Napisano 7 Styczeń 201114 l Sprawa jest taka. Robię sobie animację robota. Nie zależy mi tak bardzo na modelu samogo robota lecz bardziej na tej animacji. Robot wygląda tak: Uploaded with ImageShack.us Jak wszyscy widzą robot skłąda się z nieruchomej podstawy (1), członu odpowiadającego za obrót wokół pionowej osi (2), kolejnych członów (3),(4),(5), które obracają sie po osi poziomej (każdy chyba widzi jak) oraz modułu (6) zamocowanego na sztywno z elementem (5). Moduł ten wykonuje ruch obrotowy wokół osi pionowej (wierci). Animacja ma polegac na tym, że robot będzie wiercił dziurki w podłodze. Jednakże ustawianie każdego członu do każdej kluczowej klatki jest nieco uciążliwe i troche nienaturalne (a przede wszystkim czasochłonne) to postanowiłem użyć systemu kości. No i jade. Zbudowałem robota -> Ustawione środki obrotów, odpowiednia hierarchia -> wszystkie człony oznaczyłem jako Bones. Właże do Hierarchy -> IK -> ustawiam wszystko jak trzeba i zonk... Sypie się zawsze na którymś członie. Zazwyczaj między członami 3 i 4. Np, gdy przejade tym ramieniem w jakiś punkt, a potem chce z tego punktu przejechac w kolejny to np. człon 4 zaczyna obracać się wokół "starej" tej globalnej osi Y. Wygląda to mniej więcej tak: Zamiast tak: EDIT: No tak... Nie zadałem pytania... Jak to zrobić, żeby te człony odnosiły się do swojej aktualnej pozycji, a nie do globalnych osi. Co robie źle?
Napisano 7 Styczeń 201114 l Cześć, Nie używaj kości, nie są tu potrzebne. Poustawiaj osie obrotów manipulatora w odpowiednich miejscach, a później użyj opcji "select and Link" i wszystko będzie śmigało jak należny. Jakbyś dalej nie wiedział jak to zrobić to pisz na priv - pomogę.
Napisano 7 Styczeń 201114 l Może ten tutorial Ci pomoże http://www.3dvalley.com/tutorials/rigging-robotic-joints-in-3d-studio-max
Napisano 7 Styczeń 201114 l Użyj IK - każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie". Będzie OK. Każdemu obiektowi możesz ograniczyć obrót w danej osi.
Napisano 7 Styczeń 201114 l Autor Poustawiaj osie obrotów manipulatora w odpowiednich miejscach, a później użyj opcji "select and Link" i wszystko będzie śmigało jak należny. W tym problem, że po "Select and Link" nie smiga jak należy. Jak chwytam za człon 6 to poruszam członem 6 i 5. Nic poza tym. A mnei się marzy, żeby ruszał się cały w miare potrezb i możliwości. Może ten tutorial Ci pomoże http://www.3dvalley.com/tutorials/rigging-robotic-joints-in-3d-studio-max j/w. Wszystko traci kolory, kiedy członów jest więcej niz 2. Użyj IK - każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie". Będzie OK. Każdemu obiektowi możesz ograniczyć obrót w danej osi. Każdemu obiektowi ograniczyłem obrót w danej osi (Bind ROtation, Bind Position, oraz Joint Rotation). I nic. Intryguje mnei jednak to zdanie: "każdy obiekt powinien mieć manipulator w postaci obiektu "Dummie"". Mógłbyś coś mi przybliżyć na ten temat? Co to jest Dummie? Pozdrawiam
Napisano 7 Styczeń 201114 l Mógłbyś coś mi przybliżyć na ten temat? Co to jest Dummie? W zakładce "Helpers". Zaznaczony Dummie - alt+a wskazujesz obiekt i pozycjonujesz do obiektu [pivot point]. Parentujesz obiekty do dummie i linkujesz przez IK. Ograniczasz rotację w zakładce Motion - rotation - poszczególnym osiom możesz nadać inny typ rotacji..
Napisano 8 Styczeń 201114 l Autor Chyba nie do końca skumałem. Co konkretnie robi Dummy? Zaznaczyłem podstawę (człon 2) kliknałem Dummy, alt+a, zmienił mi sie kursor, kliknąłem człon 3. Tak miało byc? Jeśli tak, to co dalej? Znowu robie obiekt typu dummy z członu 3 i powtarzam całą operację? Podejrzewam jednak, że coś pomyliłem. Jak to powinno być poprawnie wykonane?
Napisano 9 Styczeń 201114 l Autor Poprawiłem pare rzeczy... Łapię za moduł wiercący i ruszam. W płaszczyźnie xz (na obrazku poniżej) chodzi jak marzenie. Naotmaist jak przesune w płaszczyźnie yz to sie dzieją takie cuda: A jak poprzesuwam w płaszczyźnie xy to znowu takie jaja: co robie źle? EDIT: Jednak w płaszczyźnie xz nie działa jak marzenie: Z tej pozycji chciałbym przesunąć zgodnie ze szczaleczką... Nie da się. Nie obraca się człon 5, ani 4. Zamieszczam ustawienia IK dla członu 5 (3,4 i 6 maja identyczne) Uploaded with ImageShack.us Edytowane 9 Styczeń 201114 l przez santo
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto