marcin88 Napisano 15 Listopad 2011 Napisano 15 Listopad 2011 Witam, jestem nowym użytkownikiem 3ds maxa i dopiero zaczynam więc jakby co nie krzyczcie ;) 1. Czy jest gdzieś opcja snapowania czy wszystkie obiekty łączy się ze sobą "na czujke" ? Pytam bo trochę męczy ciągłe przybliżanie... Poza tym mam np. 20 otworów okiennych i tylko w pierwszym framugi, chcę je powielić te 19 razy ale bez opcji snapowania wystarczy, że wymiar ucieknie mi o 1cm i już całość będzie krzywa. 2. Chcę wymodelować ze zdjęć budynki na danym terenie tylko jak to zrobić bez rzutów? Dodam, że zdjęcia nie są robione od frontu bo nie ma takiej możliwości więc nie bardzo mogę użyć ich jako blueprint'y. W microstation mając rzut z góry i znając jakiś wymiar (np, okna), mogłem na oko ocenić proporcję i rozmieszczenie poszczególnych elementów na elewacji, gdyż cały czas mogłem pomierzyć odstępy za pomocą lini. Czy w 3ds jest opcja dokładnego wymiarowania/mierzenia odstępów za pomocą np. linii czy trzeba jechać bezpośrednio na rzucie/blueprincie ? Np. dziwne jest dla mnie to, że gdy konwertuje do poly np. boxa znikają mi jego wymiary - jak można je ponownie sprawdzić ? Dalej jak np. przesuwam boxa na dole mam wgląd o ile cm się przemieszcza ale czy da się wpisać samemu wartość o ile ma się przesunąć ? I jeszcze takie pytanie jak bym miał te zdjęcia od frontu to czy można je przeskalować tak aby wymiary się zgadzały ? Mam nadzieje, że zrozumieliście o co mi chodzi. Chciałem przeskoczyć z luxology na vraya ale czuje teraz, że trochę porwałem się z motyką na słońce a czasu do obrony coraz mniej. Pozdrawiam
Mihu Napisano 16 Listopad 2011 Napisano 16 Listopad 2011 Też jestem nowym użytkownikiem Maxa ale pierwszy raz zetknąłem się z nim 7 lat wcześniej na studiach. Postaram się pomóc, jeśli się mylę to poprawcie mnie proszę. Ad.1 Jest taka opcja dociągania obiektów do styku. Opcja Snap - taki magnesik na pasku narzędzi. Pobaw się na pewno zadziała tak jakbyś tego oczekiwał. Ad.2 Ja proponuję łatwy sposób na wykonanie tych budynków - również testowany dużo wcześniej przeze mnie hobbystycznie. Modelujesz w . Jest na ten temat multum tutoriali na YT. Potem przenosisz obiekt z teksturami do Maxa. Sprawdzenie wymiaru obiektu po konwersji na editable poly - również dołączam się do tego pytania. Da się przesunąć obiekt na "sztywno". Zaznacz go, klik na move (przesuwanie) i na dole na osiach masz położenie obiektu, wpisz na sztywno liczbę i Enter. Jeśli chodzi o opcję liniki (odmierzania) w Maxie - to nie jestem aż tak zaawansowany w tych "klockach" ale zdaje mi się, iż w takim narzędziu za taką kasę podstawowa linika musi gdzieś być.
marcin88 Napisano 17 Listopad 2011 Autor Napisano 17 Listopad 2011 Dzięki wielkie za odpowiedź Mihu. Jeżeli chodzi o sprawdzenie wymiarów obiektu to znalazłem informację, że nie należy konwertować tradycyjnie tylko do obiektu dodać modyfikator "edit poly" - wtedy mamy wgląd do standardowego boxa. Jeszcze mam takie małe pytanko. Jak robię obrys linią na dużej powierzchni to nie mogę przybliżać w miejsce, które chce tylko przybliża mi cały czas w jednej płaszczyźnie. Da się to jakoś zmienić ? Próbowałem przesuwać obraz środkowym przyciskiem myszki w czasie rysowania ale wtedy kończy obrys... I jeszcze jedno pytanko. Jak połączyć ze sobą kilka oddzielnych linii tak aby zamknąć figurę ?
stormwind Napisano 17 Listopad 2011 Napisano 17 Listopad 2011 Snapy w maksie działają bardzo dobrze, jednak do ich okiełznania potrzeba trochę czasu, prze wszystkim kliknij w puste pole menu prawym przyciskiem i dodaj sobie toolbary; snaps (gdzie wybierasz rodzaj przyciągania; do środka, krawędzi, siaki itp)i axis constrains gdzie możesz sobie zablokować os po której przesuwasz. najlepiej sprawdza sie metoda: wybierasz obiekt, blokujesz zaznaczenie wciskajac spacjie, wybierasz wg której osi chcesz przesuwać, wybierasz snapy za które chcesz łapać wymiary ale tylko ogólne możesz sprawdzi dla każdego obiektu wybierając opcje measure z zakładki utilities (ikona młotka) odległość mierzysz miarką z panelu helpers w zakładce create, najlepiej używać ją ze snapami. Figury zamykasz spawając wierzchołki, najpierw musisz dodać sobie wszystkie krzywe do jednego obiektu przez atach rysując spline wciskasz "i" wtedy widok centruje ci na pozycji kursora
marcin88 Napisano 21 Listopad 2011 Autor Napisano 21 Listopad 2011 Dzięki wielkie! Troszkę się pomęczyłem ale już zaczynam się przyzwyczajać do interfejsu. Żeby nie zakładać nowych wątków, będę w tym pytał na bieżąco jak się na czymś zatnę. Czy przy wycinaniu otworów okiennych trzeba robić to na siatce (tzn. opcją connect) czy można je wyciąć bryłami ? Pytam bo nie wiem czy ma to jakieś znaczenie później jak okna nie będą ze sobą połączone siatką ?
DEkoy Napisano 21 Listopad 2011 Napisano 21 Listopad 2011 ma znaczenie takie, że boolean mocno p**li siatkę i trzeba bo takiej operacji trochę sie nagimnastykować, żeby ją poprawić. Jeśli robisz wszystko z jednego plana/boxa to masz pewność, że jest idealnie wszystko spasowane. Co do mierzenia: tools -> measure distance
marcin88 Napisano 21 Listopad 2011 Autor Napisano 21 Listopad 2011 tego się bałem, czy więc pozostaje tylko metoda przez connect ? Układanie każdej linii do każdego okna jest mega czasochłonne... Macie jakąś sprawdzoną metodę ? Szukałem przeróżnych tutoriali ale wszędzie modeluje się domek jednorodzinny z 3 oknami, gdy jest 50 sprawa się komplikuje :P
Gość Chrupek3D Napisano 22 Listopad 2011 Napisano 22 Listopad 2011 tu był podobny temat: http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=78719
marcin88 Napisano 26 Listopad 2011 Autor Napisano 26 Listopad 2011 dzięki, przejrzę. Mam jeszcze takie pytanie: modeluje każdy budynek na oddzielnym pliku i będę chciał później to złączyć w jedno. Czy będzie problem jak naniosłem textury o takich samych nazwach ? W ogóle lepiej teksturować każdy oddzielnie czy lepiej to robić już w jednym pliku ? Zależy mi też żeby nie muliło kompa przy kilku modelach - czy jak każdy budynek będzie miał swoją grupę to to załatwi sprawę czy trzeba przenosić na jedną warstwę wspólne elementy tj. okna, szyby itp ?
marcin88 Napisano 29 Listopad 2011 Autor Napisano 29 Listopad 2011 (edytowane) Nikt nie odpisze? nie chcę zakładać nowego tematu, a zależy mi na rzeczowej odpowiedzi. Może źle sprecyzowałem pytanie... Mam do wymodelowania kilkanaście budynków, w których mam po kilkanaście warstw na każdym. 1. Czy ilość warstw wpływa na "mulenie" kompa? Zakładam, że tak - czy więc mogę wymodelować w jednym pliku te budynki dodając każdy budynek po kolei do oddzielnej grupy ? Jak wygląda od strony profesjonalnej modelowanie przestrzeni, budynków - robi się to w jednym pliku czy każdy model osobno i potem się łączy ? I jeżeli osobno to czy te same nazwy materiałów kolidują ze sobą na późniejszym etapie... ? I pytanie z innej beczki: Mam siatkę - np. 200 poligonów, chcę zaznaczyć co 2, albo co 4, jest na to jakaś funkcja czy trzeba ręcznie? Pozdrawiam Edytowane 29 Listopad 2011 przez marcin88
IronMacko Napisano 29 Listopad 2011 Napisano 29 Listopad 2011 Twoje pytanie jest dość trudne, bo na odpowiedz ma wpływ wiele rzeczy: - czy komputer udźwignie wszystkie modele (stopień ich skomplikowania) - Twój warsztat (czy potrafisz przy robieniu modelu nie tworzyć niepotrzebnych śmieci (czyt: czyścić model)) Ja na Twoim miejscu, zakładając że każdy model jest mocno skomplikowany robił je w oddzielnym pliku(bez materiałów), potem wszystko na master plan, dodać oświetlenie i dopiero zabierać się za teksturowanie... **Acha co do warstw: nie do końca rozumiem pytanie. Czy mówimy o warstwach z innego programu np. Autocada? sama ilość warstw nie muli kompa, natomiast może mulić ich zawartość (nawet rysunek 2d może mieć 100000 linii, których przerysowanie trochę zajmuje)
marcin88 Napisano 29 Listopad 2011 Autor Napisano 29 Listopad 2011 Sam komputer powinien uciągnąć (8gb ram + 4rdzenie), miałem bardziej na myśli samą pracę, wiadomo, że jak wszystko przeskakuje to staje się to irytujące. Rozumiem, że gdy będę pracował nad jednym modelem a ukryje pozostałe to nie powinno haczyć ? Hm, co do czyszczenia modelu, są jakieś sprawdzone poradniki czego nie należy zostawiać? Czy linie siatki obciążają model? Np. na pustej ścianie nie potrzebna jest siatka bo jak extruduje jakąś ściane to siatka automatycznie mi przechodzi na inne ściany, rozumiem, że czyszczenie polega na wywaleniu jej tam, gdzie nie łączą się żadne elementy?
Dynamico Napisano 29 Listopad 2011 Napisano 29 Listopad 2011 Jeżeli masz nowszą wersję Maxa 2011-2012 to w narzędziach Graphite Modeling Tools znajdziesz możliwość zaznaczania polygonów z zadanym skokiem. Można tam zresztą znaleźć wiele więcej ciekawych funkcji.
Rekomendowane odpowiedzi