Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam.

Ponownie chciałbym zaczerpnąć rady doświadczonych blenderowców.

 

Chodzi mi o to czy jak mam sporo małych obiektów (w sensie ilości wierzchołków i ścianek a nie fizycznych rozmiarów) to lepiej jest je połączyć w jeden obiekt czy tylko np. podlinkować pod jakiegoś Empty, żeby nie zaśmiecać Outlinera?

 

Wiem, że to zależy od wielu rzeczy więc może konkretny przykład - krawężniki.

Traktowanie ich jako oddzielne obiekty pozwala mi skorzystać z zalet instancji i łatwo modyfikować przez edycję tylko kilku obiektów (krawężnik prosty, łuki). Można nawet pokusić się o użycie modyfikatora Array - chyba, że dla zwiększenia realizmu potrzeba trochę je poprzesuwać względem siebie.

 

Z drugiej strony nie jestem pewien czy z tych instancji podczas renderingu nie jest generowana fizyczna geometria bo zanim Blender zacznie renderowanie to proces Raytree building trwa bardzo długo.

Dlatego też zastanawiam się czy nie lepiej zrobić z nich jednego lub kilka większych meshy - bo to wydaje mi się przetwarza dużo szybciej. Tutaj jednak nie mam możliwości - w razie czego - zmienić łatwo wyglądu takiego obiektu.

 

Stad moja prośba o rady przy modelowaniu tego typu obiektów.

Widziałem gdzieś na forum podobny temat ale tamten traktuje bardziej o łączeniu trawy, asfaltu z krawężnikami niż o ich modelowaniu.

Aha, jeśli to ma znaczenie to używam Blendera 2.58a

  • Odpowiedzi 6
  • Wyświetleń 2,4k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Osobiście staram się trzymać całość modelu w stanie jak najbardziej "modyfikowalnym" - czyli np. jeden wzorzec podstawowego bloku krawężnika (jedna prosta i niewielka siatka), której instancje są rozłożone wzdłuż drogi.

 

Nie zauważyłem specjalnych opóźnień w renderowaniu w tym rozwiązaniu z wieloma obiektami - wydaje mi się, że dla rendera liczy się sumaryczna liczba ścian, nieważne jak "podana".

Napisano

Staram się unikać łączenia obiektów, rozpakowywanie i edycja materiałów jest wówczas dużo łatwiejsza, łatwiej ukrywać poszczególne elementy i nawigować na scenie. Poza tym im większa elastyczność przy wprowadzaniu zmian na dalszych etapach pracy (zmiana parametrów modyfikatorów) tym lepiej.

Napisano
  • Autor

Ok a powiedzcie mi jeszcze coś odnośnie modyfikatorów bo chyba ich ustawienia odnoszą się do każdej instancji obiektu z osobna?

Jak nadam krawężnikowi modyfikator Subdivision i ustawię podziały siatki w viewporcie na 0 a w renderze np. na 3 i teraz utworzę całą masę instancji (Alt+D) to później jak się zdecyduje jednak ustawić podziały przy renderze na 2 to muszę to zmieniać oddzielnie na każdej instancji krawężnika, czy robię coś nie tak?

 

Mam też pytanie jak najlepiej przygotować sobie taką niby bazę modeli. Jeśli utworzę jakiś model w jednym pliku blend to mogę go zlinkować (używając grup) w finalnej scenie (Append/Link) i jest ok. Ale jak bym chciał w jednym pliku blend umieścić kilka związanych ze sobą obiektów to występuje pewien problem. Każdy z tych obiektów jest umieszczony w innym miejscu względem środka sceny (bo nie mogą być jeden na drugim). Po zlinkowaniu w innym pliku blend każdy z tych obiektów (oprócz tego, który akurat był na środku sceny z modelami) ma geometrię (mesha) odsuniętą od swojego środka (pivota). Jest na to jakaś rada?

Jeśli wyrażam się niezrozumiale to dajcie znać - spróbuje opisać to inaczej :)

Napisano
  • Autor
  szczuro napisał:
mało rozumiem ale może chcesz uzyskać blenderowy obiekt proxy ? http://www.blender.org/development/release-logs/blender-243/proxy-objects/

Tak o to mi chodzi ale nie o samo proxy tylko krok wcześniej czyli linkowanie tych modeli, z których później można zrobić proxy.

 

Tworzę model krawężnika w scenie w pliku modele.blend na środku sceny (0,0,0). Następnie tworzę model innego krawężnika też w scenie w pliku modele.blend ale żeby nie "leżał" dokładnie na tym pierwszym modelu to ustawiam go powiedzmy w punkcie sceny (10,0,0) czyli 10 jednostek na osi X od centrum sceny.

Teraz tworzę dwie grupy np: "K.Prosty" oraz "K.Luk" i przypisuje każdy z tych dwóch krawężników do swojej grupy.

 

Następnie w pliku scena.blend modeluje otoczenie, po czym wstawiam instancje tworzonych wcześniej modeli (File->Link, wskazuje plik modele.blend, wybieram [Group] i zaznaczam grupę "K.Prosty", to samo dla drugiego modelu).

 

I teraz mam taką sytuację, że oba modele znajdują się na środku sceny, w punkcie (0,0,0) ale geometria/wierzchołki tego drugiego modelu jest przesunięta o te 10 jednostek na osi X. Inaczej mówiąc środek tego modelu jest tam gdzie być powinien - w centrum sceny ale jego mesh znajduje się w tym samym miejscu (względem centrum sceny) w którym znajdował się podczas modelowania w pliku modele.blend.

Napisano

nigdy nie linkowałem grup, z szybkich testów wygląda mi na to, że grupa zawiera tylko nazwy obiektów a nie obiekty (jeśli linkujesz do pustej sceny nic się nie pojawia) ale może się mylę.

Ja linkuje przez object i potem robię z niego proxy dzięki temu moge przesuwać gdzie chcę a jak zmienię w bibliotece to zmienia się w każdym pliku :) niestety zmiany w innych plikach nie zapisują do biblioteki.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności