Kam Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 Witam Wybaczcie, ale w Blenderze siedzę od niedawna. Cały czas dłubałem w 2D. Stąd moje dziwne pytania. Chodzi o kilka spraw, a mianowicie. 1. Jak ustawić obiekt dokładnie na środku sceny, aby z jego środka wychodziły trzy osie? 2. Jak zablokować obiekt przed przypadkowym przesuwaniem? 3. Jak skalować obiekt numerycznie? Czyli mamy kostkę i wprowadzamy dla każdej ściany inne wymiary. Kostka się deformuje oczywiście, ale wymiary podajemy numerycznie. 4. Czy jednostki wymiarowania da się zamienić na cm, mm, cale? Zapytacie pewnie, po co mi te jednostki? Projektuję pudełko i chcę mieć zachowane proporcje. Mam projekt domu i chcę jak wyżej. Wiem, że to nie Autocad, ale projektując w kilka osób wielką scenę trzeba utrzymywać jakieś skalowanie bo jeden zrobi ludzika 100 cm, a drugi 500. 5. Chcę mieć scenę formatu A4 w poziomie do druku. Obiekt ma być oddalony od brzegu w widoku frontowym dokładnie 3, 5 cm. Jak to zrobić? Z góry dziękuję za odpowiedzi. Portfolio kamilkopka.com
olaf Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 chyba zwykle nie komponuje się bezpośrednio w sofciee 3d. lepiej mieć czasem goły render i skomponować do z resztą. Wciśnij sobie przy zaznaczonej kostce (prawym klawiszem) klawisz N i wyświetli Ci właściwości obiektu tam znajdzeisz większość odpowiedzi - skalowanie pozycja itp. Na resztę pytań nie znam odpowiedzi jeszcze ;)
dac77 Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 1. Ustawić kursor na środku sceny a potem [shift S] i obiekt do kursora. 2. [N] i zapiąć kłudki. 3. Podobnie jak wyżej, albo w edit wybrać z klawiatury oś i wpisać wartość. 4. Nie ma czegoś takiego. Dogadać się z innymi. 5. Poczytać o drukowaniu i przygotowaniu do druku.
olaf Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 5. Chcę mieć scenę formatu A4 w poziomie do druku. Obiekt ma być oddalony od brzegu w widoku frontowym dokładnie 3, 5 cm. Jak to zrobić?takie troche pytanie na logikę, ale na szczeście da się odpowiedzieć. z kamery robisz kartkę a4 odejmując z niej margines jaki potrzebujesz a nastepnie w widoku kamery dotykasz wszzystkie elementy ktore maja dochodzic do marginesu do krawedzi kamery. Taki dokument osadzasz w przygotowanym miejscu na kartce a4. przy pracy z 3d trzeba troche nasiąknąć zasadami 3d niestety bo to rzeczy rozwiazuje sie inaczej - gdzie indziej jest punkt oczekiwań.
Lucas Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 4. To jest po prostu tzw. Blender Unit. Zwyczajowo przyjmuje się, że 1 jednostka = 1 metr, często ważne jest to w przypadku renderowania, np. z użyciem fotonów.
szczuro Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 1. alt+g, alt+r czyści rotacje, alt+s skale alt+p parenta itp. 3. można tez po S wpisywać kolejno wartości dla 3 osi przełączać się tabem 5. możesz też zrobić sobie jpg w formacie A4, który będzie miał margines na 3,5 cm i wstawić jako tło (view -> background image) w widoku z kamery (kamera musi miec proporcje A4) i widoku z kamery poustawiać obiekty do tego marginesu dac77: jak ci przeglądarka podkreśla coś na czerwono to znaczy że prawdopodobnie jest to błąd w pisowni :P
dac77 Napisano 6 Październik 2010 Napisano 6 Październik 2010 ... dac77: jak ci przeglądarka podkreśla coś na czerwono to znaczy że prawdopodobnie jest to błąd w pisowni :P Skąd wiesz że mi podkreśla? Wszystkie słowa mi podkreśla, chyba że są angielskie.
Kam Napisano 6 Październik 2010 Autor Napisano 6 Październik 2010 WOW Dzięki za wyczerpujące odpowiedzi i szybkość reakcji. Faktycznie, 3D to trochę inne podejście, przyzwyczaiłem się do 2D, etykiet, plakatów, logo itp. Dzięki jeszcze raz.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się