santo Napisano 7 Styczeń 2011 Napisano 7 Styczeń 2011 Sprawa jest taka. Robię sobie animację robota. Nie zależy mi tak bardzo na modelu samogo robota lecz bardziej na tej animacji. Robot wygląda tak: Uploaded with ImageShack.us Jak wszyscy widzą robot skłąda się z nieruchomej podstawy (1), członu odpowiadającego za obrót wokół pionowej osi (2), kolejnych członów (3),(4),(5), które obracają sie po osi poziomej (każdy chyba widzi jak) oraz modułu (6) zamocowanego na sztywno z elementem (5). Moduł ten wykonuje ruch obrotowy wokół osi pionowej (wierci). Animacja ma polegac na tym, że robot będzie wiercił dziurki w podłodze. Jednakże ustawianie każdego członu do każdej kluczowej klatki jest nieco uciążliwe i troche nienaturalne (a przede wszystkim czasochłonne) to postanowiłem użyć systemu kości. No i jade. Zbudowałem robota -> Ustawione środki obrotów, odpowiednia hierarchia -> wszystkie człony oznaczyłem jako Bones. Właże do Hierarchy -> IK -> ustawiam wszystko jak trzeba i zonk... Sypie się zawsze na którymś członie. Zazwyczaj między członami 3 i 4. Np, gdy przejade tym ramieniem w jakiś punkt, a potem chce z tego punktu przejechac w kolejny to np. człon 4 zaczyna obracać się wokół "starej" tej globalnej osi Y. Wygląda to mniej więcej tak: Zamiast tak: EDIT: No tak... Nie zadałem pytania... Jak to zrobić, żeby te człony odnosiły się do swojej aktualnej pozycji, a nie do globalnych osi. Co robie źle?
etyr11 Napisano 7 Styczeń 2011 Napisano 7 Styczeń 2011 Cześć, Nie używaj kości, nie są tu potrzebne. Poustawiaj osie obrotów manipulatora w odpowiednich miejscach, a później użyj opcji "select and Link" i wszystko będzie śmigało jak należny. Jakbyś dalej nie wiedział jak to zrobić to pisz na priv - pomogę.
Kubajaniak Napisano 7 Styczeń 2011 Napisano 7 Styczeń 2011 Może ten tutorial Ci pomoże http://www.3dvalley.com/tutorials/rigging-robotic-joints-in-3d-studio-max
sly Napisano 7 Styczeń 2011 Napisano 7 Styczeń 2011 Użyj IK - każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie". Będzie OK. Każdemu obiektowi możesz ograniczyć obrót w danej osi.
santo Napisano 7 Styczeń 2011 Autor Napisano 7 Styczeń 2011 Poustawiaj osie obrotów manipulatora w odpowiednich miejscach, a później użyj opcji "select and Link" i wszystko będzie śmigało jak należny. W tym problem, że po "Select and Link" nie smiga jak należy. Jak chwytam za człon 6 to poruszam członem 6 i 5. Nic poza tym. A mnei się marzy, żeby ruszał się cały w miare potrezb i możliwości. Może ten tutorial Ci pomoże http://www.3dvalley.com/tutorials/rigging-robotic-joints-in-3d-studio-max j/w. Wszystko traci kolory, kiedy członów jest więcej niz 2. Użyj IK - każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie". Będzie OK. Każdemu obiektowi możesz ograniczyć obrót w danej osi. Każdemu obiektowi ograniczyłem obrót w danej osi (Bind ROtation, Bind Position, oraz Joint Rotation). I nic. Intryguje mnei jednak to zdanie: "każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie"". Mógłbyś coś mi przybliżyć na ten temat? Co to jest Dummie? Pozdrawiam
sly Napisano 7 Styczeń 2011 Napisano 7 Styczeń 2011 Mógłbyś coś mi przybliżyć na ten temat? Co to jest Dummie? W zakładce "Helpers". Zaznaczony Dummie - alt+a wskazujesz obiekt i pozycjonujesz do obiektu [pivot point]. Parentujesz obiekty do dummie i linkujesz przez IK. Ograniczasz rotację w zakładce Motion - rotation - poszczególnym osiom możesz nadać inny typ rotacji..
santo Napisano 8 Styczeń 2011 Autor Napisano 8 Styczeń 2011 Chyba nie do końca skumałem. Co konkretnie robi Dummy? Zaznaczyłem podstawę (człon 2) kliknałem Dummy, alt+a, zmienił mi sie kursor, kliknąłem człon 3. Tak miało byc? Jeśli tak, to co dalej? Znowu robie obiekt typu dummy z członu 3 i powtarzam całą operację? Podejrzewam jednak, że coś pomyliłem. Jak to powinno być poprawnie wykonane?
santo Napisano 9 Styczeń 2011 Autor Napisano 9 Styczeń 2011 (edytowane) Poprawiłem pare rzeczy... Łapię za moduł wiercący i ruszam. W płaszczyźnie xz (na obrazku poniżej) chodzi jak marzenie. Naotmaist jak przesune w płaszczyźnie yz to sie dzieją takie cuda: A jak poprzesuwam w płaszczyźnie xy to znowu takie jaja: co robie źle? EDIT: Jednak w płaszczyźnie xz nie działa jak marzenie: Z tej pozycji chciałbym przesunąć zgodnie ze szczaleczką... Nie da się. Nie obraca się człon 5, ani 4. Zamieszczam ustawienia IK dla członu 5 (3,4 i 6 maja identyczne) Uploaded with ImageShack.us Edytowane 9 Styczeń 2011 przez santo
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się