Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Sprawa jest taka.

Robię sobie animację robota. Nie zależy mi tak bardzo na modelu samogo robota lecz bardziej na tej animacji.

Robot wygląda tak:

robotr.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Jak wszyscy widzą robot skłąda się z nieruchomej podstawy (1), członu odpowiadającego za obrót wokół pionowej osi (2), kolejnych członów (3),(4),(5), które obracają sie po osi poziomej (każdy chyba widzi jak) oraz modułu (6) zamocowanego na sztywno z elementem (5). Moduł ten wykonuje ruch obrotowy wokół osi pionowej (wierci).

Animacja ma polegac na tym, że robot będzie wiercił dziurki w podłodze. Jednakże ustawianie każdego członu do każdej kluczowej klatki jest nieco uciążliwe i troche nienaturalne (a przede wszystkim czasochłonne) to postanowiłem użyć systemu kości.

No i jade. Zbudowałem robota -> Ustawione środki obrotów, odpowiednia hierarchia -> wszystkie człony oznaczyłem jako Bones. Właże do Hierarchy -> IK -> ustawiam wszystko jak trzeba i zonk... Sypie się zawsze na którymś członie. Zazwyczaj między członami 3 i 4. Np, gdy przejade tym ramieniem w jakiś punkt, a potem chce z tego punktu przejechac w kolejny to np. człon 4 zaczyna obracać się wokół "starej" tej globalnej osi Y.

Wygląda to mniej więcej tak:

robotblad.jpg

 

Zamiast tak:

robotdobrze.jpg

 

EDIT:

No tak... Nie zadałem pytania...

Jak to zrobić, żeby te człony odnosiły się do swojej aktualnej pozycji, a nie do globalnych osi. Co robie źle?

  • Odpowiedzi 7
  • Wyświetleń 2,1k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Cześć,

Nie używaj kości, nie są tu potrzebne.

Poustawiaj osie obrotów manipulatora w odpowiednich miejscach, a później użyj opcji "select and Link" i wszystko będzie śmigało jak należny.

Jakbyś dalej nie wiedział jak to zrobić to pisz na priv - pomogę.

Napisano

Użyj IK - każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie". Będzie OK.

 

Każdemu obiektowi możesz ograniczyć obrót w danej osi.

Napisano
  • Autor

Poustawiaj osie obrotów manipulatora w odpowiednich miejscach, a później użyj opcji "select and Link" i wszystko będzie śmigało jak należny.

W tym problem, że po "Select and Link" nie smiga jak należy. Jak chwytam za człon 6 to poruszam członem 6 i 5. Nic poza tym. A mnei się marzy, żeby ruszał się cały w miare potrezb i możliwości.

j/w. Wszystko traci kolory, kiedy członów jest więcej niz 2.

Użyj IK - każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie". Będzie OK.

Każdemu obiektowi możesz ograniczyć obrót w danej osi.

Każdemu obiektowi ograniczyłem obrót w danej osi (Bind ROtation, Bind Position, oraz Joint Rotation). I nic. Intryguje mnei jednak to zdanie: "każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie"". Mógłbyś coś mi przybliżyć na ten temat? Co to jest Dummie?

 

Pozdrawiam

Napisano
Mógłbyś coś mi przybliżyć na ten temat? Co to jest Dummie?

 

W zakładce "Helpers".

Zaznaczony Dummie - alt+a wskazujesz obiekt i pozycjonujesz do obiektu [pivot point]. Parentujesz obiekty do dummie i linkujesz przez IK.

Ograniczasz rotację w zakładce Motion - rotation - poszczególnym osiom możesz nadać inny typ rotacji..

Napisano
  • Autor

Chyba nie do końca skumałem.

Co konkretnie robi Dummy? Zaznaczyłem podstawę (człon 2) kliknałem Dummy, alt+a, zmienił mi sie kursor, kliknąłem człon 3. Tak miało byc? Jeśli tak, to co dalej? Znowu robie obiekt typu dummy z członu 3 i powtarzam całą operację?

Podejrzewam jednak, że coś pomyliłem. Jak to powinno być poprawnie wykonane?

Napisano
  • Autor

Poprawiłem pare rzeczy... Łapię za moduł wiercący i ruszam.

W płaszczyźnie xz (na obrazku poniżej) chodzi jak marzenie.

robotk1.jpg

Naotmaist jak przesune w płaszczyźnie yz to sie dzieją takie cuda:

robotk2.jpg

A jak poprzesuwam w płaszczyźnie xy to znowu takie jaja:

robotk3.jpg

 

co robie źle?

 

EDIT:

Jednak w płaszczyźnie xz nie działa jak marzenie:

Z tej pozycji chciałbym przesunąć zgodnie ze szczaleczką...

Nie da się. Nie obraca się człon 5, ani 4.

robotk4.jpg

 

Zamieszczam ustawienia IK dla członu 5 (3,4 i 6 maja identyczne)

settingi.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Edytowane przez santo

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności