swierszczyku, zapomnialem podziekowac za tutka ;)

Napisano

Robiłem kiedyś takie HDRI tylko że z oryginalnych zdjęć, zapisywałem do formatu hdr a i tak jak chciałem użyć w vray to pojawiały się jakieś kolorowe paski zamiast tego co na zdjęciu :/

Napisano

Efekt uboczny 'hdri dla ubogich'. Jak zmniejszysz rozdzielczosc i zapodasz ostry blur na calosc to jako background dla GI ujdzie. Jako mapa odbic juz nie za bardzo

Napisano

Alibaba: tutek jasno mówi w temacie: hdr z jpg. A czy ma to sens czy nie i jak z tego skorzystasz to Twoja indywidualna sprawa.

 

W moim WIPie w wiekszosci swiatlo forumowiczom sie podobalo - mapa HDR byla przygotowana wlasnie ta technika. Skoro efekt jest zadowalajacy to nie mow ze nie ma sensu.

A co do przeznaczenia dla odbic: rownież się mylisz, bo moja HDR miala 15 000 px w szerokosci, wiec odbicia na niej sa bardzo wyraźne.

 

jak zaznaczyłem w tutku - jest to bardzo uproszczony model tworzenia hdr. Trzeba dużą uwagę przyłożyć do -2EV a wyjdzie dobrze. A jak wywołasz jeszcze więcej ekspozycji, i będziesz robił do z głową (czytaj: znał dzialanie HDR od strony technicznej) to uwierz, że tak przygotowana mapa nie będzie niczym ustępować prawdziwej .hdr

Kwestia wprawy.

 

Pamiętaj, że chodzi wyłącznie o przeznaczenie dla oświetlania scen 3d

  • Like 1
Napisano

No jak sie podobalo to najwazniejsze:) Ale nie twierdz prosze, ze tak przygotowane hdri nie rozni sie niczym od typowej mapy hdri. Jest to prawda wylacznie jesli idzie o GI.

Napisano (edytowane)

no tak, inaczej nie udostępniałbym tutka :)

mapka jaką stworzyłem w photomatrixie oświetla scene w watku WIP.

 

Umieszczam poprzez vray HDRI material

Edytowane przez SWRSC

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności