Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Cześć, kilka osób pytało mnie jak stworzyć HDRI ze zwykłego jpg. Poniżej prezentuję tutorial:

 

 

 

Jak działa HDRI?

Obraz HDR posiada 32-bitową rozpiętość tonalną. Upraszczając model, można to wyjaśnić w następujący sposób: zdjęcie 32-bitowe posiada oprócz wartości koloru RGB również informację o intensywności danego piksela, czyli info o jego "świeceniu". Jest to informacja jak mocno dany piksel świeci.

 

Zwykły JPG

zwykły .jpg to tylko 8-bitów, a więc upraszaczając model, obraz taki posiada tylko informacje o kolorze RGB. Jak więc stworzyć ze zwykłego JPG obrazek 32-bitowy, inaczej mówiąc: jak dodać informacje o świeceniu pikseli?

 

Tworzenie HDR nieba z jpg:

Aby stworzyć HDR musimy mieć przynajmniej 3 różne ekspozycje (0EV - to nasz obrazek, około +2EV - czyli prześwietlenie, oraz około -2EV, czyli niedoświetlenie). Jak poprawnie wywołać ekspozycje:

 

 

Mamy panoramkę nieba. Najlepiej jakby to niebo miało poprawną ekspozycję, czyli nie było prześwietlone, ani niedoświetlone:

 

0evlx5.jpg

 

Jest to nasze0 EV.

 

Teraz kolej na + 2 EV. Sprawa jest prosta. W Photoshopie wybieramy adjustments > exposure i jedziemy suwakiem exposure na wartość +2. Jeżeli wyda nam się, że za mocno prześwietlamy, to można mniej, np +1,5EV.

 

15evjq9.jpg

 

Teraz kolej na -2EV. Sparwa jest trudniejsza. Bazujemy na ekspozycji 0EV. Zobaczmy co się dzieje po zwykłym zjechaniu exposure na -2EV z wartości 0EV:

 

2evzleqj9.jpg

 

Obszary gdzie chmury "świeciły" stały się wypłowiałe - to błędny efekt. Musimy zrobić tak, by zachować świecące obszary.

Narzedziem color range zaznaczamy jasne obszary na niebie (te najbardziej świecące) i kopiujemy je na osobną warstwę:

 

clrrangekn7.jpg

 

Na razie zostawiamy ją w spokoju i wracamy do naszego tła.

Możemy zjechać spokojnie wartością exposure na około -2 EV. Zauważmy co się stało dzięki wyselekcjonowanej warstwie naszych jasnych obszarów:

 

2evdobrzenr4.jpg

 

Teraz wygląda to o wiele lepiej. Jak nabierzemy wprawy to możemy korygować jeszcze warstwę świecących obszarów w zalezności od potrzeb. można ją delikatnie (naprawdę delikatnie!) przyciemnić. Dobrze jest jak wywołamy sobie więcej ekspozycji (np -4, -2, 0 +2 +4), wtedy nasze HDR będzie dokładniejsze i lepiej świeciło.

 

Najtrudniejsze za nami.

Teraz wystarczy odpalić jakiś soft do sklejania jpg w HDR, np Photomatrix i po prostu sklejamy nasze 3 ekspocyje. Opcje "merge to HDR" lub o podobnej nazwie w zalezności od użytego programu.

 

To wszystko, mam nadzieje że się przyda :)

 

Pozdrawiam,

SWRSC

  • Odpowiedzi 13
  • Wyświetleń 13,7k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Tutek fajny ale nie bardzo widze cel tej operacji. To wciaz nie bedzie mialo z hdri nic wspolnego. Inna sprawa ze to co opisujesz mozna osiagnac znacznie prosciej w PS. Wystarczy w exposure rozciagnac zasieg jasnosci za pomoca kombinacji offset i gamma corection. Z tym ze to tez nie ma wiekszego sensu. Jeslibys przykladowo mial na tym niebie widoczna tarcze sloneczna, to nie jestes w stanie za pomoca jednego zdjecia uzyskac szczegolow zarowno w cieniach jak i swiatlach. Jesli teraz zrobilbys z tego hdri to po zjechaniu exposure zaniast tarczy slonecznej ukaze Ci sie mniej lub bardziej szara plama w okolicach slonca. Wiec ta metoda dziala tylko wtedy gdy rozpietosc jasnosci na orginalnym obrazie jest niewielka, ale wtedy jaki jest sens robienia z tego hdri?

Napisano

Sens jest taki, ze z dowolnego (powiedzmy dla uproszczenia) zdjecia mozna sobie zrobic HDRI.

 

Takie HDRI dla ubogich;)

Napisano

A nie prosciej wziac cyfre pod pache, dziewuche pod reke i przejsc sie w plener by cyknac te 3-5 zdjec (no, troche wiecej jesli to panorama) ;)

Napisano

A jak ktos nie ma cyfy, dziewuchy, hdri trzeba miec za 5 minut, a na dworze ciemno i deszczowo? ;)

 

Szukasz dziury w calym ;)

 

Swierszczyku, zapomnialem podziekowac za tutka ;)

Napisano

To ma przekichane:D

 

EDIT. No niech bedzie ze szukam, postaram sie poprawic. I rowniez dzieki za tutek.

Napisano

Robiłem kiedyś takie HDRI tylko że z oryginalnych zdjęć, zapisywałem do formatu hdr a i tak jak chciałem użyć w vray to pojawiały się jakieś kolorowe paski zamiast tego co na zdjęciu :/

Napisano

Efekt uboczny 'hdri dla ubogich'. Jak zmniejszysz rozdzielczosc i zapodasz ostry blur na calosc to jako background dla GI ujdzie. Jako mapa odbic juz nie za bardzo

Napisano
  • Autor

Alibaba: tutek jasno mówi w temacie: hdr z jpg. A czy ma to sens czy nie i jak z tego skorzystasz to Twoja indywidualna sprawa.

 

W moim WIPie w wiekszosci swiatlo forumowiczom sie podobalo - mapa HDR byla przygotowana wlasnie ta technika. Skoro efekt jest zadowalajacy to nie mow ze nie ma sensu.

A co do przeznaczenia dla odbic: rownież się mylisz, bo moja HDR miala 15 000 px w szerokosci, wiec odbicia na niej sa bardzo wyraźne.

 

jak zaznaczyłem w tutku - jest to bardzo uproszczony model tworzenia hdr. Trzeba dużą uwagę przyłożyć do -2EV a wyjdzie dobrze. A jak wywołasz jeszcze więcej ekspozycji, i będziesz robił do z głową (czytaj: znał dzialanie HDR od strony technicznej) to uwierz, że tak przygotowana mapa nie będzie niczym ustępować prawdziwej .hdr

Kwestia wprawy.

 

Pamiętaj, że chodzi wyłącznie o przeznaczenie dla oświetlania scen 3d

Napisano

No jak sie podobalo to najwazniejsze:) Ale nie twierdz prosze, ze tak przygotowane hdri nie rozni sie niczym od typowej mapy hdri. Jest to prawda wylacznie jesli idzie o GI.

Napisano
  • Autor

Napisalem, ze trzeba troszke podpicowac. Ten wyzej, UPROSZCZONY model wiadomo ze nie wystarczy.

Napisano
  • Autor

no tak, inaczej nie udostępniałbym tutka :)

mapka jaką stworzyłem w photomatrixie oświetla scene w watku WIP.

 

Umieszczam poprzez vray HDRI material

Edytowane przez SWRSC

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności