Skocz do zawartości

Mental Ray - problem z oświetleniem


notte

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, dopiero raczkuję w tematyce maxa.

Jak w temacie, mam problem z oświetleniem sceny.

Po pierwsze, scena oraz render są za ciemne. Po drugie, cienie są jakby posztkowane.

Nie mam pojęcia co z tym zrobić

 

http://imageshack.us/photo/my-images/580/boszzz.jpg/

 

i na domiar złego nie wiem jak porządnie dodać obrazek

Edytowane przez notte
progress :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 10
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

1. Ile dodałeś świateł? Jakie? W jakich miejscach? Oświetlenie sceny to cała filozofia. Tak na szybko proponuję dodać Daylight System. To jest symulacja oświetlenia dziennego. Panel Create, klikasz na ikonkę Systems (pierwsza z prawej - takie dwa trybiki), i tu masz przycisk "Daylight". Klikasz gdzieś w scenie, ustawiasz coś a'la kompas, a następnie wysokość słońca :) Nie musi być wysoko, i nie musi być dokładnie nad budowlą. I tak będzie działać. Przechodzisz do panelu Modify (tu, gdzie masz narzędzia modelowania itd), z zaznaczonym "słońcem", i tu Sunlight przełączasz na mr Sun, poniżej masz Position. Klikasz Setup, i w oknie możesz wybrać położenie na kuli ziemskiej (Get location), datę, i godzinę.

Wejdź na Youtube i wpisz 3DS daylight. Jest sporo tutków na ten temat.

W ustawieniach renderingu włącz Gobal Illumination (zakładka Indirect Illumination) i zmień Maximum num. photons per sample z 500 na.. powiedzmy 4000, a Average GI Photons per Sample z 20000 jak najwyżej. Nawet na milion. Ale tu uwaga - to poprawia oświetlenie, ale BARDZO wydłuża czas renderingu..

Do tego dochodzi sprawa materiałów. Na ściany proponuję nałożyć materiał WallPaint z biblioteki Promaterials, i w ustawieniu materiału wejść na roletę Special Effects, i powłączać im (w tej rolecie) Ambient Occlusion. To bardzo poprawia jakość renderingu.

Edytowane przez Ajgor
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za kompleksową odpowiedź:)

Render wygląda już trochę mniej tragicznie. Mam ustawione omni z ustawionym attenuation mniej wiecej w granicach budynku - tak jak na screenie. Na elewacjach i kilku miejscach pojawiają się dziwne przebarwienia, co mam z nimi zrobić?

 

http://img856.imageshack.us/img856/607/gnieznienska.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ustawieniach renderingu na palecie Indirect Illumination w Global Illumination masz parametr Multiplier. Standardowo ustawiony na 1.0. Spróbuj go zmienić na 2.0. Przebarwienia powinny się zmniejszyć, a czas renderingu się nie wydłuży. Przebarwienia mogą być efektem interakcji między fotonami (jednostkami światła). Żeby zniknęły, musisz mieć więcej fotonów ze źródeł światła. Zmieniasz je parametrem, o którym pisałem wyżej: Maximum num. photons per sample.Im wyższy parametr, tym lepszy rozkład fotonów, ale dłuższy rendering.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktyczne, jest już lepiej. Jednakże zielone i zółte przebarwienia wciąż pojawiają się na elewacji, pomimo tego, ze Maximum num. photons per sample ustawiłam na 600 000. Powyżej 100 000 zmian tak właściwie nie zauważyłam, więc może nie powinnam oświetlać za pomocą omni?

 

gnieznienska2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do oświetlenia sceny typu "exterior" powinno chyba wystarczyć wyłącznie światło "słoneczne" (daylight). Raczej nie trzeba doświetlać dodatkowymi. Powinnaś również ustawić "ekspozycję" (naciśnij 8) . Za jej pomocą ustawiasz jasność w scenie. Wybierz "mr Exposure..." . Masz tam kilka presetów, również "outdor daylight". To punkt wyjścia. Później reguluj parametry ekspozycji już odpowiednio do Twojej sceny.

Położenie słońca możesz również regulować "ręcznie" po zaznaczeniu opcji position -> manual.

Edytowane przez Dynamico
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są materiały z ArchiCAD'a, oczywiście zamierzam je zmienić. Tylko według rad z innego wątku zaczęłam od oświetlenia.

Czy na Wall Paint można nałożyć własną teksturę, czy muszę się ograniczyć do koloru?

Dokończę otoczenie i wrzucę aktualniejszą wizkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualna wizka:

 

gnieznienska.jpg

 

Usunęłam omni, ustawilam GI według waszych rad, również pozmieniałam exposure control.

Nie wiem dlaczego environment map nie jest widoczne. I dlaczego fotony wciąż są widoczne na elewacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W environment do slotu map wstaw mr Physical Sky. Będzie ładne niebieskie niebo i światło dla całego otoczenia.

Ewentualnie wybierz "słoneczko", przejdź do panelu modyfikacji i w Daylight Parameters ustaw sunlight na "mr sun" i skylight na "mr sky".

Nie jestem wielkim fachowcem od Mr ale chyba rzadko stosuje się jednocześnie GI i Final Gather. Lecz tu mogę się mylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności